Permalänk
Medlem

Nu när maskinen gått stabilt ett tag så tänkte jag att det är det dags att byta till överklocknings bios.
Följde denna guide http://www.sevenforums.com/tutorials/46707-ms-dos-bootable-fl... och förberedde USB-minnet med HP USB disk storage format tool.

Laddade in OC-bios från [H] och flash utility från Supermicro.
Supermicro H8QGi/6 and H8QGL Next Generation OC BIOS http://hardforum.com/showthread.php?t=1677395
Strulade runt en stund lyckades inte skriva in [flash G60NG3.A11] innan prompt läget försvann svor en del.

Efter otaliga försök så bytte jag USB port och helt plötsligt kom win98 igång och jag fick en dos prompt.
Fast det hjälpte inte mig särskilt mycket för det hände inget när jag försökte skriva in flash kommandot.
Antar att jag missat något som alla känner till och som är helt uppenbart för alla, förutom för mig förstås.
Kanske ska man starta flash utility eller något sådant men det är inte så jag tolkar instruktionerna.

Så jag tänkte att det här tar tid, jag startar folding igen. Hupp får inte igång linux.
Nu börjar det bli lite svettigt men efter fyra försök så startar linux och jag skriver top i en terminal och ser hur Kraken kopplar in kärna efter kärna och jag kollar även in hur energiförbrukningen sakta stiget från 272W till 600W allteftersom kärnorna läggs till.

Jag pustar ut, när jag lugnar ner mig en stund ska jag läsa igenom 28 sidor om OC -bios ytterligare en gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur går det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Säger som ovanstående, hur går det?

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem

Jag har lite annat att göra så jag hinner inte riktigt med. Har provat igen men misslyckades med att få igång flashningen av bios.
Det är antagligen något trivialt fel jag gör. Så för stunden forsätter jag med standard klock.
Det är ju så att när man inte är så kunnig så missar man lätt det som andra ser som självklart.

Men jag skall allt lyckas klocka upp den till sist, andra kan ju bevisligen göra just det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går det stabilt och foldar nu eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Nej den funkar inte sen den 27 juli då jag skulle koppla in en UPS.
När jag sätter på strömen så snurrar fläktarna igång stängs av snurrar igång och så vidare.
Beställde nytt nätagg, men den startade inte med den heller.
Så jag lutar åt att det trotsallt är något fel på moderkortets strömförsörjning.
Jag har beställt ett nytt moderkort för rigg nummer 2 och tänkte kolla om komponenterna funkar i det nya kortet om inte leveranstiden är för lång.
Ska göra en RMA om jag inte upptäcker att någon annan komponent strular.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mitt moderkort nr 2. Kraftagget jag använder är ett Silverstone Strider 1000W och detta kort sitter på en träskiva (mitt första kort sitter i ett CM HAF932 chassi med ett Fractal Design Newton R2 1000W nätagg).
Ska nu prova att göra en extra 8-pin EPS kontakt från två PCI-kablar samt jorda alla moderkortsdistanser mot nätagget...

Problemet löst : det berodde på kortslutning i power-knappen. Nu startas kortet med skruvmejsel...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

antar att detta projektet dog ut? man vill ju ändå få en liten updatering om hur det går med datorn och vad du gör med den nuförtiden? foldar du minar du eller sålt besten :)?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Också nyfiken hur det gick sedan. Har själv precis köpt en server med ett liknande moderkort i och just nu sitter två 6174 i den men efter att flashat bios ska det in 4 stycken 6276. Jag kommer inte överklocka dock, de drar så mycket ström ändå.

Permalänk
Medlem

Fått igång den?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.