iPad Air/MacBook PRO ersättare tips

Permalänk
Medlem

iPad Air/MacBook PRO ersättare tips

Hej alla!
Har för skrivande stund de två nämnda produkterna samt en Windows desktop.
Det portala produkterna använder jag för plugg samt schema läggning för jobbet. Igår när jag satt och växlade mellan kalendern, outlook och internet för att föra in events, spara kurslitteratur osv så tänkte jag hur ineffektivt båda dessa produkter var för att se mycket information i form av olika appar samtidigt. Don't get me wrong, det är inga dåliga produkter dock så tror jag att en ultrabook eller typ surface skulle lösa detta.

Söker därav tips för lämplig produkt att fylla denna funktion! Vill som sagt kunna utnyttja skärmytan för flera appar, läsa pdfer och enkelt växla mellan office, kalender, etc. Spel är inget jätte krav då min stationära fyller detta ändamål.
Har tittat på;
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/188506-l...
Tycker man får mycket dator för pengarna, dock så är det mycket förra gens hårdvara i den. Några andra rekommendationer? Samt har någon använt denna? Skärmens låga upplösning känns som den tyngsta förlusten med datorn. Är en surface att rekommendera? Söker något mellan 10-13 tum.

Tack I förväg för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Fel att jämföra en Surfplatta jämte Bärbar. Addera sedan tillkommande kostnaden för tagentbord samt att du är begränsad till de appar som är tillgängliga i Windows Store p.g.a Windows RT operativsystemet så finns det inte många fördelar kvar. Med en vanlig Windows version hade det varit en annan sak.

Yogan har flera fördelar än nackdelar t.ex starkare processor, Dubbla minnesmängden samt 3x större lagringsdisk.

Om kraven är mobilitet, prisvärd samt FullHD skärm samt office bör ingå skulle jag snegla mot Lenovo Miix 2.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Inaktiv

Min sambo har en Yoga 11.6-tummare, den är väldigt smidig tycker hon, väger inte så mycket och bygg kvalitén är toppklass. Enda klagomålet är att skärmen inte är FullHD men annars har dom satt en riktigt bra skärm vad gäller ljusstyrka, kontrast, färg och det är en IPS så den har bra betraktningsvinklar. Yoga principen är mycket bekväm att ha att göra med, gör att man kan använda den enkelt i sängen om man ska glo film eller i skolan om man vill visa flera samtidigt osv.

Jag kan rekommendera den väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Fel att jämföra en Surfplatta jämte Bärbar. Addera sedan tillkommande kostnaden för tagentbord samt att du är begränsad till de appar som är tillgängliga i Windows Store p.g.a Windows RT operativsystemet så finns det inte många fördelar kvar. Med en vanlig Windows version hade det varit en annan sak.

Yogan har flera fördelar än nackdelar t.ex starkare processor, Dubbla minnesmängden samt 3x större lagringsdisk.

Om kraven är mobilitet, prisvärd samt FullHD skärm samt office bör ingå skulle jag snegla mot Lenovo Miix 2.

Dold text

Miixen ser inte så dum ut, fin platta med bra specs. Dock så läste jag lite på prisjakt och det var lite klagomål om dockningskonceptet. Uppskattar tipset dock och ska forska lite mer i denna!

Skrivet av anon179502:

Min sambo har en Yoga 11.6-tummare, den är väldigt smidig tycker hon, väger inte så mycket och bygg kvalitén är toppklass. Enda klagomålet är att skärmen inte är FullHD men annars har dom satt en riktigt bra skärm vad gäller ljusstyrka, kontrast, färg och det är en IPS så den har bra betraktningsvinklar. Yoga principen är mycket bekväm att ha att göra med, gör att man kan använda den enkelt i sängen om man ska glo film eller i skolan om man vill visa flera samtidigt osv.

Jag kan rekommendera den väldigt mycket.

Dold text

Kul att veta att den uppskattas! Tack för svaret

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swepulse:
Dold text

Miixen ser inte så dum ut, fin platta med bra specs. Dock så läste jag lite på prisjakt och det var lite klagomål om dockningskonceptet. Uppskattar tipset dock och ska forska lite mer i det

Här har du en bra review http://www.youtube.com/watch?v=pWka5nFog-I

men bara för att klargöra det hela, vad har du för maxbudget?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Här har du en bra review http://www.youtube.com/watch?v=pWka5nFog-I

men bara för att klargöra det hela, vad har du för maxbudget?

Tack för videon!
Maxbudget....tja, allt över 12k börjar väl svida lite mycket då det ska mest vara något lätt och enkelt att använda eftersom det tyngre programen kör jag på en stationär. Samtidigt är jag villig att betala för byggkvalité och utseende med tanke på hur länge jag kört mac och hur bortskämd man blivit med Apple's design.
För övrigt så är jag mest intresserad av prisvärdhet.

Permalänk
Avstängd

Om jag tolkat det hela rätt så är anledningen att du söker en ny laptop är att upplösningen inte är tillfredsställande på din gamla MacBook? Vad ligger dess upplösning på idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Om jag tolkat det hela rätt så är anledningen att du söker en ny laptop är att upplösningen inte är tillfredsställande på din gamla MacBook? Vad ligger dess upplösning på idag?

1280x800, är ett par år på nacken nu!
Dock så är jag ej intresserad av en ny rMBP då jag har fastnat för möjligheten att kunna ha 2-3 appar bredvid varandra fullscreened, tror inte det finns något liknande för maccen. Känns som att det går att effektivsera arbetet mer med en W8 produkt. Visserligen är samtliga produkter idag skarpare än min laptop, dock i jämförelse med retina displayens som sitter i dagens vore det ändå ganska trevligt med något relativt high-ressed om produkten ska vara aktuell i par år frammåt.
Du får ursäkta diverse stavfel/skrivsätt, men har engelska som skriftligt modersmål

Edit; la till ej vid rMBP

Permalänk
Avstängd

Om du är van vid Apple tycker jag du ska fortsätta på det spåret, dock enda datorn med dålig garantitid. t.ex denna MBP Retina Yoga 2 Pro Orange Asus Transformer Book i7 Samsung ativ book 9 QHD

Ta samsung datorn om du sitter mycket i direkt soljus då den har matt skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja retina hade varit det självklara valet ifall jag ville uppgradera min laptop till sommaren/hösten, dock så är jag intresserad av W8 på grund av att kunna enkelt se flera full screens appar samtidigt. Visst kan man dualboota men det är enklare med en dator och operativsystem Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Nu är förvisso OS smak subjektivt men jag tycker att du är helt fel på det. OS X klår win8 med hästlängder när det kommer till just multitasking, native stöd för parallell desktops och möjligheten att enkelt installera en tiling windowmananger finns överhuvudtaget inte i win8. Dessutom är touchplattans multitask gester så mycket bättre i Os X, men som sagt allt är subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepulse:

Ja retina hade varit det självklara valet ifall jag ville uppgradera min laptop till sommaren/hösten, dock så är jag intresserad av W8 på grund av att kunna enkelt se flera full screens appar samtidigt. Visst kan man dualboota men det är enklare med en dator och operativsystem Tack för tipsen!

Doc tror jag inte att W8 har kommit så långt som apple, att när man kör appar i fullskärm så kan man väldigt enkelt svepa mellan apparna med 2 fingrar på styrplattan. Och alla andra snabba enkla genvägar till launchpad, o alfred. eller bara enkelt gå tillbaka till tidigare webbsida. Macen känns mer väl arbetad rakt igenom, samt w8 lär du få räkna med en tjockare och plastig sak med lägre upplösning gentemot Retina display.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Ja, byggkvalité och diverse barnsjukdomar med W8 är svårt att komma undan, och ja jag är medveten om hur enkelt det är att swipa mellan appar i OS X och t.om ha parallela desktops, dock så är det inte alltför lätt tycker jag att på ett snyggt sätt få appar att vara bredvid varandra för att se två saker samtidigt.
I-lands problem kanske, men tycker att det är trevligare om man jobbar i två program att se dem båda än att swipa till en annan skärm för att ta någon information och föra över till ett annat program.

Permalänk
Medlem

Så här ser mitt OS X när jag jobbar med program sida vid sida, har sen webläsare och PDFer på andra desktops.

Tycker det är en riktigt skön arbetsmiljö.
Ps BetterSnapTool ger möjligheten att snappa fönster till halva eller 1/3 display tex eller andra storlekar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ovelol:

Nu är förvisso OS smak subjektivt men jag tycker att du är helt fel på det. OS X klår win8 med hästlängder när det kommer till just multitasking, native stöd för parallell desktops och möjligheten att enkelt installera en tiling windowmananger finns överhuvudtaget inte i win8. Dessutom är touchplattans multitask gester så mycket bättre i Os X, men som sagt allt är subjektivt.

Finns inget i OS X som har med multitasking att göra, som inte går att fixa i Windows.

Att man inte skulle kunna installera en tiling window manager i win8 är rent felaktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag hade ett "liknande" problem och kan dela med mig om hur jag löste mitt.
Hade en gammal MBP 13"(Unibody) tidigare och bytte till en Thinkpad Yoga(OBS ej Ideapad Yoga 2 Pro), 12,5", 8/256. Stod och velade mellan en Yoga 2 Pro(Y2P) och även Surface 2 Pro(m fl), men det föll på denna för att:

*Tangentbordet/trackpaden är i en annan dimension enl mig. Testade både tangentbordet till Y2P och flera andra(inkl. surface pro typecover vilket var bra för att var löstagbart men...). Trodde aldrig att jag skulle hitta ett tangentbord/trackpad på en windowsbaserad maskin som skulle kunna mäta sig med min MPB, men denna är tom skönare/stabilare enl. mig! + i kanten för att det är kaffesäkert tangentbord = du kan spilla en kopp kaffe på det och det bara dräneras bort, försök göra det misstaget med en MBP haha!

*Touchskärm där stylus(penna) ingår(som dessutom är riktigt bra enl. mig).

*Vikbar 360*, satt i OneNote idag och gjorde mattetal på datorn i tablet-mode med pennan, det fungerade!

1920*1080 är tillräckligt hög upplösning för mig på en 12,5". Negativt skall dock sägas att många windows-program(t ex chrome) inte har anpassats så bra för så hög PPI/pekskärmar än så länge, men det kommer tillsnog.

Den må vara tyngre än en MBA, men 1,56 kg är för mig tillräckligt lätt att ta med sig varje dag till skolan.

-Negativt: Inte någon design-skönhet direkt, men man ser proffesionell ut med den!

Visst är den relativt dyr i sammanhanget, men du bör komma undan billigare än mig då jag inte hade någon stationär hemma. (kanske klarar dig på 4Gb varianten?
http://shop.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/yoga-series/yoga/

Ursäkta om detta lät som jag är betald av lenovo, är fortfarande lite nykär antar jag. Men hade verkligen inte kunnat drömma att det skulle gå så smidigt att byta arbetsmiljö från OSX till Windows så pass smärtfritt..

Lycka till med det du väljer!
/M

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Förmodar att det går att sätta in en ssd disk i den själv?

Permalänk
Mattecoach

Vet inte alls om detta kan vara något för dig, men jag har en Samsung Note 10.1. Funkar bra för allt du skrev (tror jag) ev. kan det brista lite i redigering av filer som hör till Office-paketet, även om detta också funkar till viss del.
Komplettera med ett bluetooth-tangentbord så borde det uppfylla dina krav, eller?

Permalänk
Medlem

Har tänkt på det, men har svårt för android tablets. Känns som jag inte gör något större win från att byta till det från iOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swepulse:

Förmodar att det går att sätta in en ssd disk i den själv?

Om detta var riktat till mig:
Ja, självklart kan du byta hårddisk själv på den. Ser dock inte syftet då du endast "sparar" 500:- på att ha en vanlig HDD istället för SSD från början.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |