Permalänk

samba utdelning för dummies?

hej har installerat samba nyligen på min filserver med ubuntu 13.10, ska gå att nå filerna på en win 7 dator samt en raspberry pi.

nu till min fråga hur ska min config se ut om jag ska dela ut 2 hårdiskar i samma dator till hela nätverket. går bra att ha de fullt öppna på nätverket. har någon en samba config fil man kan få ta del av? försökt med detta dilemma i 3 dagar nu och varje lösning jag hittar funkar inte. hade varit tacksam för svar. diskarna är ntfs dessutom om det har någon betydelse. hittade även vad diskarna heter /dev/sdb och /dev/sda

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Installera och använd paketet system-config-samba för att enkelt ordna det via GUI på din filserver. Bra mycket enklare än att hålla på och editera din smb.config-fil om du är ovan vid det hela.
Kör du utan X på servern så har webmin en modul för samba som är skapligt lättanvänd också.
Dock om du strulat till det för mycket med din smb.config-fil så kan du behöva återställa originalet som samba kom med. I så fall hittar du en kopia av originalet i /usr/share/samba/smb.conf, som ska kopieras till /etc/samba/smb.conf

Har du öppnat portar i brandväggen för det hela också? Har du missat det så kommer det definitivt inte fungera. Minns jag rätt så behöver du öppna port 137 för både UDP och TCP. 138 för enbart UDP. 139 och 445 för enbart TCP.
Är du ovan vid hantering av brandväggen så installera och använd paketet gufw.

Permalänk

Ska testa detta ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Kan kopiera in min config här i eftermiddag efter jobbet. Vad jag minns så ska det inte vara någon konst. Vet att det är viktigt med workgroup däremot, d.v.s att i configen så kör du t.ex "workgroup" och alla win-burkar måste också vara inställda på det. Kan vara en potentiell felkälla!

Sedan måste du ju även ställa läs/skriv-rättigheter på diskarna på servern!

Permalänk
Medlem

Alright, hemma nu och kan visa vad jag har i min fil:

workgroup = WORKGROUP Detta förutsätter att dina winburkar ligger i WORKGROUP

[film]
comment = filmer
path = /film
browseable = yes
read only = no
writeable = yes
guest ok = yes

[privat]
comment = privata grejjer
path = /privat
read only = no
writeable = yes
valid users = bard

så ser det ut i min fil, lägg märke till att på den privata måste man logga in med en user(skapas på servern).
Du måste även lägga rättigheter på mapparna så du kan läsa/skriva/utföra typ:
sudo chmod 777 -R /vägen/till/mappen
7 kan givetvis vara något annat om du inte vill ge mappen skrivrättigheter exempelvis.
Hoppas du löser det!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Barra85:

lägg märke till att på den privata måste man logga in med en user(skapas på servern).

Kan vara värt att tillägga att Windows som standard föreslår att logga in med Windowskontot från datorn man ansluter med, man kan behöva (jag måste iallafall) ändra användarnamnet så att det inkluderar serverns domännamn, alltså ska man fylla i server\username som användare när man ansluter från Windowsdatorn.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

hej har installerat samba nyligen på min filserver med ubuntu 13.10, ska gå att nå filerna på en win 7 dator samt en raspberry pi.

nu till min fråga hur ska min config se ut om jag ska dela ut 2 hårdiskar i samma dator till hela nätverket. går bra att ha de fullt öppna på nätverket. har någon en samba config fil man kan få ta del av? försökt med detta dilemma i 3 dagar nu och varje lösning jag hittar funkar inte. hade varit tacksam för svar. diskarna är ntfs dessutom om det har någon betydelse. hittade även vad diskarna heter /dev/sdb och /dev/sda

Om du öppnar smb.conf filen som brukar ligga i /etc/samba/ så har du längst ner i filen flera exempel för det du efter frågar.

Ett minimalt exempel på en utdelning som inte kräver inlogg och som inte är read-only.

[pub] comment = pub path = /tmp/pub public = yes read only = no guest ok = yes

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Jag löste detta problem åt en bekant genom att redigera "fstab" filen och läggar till "umask=0022" på diskarna som hade NTFS partioner.
Jag hittade det på denna sida http://askubuntu.com/questions/85975/how-do-i-share-a-folder-....
Just "umask" ska inte vara specifikt för just en utgåva och ska funka.
Jag ändrade på Ubuntu 13.10

Permalänk
Medlem

En vanlig miss är att man glömmer skapa ett samba-lösenord för användaren på servern. Räcker alltså inte med att man har skapat en vanlig användare med lösen på servern, man måste även skapa den för samba. Enklast är att köra med samma användarnamn och lösen överallt. Så på windows kör jag mitt användarnamn med små bokstäver för att det ska matcha det på linux-servern. Samma lösenord på windows, linux och samba. Då brukar det gå smidigt sedan.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Samba#Adding_a_user

Citat:

Adding a userTo log into a Samba share, a samba user is needed. The user must already have a Linux user account with the same name on the server, otherwise running the next command will fail:

# pdbedit -a -u user
Note: As of version 3.4.0, smbpasswd is no longer used by default. Existing smbpasswd databases can be converted to the new formatChanging a passwordTo change a user's password, use smbpasswd:

# smbpasswd username

Jag brukar köra med en setup som jag vet funkar för mig.
Så här ser min /etc/samba/smb.conf ut (när jag rensat allt som är bortkommenterat):

#======================= Global Settings ===================================== [global] workgroup = HEMMA server string = Filserver hosts allow = 192.168.1. 127. printcap name = /etc/printcap load printers = no log file = /var/log/samba/%m.log max log size = 50 security = user dns proxy = no #============================ Share Definitions ============================== [dokument] path = /mnt/lager/dokument valid users = @users force group = users read only = No create mask = 0640 directory mask = 0770

Alla mina linuxanvändare är medlemmar i gruppen users så därför ger jag users läs och skrivrättigheter till utdelningarna. Endast de som är med i gruppen users får åtkomst (alltså alla vanliga användare) och alla filer som skrivs tvingar jag ägarskap av gruppen users. Däremot är det bara den som skapat filen som får skriva till den (andra kan läsa filen) om jag minns rätt. Detta funkar bra för mig. Mappen som jag delar ut har jag gett rättigheter så att medlemmar i users har åtkomst fär läsning och skrivning.

drwxrwxr-x 4 root users 4 6 okt 2010 dokument

Lagt till min smb.conf som jag tidigare lovade