Valve "vann" angående andrahands marknaden för digitala spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Bra attityd!
Köp en produkt, gillar du den inte är det ditt eget fel.

Jag tycker vi skrotar svensk konsumenträtt och skrotar Konsumentverket. Köper folk skit som inte funkar så borde dom ju veta bättre! Att låta konsumenter agera som om de ägde mjukvaran de köpt vore ju förkastligt och hade kraschat hela industrin!

... eller vad är det du menar?

Varför är det så jobbigt att sätta krav på företagen? Det är knappast så de stora utgivarna på marknaden sitter och vänder på varje krona för att verksamheten ska gå runt.

Huruvida det går bra för utgivarna eller inte har egentligen inget med saken att göra. En begagnatmarknad för digitala produkter skulle påverka alla led i branschen.

Du skriver att det är skillnad på en missad intäkt och en utgift - ja, absolut, men nu pratar vi om att konsumenter som är fullt beredda att betala köper ett "begagnat" spel istället för ett nytt eftersom det "begagnade" är garanterat identiskt och lika lättillgängligt som spelet vid ett nyköp. Det är direkt kopplat till missad försäljning.

Skrivet av Mr.Borka:

Själv tror jag att sänkta priser och större tillgänglighet är steget fram för industrin. Speciellt när trenden att sälja trams över mikrotransaktioner inte bara blivit vanligt utan en vedertagen industristandard. Att låta folk kunna byta och sälja vidare produkterna de köpt ger också ökad frihet, då personen får tillbaka lite av insatsen som kan gå till nya inköp.

Angående prissättningen på produkter, se bara på gemene mobilspel. Intäkterna rasar in. Visst har större studior större utgifter, men tillgängligheten är otroligt viktig - och här är utropspriset på 500:- på marknaden direkt kränkande hög. Sänker man trösklarna så ökar man volymerna drastiskt, då insatsen sjunker för gemene konsument. Kan man sedan även sälja produkten vidare som konsument så minskar trösklarna och risken ännu mer.

Du kan inte jämföra mobilspel med spel man typiskt ser för 500-600:- till en PC. Det är en enorm skillnad i utvecklingstid och omfång.

"Trösklarna och risken" sjunker för konsumenten om hen kan sälja vidare spelet, ja, men sänkta priser är det sista vi kommer se om en begagnatmarknad för digitala spel blir aktuell. Spelutvecklare kommer antingen att tillämpa microtransationer eller månadsavgifter i ännu högre grad, och/eller höja den initiala kostnaden för ett spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur som helt är frågan tämligen komplex och ännu ett tecken på att gällande lagstiftning är hopplös omodern. Som konsument är det ju trevligt om man kan sälja sina digitala spel men det har ställt till det i andra led. Personligen har jag inget emot att digitala spel är låsta till ett konto fast jag tycker att prismodellen fortfarande är lite konstig. Utanför reorna så är ju digitala versioner lika dyra som fysiska kopior vilket är fel. De borde rimligtvis vara billigare eftersom de är mycket billigare att producera. Kostnaden att distribuera digitala kopior är i princip noll för en utvecklare som använder Steam. Att trycka upp skivor som sedan ska fraktas runt hela jorden är dyrt. Så det borde tydligare avspeglas på priset att det är skillnad. Då får man ju själv som konsument göra avvägningen om man vill ha en digital kopia som är låst till dig men som kostar mindre eller betala lite mer för en fysisk kopia som kanske har en trevlig instruktionsbok att bläddra i och som går att sälja vidare men som då kostar lite mer. Där kan vi nog hitta en marknad som är hållbar för alla.

Här är ju faktiskt det första vettiga argumentet jag läst. Och jag håller delvis med dig i just det med priset.
Men tror fortfarande att alla överdriver begagnat marknadens följder ganska brutalt.
Man brukar ju alla nämna bilar i just begagnat relaterade ämnen, så även här tycker jag. Att kunna sälja mitt gamla oanvända eller oönskade spel, kommer ju säkerligen göra att jag köper ett nytt spel. det hela tror jag kommer starta en stor rullning på spelen istället för att dem ligger ospelade och oinstallerade på konton och bara dräller, istället skulle man kunna sälja sina 20 spel som man inte vill ha och köpa ett nytt, därmed får utvecklarna in pengar samtidigt som personerna som kanske inte besitter så mycket pengar kan köpa billigare(men då möjligtvis även äldre) spel.

Och just snacket om att nya spel kommer komma ut på marknaden så är jag starkt tveksam på det, sen om jag ser till mig själv, om jag vill ha ett spel låt oss säga "Call of battle 62" så kommer jag ju antagligen att betala så jag har det direkt på lanseringsdagen. Aldrig att jag skulle vänta kanske 1månad efter release för att kanske spara 100-200kr, är spelet bra och jag vet att jag vill ha det kommer jag köpa det direkt.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

"Att man dem inte behöver tillåta oss att sälja våra digitalt köpta spel vidare."?
Say what?
Snacka nonsens-Svenska...

Inte för jag vet vad det egentligen har med tråden att göra ö.h.t. men om du föredrar den här meningen istället så varsågod "dem behöver inte låta oss sälja vidare våra digitalt köpta spel"
Du kan få den på Engelska också!
"They do not have to let us sell our digital purchased games"

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr.Borka:

Priset som gäller idag är också baserat på ren spekulation. Det finns ingen forskning som säger att dagens spelpriset är de bästa, utan man håller ribban högt så länge folk handlar. Sedan blir man som utgivare livrädd för att sänka priserna eftersom prognosen blir svår att göra då man plötsligt bryter en sedan länge etablerad mall.

För att en produkt ska kunna köpas på andrahandsmarknaden så behöver någon köpt produkten i handeln. Att ha ett högt utropspris är en modell som börjar nå sitt slut. Industrin förlitar sig för mycket på dyra DLC- och segregerande extramaterial till sina heta skjutare och Free-to-Play spel förändrar förväntningarna folk har på spel som produkter.

Priset som önskas är för stort för att jag någonsin skulle bry mig köpa ett PC-spel för fullpris. Speciellt när onlineskjutare ändå kommer styckas upp i olika segment då det snabbt kommer fler dyra paket till spelet, vilket än mer ökar insatsen om man vill hänga med. Jag spelar mängder utav Dota 2 och Planetside 2. Där är insatsen helt noll, men istället har jag lagt mer pengar på dessa två spelen än något annat spel (eller hela spelserier) i mitt liv, då jag själv kan bestämma hur mycket jag tycker det är värt att lägga på produkterna.

oja jag håller fullt med om att jag inte gillar 500kr per spel iden, gillar själv "pay to win" spel just av orsaken du beskriver: "då jag själv kan bestämma hur mycket jag tycker det är värt att lägga på produkterna".

ja någon måste ha köpt produkten men personen som köper en begagnad skulle med all sannolikhet köpa den till originalpris om det inte fanns ett alternativ.

i en perfekt värld så skulle allt vara gratis men att folk faktiskt betalade företaget vad man själv tycker är rimligt.

jag tycker att man ska kunna betala en viss summa för att testa i 1månad eller kunna reklamera enkelt och lätt utan tjafs som lagen säger. då kan nämligen företagen förstå att deras spel är värdelösa när 50% (det är bara ett exempel) utav köparna lämnar tillbaka skiten. säljer man vidare så tror de bara att de inte hypade upp spelet tillräckligt istället för att faktiskt utveckla kommande spel till något man kan känna sig nöjd med.

Edit: enligt statistik så verkar spelutvecklare snitta 30k. de tar nog ett tag innan man har lärt sig programmera. ska de då tjäna som en hantverkare?
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Spelutvecklare-104...
har själv jobbat som elektriker så ja det är enkelt och kräver typ 1-2års praktik.. (skolansutbildning skulle inte behövas)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimonMattila:

För att det är idiotiskt.
Köp inte ett spel du inte vet någonting om.

Sedan så kan man köpa ett spel, spela single-player, levla lite multiplayer sedan sälja för högt pris sedan repetera. Profit.

Det är av sådana anledningar som piratkopior existerar fortfarande. Finns knappt några utvecklare som snickrar ihop ett litet demo som folk får testa först.

Jag använder alltid mig av piratkopior av samma anledning. Om spelet inte motsvarar det utvecklarna lovat, så köper jag inte det och det blir ett köp om spelet ter sig som annonserat.

Det finns en förlorad intäkt för spel med mitt resonemang, men bara en...och det är från konsumenten som köpt det men inte alls känner att det nått upp till de förväntningarna som spelet utlovat.

Detta är en "förlust" ett sådant företag SKA ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Begagnatmarknaden stör mig inte så mycket på Steam.
Det som stör mig mest är brist på "familjekonto".

Vi är 3 som spelar hemma, vi vill spela på våra egna konton (jag, min son & dotter)
Steams lösning är köp 3 versioner..

På konsoll funkar ju detta utmärkt, till och med DLC.

Det är ju inte troligt att jag köper ett nytt AAA spel för 500x3.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty76:

Begagnatmarknaden stör mig inte så mycket på Steam.
Det som stör mig mest är brist på "familjekonto".

Vi är 3 som spelar hemma, vi vill spela på våra egna konton (jag, min son & dotter)
Steams lösning är köp 3 versioner..

På konsoll funkar ju detta utmärkt, till och med DLC.

Det är ju inte troligt att jag köper ett nytt AAA spel för 500x3.

Steam Family Sharing eller vad det nu heter är ju i beta och borde komma någon gång, vet inte om det är svaret på erat problem dock men låter som det kan vara det.

Permalänk
Master of Overkill

Därför jag inte köper spel jag inte EXAKT vet jag kommer spela, längre.

Suger att inte kunna sälja dom.

Som med mitt PS1 hade runt 100 + spel.

Kul om man inte kunnat sälja dom tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

tackar. den var lite bättre formulerad än vad jag och andra tidigare sagt samt lite extra material

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1Z3C0LD:

Här är ju faktiskt det första vettiga argumentet jag läst. Och jag håller delvis med dig i just det med priset.
Men tror fortfarande att alla överdriver begagnat marknadens följder ganska brutalt.
Man brukar ju alla nämna bilar i just begagnat relaterade ämnen, så även här tycker jag. Att kunna sälja mitt gamla oanvända eller oönskade spel, kommer ju säkerligen göra att jag köper ett nytt spel. det hela tror jag kommer starta en stor rullning på spelen istället för att dem ligger ospelade och oinstallerade på konton och bara dräller, istället skulle man kunna sälja sina 20 spel som man inte vill ha och köpa ett nytt, därmed får utvecklarna in pengar samtidigt som personerna som kanske inte besitter så mycket pengar kan köpa billigare(men då möjligtvis även äldre) spel.

Och just snacket om att nya spel kommer komma ut på marknaden så är jag starkt tveksam på det, sen om jag ser till mig själv, om jag vill ha ett spel låt oss säga "Call of battle 62" så kommer jag ju antagligen att betala så jag har det direkt på lanseringsdagen. Aldrig att jag skulle vänta kanske 1månad efter release för att kanske spara 100-200kr, är spelet bra och jag vet att jag vill ha det kommer jag köpa det direkt.

Fast begagnade bilar är helt irrelevant här för det är en helt annan sak. En begagnad bil är inte samma produkt som en ny bil. En begagnad version av ett digitalt spel är exakt identiskt på alla vis som en ny produkt. Det ska inte ens nämnas i debatten för det är något helt annat.

Sen är "rullning" på spel tämligen ointressant det också. Lite grovt så har vi en konstant mängd pengar vi lägger på nöjen varje månad. Denna andel pengar har varit relativt konstant i årtionden. De pengarna läggs sedan på spel, musik, film och så vidare. Det är delvis därför musikindustrin fått så stora problem för att vi har omfördelat pengarna mot film och spel istället för CD-skivor. Fast det vägrar skivindustrin att förstå. Hur som helst betyder det att vi har en viss, ändlig mängd pengar som vi lägger på spel. Om vi öppnar begagnatmarknaden kommer en viss andel av den läggas på begagnade spel vilket är pengar som utvecklarna aldrig kommer se. Om vi lägger ihop det faktum med att vi lägger en ändlig mängd pengar med att ett begagnat spel kan konsumeras ett teoretiskt oändligt antal gånger så går det inte att komma ifrån att det blir en förlustaffär för utvecklarna. Jag köper sällan spel till fullpris utan väntar till reor. Mest för att det är rätt få nya releaser jag är intresserad av och jag har redan ett rätt stort bibliotek som håller mig sysselsatt. Fast även om jag handlar på rea så tjänar utvecklarna pengar på mig. Om du öppnar begagnatmarknaden riskerar vi att en stor del av oss ekonomiska/snåla konsumenter kommer köpa begagnat istället vilket betyder noll pengar till utvecklarna. Som sagt så har Steam sagt att de kommer bli tvungna att lägga ner sina reor om de tvingas öppna en begagnatmarknad så då kommer begagnade spel bli ända sättet att få tag på låga priser.

Jag tror du bör titta lite på TotalBiscuits videor om att förhandsboka och köpa på första dagen. Det är inte särskilt smart med tanke på hur värdelösa många spel är vid lansering och det sänder helt fel signaler till utvecklarna som inte får någon direkt motivation till att släppa färdiga produkter. Jag tänker då inte betala för att vara betatestare. Finns inga spel som jag inte kan vänta en månad med att köpa.

Vi kan ju ta ett relevant exempel med BF4 som var väldigt väldigt buggigt vid lansering och vad jag har hört är det fortfarande inte helt bra. Vidare har många sagt att de redan är trötta på det för att det inte fungerar. Så hur många hade sålt det för att det var dålig? Hur många av de som var smarta och väntade på att de värsta buggarna var fixade hade då köpt en begagnad kopia istället för ett nytt spel? Vad händer då med de vinster som EA och Dice behöver för att utveckla en uppföljare? I det läget får de ju bara kostnaderna för att driva servrar för spelare som inte gett dem en krona.

Att sälja spel begagnat är tveklöst trevligt för konsumenten i ett kort tidsperspektiv men vad händer på ett längre tidsperspektiv?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty76:

Begagnatmarknaden stör mig inte så mycket på Steam.
Det som stör mig mest är brist på "familjekonto".

Vi är 3 som spelar hemma, vi vill spela på våra egna konton (jag, min son & dotter)
Steams lösning är köp 3 versioner..

På konsoll funkar ju detta utmärkt, till och med DLC.

Det är ju inte troligt att jag köper ett nytt AAA spel för 500x3.

Ja, fast du behöver ju inte betala månadsavgift heller bara för att kunna spela multiplayer +att spel till PC dessutom varierar mellan att vara billigare till extremt mycket billigare med tanke på hur ofta det är reakampanjer.

Fast självklart, alla typer av licensupplägg kan ju inte passa varenda människa i just dennas livssituation bäst heller, utan självklart finns det vissa som gynnas bättre av ett traditionellt konsollupplägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Priset som gäller idag är också baserat på ren spekulation. Det finns ingen forskning som säger att dagens spelpriset är de bästa, utan man håller ribban högt så länge folk handlar. Sedan blir man som utgivare livrädd för att sänka priserna eftersom prognosen blir svår att göra då man plötsligt bryter en sedan länge etablerad mall.

För att en produkt ska kunna köpas på andrahandsmarknaden så behöver någon köpt produkten i handeln. Att ha ett högt utropspris är en modell som börjar nå sitt slut. Industrin förlitar sig för mycket på dyra DLC- och segregerande extramaterial till sina heta skjutare och Free-to-Play spel förändrar förväntningarna folk har på spel som produkter.

Priset som önskas är för stort för att jag någonsin skulle bry mig köpa ett PC-spel för fullpris. Speciellt när onlineskjutare ändå kommer styckas upp i olika segment då det snabbt kommer fler dyra paket till spelet, vilket än mer ökar insatsen om man vill hänga med. Jag spelar mängder utav Dota 2 och Planetside 2. Där är insatsen helt noll, men istället har jag lagt mer pengar på dessa två spelen än något annat spel (eller hela spelserier) i mitt liv, då jag själv kan bestämma hur mycket jag tycker det är värt att lägga på produkterna.

Dagens spelpriser tror jag är förhållandevis bra marknadsjusterade efter de förhållanden som gäller idag, dvs det intresse som finns för produkterna och de pengar som krävs för att skapa dom. Att bara helt plötsligt halvera releasepriserna för påkostade produktioner skulle förmodligen inte alls vara en lönsam affär, eller dubbla dem för den delen.

Free-to-play spelen baseras ofta på en helt annan affärsmodell relativt lik MMO:er där en av kärnpunkterna bygger på att produkten ska vara långlivad till skillnad mot många andra spelupplevelser som lanseras, hyllas/sågas och sedan lite grann glöms bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast begagnade bilar är helt irrelevant här för det är en helt annan sak. En begagnad bil är inte samma produkt som en ny bil. En begagnad version av ett digitalt spel är exakt identiskt på alla vis som en ny produkt. Det ska inte ens nämnas i debatten för det är något helt annat.

Sen är "rullning" på spel tämligen ointressant det också. Lite grovt så har vi en konstant mängd pengar vi lägger på nöjen varje månad. Denna andel pengar har varit relativt konstant i årtionden. De pengarna läggs sedan på spel, musik, film och så vidare. Det är delvis därför musikindustrin fått så stora problem för att vi har omfördelat pengarna mot film och spel istället för CD-skivor. Fast det vägrar skivindustrin att förstå. Hur som helst betyder det att vi har en viss, ändlig mängd pengar som vi lägger på spel. Om vi öppnar begagnatmarknaden kommer en viss andel av den läggas på begagnade spel vilket är pengar som utvecklarna aldrig kommer se. Om vi lägger ihop det faktum med att vi lägger en ändlig mängd pengar med att ett begagnat spel kan konsumeras ett teoretiskt oändligt antal gånger så går det inte att komma ifrån att det blir en förlustaffär för utvecklarna. Jag köper sällan spel till fullpris utan väntar till reor. Mest för att det är rätt få nya releaser jag är intresserad av och jag har redan ett rätt stort bibliotek som håller mig sysselsatt. Fast även om jag handlar på rea så tjänar utvecklarna pengar på mig. Om du öppnar begagnatmarknaden riskerar vi att en stor del av oss ekonomiska/snåla konsumenter kommer köpa begagnat istället vilket betyder noll pengar till utvecklarna. Som sagt så har Steam sagt att de kommer bli tvungna att lägga ner sina reor om de tvingas öppna en begagnatmarknad så då kommer begagnade spel bli ända sättet att få tag på låga priser.

Jag tror du bör titta lite på TotalBiscuits videor om att förhandsboka och köpa på första dagen. Det är inte särskilt smart med tanke på hur värdelösa många spel är vid lansering och det sänder helt fel signaler till utvecklarna som inte får någon direkt motivation till att släppa färdiga produkter. Jag tänker då inte betala för att vara betatestare. Finns inga spel som jag inte kan vänta en månad med att köpa.

Vi kan ju ta ett relevant exempel med BF4 som var väldigt väldigt buggigt vid lansering och vad jag har hört är det fortfarande inte helt bra. Vidare har många sagt att de redan är trötta på det för att det inte fungerar. Så hur många hade sålt det för att det var dålig? Hur många av de som var smarta och väntade på att de värsta buggarna var fixade hade då köpt en begagnad kopia istället för ett nytt spel? Vad händer då med de vinster som EA och Dice behöver för att utveckla en uppföljare? I det läget får de ju bara kostnaderna för att driva servrar för spelare som inte gett dem en krona.

Att sälja spel begagnat är tveklöst trevligt för konsumenten i ett kort tidsperspektiv men vad händer på ett längre tidsperspektiv?

Som sagt så håller jag både med och inte.

Då främst ur mitt eget perspektiv, om jag vet att jag kan få tillbaka en del utav summan för spelet. låt oss säga att ett nytt spel kostar 500kr, man har hört att det är ett bra spel, men är själv lite tveksam.
Om jag då vet att jag kan få tillbaka låt oss säga 50% vilket blir 250kr så betyder det att jag kan betala enbart 250kr för att testa spelet, och därmed se om det är något för mig eller inte. Därmed ökar chansen (som sagt för mig) att jag köper spelet överhuvudtaget.

Nu har det då varit 2ägare på spelet för 500kr, då släpps en tilläggspaket till det, som kostar 250kr. Om jag köpte spelet och tyckte det sög, kommer ju inte jag köpa expansionen. Men om spelet nu blivit sålt till en annan som uppskattar spelet, kommer ju den personen antagligen köpa expansionen, då är det +-0 för företaget om dem nu släpper 1 expansion, sen blir ju alla utöver det intäkter.(om vi då räknar med att expansionen inte kostar något att göra för enkelhetens skull)

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Fast begagnade bilar är helt irrelevant här för det är en helt annan sak. En begagnad bil är inte samma produkt som en ny bil. En begagnad version av ett digitalt spel är exakt identiskt på alla vis som en ny produkt. Det ska inte ens nämnas i debatten för det är något helt annat

Jag är lite tveksam. Varför ska man inte få äga sitt spel bara för att man köper det digitalt?

Jag kan förstå om man köper en årslicens för Photoshop eller whatnot, men för ett spel? Licensavtalet är väl lite lustigt att man "hyr" på obestämd tid. Det gillar jag inte. Jag älskar Steam, jag älskar vad de gör, men jag vet inte varför man tvunget ska ha sämre rättigheter än företagen i det här läget.

Det ultimata för ett företag är att förbjuda begagnatmarknaden så alla ex som säljs är pengar i fickan för företaget. Har vi inte regleringar och dylikt för att skydda konsumenterna? Företagen har absurda fördelar framför konsumenterna på de här marknaderna. Lobbyism och skit.

När det faktiskt gäller hur deras affärsverksamhet hade fungerat om de tillåtit att man kan skicka spel mellan varandra så vet jag inte. Jag tycker inte de ska få ha den kontrollen men typen av verksamhet som Gamestop är också skit.

Den största frågan: varför i hela helvete ska ett företag få begränsa begagnatmarknaden för sina produkter? Det är rätt orimligt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1Z3C0LD:

Som sagt så håller jag både med och inte.

Då främst ur mitt eget perspektiv, om jag vet att jag kan få tillbaka en del utav summan för spelet. låt oss säga att ett nytt spel kostar 500kr, man har hört att det är ett bra spel, men är själv lite tveksam.
Om jag då vet att jag kan få tillbaka låt oss säga 50% vilket blir 250kr så betyder det att jag kan betala enbart 250kr för att testa spelet, och därmed se om det är något för mig eller inte. Därmed ökar chansen (som sagt för mig) att jag köper spelet överhuvudtaget.

Nu har det då varit 2ägare på spelet för 500kr, då släpps en tilläggspaket till det, som kostar 250kr. Om jag köpte spelet och tyckte det sög, kommer ju inte jag köpa expansionen. Men om spelet nu blivit sålt till en annan som uppskattar spelet, kommer ju den personen antagligen köpa expansionen, då är det +-0 för företaget om dem nu släpper 1 expansion, sen blir ju alla utöver det intäkter.(om vi då räknar med att expansionen inte kostar något att göra för enkelhetens skull)

Dold text
Skrivet av Flamso:

Jag är lite tveksam. Varför ska man inte få äga sitt spel bara för att man köper det digitalt?

Jag kan förstå om man köper en årslicens för Photoshop eller whatnot, men för ett spel? Licensavtalet är väl lite lustigt att man "hyr" på obestämd tid. Det gillar jag inte. Jag älskar Steam, jag älskar vad de gör, men jag vet inte varför man tvunget ska ha sämre rättigheter än företagen i det här läget.

Det ultimata för ett företag är att förbjuda begagnatmarknaden så alla ex som säljs är pengar i fickan för företaget. Har vi inte regleringar och dylikt för att skydda konsumenterna? Företagen har absurda fördelar framför konsumenterna på de här marknaderna. Lobbyism och skit.

När det faktiskt gäller hur deras affärsverksamhet hade fungerat om de tillåtit att man kan skicka spel mellan varandra så vet jag inte. Jag tycker inte de ska få ha den kontrollen men typen av verksamhet som Gamestop är också skit.

Den största frågan: varför i hela helvete ska ett företag få begränsa begagnatmarknaden för sina produkter? Det är rätt orimligt.

Dold text

lyssna på hela videon så förstår ni förhoppningsvis exakt varför det blir fel.

kort o gott: när en kopia som redan är betald säljs vidare så vinner inte företaget på att den skickas vidare, de går miste om att tjäna en röding extra (troligtvis bortsett från dem få som aldrig skulle köpa för originalpriset). dlcs gör inte så att hela grejen blir ok, ja de säljer 1 dlc men de går fortfarande miste om någon form utav inkomst för originalspelet vid ägarbytet.
varför ska det vara så ja.. företag måste tjäna pengar för att gå framåt.
vad folk bör ta fram är rättigheter för återköp, reklamationsrätt (utan tjafs). där kan det finnas en lösning för då kan man få tillbaka pengarna om man är missnöjd samt att företaget tjänar precis den summan som motsvarar antalet konton som spelat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

lyssna på hela videon så förstår ni förhoppningsvis exakt varför det blir fel.

kort o gott: när en kopia som redan är betald säljs vidare så vinner inte företaget på att den skickas vidare, de går miste om att tjäna en röding extra (troligtvis bortsett från dem få som aldrig skulle köpa för originalpriset). dlcs gör inte så att hela grejen blir ok, ja de säljer 1 dlc men de går fortfarande miste om någon form utav inkomst för originalspelet vid ägarbytet.
varför ska det vara så ja.. företag måste tjäna pengar för att gå framåt.
vad folk bör ta fram är rättigheter för återköp, reklamationsrätt (utan tjafs). där kan det finnas en lösning för då kan man få tillbaka pengarna om man är missnöjd samt att företaget tjänar precis den summan som motsvarar antalet konton som spelat.

Men tycker du är lite inlåst här.
Om vi säger att dem gör 4DLC (som typ till bf3) om jag nu sålt det vidare, ja dem har tappat den lilla inkomsten. MEN istället har dem tjänat in inkomsten för DLCna efter personen som köpte spelet i andra hand ville ha dem. därmed har dem gjort vinst IGEN på det sålda spelet.
Som han själv säger i videon så är ju DLC en kalas bra idé för att få in lite extra pengar till företaget då dem inte kostar lika mycket att göra.

Måste ta en bil relation igen trots att dem ogillas, men t.ex. Volvo vill ju att du gör servicen på din Volvo bil på deras verkstad, för att "fortsätta" tjäna pengar på den redan sålda bilen.
Ungefär så blir ju DLCna, företaget vill fortsätta tjäna pengar på ett redan släppt/sålt spel, men om jag inte tycker om spelet kommer jag inte köpa DLCna. Då om jag istället säljer det, så köper antagligen någon annan de DLCna till spelet som jag inte skulle köpt, därmed blir det ju som ja sa säkerligen en vinst för företaget iaf.
Är du med på hur jag tänker?
Nu menar jag inte att jag har rätt, men som jag skrev, så tror jag att fler skulle våga öppna plånkboken för de dyrare spelen vid release om folket visste att man kunde få tillbaka en viss del utav det priset om man inte tycker om det, just för att man kan sälja vidare det.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon186252:

lyssna på hela videon så förstår ni förhoppningsvis exakt varför det blir fel.

kort o gott: när en kopia som redan är betald säljs vidare så vinner inte företaget på att den skickas vidare, de går miste om att tjäna en röding extra (troligtvis bortsett från dem få som aldrig skulle köpa för originalpriset). dlcs gör inte så att hela grejen blir ok, ja de säljer 1 dlc men de går fortfarande miste om någon form utav inkomst för originalspelet vid ägarbytet.
varför ska det vara så ja.. företag måste tjäna pengar för att gå framåt.
vad folk bör ta fram är rättigheter för återköp, reklamationsrätt (utan tjafs). där kan det finnas en lösning för då kan man få tillbaka pengarna om man är missnöjd samt att företaget tjänar precis den summan som motsvarar antalet konton som spelat.

Jag tror du har missuppfattat en sak med affärsverksamhet. Det är ingen rättighet att tjäna pengar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1Z3C0LD:

Som sagt så håller jag både med och inte.

Då främst ur mitt eget perspektiv, om jag vet att jag kan få tillbaka en del utav summan för spelet. låt oss säga att ett nytt spel kostar 500kr, man har hört att det är ett bra spel, men är själv lite tveksam.
Om jag då vet att jag kan få tillbaka låt oss säga 50% vilket blir 250kr så betyder det att jag kan betala enbart 250kr för att testa spelet, och därmed se om det är något för mig eller inte. Därmed ökar chansen (som sagt för mig) att jag köper spelet överhuvudtaget.

Nu har det då varit 2ägare på spelet för 500kr, då släpps en tilläggspaket till det, som kostar 250kr. Om jag köpte spelet och tyckte det sög, kommer ju inte jag köpa expansionen. Men om spelet nu blivit sålt till en annan som uppskattar spelet, kommer ju den personen antagligen köpa expansionen, då är det +-0 för företaget om dem nu släpper 1 expansion, sen blir ju alla utöver det intäkter.(om vi då räknar med att expansionen inte kostar något att göra för enkelhetens skull)

Fast det är inte så marknaden fungerar. Kolla på klippet av TotalBiscuit som länkats tidigare. Han förklarar det rätt bra.

Skrivet av Flamso:

Jag är lite tveksam. Varför ska man inte få äga sitt spel bara för att man köper det digitalt?

Jag kan förstå om man köper en årslicens för Photoshop eller whatnot, men för ett spel? Licensavtalet är väl lite lustigt att man "hyr" på obestämd tid. Det gillar jag inte. Jag älskar Steam, jag älskar vad de gör, men jag vet inte varför man tvunget ska ha sämre rättigheter än företagen i det här läget.

Det ultimata för ett företag är att förbjuda begagnatmarknaden så alla ex som säljs är pengar i fickan för företaget. Har vi inte regleringar och dylikt för att skydda konsumenterna? Företagen har absurda fördelar framför konsumenterna på de här marknaderna. Lobbyism och skit.

När det faktiskt gäller hur deras affärsverksamhet hade fungerat om de tillåtit att man kan skicka spel mellan varandra så vet jag inte. Jag tycker inte de ska få ha den kontrollen men typen av verksamhet som Gamestop är också skit.

Den största frågan: varför i hela helvete ska ett företag få begränsa begagnatmarknaden för sina produkter? Det är rätt orimligt.

Du äger fortfarande spelet men du äger inte rätten att sälja det vidare. Det är två olika saker. Som sagt kan man inte bara tillämpa samma logik som på fysiska varor för de fungerar helt olika.

Varför är det ok med Photoshop men inte med spel? Det låter ju som en bättre deal att betala en fast summa och sedan få tillgång till licensen "för alltid".

Fast du glömmer att det som är bra för företaget i längden är bra för dig. Som sagt, om inte utvecklarna får igen sina investerade pengar så kommer det inte bli några nya spel. Låter det som något bra i dina ögon? Hur är det bra för konsumenten? Spelmarknaden är rätt hård som den är idag. Tjänster som Steam har gjort det mycket lättare för mindre aktörer att få plats än det var tidigare. Digital distribution har öppnat upp marknaden för massa saker som inte hade funnits annars. Tror inte att Minecraft, FEZ, Dust: An Elysian Tail, Bastion, Brothers, Terraria och många andra grymma spel hade funnits om det inte vore för digitala distributionskanaler. De hade inte kunnat säljas innan. Ännu värre hade det varit för smala spel. Hade det gått att sälja Super Meatboy på skiva? Fast fördelarna får man också ta nackdelarna.

Sen har som sagt Steam sina baksidor och de måste ta mer ansvar för spelen de släpper. De måste ersätta spel som inte fungerar och ta bort spel från butiken som är trasiga. De måste också sluta släppa igenom så mycket skit i Green Light.

Konsumentlagstiftningen är till för att skydda konsumenten ja, inte att ge dem alla rättigheter i hela världen. Det är en balans mellan konsumentens rättigheter och upphovsrättsinnehavarnas rättigheter. För konsumenten vore det ju ännu bättre om de också fick sälja kopior av spel som de köpt. Det vore också bättre för konsumenten om spel kostade max 50 kr styck. Men det är inte realistiskt. Jag tror du har missuppfattat vad konsumentlagstiftningen är till för. Den ska skydda konsumenter från att bli utnyttjade och lurade. Inte för att konsumenterna ska få allt de vill. Lagstiftningen ska även skydda företagen. Det innebär rättigheter och skyldigheter.

Nej den stora frågan är snarare: varför anser du dig ha rätt att tjäna pengar på andras arbete?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Jag tror du har missuppfattat en sak med affärsverksamhet. Det är ingen rättighet att tjäna pengar.

Och vad händer med företag som inte tjänar pengar? Vad innebär det för spelmarknaden? Tänk ett steg till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Och vad händer med företag som inte tjänar pengar? Vad innebär det för spelmarknaden? Tänk ett steg till.

Inte nödvändigtvis. Detta förutsätter att affärsmodellen är hållbar och hör hållas vid liv på ett artificiellt sätt. Hade det varit samma rättigheter att använda produkten man köpt som det är i princip alla andra områden så hade det inte behövt vara en dålig grej.

Jag inser självklart att kunden inte ska ha mer rättigheter än företagen när det gäller det här, så länge man blir behandlad rättvist. Att tjäna pengar på spel innebär väl att man går plus på det, vilket jag ser som en rätt osannolik slutsats då det inte är Gamestop jag snackar om.

Egentligen ser jag inte så stor meningen med att sälja vidare spel, men jag har väldigt svårt att se logiken i att man inte har rätt till produkten man köper. Inte rätten att använda informationen för att göra en produkt, rätten att äga produkten. Det är lite den saken som blir förbisedd en aning. Rockstar klagar på piratkopiering på PC när det enda de gör är att göra livet så svårt som möjligt för de som spelar på PC, till exempel. EA är ungefär lika trevliga mot sina kunder. Ubisoft också. Varför ska man låta dem gömma sin rätt uppenbart brutna affärsmodell bakom lagar som är ett klassiskt exempel på vad lobbyism kan åstadkomma?

I övrigt kan jag säga att jag aldrig kommer sälja spel som jag tycker om, även om jag spelat igenom dem flera gånger. De håller i längden för att det är välgjorda spel, inte för att jag inte FÅR sälja dem.

Som svar på frågan varför jag anser att jag har rätt att tjäna pengar på andras arbete: det gör jag inte. Det är upp till ett företag att skapa produkter som säljer för att de är välgjorda och bra.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Man brukar ju alla nämna bilar i just begagnat relaterade ämnen, så även här tycker jag.

Menar du allvar? Bilar går ner i värde så fort de köps, och sedan är det ett stadigt ras ner mot noll. Vad är liknelsen med spel, förutom din spekulation (tagen ur luften) om att det stimulerar folk att köpa mer?

Det här måste vara det fånigaste jag hört. Ett digitalt spel blir aldrig i sämre skick än det som erbjuds nytt. Det spelar ingen roll hur ni vänder på det, det är mycket svårt att få det att gå ihop då Valve skulle konkurrera mot sig själva. Användarna som säljer kan alltid lägga sig en liten bit under gällande pris, och då får de inget sålt så länge det finns begagnade spel ute. Valve får inte ett öre när spelet byter händer.

Det är inte välgörenhet Valve sysslar med. Det är ett stort företag med intressen att gå med vinst.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är riktigt dåligt att man inte kan åtminstone gifta ett spel man bara provat till en vän. Egentligen borde man självklart kunna sälja sina spel samt lämna tillbaka dom om det inte motsvarar det man förväntat sig. T.ex sönderbuggat eller helt enkelt inte fungerar som det ska.

Det värsta, anser jag att Valve kan gå in och spärra ett Steamkonto helt och hållet om det misstänks för fusk eller liknande. Jag anser att om någon skulle få för sig att fuska i ett spel, vilket som och blir påkommen skulle licensen för spelet försvinna så fuskaren måste köpa ny kod för att spela igen. Dock tycker jag inte det är rätt att hela steamkontot blir låst. Ett konto som i sig kan vara värt tusentals kronor.
Jag menar inte att försvara fuskare utan bara tycker att det är moraliskt oriktigt att dom har makten över ens konto och han stänga av det hur som. Det är ungefär som att du får en fortkörningsböter; polisen tar din bil, samt ditt busskort och cykel!

Själv funderar jag på att skaffa flera steamkonton, visst det blir klyddigare men skulle något hända (kontot stulet eller liknande) så har man iaf inte blivit av med alla sina spel.

Det sjuka i allt detta är ju trots allt priserna på Steam som är skyhöga, lätt 40-60€ för ett AAA-spel. Borde inte Valve kunna sänka priserna eller tillåta en begagnatmarkad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Menar du allvar? Bilar går ner i värde så fort de köps, och sedan är det ett stadigt ras ner mot noll. Vad är liknelsen med spel, förutom din spekulation (tagen ur luften) om att det stimulerar folk att köpa mer?

Det här måste vara det fånigaste jag hört. Ett digitalt spel blir aldrig i sämre skick än det som erbjuds nytt. Det spelar ingen roll hur ni vänder på det, det är mycket svårt att få det att gå ihop då Valve skulle konkurrera mot sig själva. Användarna som säljer kan alltid lägga sig en liten bit under gällande pris, och då får de inget sålt så länge det finns begagnade spel ute. Valve får inte ett öre när spelet byter händer.

Det är inte välgörenhet Valve sysslar med. Det är ett stort företag med intressen att gå med vinst.

Det är inte bilen som föremål, utan hur bilens marknad fungerar som jag talar om, folk säljer sina 1000mil körda bilar för att kunna köpa en ny bil.
Ja det finns inga likheter mellan en bil och ett dator spel, det fattar ju vilken idiot som helst, men folk verkar inte kunna/vilja se "outside the box" utan ser hela tiden t.ex. "ja men en bil får slitage" JA det får den, men det tar fortfarande inte bort det faktum att bil marknaden överlever tack vare begagnat marknaden för bilar.
Som sagt, vissa vägrar köra bilar som är mer än si och så många år gammal eller har gått mer än si och så mycket, då säljer dem den och köper en ny istället, hade dem kunna köpt ny om dem inte fick sälja sin gamla? antagligen inte. Det är där jämförelsen kommer, För att beskriva hur spel marknaden skulle kunna fungera.
Och egentligen kan man säga att även spel har ett visst tapp med tiden, hur många är det som spelar äldre spel online t.ex.? köper du ett "battlefield 2 bad company" nu så kan du ju inte räkna med lika mycket servrar/spelare som när spelet var i sina bästa dagar, och du får nöja dig med kanske halv kass latens för att just de 3 servrarna som ligger uppe har sitt hem på Madagaskar. MEN om du nu köper det spelet idag så vet du ju säkert det, du betalar därmed mindre och är medveten om att spelet kanske inte kommer att kunna utnyttjas som när det släpptes.

Men återigen den är egentligen själva marknaden som jag drar paralleller med, inte mellan BIL och SPEL. Hoppas att jag gjort det mer klart och tydligt denna gång.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk

Eftersom de inte tänker låta oss sälja vidare spelen vi köper så tycker jag att det borde bli ett krav/lag på att släppa någon form av demo/test-version så man kan få en liten uppfattning av det man är intresserad av innan man köper grisen i säcken.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Skulle man sälja ett Steamspel begagnat skulle det ju inte vara som en skiva till typ ett xbox. "Nä alltså det är billigare för licensen kan vara lite repig". Det skulle ju inte fungera. Att köpa nytt och "begagnat" skulle ju vara exakt samma sak!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Och allt kan nu sammanfattas till... "De borde göra som Origin, köper du spelet men gillar det inte så har du 24h på dig att lämna tillbaka det från att spelet köptes."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hur ska man göra då? Prova spelet i många timmar hos en kompis först? Men han borde ju inte ha köpt det "utan att veta någonting om det".

Jag spelade kampanjen i ett fåtal timmar. Rörde aldrig multiplayer. Resultatet blev 449 kr i sjön. Hade jag kunnat sälja spelet hade jag dels fått tillbaka en liten del av det och dels hade spelet kommit till användning för någon annan.

Få spel som jag har som jag tycker var onödigt köp, vet inte hur du gör men jag kollar på videor om det
samt testar om det nu är möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1Z3C0LD:

Men tycker du är lite inlåst här.
Om vi säger att dem gör 4DLC (som typ till bf3) om jag nu sålt det vidare, ja dem har tappat den lilla inkomsten. MEN istället har dem tjänat in inkomsten för DLCna efter personen som köpte spelet i andra hand ville ha dem. därmed har dem gjort vinst IGEN på det sålda spelet.
Som han själv säger i videon så är ju DLC en kalas bra idé för att få in lite extra pengar till företaget då dem inte kostar lika mycket att göra.

Måste ta en bil relation igen trots att dem ogillas, men t.ex. Volvo vill ju att du gör servicen på din Volvo bil på deras verkstad, för att "fortsätta" tjäna pengar på den redan sålda bilen.
Ungefär så blir ju DLCna, företaget vill fortsätta tjäna pengar på ett redan släppt/sålt spel, men om jag inte tycker om spelet kommer jag inte köpa DLCna. Då om jag istället säljer det, så köper antagligen någon annan de DLCna till spelet som jag inte skulle köpt, därmed blir det ju som ja sa säkerligen en vinst för företaget iaf.
Är du med på hur jag tänker?
Nu menar jag inte att jag har rätt, men som jag skrev, så tror jag att fler skulle våga öppna plånkboken för de dyrare spelen vid release om folket visste att man kunde få tillbaka en viss del utav det priset om man inte tycker om det, just för att man kan sälja vidare det.

ja jag förstår hur du tänker men tex jag själv skulle ALDRIG köpa en dlc för att det inte kan klämma ut vettiga rättigheter.
ska dlc iden fungera så måste de göra så att det är tvång att köpa dlcs. dlcs är ju oftast rätt så värdelösa. iden är jätte bra för dem som är beredda att lägga en stor summa på ett spel men för dem som köper beggat för att det är fan så mycket billigare kommer inte att köpa en dlc som ger ett coolt skin.
skulle väl vara kul om iden funkar men som sagt dlcs köper folk oftast för att de vill ha den dlcn och inte för att faktiskt stödja företaget.

Skrivet av Flamso:

Jag tror du har missuppfattat en sak med affärsverksamhet. Det är ingen rättighet att tjäna pengar.

nja men man har inte rätt att använda deras produkter om man inte betalat dem den uppsatta summan heller...
jag säger inte att bara företagen ska få bättre villkor, jag säger att både köpare, säljare och tillverkare ska ha villkor anpassade efter hur det ser ut med precis allt annat utom virtuella varor.

Permalänk
Inaktiv

varför är det bättre att sälja begagnat än att ha bra reklamations villkor?

kan någon ge mig en vettig förklaring till detta så ger jag mig mer än gärna.