Permalänk
Medlem

Det här, det är råkraft.
Transsmission line är om jag har förstått rätt lite som ett horn men med veck i. Kolla på google.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
http://www.passdiy.com/images/projects/el-pipe-o-f11.jpg
Det här, det är råkraft.
Transsmission line är om jag har förstått rätt lite som ett horn men med veck i. Kolla på google.

Ser väldigt intressant ut!

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk

Zachry 12" Ljudia har, kostar men låter
Rätt snygga också, och MYCKET billigare än MDS motsvarande...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äh. Ingen riktig sweclockare behöver märkeshögtalare. Mins ni inte 15" basarna på biltema för 149:- ??? Kollade nyss, tyvärr verkar dom inte ha kvar dom.
2000:- sa du? Det får du 13 st 15" för! Då får du dessutom lite pengar över att handla wellpapp, så att du kan bygga en låda. Jag tänkte mig en kubdesign med 9 element på ovansidan och sen en på varje vertikal sida. Vad ska du driva det med? F-n! Modda dammsugaren som nån snackade om. Den va ju på 1500W! Fast som en sann sweclockare så ska man juh leta upp sakerna på skroten. Säg att du hittar 7 dammsugare á 1400W. Det blir typ nästan 10000W ren bas! Delningsfilter? Näf-n! Alla vet ju att baselement ändå inte spelar högfrekvent ljud. De hinner ju inte med. Tror nån sa det på fysiken.
Viktigast av allt. Window-mod och lysrör. Kanske ett stroboskop. Besten behöver nog vattenkylsa, kanske tom kompressorkylas. Modda ett kylskåp eller prometia. Köp relä på elfa så att allt startar samtidigt.
Lycka till med bygget!

Jag e ledsen om ni tycker jag pajar tråden. Säg bara till så tar jag, eller nån moderator, bort inlägget. Tyckte dock vissa inlägg var lite löjliga och konstig som jag e så kände jag för att göra en parodi av det. Och vem har dött av en liten humorklick förr?

Seriöst. Lycka till med ditt bygge.

//pHr33

PS.
Detdär med 15" are på biltema för 149:- är ingen lögn.
Fråga mig inte vilken målgrupp sånna grejer har. hehe

DS.

Permalänk
Medlem

15"are för 149kr! fan vad läckert. synd att dom inte har kvar dom, skulle vara väldigt kul att testa. isobarik borde ju funka bra med lågkvalitets basar då dom får dubbla drivkraften.

delningsfilter använder man för att ta bort dom frekvenser som elementen inte klarar av att spela, om man inte har dom så spelar t.ex. basen högre frekvenser och det kommer att låta väldigt dåligt.

Visa signatur

<TOMT>

Permalänk

transmission line e motsatsen till horn kan man säga. istället för att röret blir större mot mynningen blir det mindre, och det är även dämpning i röret som filtrerar bort högfrekventa toner. jag tror inte man använder det så mkt till subar som till t.ex basen i ett 2-vägssystem
på b&w nautlus har dom transmission line på diskanterna för att få ett luftigare sjud utan kompressionen som normalt kna bildas i den mycket lilla, oftast oljefyllda, kammaren bakom diskantmembranet

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk

pHr33:
Säger bara en sak... FAN VA RÄTT

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marran mon
transmission line e motsatsen till horn kan man säga. istället för att röret blir större mot mynningen blir det mindre, och det är även dämpning i röret som filtrerar bort högfrekventa toner. jag tror inte man använder det så mkt till subar som till t.ex basen i ett 2-vägssystem
på b&w nautlus har dom transmission line på diskanterna för att få ett luftigare sjud utan kompressionen som normalt kna bildas i den mycket lilla, oftast oljefyllda, kammaren bakom diskantmembranet

Jag trode transmission lines va till för att döda resonanser. Men jag e inte speciellt insatt. Oavsett vilket... Efter att läst denna tråden, tror jag inte folket här e spekulanter på nautilus, eller nån annan högtalare i den klassen.
Nog mer fy-f-n-vad-fett-med-bas-woofer som gäller här. Ju mindre man hör resten av musiken desto bättre. haha

//pHr33

Permalänk

Säger bara bose ..
www.bose.com

Visa signatur

m1_carbin

Permalänk
Medlem

pHr333

kunde inte ha sagt det bättre. "Mer bas åt folket" När ska vi börja snacka om Välljud, som igentligen är det ända riktiga...

Visa signatur

Data Data

Permalänk

när folk slutar lyssna på techno!!!!

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marran mon
när folk slutar lyssna på techno!!!!

Och vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Välljud är trevligt inom alla musikgenre.

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk

skoja bara gjlömde smileyn...sorry

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zvenzzon
Välljud är trevligt inom alla musikgenre.

Javisst! Men jag vet inte om man kan kalla kommersiell mainstream för välljud. >90% datorgjort och sedan en hårt jobbande compressor på det... behöver jag säga mer?

Nog för att datorgjort kan vara fint det med, men ibland går det till överdrift med alla tramsiga effekter

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

kolla in www.nardik.se där har dom en del shyssta grejer

Visa signatur

Som man fistar får man ligga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pin
shit, ULTIMATE suger hårt, dom hade ultimate på hobbex innan säger allt!
peerless däremot är bra grejor

Zachry är fina, finns dom fortfarande?

du har helt rätt...

och zachru tor jag finns på hifikit.se eller vad det heter, senast jag kollade fick man slanta ca 3,5Kkr för det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [0verlord]

Man får ju fett mycket tyngre ljud i basen om man kör portad låda...

jag kan inte riktigt hålla med dig...det beror mycket på hur högtalaren är byggd.. dvs vilka parametrar den har.
de flesta basarna har sådana värden att de inte lämpar sig att lira i den ena eller andra lådkonstruktionen.
Jag har hört många slutna baslådor som spelat "tyngre" än portade lådor i samma prisklass, dock så kan jag nog säga att de flesta portade lådor jag hört har lirat något djupare än slutna lådor, men att jag har upplevt det som något bättre "skjut" i de slutna (smaksak), men att säga att portat låter "fett mycket tyngre" tycker jag är en ganska grov överdrift.

jag skulle nog satsa på en ordentlig bas istället för 2 billigare som lämpar sig att sitta i en sluten låda och mata den med ett steg som kan fläska på ordentligt, då jag föredrar tryck framför djupbas även om man inte ska ha för lite av något.

Men smaken är ju som baken!, lyssna på ljudet innan du köper något så får du reda på vilken konstruktion som passar dig!

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Ska du ha bas så finns det bara Peerless.

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

*håller med Assman*

Permalänk
Medlem

köp pyramid billigt som fasen .. men det är klart det är ju inte så bra kanske

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollan
köp pyramid billigt som fasen .. men det är klart det är ju inte så bra kanske

Njä. Det är ju "kanske" inte det. Som det brukar heta: man får vad man betalar för. Med tanke på vad man betalar för Pyramid-element så får man helt enkelt inte så mycket (kvalité).

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Hmm lite uppdateringar. Skaffade nyss en NAD T752 recceiver, en trevlig liten sak på en bra bit över 20 kilo :P. Basslådan kommer nog bli två. Med enkla ellement i varje. Just nu försöker jag ta reda på om det ger mycket distortion eller adra problem om jag har en "snabb" sluten detaljrik låda fram och en "thump" portad låda med annat ellement bakom soffan. Den andra lådan kommer isf att vara byggd på lite modiferad varjant av mitt grunkoncept. Dubbla väggar med sand imellan, basport i baffeln som riktas ner i golvet, en kon (cement) under för uttrulning av basen vilket kommer bilda en stor port mot golvet (där av lite banpass aktigt).

Sen så generaliserar man mindre basar som snabbare på samma förstärkare då de brukar vara mer lättdrivna vad jag vet.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Har 3st Phaseline

Själv så satsade jag på att köpa polarens baslåda som han hade i sin 740.. 2*12" Phaseline med ett 720 Magnatsteg...
Pris? 2'500:-
Drivning av steget är ju inga problem och om man bara vill kan man koppla in det ifrån en vanlig jävla kompakt sterio på högnivån... Inte just mitt magnatsteg eftersom att jag inte har någon högnivå ingång på det men annars så är det inga problem.... men ska du vara som mig och satsa på att bli störst och värst i kompiskrätsen så köp gärna 1-2 kondensatorer oxå för att de steget det där lilla extra i avlastning som ev. kan behövas vid bass tester som har mycket rapp bas...

Visa signatur

SpeedOfLight member @ ZATZY.com

Permalänk
Medlem

MDS Varning

Vad du än ska köpa så köp inte MDS!!!

Dom högtalarna, (om nu kan kan kalla dom det), låter så himla dåligt.

Bara en liten varning.

Visa signatur

EliteKeys

Permalänk
Medlem

Re: Har 3st Phaseline

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedOfLight
Själv så satsade jag på att köpa polarens baslåda som han hade i sin 740.. 2*12" Phaseline med ett 720 Magnatsteg...
Pris? 2'500:-

hujfaan!
hur fick han in två st 12":are i en 740??
jag hade en 12:a i min 240 och den fick jag fota in!
740 är ju ännu lägre än 240
bra gjort!!!

btw: eller du kanske menade 745?

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

Hmm....två tolvor flyttar ganska mycket luft. Ska du ha dem i ett stort rum?
Till vilken sorts musik ska du ha dem? Tolvor är ju slöare än t ex tior (10tum) Om du lyssnar på snabb musik (t ex Trance) är två tior eller till och med åttor att föredra. Tolvorna kan ha svårt att hänga med snabb musik.
10 tummare skulle jag köra på. Mer allround. Funkar alltid. Peerless är bra. Du lär inte bli missnöjd. Om du ska ha dem till sub så köp långslagiga basar. (Ej MDS eller annat skit) Dem slår längre och går lite lägre i frekvens. DLS har ett par grymt bra 10 tummare, men dem kostar ca 3000kr styck. Varför inte en sån i en basreflex låda? Med inbyggt steg? Finns ju flera billiga bas slutsteg att köpa som man kan bygga in i lådan. Helt klart bäst att köra med ett sånt.

Visa signatur

You only live once, or do you?

Permalänk
Medlem

Annars kan man ta en 8" och köra med linkwitz-transform.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Re: Re: Har 3st Phaseline

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel

hujfaan!
hur fick han in två st 12":are i en 740??
jag hade en 12:a i min 240 och den fick jag fota in!
740 är ju ännu lägre än 240
bra gjort!!!

btw: eller du kanske menade 745?

740.. inte 745... Det är en vinklad låda vetu... SÅ det är inga problem alls.. vill du ha måttena??? Hur f*n hade du byggt den lådan om du fick fota in den i en 240? Lådan som jag hade i min Sierra den hade de som monterat lådan fått slå in fjädertornen i bagaget för att kunna vålda in lådan så när jag skulle demontera den letade jag som en tok efter vinkeljärnena men hittade inga... då provade jag att rycka med våld och då uppmärksammade jag att lådan va FASTKILAD mellan fjädertornen....!!!

Visa signatur

SpeedOfLight member @ ZATZY.com