Bra attityd!
Köp en produkt, gillar du den inte är det ditt eget fel.
Jag tycker vi skrotar svensk konsumenträtt och skrotar Konsumentverket. Köper folk skit som inte funkar så borde dom ju veta bättre! Att låta konsumenter agera som om de ägde mjukvaran de köpt vore ju förkastligt och hade kraschat hela industrin!
... eller vad är det du menar?
Varför är det så jobbigt att sätta krav på företagen? Det är knappast så de stora utgivarna på marknaden sitter och vänder på varje krona för att verksamheten ska gå runt.
Huruvida det går bra för utgivarna eller inte har egentligen inget med saken att göra. En begagnatmarknad för digitala produkter skulle påverka alla led i branschen.
Du skriver att det är skillnad på en missad intäkt och en utgift - ja, absolut, men nu pratar vi om att konsumenter som är fullt beredda att betala köper ett "begagnat" spel istället för ett nytt eftersom det "begagnade" är garanterat identiskt och lika lättillgängligt som spelet vid ett nyköp. Det är direkt kopplat till missad försäljning.
Själv tror jag att sänkta priser och större tillgänglighet är steget fram för industrin. Speciellt när trenden att sälja trams över mikrotransaktioner inte bara blivit vanligt utan en vedertagen industristandard. Att låta folk kunna byta och sälja vidare produkterna de köpt ger också ökad frihet, då personen får tillbaka lite av insatsen som kan gå till nya inköp.
Angående prissättningen på produkter, se bara på gemene mobilspel. Intäkterna rasar in. Visst har större studior större utgifter, men tillgängligheten är otroligt viktig - och här är utropspriset på 500:- på marknaden direkt kränkande hög. Sänker man trösklarna så ökar man volymerna drastiskt, då insatsen sjunker för gemene konsument. Kan man sedan även sälja produkten vidare som konsument så minskar trösklarna och risken ännu mer.
Du kan inte jämföra mobilspel med spel man typiskt ser för 500-600:- till en PC. Det är en enorm skillnad i utvecklingstid och omfång.
"Trösklarna och risken" sjunker för konsumenten om hen kan sälja vidare spelet, ja, men sänkta priser är det sista vi kommer se om en begagnatmarknad för digitala spel blir aktuell. Spelutvecklare kommer antingen att tillämpa microtransationer eller månadsavgifter i ännu högre grad, och/eller höja den initiala kostnaden för ett spel.