Permalänk

Överklocka 1600 mhz ram till 1866 mhz?

Tja jag undrade om man kan överklocka alla ram minnen till en högre mhz än vad de säljs för. Vad jag menar är om det står t ex http://www.inet.se/produkt/6110027/corsair-16gb-2x8gb-cl9-160...

Betyder det att den inte går att överklocka mer än 1600 mhz då eftersor den är 1600 mhz eller?

Om svaret är nej så varför säljer man då ram minnen i olika mhz när man kan överklocka dem själv!? Har det med kylning och köra eller vadå? Snälla hjälp.

Permalänk
Medlem

Du kan prova.

Risken är att informationen i minnet blir korrupt, datorn kraschar, filer blir trasiga etc..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

får jag fråga varför du ska göra det?
det är inte så att du kommer märka någon prestandaökning av det hur som helst.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Att minnen är specificerade för en viss hastighet är en garanti från tillverkaren att de fungerar i den hastigheten. De garanterar inte att de går att köra i högre frekvens. Med det sagt är det inte säkert att de inte går att köra fortare, man får helt enkelt prova sig fram om man vill köra i högre hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Minnen

Så du säger att om ett par ram minnen var 2400mhz stock, så betyder det att de kör 2400mhz utan problem?

Det jag undrar är om alla ram minnen är överklockningsbara, jag ska inte göra detta jag undrar bara om det är möjligt oavsett mhz eller timings.

Permalänk

Helt onödigt.

Permalänk

Minnen ska klara den hastighet de är speccade till om moderkortet också klarar att köra dem i den hastigheten. Ingen kan svara på hur ett specifikt minne klockar utan att testa. De är inte låsta på samma sätt som en CPU t.ex. vilket kanske var det du tänkte på. För övrigt, vilket många andra nämnt, är skillnaden minimal och upplevd förbättring obefintlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Svar

Tack nu fattar jag, det var det jag undrade om dem var t ex som en Cpu locked eller unlocked så nu vet jag att det går, så du menar att alla ram minnen är unlocked i teorin om du förstår vad jag menar.

Varför har Corsar inte 16gb gold 1866mhz ram???? De har ju andra färgerna förutom guld i 1866mhz.

http://www.inet.se/filter?CategoryId=42&properties.Index=0&pr...

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Yes, det stämmer att de är olåsta om vi använder oss utav CPU-termer. Sen skiljer de sig hur högt de går att klocka.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Vad påverkar hur högt de går att klocka? Deras stock clock eller kylningsförmåga?

Är det också lättare att överclocka ett ram minne som har 2133mhz i stock än ett ram minne med 1600mhz i stock?

Permalänk
Medlem

frågan är fortfarande Varför?
det finns absolut ingen anledning till det.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Vad påverkar hur högt de går att klocka? Deras stock clock eller kylningsförmåga?

Är det också lättare att överclocka ett ram minne som har 2133mhz i stock än ett ram minne med 1600mhz i stock?

Design, kvalité och individuella variationer, precis som med alla typer av digitala kretsar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Aha, men som tidigare sagt är det lättare att överklocka ett ram minne som är överklockad i stock clock? t ex 1866 vs 1600 mhz.

Permalänk
Medlem

Här har vi en kille som är expert på att undvika vissa frågor...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Aha, men som tidigare sagt är det lättare att överklocka ett ram minne som är överklockad i stock clock? t ex 1866 vs 1600 mhz.

Varför skulle det vara det ?

Ett minne som säljs klassat till en viss frekvens men inte har så hög kvalité klockar sämre än ett annat minne som har högre kvalité relativt speccad frekvens.

När man tillverkar chip blir inte alla lika bra, både ram och cpu, gpu, de sämre säljs som långsammare chip och de bättre som snabbare, dock kan efterfrågan och tillgång göra att bra chip säljs som sämre, samt att vissa batcher presterar extra bra. Så har det alltid varit.

Sen är INGENTING överklockat i stock.
( om man inte tar exempel som vissa misslyckade CPUer , t ex under Ghzkriget när Intel försökte hänga på AMD och släppte en CPU så instabil vid stock att den drogs tillbaka.)

Överklockning är när man höjer frekvensen utanför specifikationerna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Det jag menar

Här är det jag menar....

http://www.inet.se/produkt/6110015/corsair-16gb-2x8gb-cl9-186...

http://www.inet.se/produkt/6110020/corsair-16gb-2x8gb-cl9-160...

Det jag undrar är vilken av de som lättare överklockar till 1866 mhz respektive 2400mhz om man så skulle vilja det.

Permalänk

Över 1600Mhz kommer du inte att märka någon skillnad alls i stort sett. Skillnaden mellan 1600 och 2400 gör kanske 1-2 fps i ett spel som sedan tidigare ligger på 120-130 fps.. mao kanske 1% om du har tur. förmodligen mindre. Jag skulle inte rekommendera att lägga extra pengar på det, det kommer att göra väldigt liten skillnad.

Permalänk
Medlem

Ett minne är inte överklockat när det körs i hastigheten tillverkaren säger att det ska göras... jösses

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Cpt.LoneWolf:

Tja jag undrade om man kan överklocka alla ram minnen till en högre mhz än vad de säljs för. Vad jag menar är om det står t ex http://www.inet.se/produkt/6110027/corsair-16gb-2x8gb-cl9-160...

Betyder det att den inte går att överklocka mer än 1600 mhz då eftersor den är 1600 mhz eller?

Om svaret är nej så varför säljer man då ram minnen i olika mhz när man kan överklocka dem själv!? Har det med kylning och köra eller vadå? Snälla hjälp.

Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO är ett minne för dig som vill överklocka och behöver ha minnen i absolut toppklass. Har en helt ny designad och unik kylfläns för bästa värmespridning och bästa överklockningsresultat.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd

Han undrsr vilket som har störst sannolikhet att nå 3000 mhz. Ett som är stock 1600 eller stock 1800. Svaret är 1800 har större chans.

Permalänk

Tack!!

Tack det var det jag undrade!! Nu vet jag, jag kör på 1600mhz ändå. Tack!