Visa din mining-rig (bilder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefffe:

Ni som räknar med att få tillbaka pengara på 30 dagar, från en investering på 10 000 plus.. glöm det bara. De som säger så vill nog bara försvara sin investering... Givetvis får man tillbaka pengarna någon gång, dock inte på 30 dagar.

Vet man vad man gör så är de möjligt, dock på multipools osv får man räkna med 50-100 dagar minst

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av stefffe:

Ni som räknar med att få tillbaka pengara på 30 dagar, från en investering på 10 000 plus.. glöm det bara. De som säger så vill nog bara försvara sin investering... Givetvis får man tillbaka pengarna någon gång, dock inte på 30 dagar.

Ja de de där orden tog jag med en ganska stor nypa salt... kändes lite för bra, nästan som reklam för begreeppet mining

Jag ser det mer som en hobby, något man kan lära sig saker på. Och en investering, skulle jag tjänat ihop tillräckligt med coins för att täcka kostnaderna för inköpen á 10 000kr på 6månader - är jag nöjd.

Men är även beredd att jag kan förlora nästintill allt.

Två tumregler tycker jag här;
#1 Du skall ALDRIG gå in och göra en sådan där sak om du inte är bredd att kunna förlora hela insatsen.
#2 Du skall inte göra en sådan här sak för att tjäna pengar, det är en bonus. - "Teknik är kul" är en sund inställning.

Vill man tjäna pengar kan man ju.... Jobba?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Flashat den nu. Går att mina, men fortfarande låst volt i afterburner :/

Gillandet börjar gå över i stark irritation över MSI korten..

Du måste ha afterburner beta 3.0 och gå in i settings och klicka i "unlock voltage control och sedan välja extended MSI i drop down menyn.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Ja de de där orden tog jag med en ganska stor nypa salt... kändes lite för bra, nästan som reklam för begreeppet mining

Jag ser det mer som en hobby, något man kan lära sig saker på. Och en investering, skulle jag tjänat ihop tillräckligt med coins för att täcka kostnaderna för inköpen á 10 000kr på 6månader - är jag nöjd.

Men är även beredd att jag kan förlora nästintill allt.

Två tumregler tycker jag här;
#1 Du skall ALDRIG gå in och göra en sådan där sak om du inte är bredd att kunna förlora hela insatsen.
#2 Du skall inte göra en sådan här sak för att tjäna pengar, det är en bonus. - "Teknik är kul" är en sund inställning.

Vill man tjäna pengar kan man ju.... Jobba?

Om alla coins var värda 0kr imorgon så kan du fortf sälja hårdvaran o få tillbaka de mesta. I övrigt håller jag med

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Skrivet av mgscs:

Vet man vad man gör så är de möjligt, dock på multipools osv får man räkna med 50-100 dagar minst

Beror helt på hur man investerar sina coins. Mine:ade dogecoin när diffen låg på 30 och gick break-even runt 30dagar. Dock håller jag med om att 30 dagar är väldigt svårt. Men det är inte omöjligt!

Permalänk
Skrivet av kaktornet:

Beror helt på hur man investerar sina coins. Mine:ade dogecoin när diffen låg på 30 och gick break-even runt 30dagar. Dock håller jag med om att 30 dagar är väldigt svårt. Men det är inte omöjligt!

Edit: Glömde tillägga att elen inbakad i hyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaktornet:

Du kan göra stora affärer genom att hyra ut serverplats för miners .)

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaktornet:

Vilket brukar vara att det ingår ett visst antal kwh. Du får nog inte förbruka hur mycket som hellst.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Vilket brukar vara att det ingår ett visst antal kwh. Du får nog inte förbruka hur mycket som hellst.

LOL,, nej just det, för någonstans sitter någon och betalar elräkningen.
Det kan ju bli en sån där "afterschock"

själv håller jag på att läsa, studera, inhandla, lära mig allt om mining och bygge av rigg
mest för att det är kul, men förlust vill man ju inte gå iofs...

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Skrivet av Hullsc:

Du kan göra stora affärer genom att hyra ut serverplats för miners .)

Man Hade önskat att lägenheten hade varit större. Tyvärr är det endast en 1:a

Permalänk

Här kommer en exempelskiss på hur ni kan bygga era riggar, har en idag som ser ungefär ut såhär:

OBS Skala är 1:1 efter att bilden sparats lokalt

Våning 1: PSU
Våning 2: MB / System
Våning 2½: GPU

Nu är det bara att vänta ett par veckor till och trycka på "Köp-knappen" med färdig lista hos prisjakt för nästa projekt

EDIT: Slänger upp en illa tagen närbild på den nuvarande ändå. Mindre road över att jag fick en annan kylare på ett av korten trots att alla är samma modell. Dåligt med komponenter hos Sapphire?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Acke Packe:

Här kommer en exempelskiss på hur ni kan bygga era riggar, har en idag som ser ungefär ut såhär:

OBS Skala är 1:1 efter att bilden sparats lokalt
http://i.imgur.com/hFxZHMf.png

Våning 1: PSU
Våning 2: MB / System
Våning 2½: GPU

Nu är det bara att vänta ett par veckor till och trycka på "Köp-knappen" med färdig lista hos prisjakt för nästa projekt

EDIT: Slänger upp en illa tagen närbild på den nuvarande ändå. Mindre road över att jag fick en annan kylare på ett av korten trots att alla är samma modell. Dåligt med komponenter hos Sapphire?

http://i.imgur.com/CDV4Spt.jpg

Måste säga att jag verkligen gillar ditt bygge!, bra plan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min minging rigg. Väntar just nu på risers från ebay. Består av mitt asus 7950, ett 5850 och ett gammalt 6770. Allt ligger på ungefär 1100 kh/s.
Ett 530w nätagg för datorn och 7950 och ett 700w för 5850 och 6770. Lånade designen på "chassit" från Meller127. Riktigt bra faktiskt.
http://imgur.com/XiHMhZS
http://imgur.com/TQpv96Q

Vet inte hur man gör så att bilderna syns direkt på forumet tyvärr.

Visa signatur

D6XvX4TJiQvnGKQGY9rTvnrJaGsYBAgpZb

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Tackar för svaret!, det reder ut en hel del frågetecken!, 3st 280X it is.
Danke schön

Lite fredagsporr;
http://adock.se/users/upload/files/3iu95tyr73yg.jpg

De där chassit såg riktigt intressant ut

Skrivet av spinxen:

Ännu en ny rigg

• 3 x Sapphire R9 280X (1.137 vmod)

• AsRock 970 Extreme 4

• 2GB DDR3

• Sempron 145

• Antec 1000W 80+

• 3x x1->x16 powerd risers

ca 2100Kh/s

http://i.imgur.com/tYPOtjj.jpg

Fin låda

Men en generell fråga, finns de någon marknad för mining chassin? har sett flera företag som börjat sälja dessa, men hos oss svenska mining "jägare" tror man att folk skulle köpa dessa?

Sedan beror de självklart på vad för något material de är osv. men finns den tanken att folk skulle köpa chassin för låt oss säga 700-1500kr? beroende på hur många GPUer och moderkort som får plats?

Permalänk
Livsnjutare 😎

En fråga här bara... lite dum kanske, men jag måste få svar.

Jag har köpt några PCI-E 1X -> 16X Raisers (powerd) men kan jag bara koppla dem i 1x pci-e portar?, eller kan jag nyttja även 16x portar, fast bara "början" av porten, eller hur fungerar det ?

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av NJB Mods:

De där chassit såg riktigt intressant ut

Fin låda

Men en generell fråga, finns de någon marknad för mining chassin? har sett flera företag som börjat sälja dessa, men hos oss svenska mining "jägare" tror man att folk skulle köpa dessa?

Sedan beror de självklart på vad för något material de är osv. men finns den tanken att folk skulle köpa chassin för låt oss säga 700-1500kr? beroende på hur många GPUer och moderkort som får plats?

Länka till lite mining chassin så får vi se?
Har svårt att berättiga de ~1k-1,5k pengar för något man enkelt kan göra själv.

Däremot, om man vill ha en seriös build och kanske sätta chassit i en hall - JA.
Då finns det en marknad. Jag jobbar med it-drift och har hall, och släpper inte in "hemmabyggen" eller desktop chassin, rack uX eller inte alls.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

En fråga här bara... lite dum kanske, men jag måste få svar.

http://adock.se/users/upload/files/140217145531001.png

Jag har köpt några PCI-E 1X -> 16X Raisers (powerd) men kan jag bara koppla dem i 1x pci-e portar?, eller kan jag nyttja även 16x portar, fast bara "början" av porten, eller hur fungerar det ?

Du kan koppla in 1x kontakten i en 16x -port

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Länka till lite mining chassin så får vi se?
Har svårt att berättiga de ~1k-1,5k pengar för något man enkelt kan göra själv.

Däremot, om man vill ha en seriös build och kanske sätta chassit i en hall - JA.
Då finns det en marknad. Jag jobbar med it-drift och har hall, och släpper inte in "hemmabyggen" eller desktop chassin, rack uX eller inte alls.

Som t ex denna https://www.facebook.com/media/set/?set=a.586471341436738.107...

eller dessa http://geldfabriek.nu/?product=the-simplexx-stacker

http://geldfabriek.nu/?product=the-duplexx-stacker

De smartaste jag tror nog är att ha de i serverskåp/rackskåp?

eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Då har man beställt sakerna som behövs!

Blev följande grejer;
http://adock.se/users/upload/files/140214174325001.png

Bara vänta på sakerna i några dagar nu
Lagom så hinner man sätta upp konto, wallet osv.

Kör själv 4st undervoltade R9 280x dual-x (1.09-1.12) på ett RM1000, det enda jag har att klaga på är att kablarna är stenhårda och var riktigt störiga att dra vettigt i en femkortsrigg. (Värt att tillägga är att jag kör moderkort samt det sista kortet på ett separat agg).

Testade 4st+moderkort ett dygn på RM-agget vilket verkade stabilt även om det drog 1100W ur väggen.

När det gäller risers så finns det vissa moderkort som totalvägrar och behöver kortas för att identifiera korten via dessa, jag själv, exempelvis, fick det aldrig stabilt med mer än 4 kort samt risers på Gigabytes Z87X-OC och bytte därför till det 1000kr billigare ASRock pro-BTC kortet som inte ens behövde någon konfiguration. Fasen vad häpen ajg vart när jag smällde i korten och han hoppade igång med mining på samtliga korten redan första booten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maevy:

7x R9 290 Tri-X

2000 watt, 6000 khs

Temp runt 75-79 grader, 1500-2500 rpm fläktar

http://i.imgur.com/bO7EVRP.jpg

Om man får fråga, vad är det för agg du kör, och rullar allt på en mobo?

Permalänk
Skrivet av Maevy:

7x R9 290 Tri-X

2000 watt, 6000 khs

7x 290 @ 2000W?! Bra jobbat om detta stämmer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maevy:

2x 1250w XFX och ett moderkort ja..

Funkar även på 2x Corsair AX1200i 1200W Plantinum med med ca 1950w i väggen

Bra jobbat! Hade du något bekymmer med att "hitta" korten när du kör såpass många på en platta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maevy:

Nej funkade direkt så inga problem

Windows lirade inte direkt med 7 kort så fick ändra lite skit där, ska försöka få igång linux när jag får tid över och kolla om det funkar bättre.

Ah ok, kör BAMT själv med lyckat resultat, munin som följer med är guld värt för att logga hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maevy:

7x R9 290 Tri-X

2000 watt, 6000 khs

Stiligt!

Ser ut som ett MSI moderkort - Z87-G55? Gjorde själv misstaget att tro att mitt Z77A-G45 skulle stödja 7 PCI-E kort samtidigt, men icke... En slot x1 slot stängs av när en annan populeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acke Packe:

Du kan koppla in 1x kontakten i en 16x -port

Varför finns det 16x-16x risers om 1x-16x funkar lika bra i en 16x port? Vad fyller 16x-16x för funktion?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av arch:

Varför finns det 16x-16x risers om 1x-16x funkar lika bra i en 16x port? Vad fyller 16x-16x för funktion?

För att få 16x kompatibilitet en bit bort.
Du vet Risers uppfanns inte för Crypto-Mining.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för ingenting.

Någon annan som faktiskt läst frågan som kan svaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arch:

Skrivet av arch:

Tack för ingenting.

David har nog koll på detta, men ett mer utförligt svar är att x16-x16 risers ger full bandbredd medans x1-x16 bara ger just x1 bandbredd. För mining som inte är så bandbreddskrävande räcker dock en enkel PCI-E bana utmärkt. Andra applikationer (spel t ex) kräver mer bandbredd och då finns det en poäng med att använda x16-x16 risers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arch:

Tack för ingenting.

Skämtar du? Han svarade exakt vad du ville veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Skämtar du? Han svarade exakt vad du ville veta.

Värt att notera är att med vissa moderkort så behöver man använda en eller flera x16-x16 risers för att alla pci platser ska funka.
Det brukar oftast gälla på enstaka moderkort när man ska köra 6-7 kort i samma config.

Exakt vilka moderkort det gäller har jag inte i huvudet.

Visa signatur

Jag har en data