Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ibland så jävlars vad dumt det blir. Den afghanska pipelinen är irrelevant, gas och olja från turkmenistan går sedan länge över Iran. Vidare finns det förslag om kapacitetsökning över kaukasus. Givetvis irrelevant på det stora hela eftersom de fossila bränslen som produceras i Centralasien går till Kina. Hela frågan kan emellertid reduceras till den postsovjetiska nyttjanderätten av pipelines genom Ryssland vilket förstås just måste ställas mot SCO. Men som sagt, den Turkmenska produktionen går ut genom Iran.
Det där trillar ur mitt huvud automagiskt.

Men i övrigt, nu orkar jag inte titta länge, Post hoc ergo procter hoc. Det räcker med 5 minuter och 10 sekunder.

Problemet med 9/11 är att inget håller i den officiella versionen. Varje del i den officiella förklaringen har konstigheter och när andra går igenom del efter del och påpekar konstigheterna så blir det tvärtom att de kanske uppfattas konstiga av majoriteten som inte har en aning om detaljer. Hur USA's försvar fungerar, hur industrin kring vapen, olja och pengar styrs, hur byggnader är konstruerade mm

9/11 är så uppenbart planerat av helt andra grupper än al-queda att det blir för uppenbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Problemet med 9/11 är att inget håller i den officiella versionen. Varje del i den officiella förklaringen har konstigheter och när andra går igenom del efter del och påpekar konstigheterna så blir det tvärtom att de kanske uppfattas konstiga av majoriteten som inte har en aning om detaljer. Hur USA's försvar fungerar, hur industrin kring vapen, olja och pengar styrs, hur byggnader är konstruerade mm

9/11 är så uppenbart planerat av helt andra grupper än al-queda att det blir för uppenbart

Som sagt Ergo hoc procter hoc.

Om vi nu ponerar att allt i den officiella förklaringen är fel, ja förutom skuldfrågan så innebär det inte att det inte var Al-Qaida. Även fast du är fast förvissad om att den rådande förklaringen är fel så måste du som en tänkande och kritisk individ också anta att ditt antagande kan vara fel.

Vidare, eftersom vi tipsar varandra om källor så föreslår jag Normal Accidents, en trevlig bok om komplexa system.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Som sagt Ergo hoc procter hoc.

Om vi nu ponerar att allt i den officiella förklaringen är fel, ja förutom skuldfrågan så innebär det inte att det inte var Al-Qaida. Även fast du är fast förvissad om att den rådande förklaringen är fel så måste du som en tänkande och kritisk individ också anta att ditt antagande kan vara fel.

Vidare, eftersom vi tipsar varandra om källor så föreslår jag Normal Accidents, en trevlig bok om komplexa system.

Första reaktionen hos alla har nog varit att det här varit ett terroristdåd. Det är en så fruktansvärt extrem händelse att man måste genomgå en ganska kritisk och omvälvande process för att börja ifrågasätta alla konstigheter i den förklaring som givits för 9/11. Så nog har jag liksom alla andra som numer är helt övertygade om att det inte gått till så som man förklarat, gått igenom en process av kritiskt ifrågasättande

Granskar man förloppen är det snarare otroligt att man kan tro på dem för en del är riktigt fantasifulla

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Första reaktionen hos alla har nog varit att det här varit ett terroristdåd. Det är en så fruktansvärt extrem händelse att man måste genomgå en ganska kritisk och omvälvande process för att börja ifrågasätta alla konstigheter i den förklaring som givits för 9/11. Så nog har jag liksom alla andra som numer är helt övertygade om att det inte gått till så som man förklarat, gått igenom en process av kritiskt ifrågasättande

Granskar man förloppen är det snarare otroligt att man kan tro på dem för en del är riktigt fantasifulla

Som sagt, kolla upp Normal Accidents och tänk sedan på industriolyckor eller husbyggen för den delen.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Som sagt, kolla upp Normal Accidents och tänk sedan på industriolyckor eller husbyggen för den delen.

du menar jag skall beställa en bok om komplexa system för att förstå hur 9/11 gick till?

förklarar de hur flygplan kan förintas vid en krasch? hur mycket starka byggnader kan kollapsa som om de varit luft? hur USA's försvar, ett försvar byggt för att stå emot kärnvapen och annat kan bli helt förvirrat av fyra kapade plan som får agera helt fritt i nästan två timmar, hur usa's president som är på studiebesök i en skolklass sitter kvar i klassen i flera minuter efter han fått reda på att landet är under attack

några av alla de skruvade saker som hände

ta den om rödluvan istället

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klk:

du menar jag skall beställa en bok om komplexa system för att förstå hur 9/11 gick till?

förklarar de hur flygplan kan förintas vid en krasch? hur mycket starka byggnader kan kollapsa som om de varit luft? hur USA's försvar, ett försvar byggt för att stå emot kärnvapen och annat kan bli helt förvirrat av fyra kapade plan som får agera helt fritt i nästan två timmar, hur usa's president som är på studiebesök i en skolklass sitter kvar i klassen i flera minuter efter han fått reda på att landet är under attack

Du menar att vi ska titta på ett YouTubeklipp för att förstå hur 9/11 gick till?

Edit: För att vända lite på något du skrev tidigare. Jag har sett betydligt mer i den officiella förklaringen som stämmer än jag har sett i konspirationsteorier. De brukar generellt helt missa grundläggande fysik. Faktum är att jag ännu inte sett en "alternativ" förklaring som har varit bättre än den officiella.

Angående flygplanen så är det inte direkt standard att skjuta ner kapade flygplan. Titta lite på andra incidenter när flygplan kapats så ska du se vad man brukar göra. Det går nämligen inte att göra något vettigt alls i luften utan att ha ihjäl samtliga gisslan så man brukar vänta tills planet landar och sedan stormar man det. Om det inte går att förhandla med kaparna vill säga. Har du några bra exempel på när man skjutit ner kapade plan?

Eftersom du tycker om argumentum ad YouTube kan jag bjuda på några klipp på hur det brukar gå till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av klk:

Är väl krigsministern som ansvarar skulle jag tro.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Edit: För att vända lite på något du skrev tidigare. Jag har sett betydligt mer i den officiella förklaringen som stämmer än jag har sett i konspirationsteorier. De brukar generellt helt missa grundläggande fysik. Faktum är att jag ännu inte sett en "alternativ" förklaring som har varit bättre än den officiella.

vad är det som stämmer?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klk:

vad är det som stämmer?

Vad är det som inte stämmer?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad är det som inte stämmer?

har länkat en hel del som beskriver bra mycket tydligare och snabbare än vad jag klarar eller har tid att göra i text. givetvis måste var och en själv avgöra om man har intresse i området och vad man väljer att tro på. finns många som tror på riktigt konstiga saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Angående flygplanen så är det inte direkt standard att skjuta ner kapade flygplan. Titta lite på andra incidenter när flygplan kapats så ska du se vad man brukar göra. Det går nämligen inte att göra något vettigt alls i luften utan att ha ihjäl samtliga gisslan så man brukar vänta tills planet landar och sedan stormar man det. Om det inte går att förhandla med kaparna vill säga. Har du några bra exempel på när man skjutit ner kapade plan?

de incidenterna är inte jämförbara då de inte är självmordsuppdrag. givetvis ligger prioritet på att rädda liv

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klk:

har länkat en hel del som beskriver bra mycket tydligare och snabbare än vad jag klarar eller har tid att göra i text. givetvis måste var och en själv avgöra om man har intresse i området och vad man väljer att tro på. finns många som tror på riktigt konstiga saker

Ja och det lilla jag sett dig sammanfatta har varit osammanhängande och rent felaktigt. Eller tror du fortfarande att man brukar skjuta ner kapade flygplan det första man gör? Exakt hur och varför byggnaderna kollapsade finns fina YouTubeklipp som förklarar ingående. Man har visat med struktursimuleringar hur det gick till. Lite kortfattat så tappade byggdnaden en del hållfasthet när flygplanen slog upp ett stort hål i sidan. Sedan tappade den bärande konstruktionen ännu mer när branden värmde upp stålet. Sen när det väl började rasa så var det kört för ingen byggnad i världen klarar att stå emot när ett tiotal våningar rasar ner på den ovanifrån. Eller är det WTC7 du funderar på? Alltså byggnaden som brandkåren lät brinna för de hade fullt upp med annat och den var ändå utrymd. Som senare rasade efter att två av världens högsta hus landat på den? Inget större mysterium där heller.

Sen kan man vända på det och analysera exakt hur det skulle genomföras om man nu ska tro foliehattarna. Ok, steg ett är att smuggla in flera ton dynamit i de båda tornen och kilometervis med pentylstubin. Sedan ska man borra hål i den bärande konstruktionen på massa våningsplan för att slutligen förbinda dem med mer stubin och kabel. Det är ett stort jobb och man kan tycka att någon av de som jobbar där borde reagerat på alla byggarbetare som gick omkring med slagborrar i en månad. Sedan ska man krascha in ett flygplan i byggnaden utan att skada alla ledningar och stubinen. Det är inte helt lätt gjort. Det rimliga sättet som faktiskt hade gått att genomföra i verkligheten och inte bara i en actionfilm hade varit att återskapa det tidigare attentatet där en bil med sprängämnen detonerade i garaget under huset. Hade de velat göra livet oändligt mycket lättare för sig hade de gjort samma sak igen fast med mycket mer sprängämnen.

Nej jag tror du ska låta bli YouTube ett tag och testa att läsa lite böcker. Den där som Huzzbutt rekommenderade lät intressant. Annars kan jag rekommendera Die Hard-filmerna och all James Bond-filmer. De är ungefär lika dokumentära som de du hänvisat till hittills fast har betydligt högre underhållsvärde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja och det lilla jag sett dig sammanfatta har varit osammanhängande och rent felaktigt. Eller tror du fortfarande att man brukar skjuta ner kapade flygplan det första man gör?

Nu har jag iofs inte sagt att man skall skjuta ner planen. Men man kan i vart fall skicka upp lite plan som eskorterar det kapade planet, såg du några sådana?

Permalänk
Medlem

Själv tror jag att anledningen till att man inte skickade upp stridsflyg(vilket man borde för att ha som eskort iaf) är att det var helt osannolikt att de skulle flyga in planen i WTC. De trodde väl att dessa plan skulle landa på någon flygplats, begära lite pengar etc.. som en "klassisk" kapning går till. Att skjuta ner ett civilplan är förmodligen något man aldrig kommer göra om det finns civila ombord.

Den ständiga återkommande klassikern är ju dock fortfarande från alla youtube-professorer att brinnande flygbränsle inte kan komma upp i stålets smältpunkt därmed måste det vara något fuffens här!
Om vi börjar med flybränslet, så ja det stämmer säkert att det inte kommer upp i stålets smälttemperatur. Har ingen koll på vilken temperatur det håller vid brand men låt oss säga att det stämmer.
Vad alla dessa genier glömmer dock varje gång att
1: Det är ett flygplan som har kört in i en slank balkkonstruktion. Bara träffen har förmodligen knäckt/krökt en massa bärande balkar. Imponerande att huset fortfarande står imo.
2: Lägg till värmen. Kan man lite om stål så vet man att det sker strukturförändringar i materialet redan vid "några" hundra grader som försämrar hållfegenskaperna drastiskt. Likna det lite vid strukturförädringarna när man härdar ett stål med hjälp av värme.
3: Åter igen värmen. Vad händer när du värmer/kyler stål? Det växer/krymper. I vårat fall så har vi värme vilket gör att att balkarna expanderar. OM balkarna inte har utrymme till att växa så bildas ohyggliga spänningar i materialet vilket också är en bidragande faktor såklart.
Rolig kuriosa angående värmeutvidgning är Eiffeltornet där toppen svänger någon meter beroende på vilken sida solen lyser på. Värme är otäckt när man jobbar med stål och hållfasthet då det är oerhört kraftiga krafter i det. Speciellt om man som i vårat fall har temperaturskillnader på några hundra grader.

Kombinera detta med det som Zotamedu skrev ovan så låter det hela ganska dumt. Men vem vet?!

Permalänk
Medlem

dubbelpost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Själv tror jag att anledningen till att man inte skickade upp stridsflyg(vilket man borde för att ha som eskort iaf) är att det var helt osannolikt att de skulle flyga in planen i WTC. De trodde väl att dessa plan skulle landa på någon flygplats, begära lite pengar etc.. som en "klassisk" kapning går till. Att skjuta ner ett civilplan är förmodligen något man aldrig kommer göra om det finns civila ombord.

Om ett flygplan avviker från rutten så ser man det direkt, givetvis kommer man då att fråga vad som hänt. Är planet kapat kan jag garantera att man drar på. Speciellt det land som spenderar mer pengar på sitt försvar än de 20 länder som kommer efter.
Pentagon är USA's mest övervakade byggnad, det är skrattretande att en Boeing får fri passage att flyga rätt in. Tänk om de lastat planet med något högexplosivt. Några kapare som tagit flyglektioner för sportflygplan lyckas slå till mycket hårt mot centrala delar av USA, och efterspelet... INGEN kritiseras för det.

Skrivet av Barra85:

1: Det är ett flygplan som har kört in i en slank balkkonstruktion. Bara träffen har förmodligen knäckt/krökt en massa bärande balkar. Imponerande att huset fortfarande står imo.

Hur kan det komma sig att byggnaden under planens träff blir lika svag som luft? Motståndet motsvarar det motstånd som luft ger (luftmotstånd)

Skrivet av Barra85:

2: Lägg till värmen. Kan man lite om stål så vet man att det sker strukturförändringar i materialet redan vid "några" hundra grader som försämrar hållfegenskaperna drastiskt. Likna det lite vid strukturförädringarna när man härdar ett stål med hjälp av värme.

Några hundra grader räcker inte, du måste upp mot 500 grader för att stål skall börja försvagas. Den mängd flygbränsle som fanns i planen var dessutom liten sett till hur stora byggnaderna varit. Tror du exempelvis man kan köra en tankbil i bottenplanet, tända på och få hela skyskrapan att kollapsa? En tankbil har mer bränsle (c.a. 45 m3 ) än vad planen hade. Vore totalt livsfarligt att bygga skyskrapor om det är så lätt att få dem att falla ihop

Permalänk

Klk så vilka är boven i det hela?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Klk så vilka är boven i det hela?

Följ pengarna så har du förmodligen hittat rätt. Det är vad jag tror i alla fall, de som tjänat på 9/11 är antagligen också hjärnorna bakom. Följer man pengarna så blir alla "konstigheter" plötsligt logiska.

Min kritik går annars ut på att den förklaring som givits om 9/11 omöjligt kan stämma. USA har försvårat rejält för att samla bevis efter vilket också är mycket märkligt. Stålet från byggnaderna skeppades snabbt iväg till Kina och endast en bråkdel behölls. Marken under byggnaderna höll över 1000 grader i nästan 12 veckor efter, de hade förmodligen preparerat under byggnaderna för att smälta ner bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Följ pengarna så har du förmodligen hittat rätt. Det är vad jag tror i alla fall, de som tjänat på 9/11 är antagligen också hjärnorna bakom. Följer man pengarna så blir alla "konstigheter" plötsligt logiska.

Min kritik går annars ut på att den förklaring som givits om 9/11 omöjligt kan stämma. USA har försvårat rejält för att samla bevis efter vilket också är mycket märkligt. Stålet från byggnaderna skeppades snabbt iväg till Kina och endast en bråkdel behölls. Marken under byggnaderna höll över 1000 grader i nästan 12 veckor efter, de hade förmodligen preparerat under byggnaderna för att smälta ner bevis.

Men USA är ingen egen entitet. Hur många förväntar du dig ska hålla tyst om det här för att konspirationen inte skall komma ut i ljuset. Inser du vilken enorm grupp människor som måste kontrolleras och vara insyltade i det hela för att det inte "sanningen" ska komma ut?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Missa inte heller att mycket redan har sagts (och vederlagts) tidigare. Senast till exempel här: #13831134

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Men USA är ingen egen entitet. Hur många förväntar du dig ska hålla tyst om det här för att konspirationen inte skall komma ut i ljuset. Inser du vilken enorm grupp människor som måste kontrolleras och vara insyltade i det hela för att det inte "sanningen" ska komma ut?

Inte så många som behöver känna till detaljerna i hela operationen. Om det dessutom varit så att finansiärer mm finns i andra länder så är det inte konstigt att de kunnat hålla tyst. Så fort någon pratar så brukar den direkt stämplas som konspiratör, därav är det inte lätt att förklara det uppenbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om ett flygplan avviker från rutten så ser man det direkt, givetvis kommer man då att fråga vad som hänt. Är planet kapat kan jag garantera att man drar på. Speciellt det land som spenderar mer pengar på sitt försvar än de 20 länder som kommer efter.

Ett kapat civilflygplan är inte militärens sak att ta hand om utan är i första hand ett polisiärt ärende. Ni truthers verkar har väldigt dålig koll på såna här saker.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ett kapat civilflygplan är inte militärens sak att ta hand om utan är i första hand ett polisiärt ärende. Ni truthers verkar har väldigt dålig koll på såna här saker.

Fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du kunde förstås ha kollat Google books först eller Biblioteken.

Skrivet av klk:

Ja det gör den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Pentagon är USA's mest övervakade byggnad, det är skrattretande att en Boeing får fri passage att flyga rätt in. Tänk om de lastat planet med något högexplosivt. Några kapare som tagit flyglektioner för sportflygplan lyckas slå till mycket hårt mot centrala delar av USA, och efterspelet... INGEN kritiseras för det.

Självklart ser de på direkten om ett plan avviker från sin planerade rutt. Bör heller inte ta allt för lång tid tills de misstänker en kapning. Jag är inte insatt i vad standardförarande är vid dessa situationer så har inget svar. Men har svårt att tro att man skjuter ner ett plan om det inte är extremt farlig situation. Tänk om de hade skjutit ner planen och så på något sätt skulle det komma fram att de skulle landa med dem på en flygplats. Vem skulle vilja ha det beslutet på samvetet? Men i efterhand är det lätt att vara efterklok och fatta rätt beslut.

Skrivet av klk:

Hur kan det komma sig att byggnaden under planens träff blir lika svag som luft? Motståndet motsvarar det motstånd som luft ger (luftmotstånd)

Du får nog utveckla dig lite här men man kan väl generellt säga att rörelsemängden från ett flygplan på en 300ton åkandes i 500km/h (uppskattate siffror) får de flesta balkar att ge med sig, speciellt då konstruktionen är gjord för att ta vertikala krafter och inte horisontella.

Skrivet av klk:

Några hundra grader räcker inte, du måste upp mot 500 grader för att stål skall börja försvagas. Den mängd flygbränsle som fanns i planen var dessutom liten sett till hur stora byggnaderna varit. Tror du exempelvis man kan köra en tankbil i bottenplanet, tända på och få hela skyskrapan att kollapsa? En tankbil har mer bränsle (c.a. 45 m3 ) än vad planen hade. Vore totalt livsfarligt att bygga skyskrapor om det är så lätt att få dem att falla ihop

Stämmer delvis, stålets brottgräns börjar sänkas vid ca 200 grader för att vid 500 grader halverats. Jag har aldrig påstått att värmen är det enda elementet som bidrog till raset. Men det har en del i det tillsammans med en välriktad träff från ett flygplan.
Finns även många industrilokaler/lager etc.. som är byggda på stålramverk som kollapsar enbart på grund av brand.
Bara för att flygbränsle inte kan hålla en högre temperatur än X, glöm inte att det även är inredning som brinner, möbler,gardiner och annat kontorsmaterial. Kombinera en eld med en förmodad skaplig blåst på den höjden så får man lite som en bälg som blåser på elden=> högre temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ja det gör den.

Har något plan vid annan krasch förintats? Kan man upprepa förloppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Du får nog utveckla dig lite här men man kan väl generellt säga att rörelsemängden från ett flygplan på en 300ton åkandes i 500km/h (uppskattate siffror) får de flesta balkar att ge med sig, speciellt då konstruktionen är gjord för att ta vertikala krafter och inte horisontella.

Plan är byggda för att vara så lätta som möjligt och knycklas ihop om de träffar något. De enda delar som är mycket hållfasta i ett plan är motorerna, de tål väldigt höga temperaturer och går inte sönder i första taget.
Finns gott om bilder där man kan se att endast ena ytterväggen gått sönder

Skrivet av Barra85:

Stämmer delvis, stålets brottgräns börjar sänkas vid ca 200 grader för att vid 500 grader halverats.

Var har du informationen om det? Vad jag vet minskar stålets hållfastighet mellan 400 och 500 grader, beror en del på hur mycket kol mm som stålet består av. Vid 800 grader börjar det bli kritiskt, smälter vid 1500

Skrivet av Barra85:

Jag har aldrig påstått att värmen är det enda elementet som bidrog till raset. Men det har en del i det tillsammans med en välriktad träff från ett flygplan.

Det mesta av planens bränsle brann upp utanför byggnaden, frågan är om brand från flygbränsle ens påverkade

Permalänk
Medlem

Angående de som är de verkliga hjärnorna bakom 9/11, det här träffar förmodligen rätt - kanske inte de enda som låg bakom
Senator Bob Graham On Bush-Saudi-9/11 Coverup

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har något plan vid annan krasch förintats? Kan man upprepa förloppet

Förutsättningen för hela ditt resonemang är att den egentliga skurken är allsmäktig, den har förberett och planerat allt in i minsta detalj och Vanheden skulle säkerligen ha vrålat lysande högre än någonsin innan.

Vad du har ett komplext händelseförlopp fyllt av små beslut och dess konsekvenser.
- Har något annat plan förintats vid en krasch? Förmodligen. Det är emellertid inte relevant för dig eftersom din följdfråga hade minskat abstraktionsnivån tills du fått till en true scotsman. Sen så skjuter du dig i foten, den vetenskapliga kritiska foten när du frågar om en kan upprepa förloppet. En grundsten i kritiskt tänkande är att förhålla sig till värld en existerar. Möjligheten att pröva förloppet igen finns alltid men det är ett omöjligt krav att ställa, att därmed använda det för att ifrågasätta faller på sin egen orimlighet: Ingen prövade hur det skulle gå innan det skedde. Återigen så förutsätter du här en allsmäktig kraft.
- Varför satt GWB kvar i klassrummet? Varför skulle han inte suttit kvar i klassrummet. Du är åter tillbaka en felaktig syn på kronologin.

Till syvende och sist så är jag givetvis glad för din skull, du har hittat något som förklarar något annat, att förklaringen eller ens din kritik är värd sin vikt i vatten är irrelevant eftersom du har tron och tro det kan ingen ta ifrån dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Flyplanskapning är ett brott mot federal lag i USA. Inga av de myndigheter som utreder federala brott är militära.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter