Vilket virusskydd i Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Vilket virusskydd i Windows 8.1

Sitter och gör en ny installation av Windows 8.1. Då jag inte har arbetat eller haft det innan undrar jag vad jag skall välja för virusskydd. Viktigt att det lirar bra utan att störa för mycket eller drar onödigt med kraft.
I min förra burk körde jag med Nod 32. Har varit nöjd med det men hade nog gärna kört med en gratis variant. Kom gärna med rekommendationer.

Windows defender gamla MSE någon som kör med det i W8.1?

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem

Jag kör det inbyggda, räcker väl för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATL:

Sitter och gör en ny installation av Windows 8.1. Då jag inte har arbetat eller haft det innan undrar jag vad jag skall välja för virusskydd. Viktigt att det lirar bra utan att störa för mycket eller drar onödigt med kraft.
I min förra burk körde jag med Nod 32. Har varit nöjd med det men hade nog gärna kört med en gratis variant. Kom gärna med rekommendationer.

Jag kör med det inbyggda och scannar med malwarebytes antimalware emellanåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även jag kör med det inbyggda och likt Pellepelikan här ovan så kollar jag en runda med malwarebytes emellanåt också.
Räcker gott och väl om man har lite surfvett eller inte drar hem en massa skräp hela tiden.

På mina andra datorer, som inte har Windows 8.1, kör jag med gratisversionen av AVG, vilket har fungerat bra för mig under flera år.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv

Kör också med det inbyggda och har inte haft några som helst bekymmer. Kör även Firefox med Adblock Plus och försöker undvika skumma webbplatser.

Som de andra sa så räcker det inbyggda om man har surfvett.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar. Det får blir den inbyggda. Alltid skönt att slippa prova sig fram med antivirusprogram. Vissa kan vara så störande.

Skrivet av Pellepelikan:

Malwarebytes är alltid ett bra komplement.

Skrivet av Zicsoen:

Även jag kör med det inbyggda och likt Pellepelikan här ovan så kollar jag en runda med malwarebytes emellanåt också.
Räcker gott och väl om man har lite surfvett eller inte drar hem en massa skräp hela tiden.

Surfvett betyder det att jag inte kan surfa runt på alla fina porrsidor med fina popupfönster längre.

Skrivet av anon183825:

Kör också med det inbyggda och har inte haft några som helst bekymmer. Kör även Firefox med Adblock Plus och försöker undvika skumma webbplatser.

Som de andra sa så räcker det inbyggda om man har surfvett.

Adblock får jag kolla upp. Surfar allt mer i firefox. Plus låter som det kostar?

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATL:

Surfvett betyder det att jag inte kan surfa runt på alla fina porrsidor med fina popupfönster längre.

Klart du kan, välj sidor med en gnutta omsorg bara och håll ett litet vakande öga utifall något plötsligt blir konstigt. Ja, och låt bli att klicka på alla popups...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATL:

Adblock får jag kolla upp. Surfar allt mer i firefox. Plus låter som det kostar?

Det är gratis fastän det heter plus. Mycket trevligt tillägg som blockar reklam på både youtube, hemsidor och flera playkanaler, glöm inte avaktivera det på sweclockers och andra sidor (tex youtubekanaler) du vill stödja som är beroende av reklamintäkter:)

Permalänk
Medlem

Funderade på om någon hade något spännande att komma med. Tänker testa något nytt som har bra FW+AV utan en massa otyg som aka SafeZone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Det är gratis fastän det heter plus. Mycket trevligt tillägg som blockar reklam på både youtube, hemsidor och flera playkanaler, glöm inte avaktivera det på sweclockers och andra sidor (tex youtubekanaler) du vill stödja som är beroende av reklamintäkter:)

Härligt precis sådana här tips jag sökte.

Skrivet av Zicsoen:

Klart du kan, välj sidor med en gnutta omsorg bara och håll ett litet vakande öga utifall något plötsligt blir konstigt. Ja, och låt bli att klicka på alla popups...

Men det är ju där jag kan träffa alla snygga kåta singlar som bra längtar efter att träffa någon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

kör exakt lika

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Inbyggda samt Malwarebytes och adblock i webläsaren.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Kör du Windows behöver du inget virusskydd. Microsoft är rika och anställer bara duktiga codeknackers (programerare) och dom har alltid användaren (du) i första rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Inbyggda samt Malwarebytes och adblock i webläsaren.

Har själv inte Win 8, men ser att många kör med det inbyggda skyddet och är nöjd med det vilket är bra då M$ kanske lyckats göra ett bra skydd denna gången!
Skulle ändå rekommendera ett par ytterliggare åtgärder.
Som M89 skriver så är "Ad-Block" ett bra tillägg och även "No-Script" ger ytterliggare skydd om du kör FF.

Dessutom skulle jag komplettera med en "on-demand" scanner att köra nån gång då och då. MBAM som nämns i nästan samtliga Malware/AV-trådar är en bra scanner men man ska inte glömma att det även finns en uppsjö av online-scanners som kan vara bra att använda som komplement för att försäkra sig om att datorn är ren.

En uppstickare som fortfarande är ganska okänd är Tiranium cloud scanner som visar på mycket bra resultat än så länge i mindre tester. Tyvärr har jag inte sett några större tester än, men kan vara väl värd att ha i åtanke.
De utvecklar dessutom ett antivirus som för tillfället befinner sig i beta-stadiet så det kanske man ska undvika ett tag till om man inte kör en virtuell burk för olika tester eller bara vill leva lite farligt och är beredd på att tampas med olika buggar.

Tiranium Cloud Scanner:
http://tiranium-antivirus.com/download.html

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ad-Block och Ghostery stoppar lite skit det med.
Typ sånt här: http://www.idg.se/2.1085/1.545996/skadlig-kod-spreds-via-afto...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag kör med F-Secure Internet Security 2014 och Malwarebytes Anti-Malware.

Permalänk
Medlem

Kör med inbyggda sedan release. Inga problem

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Ad-Block och Ghostery stoppar lite skit det med.
Typ sånt här: http://www.idg.se/2.1085/1.545996/skadlig-kod-spreds-via-afto...

Ghostery vad gör det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör bara inbyggda och Adblock Plus.

Om det är någon länk som du inte vet du kan lita på så kan man använda virustotal.com.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATL:

Jag kör med det inbyggda och är mycket nöjd. Även hört fler som säger samma sak.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kör det inbyggda.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200