Permalänk
Medlem

Gå från 60Hz till 120/144Hz

Hej!

Jag har kört på 60Hz sen urminnes tider, men steget från 60 till 120/144 har dröjt ett tag då jag tycker mig fått en känsla av att 120/144 inte fungerar så bra. Folk snackar till höger och vänster om screen tearing, input lagg etc. Det existerar väl inte bara för 120/144 Hz?

Jag har aldrig haft nått problem med det och ingen av mina polare heller, matar ut mellan 110-130 fps avg i ultra (bf4) pallar inte vänta på att G-sync ska komma ut i större volym och till ett bra pris (inte 5k) .

Går det att fråga såhär, kommer jag uppleva nå problem om jag nu köper en utan g-sync för alla har väl inte dessa problem med 120/144 i dagsläget?

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk
Medlem

120hz skärm har för mig varit helt och hållet problem-fritt sen jag inskaffade det för 3 år sen. Det du skriver om screen-tearing och input lagg är båda två dom saker som just en 120hz/144hz skärm gör bättre än en 60hz skärm. Så 120/144hz fungerar helt kanon, där är inga strul eller problem alls. Ända frågan är om det är värt det, vilket jag personligen tycker att det är då jag lätt märker skillnad mellan 60 och 120hz, men där många hävdar att dom inte märker någon skillnad. Du verkar redan ha en monster dator som kommer klara 120fps i allt du kör så du slipper "problemet" med att datorn inte klarar leverera 120fps och att det i så fall skulle varit slöseri i alla fall.

En annan fråga du kan fråga dig är om 120hz leder till en bättre spelupplevelse för dig än tex. att köpa en 2500x1600 skärm (eller kanske trippla 1080p skärmar?) och köra på högre upplösning men 60hz (och då kanske runt 70-80 fps då det kräver mer av datorn att rendera högre upplösningar). Jag har själv aldrig testat högre upplösning än 1080p och kan därför inte råda dig till vilken av alternativen som jag tycker är bäst. Allt jag kan säga är att jag tyckte 120hz var ett klart lyft över 60hz, och det har varit helt och hållet problem-fritt för mig.

Permalänk
Medlem

Precis som malow skrev så är det just det som en 120/144 skärm gör bättre. Personligen tycker jag att 60 Hz duger fint om man nu inte satsar ordentligt på ett spel.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapuPapu:

Hej!

Jag har kört på 60Hz sen urminnes tider, men steget från 60 till 120/144 har dröjt ett tag då jag tycker mig fått en känsla av att 120/144 inte fungerar så bra. Folk snackar till höger och vänster om screen tearing, input lagg etc. Det existerar väl inte bara för 120/144 Hz?

Jag har aldrig haft nått problem med det och ingen av mina polare heller, matar ut mellan 110-130 fps avg i ultra (bf4) pallar inte vänta på att G-sync ska komma ut i större volym och till ett bra pris (inte 5k) .

Går det att fråga såhär, kommer jag uppleva nå problem om jag nu köper en utan g-sync för alla har väl inte dessa problem med 120/144 i dagsläget?

Förstod inte riktigt det där med screen tearing. Får du 110-130 i BF4 kommer man till slutsatsen att du kör utan Vsync vilket ger screen tearing på din nuvarande 60Hz skärm. Fördelen med en 144Hz:are är att om du ligger runt 120fps så kommer tearingen att försvinna eftersom grafikkortet inte kan skicka ut mer än 144fps vilket då hade gett tearing.

Vsync av = Grafikkortet skickar ut så många bilder per sekund den orkar. Blir det fler bilder per sekund än skärmen har i Hz så blir det screen tearing
Vsync på = Grafikkortet kan endast skicka ut så många bilder per sekund som skärmen tillåter. T ex 60Hz = 60fps vilket gör att det aldrig blir screen tearing. Bilden kommer alltid att vara följsam och mjuk (om FPSen håller sig på 60).

Eftersom en 120/144Hz skärm tillåter många fler uppdateringar per sekund så tycker jag bilden upplevs som mycket mer följsam och mjuk (om den inte skär sig då) vilket passar ypperligt bra när man kör just FPS spel som BF4. Nackdelen är att snabba skärmar nästan alltid är TN-panel vilket är den värsta sorten och ger blaskiga färger och sämre skärpa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

120hz skärm har för mig varit helt och hållet problem-fritt sen jag inskaffade det för 3 år sen. Det du skriver om screen-tearing och input lagg är båda två dom saker som just en 120hz/144hz skärm gör bättre än en 60hz skärm. Så 120/144hz fungerar helt kanon, där är inga strul eller problem alls. Ända frågan är om det är värt det, vilket jag personligen tycker att det är då jag lätt märker skillnad mellan 60 och 120hz, men där många hävdar att dom inte märker någon skillnad. Du verkar redan ha en monster dator som kommer klara 120fps i allt du kör så du slipper "problemet" med att datorn inte klarar leverera 120fps och att det i så fall skulle varit slöseri i alla fall.

En annan fråga du kan fråga dig är om 120hz leder till en bättre spelupplevelse för dig än tex. att köpa en 2500x1600 skärm (eller kanske trippla 1080p skärmar?) och köra på högre upplösning men 60hz (och då kanske runt 70-80 fps då det kräver mer av datorn att rendera högre upplösningar). Jag har själv aldrig testat högre upplösning än 1080p och kan därför inte råda dig till vilken av alternativen som jag tycker är bäst. Allt jag kan säga är att jag tyckte 120hz var ett klart lyft över 60hz, och det har varit helt och hållet problem-fritt för mig.

Det var precis detta jag ville höra, men jag vill ha en eller det duger bra med 1080p. Högre känns lite mer in i framtiden (prismässigt också dårå) jag är ute efter den där smutta känslan att allt flyter på overkligt bra med 120/144. Känner därför att 1080p duger gott för mig, tackar

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förstod inte riktigt det där med screen tearing. Får du 110-130 i BF4 kommer man till slutsatsen att du kör utan Vsync vilket ger screen tearing på din nuvarande 60Hz skärm. Fördelen med en 144Hz:are är att om du ligger runt 120fps så kommer tearingen att försvinna eftersom grafikkortet inte kan skicka ut mer än 144fps vilket då hade gett tearing.

Vsync av = Grafikkortet skickar ut så många bilder per sekund den orkar. Blir det fler bilder per sekund än skärmen har i Hz så blir det screen tearing
Vsync på = Grafikkortet kan endast skicka ut så många bilder per sekund som skärmen tillåter. T ex 60Hz = 60fps vilket gör att det aldrig blir screen tearing. Bilden kommer alltid att vara följsam och mjuk (om FPSen håller sig på 60).

Eftersom en 120/144Hz skärm tillåter många fler uppdateringar per sekund så tycker jag bilden upplevs som mycket mer följsam och mjuk (om den inte skär sig då) vilket passar ypperligt bra när man kör just FPS spel som BF4. Nackdelen är att snabba skärmar nästan alltid är TN-panel vilket är den värsta sorten och ger blaskiga färger och sämre skärpa.

jag är inte kräsen för 5 öre :), bara det inte är svartvitt så är jag helnöjd angående TN-panel.

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fördelen med en 144Hz:are är att om du ligger runt 120fps så kommer tearingen att försvinna eftersom grafikkortet inte kan skicka ut mer än 144fps vilket då hade gett tearing.

Vsync av = Grafikkortet skickar ut så många bilder per sekund den orkar. Blir det fler bilder per sekund än skärmen har i Hz så blir det screen tearing

Det fungerar inte riktigt så. Screen-tearing skapas när en skärm-refresh sker (dvs att bildskärmen hämtar en frame från backbuffern i grafikkortet) samtidigt som grafikkortet precis renderat klart en bild och håller på att kopiera över den från sin back-buffer till sin frame-buffer. Du kan därför få screen-tearing vid vilken FPS som helst med vilken hz som helst på skärmen. Däremot kan screen-tearings ske olika ofta beroende på ens FPS och ens hz. Har man en FPS som är lik sin hz så är sannolikheten högre att grafikkortet precis blivit klar med en frame och håller på att kopiera den när skärmen vill ha nästa bild. Och här är det bättre att titta på renderingstid i ms än FPS. Destu fler gemensamma nämnare som uppdateringsfrekvensen för skärmen (16.6ms för 60hz) och renderingstiden för grafikkortet har, destu fler screen-tearings kommer man att få. Dessutom kommer man få fler screen-tearings vid högre än lägre FPS, eftersom grafikkortet kommer spendera en större tidsandel med att kopiera framesen vid högre FPS då den tiden är konstant oberoende av ens FPS.

Förresten PapuPapu, jag glömde säga att Screen-tearing kan upplevas värre med 120hz skärmar, detta pga. vad jag skrev ovan, att det oftare kan ske en screen refresh samtidigt som en kopiering sker. Dock så kommer det ju vara mindre skillnad i bilden då varje bild är mindre olik den förra vid högre FPS/hz. Personligen tycker jag dock färre större screen-tearings är värre än fler mindre, så jag föredrar 120hz skärm där. Dock kan man ju alltid sätta på Vsync och bli av med screen tearing helt om man skulle hamna i ett läga där det blir rätt illa och man stör sig på det. Vsync på med 120hz är ju mycket bättre än Vsync på med 60hz, det blir mycket mindre input lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PapuPapu:

jag är inte kräsen för 5 öre :), bara det inte är svartvitt så är jag helnöjd angående TN-panel.

Då funkar t ex BENQn (144 med boost till 240) om jag inte minns fel

Skrivet av MaloW:

Det fungerar inte riktigt så. Screen-tearing skapas när en skärm-refresh sker (dvs att bildskärmen hämtar en frame från backbuffern i grafikkortet) samtidigt som grafikkortet precis renderat klart en bild och håller på att kopiera över den från sin front-buffer till sin back-buffer. Du kan därför få screen-tearing vid vilken FPS som helst med vilken hz som helst på skärmen. Däremot kan screen-tearings ske olika ofta beroende på ens FPS och ens hz. Har man en FPS som är lik sin hz så är sannolikheten högre att grafikkortet precis blivit klar med en frame och håller på att kopiera den när skärmen vill ha nästa bild. Och här är det bättre att titta på renderingstid i ms än FPS. Destu fler gemensamma nämnare som uppdateringsfrekvensen för skärmen (16.6ms för 60hz) och renderingstiden för grafikkortet har, destu fler screen-tearings kommer man att få. Dessutom kommer man få fler screen-tearings vid högre än lägre FPS, eftersom grafikkortet kommer spendera en större tidsandel med att kopiera framesen vid högre FPS då den tiden är konstant oberoende av ens FPS.

Bra förklaring men jag kan verkligen inte minnas att jag någonsin sett screen tearing när jag har Vsync påslaget och det har jag i alla spel. Om jag förstod dig rätt märks tearing minst när grafikkortets fps output är närmast skärmens hz. Om så är fallet borde jag märka det väldigt ofta när jag spelar WoW eftersom det inte är speciellt krävande?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bra förklaring men jag kan verkligen inte minnas att jag någonsin sett screen tearing när jag har Vsync påslaget och det har jag i alla spel. Om jag förstod dig rätt märks tearing minst när grafikkortets fps output är närmast skärmens hz. Om så är fallet borde jag märka det väldigt ofta när jag spelar WoW eftersom det inte är speciellt krävande?

Vsync tar bort screen tearing helt, råkade jag skriva att den inte gör det? Den gör det genom att den inte tillåter grafikkortet att kopiera över från backbuffern till frame buffern förrens direkt efter en screen refresh, vilket gör att grafikkortet måste ligga och vänta tills detta sker innan det kan fortsätta jobba.
Ja, kör du utan Vsync på och du får ungefär lika hög FPS i WoW som din skräms hz är så borde screen tearing synast som mest. Dock är det rätt mycket annat som spelar roll som gör att det inte alltid blir så. Dels har ju varje frame en individuell renderings tid som ibland kan vara rätt mycket högre eller lägre än snittet (dvs din FPS), och tex. om du har 119fps och 120hz, och renderingstiderna är exakta för varje frame så får du väldigt få screen tearings, för 119 och 120 har väldigt få gemenesamma nämnare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Vsync tar bort screen tearing helt, råkade jag skriva att den inte gör det? Den gör det genom att den inte tillåter grafikkortet att kopiera över från backbuffern till frame buffern förrens direkt efter en screen refresh, vilket gör att grafikkortet måste ligga och vänta tills detta sker innan det kan fortsätta jobba.
Ja, kör du utan Vsync på och du får ungefär lika hög FPS i WoW som din skräms hz är så borde screen tearing synast som mest. Dock är det rätt mycket annat som spelar roll som gör att det inte alltid blir så. Dels har ju varje frame en individuell renderings tid som ibland kan vara rätt mycket högre eller lägre än snittet (dvs din FPS), och tex. om du har 119fps och 120hz, och renderingstiderna är exakta för varje frame så får du väldigt få screen tearings, för 119 och 120 har väldigt få gemenesamma nämnare

Nej hehe, inte när jag läste det tredje gången. Det var en rätt komplicerad förklaring Men då stämmer det ju för när jag testat Adaptive V-sync så får jag tearing även om jag vet att FPSen är över 60. Alltid undrat varför skiten inte funkar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag kör 120hz på en Samsung S27A950D och är hur nöjd som helst. Din möjlighet att reagera före spelare som har 60hz är enorm Jag märker av 0 input-lag.

Sen att det flyter på som smör är ju också helt underbart.