BYGGLOGG: Server, 24TB NAS, Övervakning, Samt lite annat smått och gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så länge du har utbyte på luften där inne gör nog inte avståndet till servern så mycket.

Har inte kamerorna POE? då hade du kunnat skjuta upp strömmen via nätverkskabeln

ok, ska ta och skruva fast fläktarna nu
Nej kamerorna har tyvärr inte det. men kablarna syns inget ändå, så det gör inget.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Övervakningen är mestadels för att det är kul. Har jag väl börjat ett projekt så bygger jag gärna på lite extra som du kanske märker med tex. hänglåset
Men den är även för att jag bor i en lägenhet som är granne med en annan lägenhet, och dessa två har bara en vanlig "sovrumsdörr" emellan sig. personen i andra lägenheten är för mig helt okänd, så det känns dumt att inte ha någon övervakning, då denna dör går att pilla upp med endast en skruvmejsel.

Så du har ingen fetisch där du planerar att filma dina ragg?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Så du har ingen fetisch där du planerar att filma dina ragg?

haha! nej jag har inte ens någon kamera riktad mot sängen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Fredag 2014-02-14

Idag har det inte hänt sådär värst mycket. Jag har monterat fläktarna, och det blåser väl på rätt så bra. Har även fått igång H@H på servern.
Lekte runt lite med minecraft också. det fungerar bra, problemet är bara att ingen kommer utnyttja servern, så det blev ett kortlivat projekt.

Fläktmontering. Ja, det är väldigt ghetto, men den sitter bra.

Fläktarna. Den nedre är insug, den övre utblås.

Översikt.

Provade även hastigheten på hela nätverket. Överföringen går följande:
Stationär Dator -> Router -> Switch -> Server
Helt godkända hastigheter tycker jag. Dock kommer denna server i princip aldrig ta emot något annat än bilder på 50kB, så hastigheten är inga bekymmer.

Tog även lite temperaturdata. Helt godkänt där också tycker jag! Visserligen kommer det stiga lite när jag stoppar i fler hårddiskar, men troligtvis inte mer än 1-3 grader.

Är det någon som vet hur man gör en DNS till Minecraft under WS 212 R2? Dvs. hur låter jag en minecraft klient ansluta till mc.asdfasdf.com istället för 345.34.56.334?

Visa signatur

Permalänk

Tjena,

Vilken intressant bygglogg, skojj!!

Jag antar att du flashade BIOS med någon uppdaterad variant för att få igång alla SATA portarna samt få igång server 2012 R2. Räckte det med HPs orginal, eller var du tvungen att använda någon moddad variant?

Jag sitter själv på en N54L, fast jag har Server 2012 Essentials, smidigt som fan, men jag skulle ju såklart vilja ha möjligheten att virtualisera lite, så funderar på att dra in Server 2012 R2 istället. Tyvärr har jag gjort rätt mkt inställningar på den jag har idag, så vet inte riktigt hur man bäst flyttar över till 2012 R2, om man ska migrera på något sätt, kanske mellanlanda i en Virtuell maskin på min stationära Win 8.1 och sedan installera Server 2012 R2 på N54L och migrera över den virtuella tillbaka till N54L när installationen är färdig. Ja jag är inte så sjukt insatt i det tyvärr, har någon ett förslag så tar jag gärna emot det.

Det jag tycker ska bli intressant med din bygglogg är när du ska få in Owncloud, jag sitter och är i startgropen själv nämligen, men har aldrig satt upp en webbserver och är inte speciellt van vid Linux, så alla sidor jag har läst igenom har bara gjort att jag blivit ännu mer vilsen i huvudet. Så du får gärna göra det så detaljerat som möjligt, så att till och med jag förstår Jag har förstått att man kan ladda hem färdiga Virtuella Linux distar inkl Owncloud, så man inte behöver göra så mkt själv, men man vill ju gärna förstå litegrann också

Jag använder idag min N54L till Fileserver. Lagrar rippade Filmer/Serier och en faslig mängd bilder, samt agerar offsitebackup åt min familj och vänner via Crashplan, Plex används också för att kunna streama filmer till Telefon/surfplatta. Jag tror jag stöter på onödiga problem med Owncloud just pga att jag har WSE2012, får inte riktigt ihop en webbserver på den som jag kan dra igång Owncloud på. Därför skulle jag vilja gå över till Server 2012 R2, och för att jag lättare ska kunna testa virtualisera och separera mina installationer.

Hoppas på tips härifrån, du verkar ha koll på läget, och dessutom glad för att lägga upp bilder, tror det kommer bli en riktigt intressant logg.

Lycka till!!

Mvh
A

Permalänk

Ah vafan, såg nu att det var NASen som skulle svälja alla dina diskar, då lär du ha använt vanliga HP Biosen till N54L. Varför valde du att separera lagringen ifrån Servern? Det är ju möjligt att få in 6x 3.5" diskar inne i HPn, samt bygga ut utanför med externt lagringschassi, fast då lär det väl bara på plats 5st på insidan antar jag, men fortfarande möjlighet till att bygga ut utanför via E-sata. HPn blir ju en rätt kraftig NAS för de pengarna den kostar och du har redan installerat Server 2012 R2, där kan du ju använda storagepools till lagringen.

Du har säkert någon bra anledning till detta, jag är bara nyfiken, jag kör nämligen med storagepools själv, och tänkte fortsätta med det när jag flyttat över till R2, men det kanske inte är lika bra?

Trodde också att du skulle installera Owncloud på servern och inte på NASen, därför var jag extra intresserad av att se hur du gjorde, då det är exakt samma setup för min del i så fall.

Aja, det ska bli intressant ändå, och du får gärna svara på mina frågor och funderingar ändå, eller komma med tips

Mvh
A

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Idag har det inte hänt sådär värst mycket. Jag har monterat fläktarna, och det blåser väl på rätt så bra. Har även fått igång H@H på servern.
Lekte runt lite med minecraft också. det fungerar bra, problemet är bara att ingen kommer utnyttja servern, så det blev ett kortlivat projekt.

Fläktmontering. Ja, det är väldigt ghetto, men den sitter bra.
http://i.imgur.com/csKFITu.jpg

Fläktarna. Den nedre är insug, den övre utblås.
http://i.imgur.com/CE6W4Cr.jpg

Översikt.
http://i.imgur.com/iW70Wif.jpg

Provade även hastigheten på hela nätverket. Överföringen går följande:
Stationär Dator -> Router -> Switch -> Server
Helt godkända hastigheter tycker jag. Dock kommer denna server i princip aldrig ta emot något annat än bilder på 50kB, så hastigheten är inga bekymmer.
http://i.imgur.com/AEGH7nS.png

Tog även lite temperaturdata. Helt godkänt där också tycker jag! Visserligen kommer det stiga lite när jag stoppar i fler hårddiskar, men troligtvis inte mer än 1-3 grader.
http://i.imgur.com/zTWEU6i.png

Är det någon som vet hur man gör en DNS till Minecraft under WS 212 R2? Dvs. hur låter jag en minecraft klient ansluta till mc.asdfasdf.com istället för 345.34.56.334?

Om du inte vill köpa någon domän kan du använda dig av no-ip.com eller dyndns. Du kör in en klient på server som uppdaterar tex. morxy49server.no-ip.org Det är gratis så när som på att du får aktivera den en gång i månaden med en länk i ett mejl

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Tjena,

Vilken intressant bygglogg, skojj!!

Jag antar att du flashade BIOS med någon uppdaterad variant för att få igång alla SATA portarna samt få igång server 2012 R2. Räckte det med HPs orginal, eller var du tvungen att använda någon moddad variant?

Jag sitter själv på en N54L, fast jag har Server 2012 Essentials, smidigt som fan, men jag skulle ju såklart vilja ha möjligheten att virtualisera lite, så funderar på att dra in Server 2012 R2 istället. Tyvärr har jag gjort rätt mkt inställningar på den jag har idag, så vet inte riktigt hur man bäst flyttar över till 2012 R2, om man ska migrera på något sätt, kanske mellanlanda i en Virtuell maskin på min stationära Win 8.1 och sedan installera Server 2012 R2 på N54L och migrera över den virtuella tillbaka till N54L när installationen är färdig. Ja jag är inte så sjukt insatt i det tyvärr, har någon ett förslag så tar jag gärna emot det.

Det jag tycker ska bli intressant med din bygglogg är när du ska få in Owncloud, jag sitter och är i startgropen själv nämligen, men har aldrig satt upp en webbserver och är inte speciellt van vid Linux, så alla sidor jag har läst igenom har bara gjort att jag blivit ännu mer vilsen i huvudet. Så du får gärna göra det så detaljerat som möjligt, så att till och med jag förstår Jag har förstått att man kan ladda hem färdiga Virtuella Linux distar inkl Owncloud, så man inte behöver göra så mkt själv, men man vill ju gärna förstå litegrann också

Jag använder idag min N54L till Fileserver. Lagrar rippade Filmer/Serier och en faslig mängd bilder, samt agerar offsitebackup åt min familj och vänner via Crashplan, Plex används också för att kunna streama filmer till Telefon/surfplatta. Jag tror jag stöter på onödiga problem med Owncloud just pga att jag har WSE2012, får inte riktigt ihop en webbserver på den som jag kan dra igång Owncloud på. Därför skulle jag vilja gå över till Server 2012 R2, och för att jag lättare ska kunna testa virtualisera och separera mina installationer.

Hoppas på tips härifrån, du verkar ha koll på läget, och dessutom glad för att lägga upp bilder, tror det kommer bli en riktigt intressant logg.

Lycka till!!

Mvh
A

Skrivet av anonymsomfan:

Ah vafan, såg nu att det var NASen som skulle svälja alla dina diskar, då lär du ha använt vanliga HP Biosen till N54L. Varför valde du att separera lagringen ifrån Servern? Det är ju möjligt att få in 6x 3.5" diskar inne i HPn, samt bygga ut utanför med externt lagringschassi, fast då lär det väl bara på plats 5st på insidan antar jag, men fortfarande möjlighet till att bygga ut utanför via E-sata. HPn blir ju en rätt kraftig NAS för de pengarna den kostar och du har redan installerat Server 2012 R2, där kan du ju använda storagepools till lagringen.

Du har säkert någon bra anledning till detta, jag är bara nyfiken, jag kör nämligen med storagepools själv, och tänkte fortsätta med det när jag flyttat över till R2, men det kanske inte är lika bra?

Trodde också att du skulle installera Owncloud på servern och inte på NASen, därför var jag extra intresserad av att se hur du gjorde, då det är exakt samma setup för min del i så fall.

Aja, det ska bli intressant ändå, och du får gärna svara på mina frågor och funderingar ändå, eller komma med tips

Mvh
A

Ja, precis som du upptäckte så ska alla diskar och owncloud in på NASen och inte servern.
Anledningen till att jag delar upp det hela är för att Servern (N54L) ska ta hand om endast FTP-server för övervakningskamerorna. Dock så är det så otroligt smidigt med WS 2012 R2, eftersom det är väldigt likt ett vanligt OS, så därför kommer jag även köra lite Minecraft-servrar och dylikt på den.

NASen kommer köra FreeNAS som OS, eftersom det är ett väldigt bra OS för att hantera RAID i mjukvara med samt att det bygger 90% på ZFS vilket är ett extremt säkert filsystem, så mina filer ligger väldigt säkra där (så länge man kör med ECC-komponenter). Det finns heller ingen chans att klämma in 24TB i en HP N54L hur man än vrider och vänder på den. Varken mjukvara eller hårdvara har stöd för det.
NASen kommer köra en Plex Media Server, vilket inte en N54L klarar av att göra.

Slutligen så vill jag även ha Servern undangömd (pga. inbrott) medans NASen gärna får stå framme och visa upp sig lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem

6st 4TB-diskar får ju plats så att nå 24TB är ju inga svårigheter.
Om inte mjukvaran, dvs FreeNAS har stöd för 24TB så skulle jag råda dig till att ta en titt på Nas4Free istället.

Intressant tråd.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

6st 4TB-diskar får ju plats så att nå 24TB är ju inga svårigheter.
Om inte mjukvaran, dvs FreeNAS har stöd för 24TB så skulle jag råda dig till att ta en titt på Nas4Free istället.

Intressant tråd.

Jodå. FreeNAS har stöd för 24TB utan problem. Jag tror du missuppfattade mitt inlägg lite. Det är N54L som inte stödjer 24TB.
Mjukvaran i N54L stödjer inte mer än 2TB per disk, gånger 4 diskar standard, eller 6 diskar med mod.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Jodå. FreeNAS har stöd för 24TB utan problem. Jag tror du missuppfattade mitt inlägg lite. Det är N54L som inte stödjer 24TB.
Mjukvaran i N54L stödjer inte mer än 2TB per disk, gånger 4 diskar standard, eller 6 diskar med mod.

Jo, du kan sätta i 24TB, 6st 4TB, sen kan du ju använda externt chassi också och bygga ut via E-sata, men då kan du endast ha 5st internt i HPn.
Jag har 3TB diskar i min idag och det fungerar bra. Finns flera som har 4TB också, och har tryckt in 6st 3.5" diskar, så visst är det möjligt...

Mvh
A

Permalänk
Medlem

Får ursäkta att det inte blivit så mycket nu, och det kommer tyvärr inte bli så mycket än på ett bra tag heller.
Delvis har jag extremt mycket att göra i plugget nu, delvis så har inte DS380 släppts i sverige ännu.
Så det kommer vara rätt dött här ett tag nu, bara så ni vet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Får ursäkta att det inte blivit så mycket nu, och det kommer tyvärr inte bli så mycket än på ett bra tag heller.
Delvis har jag extremt mycket att göra i plugget nu, delvis så har inte DS380 släppts i sverige ännu.
Så det kommer vara rätt dött här ett tag nu, bara så ni vet

DS380 är släppt här hemma i svedala.
http://www.inet.se/produkt/6909327/silverstone-ds380b-hot-swa...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Nämen..
Tackar! Tar nog och beställer en på en gång, dock kvarstår skolan fortfarande, så det kommer inte bli så jättemycket uppdaterinar, men nu blir de nog lite iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådär! nu är en DS380 beställd från inet.
lovar att jag gör en liten mini review när den kommer men mer än så blir det tyvärr inte på ett tag. måste se hur chassit är byggt innan jag beställer nånting mer.

Visa signatur

Permalänk

Jag vill ha mer potatisbulle kort!

Du borde nog lära känna din granne också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Jag vill ha mer potatisbulle kort!

Du borde nog lära känna din granne också.

nja, blir nog en liten paus på bullarna nu..

heh, jo det kan man ju tycka men som sagt så gör jag projektet mestadels för att det är kul. bor även i "ghettot", så jag ser ingen nackdel med det hela.

Visa signatur

Permalänk

Riktigt trevlig bygglogg, kommer följa med stort intresse

Permalänk
Medlem

Fredag 2014-02-21

Jadå, idag händer det grejer. Äntligen har mitt DS380 kommit hem!
Ett annat paket låg även i brevlådan, lite sleeve. Men om ni vill veta vad jag använde det till får ni kika in i mitt galleri, för det är nämligen lite offtopic för den här byggloggen
Länk

Länk

Vi tar väl o packar upp innehållet.

Lite tillbehör. Vad det är i påsen går vi igenom senare, medans vi hoppar direkt till godbiten

Såhär ser det ut framifrån. (Ja, det blev en väldigt dålig bild. Såg det inte förrän jag laddat in alla bilder.)

Bakifrån.

Dammfilter för nätagget finns ovanpå.

På sidan har vi ett dammfilter för hårddisk-fläktarna. (Återigen, ursäkta för en väldigt dålig bild. Såg det inte förrän jag laddat in alla bilder.

Dammfilter och fläktar.

Någon ny design på fläktar? Vad ska det vara bra för?

Botten på chassit.

Tyvärr kom fötterna lite dåligt monterade. Chassit stod och vinglade på underlaget.
Men det var lätt att fixa till, så inga större problem

När vi öppnar frontluckan (som även är gjord helt i metall!) hittar vi det jag söker efter i ett NAS-chassi.

Det finns 2x USB 3.0, Mic, Hörlur, Power, Reset, HDD-LED samt Power-LED bakom frontluckan.

En hårddiskvagga. (Det är även Hotswap btw)

Faktiskt väldigt bra kvalitet på den för att vara i plast måste jag säga. Känns inte alls ostabil.

Här har vi då en bild som visar frontluckan. Väldigt imponerande och snyggt att den är gjort helt i metall.

På innersidan av frontluckan hittar vi även en häftig liten detalj, nämligen denna lilla apparat.

Om vi skjuter in den lilla "grejen" så förhindrar vi att man kan trycka på Power-knappen utifrån chassit, när luckan är stängd. (Självklart kan man även låsa frontluckan, vilket kommer på bild senare)

Skjuter vi på ännu en liten "grej" så förhindrar vi att HDD-LED och Power-LED lyser genom frontluckan.

Innanför sidopanelen hittar vi... ptja, chassit?

Kretsen som tar hand om alla hårddiskar. Alla 8 hårddiskar drivs av 2st Molex! Väldigt smart lösning måste jag säga!

Tittar vi lite närmare ser vi även att varje hårddisk har både en SATA-anslutning och en SAS-anslutning.

Översikt av kretsen.

Översikt av chassit.

Ja, om vi skulle ta och titta på vad som fanns i påsen då

Etiketter som är tänkta att sitta på hårddiskvaggorna. Mycket smidigt, dock ganska fult, så jag skippar nog dessa.

Nycklar till frontdörren. Lite dåligt av SilverStone att bara skicka med nycklar i plast, när de har gjort så bra jobb på resten av chassit. Det blir minuspoäng.

Någon slags gummigrej med klister på ena sidan. Vad den är till för vet jag inte, men det kanske märks när jag börjar bygga.

En satans massa skruv!

Ännu en sak som jag inte har den blekaste aning vad den är till för, men även det kanske märks när jag börjar bygga.

En kabelhållare med klister på. Kan vara användbart, men dock förstår jag inte varför de bara skickar med en. Vill man ha ordning på kablarna räcker definitivt inte en hållare.

Täckpanel för en hårddiskbur (ifall man vill ha ett grafikkort i chassit måste man offra en hårddiskbur, vilket inte jag kommer göra).

En manual.

Logga i plexi samt tillhörande klister. Denna ska jag sätta på, då det ser alldeles för tomt ut utan den.

Provar hur det ser ut... (Här syns även nyckeln i låset)

...Och hur resultatet blev.

Avslutar med en bild på chassit

Nätagg kommer beställas i helgen. Kanske även moderkort samt RAM.
Hur det blir med hårddiskar får jag se. Har inte riktigt bestämt mig ännu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jadå, idag händer det grejer. Äntligen har mitt DS380 kommit hem!
Ett annat paket låg även i brevlådan, lite sleeve. Men om ni vill veta vad jag använde det till får ni kika in i mitt galleri, för det är nämligen lite offtopic för den här byggloggen
(Länk kommer)
http://i.imgur.com/rSjp6Ty.jpg

http://i.imgur.com/9JgmT2a.jpg

Vi tar väl o packar upp innehållet.
http://i.imgur.com/bZrSwa8.jpg

Lite tillbehör. Vad det är i påsen går vi igenom senare, medans vi hoppar direkt till godbiten
http://i.imgur.com/FzHrTnt.jpg

Såhär ser det ut framifrån. (Ja, det blev en väldigt dålig bild. Såg det inte förrän jag laddat in alla bilder.)
http://i.imgur.com/FBVZYMs.jpg

Bakifrån.
http://i.imgur.com/tGEfCiC.jpg

Dammfilter för nätagget finns ovanpå.
http://i.imgur.com/D94NEUE.jpg

På sidan har vi ett dammfilter för hårddisk-fläktarna.
http://i.imgur.com/lBFoZb3.jpg

Dammfilter och fläktar.
http://i.imgur.com/lOqxfXF.jpg

Någon ny design på fläktar? Vad ska det vara bra för?
http://i.imgur.com/PF4PTW1.jpg

Botten på chassit.
http://i.imgur.com/MfQ0nKS.jpg

Tyvärr kom fötterna lite dåligt monterade. Chassit stod och vinglade på underlaget.
Men det var lätt att fixa till, så inga större problem
http://i.imgur.com/Zizqr8B.jpg

När vi öppnar frontluckan (som även är gjord helt i metall!) hittar vi det jag söker efter i ett NAS-chassi.
http://i.imgur.com/40JosWU.jpg

Det finns 2x USB 3.0, Mic, Hörlur, Power, Reset, HDD-LED samt Power-LED bakom frontluckan.
http://i.imgur.com/PUhZ6zj.jpg

En hårddiskvagga. (Det är även Hotswap btw)
http://i.imgur.com/Ln7OZ2z.jpg

Faktiskt väldigt bra kvalitet på den för att vara i plast måste jag säga. Känns inte alls ostabil.
http://i.imgur.com/pKZpI39.jpg

Här har vi då en bild som visar frontluckan. Väldigt imponerande och snyggt att den är gjort helt i metall.
http://i.imgur.com/HgewAD7.jpg

http://i.imgur.com/0k3drJM.jpg

På innersidan av frontluckan hittar vi även en häftig liten detalj, nämligen denna lilla apparat.
http://i.imgur.com/lzBFYv9.jpg

Om vi skjuter in den lilla "grejen" så förhindrar vi att man kan trycka på Power-knappen utifrån chassit, när luckan är stängd. (Självklart kan man även låsa frontluckan, vilket kommer på bild senare)
http://i.imgur.com/VQUpYk3.jpg

Skjuter vi på ännu en liten "grej" så förhindrar vi att HDD-LED och Power-LED lyser genom frontluckan.
http://i.imgur.com/k8ektyc.jpg

Innanför sidopanelen hittar vi... ptja, chassit?
http://i.imgur.com/MsbaTLO.jpg

Kretsen som tar hand om alla hårddiskar. Alla 8 hårddiskar drivs av 2st Molex! Väldigt smart lösning måste jag säga!
http://i.imgur.com/kSARTqR.jpg

Tittar vi lite närmare ser vi även att varje hårddisk har både en SATA-anslutning och en SAS-anslutning.
http://i.imgur.com/pt1zqBJ.jpg

Översikt av kretsen.
http://i.imgur.com/2DcBTEv.jpg

Översikt av chassit.
http://i.imgur.com/Bm5Xj7H.jpg

Ja, om vi skulle ta och titta på vad som fanns i påsen då
http://i.imgur.com/kvJZ3SC.jpg

Etiketter som är tänkta att sitta på hårddiskvaggorna. Mycket smidigt, dock ganska fult, så jag skippar nog dessa.
http://i.imgur.com/LhBH4j2.jpg

http://i.imgur.com/FwH38GB.jpg

Nycklar till frontdörren. Lite dåligt av SilverStone att bara skicka med nycklar i plast, när de har gjort så bra jobb på resten av chassit. Det blir minuspoäng.
http://i.imgur.com/ogEn706.jpg

Någon slags gummigrej med klister på ena sidan. Vad den är till för vet jag inte, men det kanske märks när jag börjar bygga.
http://i.imgur.com/kPBZtJN.jpg

En satans massa skruv!
http://i.imgur.com/yBPWSjL.jpg

Ännu en sak som jag inte har den blekaste aning vad den är till för, men även det kanske märks när jag börjar bygga.
http://i.imgur.com/QDS4BXY.jpg

En kabelhållare med klister på. Kan vara användbart, men dock förstår jag inte varför de bara skickar med en. Vill man ha ordning på kablarna räcker definitivt inte en hållare.
http://i.imgur.com/CZT0pOY.jpg

Täckpanel för en hårddiskbur (ifall man vill ha ett grafikkort i chassit måste man offra en hårddiskbur, vilket inte jag kommer göra).
http://i.imgur.com/EZgn004.jpg

En manual.
http://i.imgur.com/S6KfUON.jpg

Logga i plexi samt tillhörande klister. Denna ska jag sätta på, då det ser alldeles för tomt ut utan den.
http://i.imgur.com/toYkAzZ.jpg

Provar hur det ser ut... (Här syns även nyckeln i låset)
http://i.imgur.com/EMAtqup.jpg

...Och hur resultatet blev.
http://i.imgur.com/pfoIa7s.jpg

Avslutar med en bild på chassit
http://i.imgur.com/40JosWU.jpg

Nätagg kommer beställas i helgen. Kanske även moderkort samt RAM.
Hur det blir med hårddiskar får jag se. Har inte riktigt bestämt mig ännu.

Dold text

Fläktarna påminner lite om golfbollar, så de kanske försöker sig på samma teknik!

Offtopic: I morgon så ska dina potatisbullar få konkurrens. Varesig jag gör dom själv, eller åker ut till ikea och hoppas på att de har dom där.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:
Dold text

Fläktarna påminner lite om golfbollar, så de kanske försöker sig på samma teknik!

Offtopic: I morgon så ska dina potatisbullar få konkurrens. Varesig jag gör dom själv, eller åker ut till ikea och hoppas på att de har dom där.

Som jag har längtat efter konkurrens!
(Jag kanske tillomed käkar potatisbullar själv imorgon, då får du konkurrens-konkurrens!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var ett fint Nas-chassi. Trevligt med lite kondensatorer som renar strömmen och säkert hjälper till lite att minska spiken som blir när alla diskar spinner upp samtidigt.

Permalänk
Medlem

Lördag 2014-02-22

Haha, nu är det spännande! Längtar redan!
(Köpte det sista moderkortet på lager )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trevlig log. Var har du köpt de färgglada karborrbanden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Trevlig log. Var har du köpt de färgglada karborrbanden?

Ebay

Visa signatur

Permalänk

Morxy49, jag kommer alltid minnas dig som ''Potatisbullemannen''

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Morxy49, jag kommer alltid minnas dig som ''Potatisbullemannen''

Haha, Tack! Det värmer

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Länka

Permalänk
Medlem

Söndag 2014-02-23

Idag var jag på Sergels torg och inhandlade skärm
szh här på Sweclockers var snäll nog att erbjuda mig en 17" 1280x1024 skärm för endast 100kr. Helt överkomligt pris tycker jag
Väl hemma så var det bara att ta fram morakniven och skära ett hål i hyllan, det syns ändå inte

Blev rätt så snyggt faktiskt. (Om man räknar bort allt skit i hyllan dvs.)
Nya kablar skall inhandlas, så man kan gömma undan dom.

På skärmen ser vi lite temperaturer, varningar, ethernet-belastningar, även RAM och CPU-belastning, samt en H@H klient/server.

Bör man oroa sig om detta? Disken är ju trots allt bara en vecka gammal...
Svara gärna här om du har en åsikt

Det var nog allt för idag, gubbar! imorgon kanske MOBO och PSU kommer från inet, så då blir det lite byggande på NASen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

http://www.ebay.com/itm/New-8-Velcro-Straps-Wire-Organiser-Or...

wash'n'go! (Det är bara 8 i varje, jag köpte 10st, så totalt 80(men på bilderna är det bara 40 ))

Visa signatur