Permalänk
Avstängd

Det är stor skillnad, prismässigt mellan 1:a generationen och 2:a generationen. 1:a generationen går för drygt 6k och 2:a för 11k med studentrabatt, vad finns det för fördelar med andra generationen som rättfärdigar de extra 5k som man betalar för andra generationen?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Ni som har datorn, hur glossy är skärmen? Jag såg den på MediaMarkt där var det rätt illa men det är ju rätt upplyst i affären plus att jag inte tror brightness var maxat. Tror dock att glossy skärm inte är något för mig, jag stör mig på att se reflektioner. Jävla synd att det inte ska finnas någon högupplöst ultrabook med matte skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Det är stor skillnad, prismässigt mellan 1:a generationen och 2:a generationen. 1:a generationen går för drygt 6k och 2:a för 11k med studentrabatt, vad finns det för fördelar med andra generationen som rättfärdigar de extra 5k som man betalar för andra generationen?

Några fördelar är: 300gram lättare, 4 gånger så hög upplösning, ett vansinnigt mycket bättre integrerat grafikkort, bättre videoavkodning, intel WiDi-stöd, snabbare cpu.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Känns det som att man löst på riktigt, eller att man gjort någon slags workaround?

Hur länge har du haft datorn? Vad tycker du om batteritiden?

Ursäkta att jag inte svarat tidigare. En riktig fix hade varit att byta panelen, men färgerna är helt klart OK efter uppdateringen. Men ställer jag den bredvid mina kalibrerade skärmar så synd det helt klart skillnad. Gul som har varit lättast att märka problemet på är betydligt bättre - "The Simpsons" ser inte längre gröna ut. Men det är absolut ingen panel som jag skulle göra färgkänslig redigering/utveckling på.

Batteritiden är OK. Inte jättebra. Får väl en 5-7h normalt, beroende på skärmens ljusintensitet. Jag kör dock WIFI på max, har stängt av all adaptiv ljusstyrka både i windows 8 + intels drivare. Så om man behöver går det nog att få ut en del extra tid ur batteriet.

[Edit]
Såg att engadget släppt sin recension. De är inte imponerade av batteritiden då de fick ca 6.5h batteritid vid videouppspelning (wifi på, ljusstyrka 65%):
http://www.engadget.com/2013/11/19/lenovo-ideapad-yoga-2-pro-...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får nya besked om leverans från dustin hela tiden? Fick nu nytt leveransdatum 6 december, börjar bli lite trött då jag behöver en dator ganska omgående.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Är det bara jag som får nya besked om leverans från dustin hela tiden? Fick nu nytt leveransdatum 6 december, börjar bli lite trött då jag behöver en dator ganska omgående.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Från "Skickas inom 1-2 dagar" till 6/12 nu. Surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Samma här. Från "Skickas inom 1-2 dagar" till 6/12 nu. Surt.

Mjo, börjar bli något trött på det nu. När jag beställde bar det första november som gällde, sen fjärde osv osv. Börjat efter andra alternativ nu då jag är trött på att vänta. Vad finns det för andra alternativ? Jag hade en svp i en vecka och tyckte inte om den alls, enda andra intressanta datorn jag sett är mba men är inte jättesugen på osx samt den skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Mjo, börjar bli något trött på det nu. När jag beställde bar det första november som gällde, sen fjärde osv osv. Börjat efter andra alternativ nu då jag är trött på att vänta. Vad finns det för andra alternativ? Jag hade en svp i en vecka och tyckte inte om den alls, enda andra intressanta datorn jag sett är mba men är inte jättesugen på osx samt den skärmen.

Verkar som att de kommit in på lager nu, dessutom har de sänkt priset till 11 990 kr. Studentpriset är fortfarande samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu skickades min order

Permalänk

Hej,

Lyfter tråden igen då jag har en fråga angående trådlösa nätverkskortet.
Har förstått att det bara klara 2.4 kanalen och behövs bytas ut om man vill ha 5 Ghz samt AC. Vid uppgradering av Wifi kortet behåller man då garantin? (har redan 2 asus ultrabooks som kraschat efter 2 veckor så vill inte chans) samt om man uppgraderar vilket kort ska man stoppa in?

Permalänk
Medlem

Fan. Är jag ensam om att äga denna skönhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Fan. Är jag ensam om att äga denna skönhet?

Även jag har en. Är fruktansvärt nöjd med den. Enda kommentar jag har är att det inte finns tillräckligt med möjligheter att ställa in plattan, annars är den i klass med en Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lAlAz0r:

Jag tvivlar faktiskt. Yoga Pro 2 har fortfarande problem med färgåtergivningen på deras skärmar, trots uppdatering av BIOS Firmware. Hade det varit i5'an och inte i3'an hade jag förmodligen sagt att det var prisvärt men i nuläget känns det inte speciellt prisvärt med tanke på deras ständiga problem med färgerna.

Det ska dock sägas att somliga har fått ordning på den gula färgen, men många verkar fortfarande ha problemet kvarstående efter uppdatering. Det skvallrar lite om att produkten eventuellt inte går att åtgärda?

Tittar vi närmare på i3an vs i5an så ser vi en stor skillnad. i5an är dubbelt så stark som i3an. i5an som anses vara mellansegmentet mellan i3 och i7 i deras lansering är dessutom prissatt till $999 i USA. Alltså kring 6700 SEK. I Sverige fick vi en prislapp kring 13 000 SEK för den modellen. Vilket tyder på att Lenovo struntar i den svenska marknaden då man valt att sälja maskinen till hälften av priset i USA.

Nej, Lenovo har en bit kvar rent kvalitetsmässigt men även marknadsmässigt.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag tvivlar faktiskt. Yoga Pro 2 har fortfarande problem med färgåtergivningen på deras skärmar, trots uppdatering av BIOS Firmware. Hade det varit i5'an och inte i3'an hade jag förmodligen sagt att det var prisvärt men i nuläget känns det inte speciellt prisvärt med tanke på deras ständiga problem med färgerna.

Det ska dock sägas att somliga har fått ordning på den gula färgen, men många verkar fortfarande ha problemet kvarstående efter uppdatering. Det skvallrar lite om att produkten eventuellt inte går att åtgärda?

Tittar vi närmare på i3an vs i5an så ser vi en stor skillnad. i5an är dubbelt så stark som i3an. i5an som anses vara mellansegmentet mellan i3 och i7 i deras lansering är dessutom prissatt till $999 i USA. Alltså kring 6700 SEK. I Sverige fick vi en prislapp kring 13 000 SEK för den modellen. Vilket tyder på att Lenovo struntar i den svenska marknaden då man valt att sälja maskinen till hälften av priset i USA.

Nej, Lenovo har en bit kvar rent kvalitetsmässigt men även marknadsmässigt.

Talar nu från egna erfarenheter, vet ej hur du upplevt din alt. vad du läst. Men kvalitetsmässigt är yogan överlägsen alla andra ultrabooks jag känt på. Visst, färgåtergivningen är inte perfekt, men efter uppdateringen hade jag inte märkt det om det inte var så att jag redan visste om det. Kort sagt, tycker jag y2p håller absolut högsta nivå kvalitetesmässigt! Men som sagt, kan ha fått ett utmärkt exemplar och allt är högst subjektiva åsikter.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Talar nu från egna erfarenheter, vet ej hur du upplevt din alt. vad du läst. Men kvalitetsmässigt är yogan överlägsen alla andra ultrabooks jag känt på. Visst, färgåtergivningen är inte perfekt, men efter uppdateringen hade jag inte märkt det om det inte var så att jag redan visste om det. Kort sagt, tycker jag y2p håller absolut högsta nivå kvalitetesmässigt! Men som sagt, kan ha fått ett utmärkt exemplar och allt är högst subjektiva åsikter.

Jag instämmer i många meningar. Men det är en i3a, den har uppenbara problem fortfarande med färgåtergivningen, läs lenovos forum för att förstå storleken av problemet.

Främst är jag besviken på prissättningen i Sverige jämfört med andra marknader. Jag förstår att USA är en större marknad med allt vad det innebär, men det betyder inte nödvändigtvis att man prissätter dubbelt upp jämfört mot den marknaden. Det är ett omotiverat högt pris för en maskin som säljs för halva priset på andra sidan jordklotet.

I övrigt, som sagt, instämmer jag i dess byggkvalité och prestanda. 7999:- för en i3a är dock, i mina ögon, ej prisvärt. Hade det varit för i5 hade jag tyckt annorlunda.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag instämmer i många meningar. Men det är en i3a, den har uppenbara problem fortfarande med färgåtergivningen, läs lenovos forum för att förstå storleken av problemet.

Främst är jag besviken på prissättningen i Sverige jämfört med andra marknader. Jag förstår att USA är en större marknad med allt vad det innebär, men det betyder inte nödvändigtvis att man prissätter dubbelt upp jämfört mot den marknaden. Det är ett omotiverat högt pris för en maskin som säljs för halva priset på andra sidan jordklotet.

I övrigt, som sagt, instämmer jag i dess byggkvalité och prestanda. 7999:- för en i3a är dock, i mina ögon, ej prisvärt. Hade det varit för i5 hade jag tyckt annorlunda.

Som sagt, färgåtergivning vet jag inte utbredningen av problemet, men för mig är problemet i princip borta. Kanske borde vara tydligare med att jag har en i7a och inte i3. Jag tycker ändå att 11500 kr är prisvärt för den dator du får. Om man kollar konkurrensen som finns, så är det fortfarande väldigt mkt bang för The buck. Sen hurvida mycket den kostar i USA har jag inte en aning om. Har dock för mig att best buy hade någon super kampanj i början.

Det jag reagerade på är att jag i ditt första inlägg uppfattade det som om det var dålig byggkvalitet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är surt att behöva betala så pass mycket mer än amerikanarna behöver göra.

Byggkvalitén är jag oerhört nöjd med. Även om det är plast, så är det verkligen ingen "meh"-känsla, som man kan få när man klämmer på Samsung Galaxy-telefonerna. Snarare tvärtom.

Det enda jag har problem med och stör mig något enormt på är scrollingen, i främst Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Håller med om att det är surt att behöva betala så pass mycket mer än amerikanarna behöver göra.

Byggkvalitén är jag oerhört nöjd med. Även om det är plast, så är det verkligen ingen "meh"-känsla, som man kan få när man klämmer på Samsung Galaxy-telefonerna. Snarare tvärtom.

Det enda jag har problem med och stör mig något enormt på är scrollingen, i främst Chrome.

Jag tycker verkligen de lyckats med finishen på plasten, får den att kännas gedigen på något sätt.

Chrome överlag är fruktansvärt buggigt atm för mig. Nyligen slutade det att visa saker korrekt i high dpi mode och nu går det inte att köra i metro läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Som sagt, färgåtergivning vet jag inte utbredningen av problemet, men för mig är problemet i princip borta. Kanske borde vara tydligare med att jag har en i7a och inte i3. Jag tycker ändå att 11500 kr är prisvärt för den dator du får. Om man kollar konkurrensen som finns, så är det fortfarande väldigt mkt bang för The buck. Sen hurvida mycket den kostar i USA har jag inte en aning om. Har dock för mig att best buy hade någon super kampanj i början.

Det jag reagerade på är att jag i ditt första inlägg uppfattade det som om det var dålig byggkvalitet

Skickades från m.sweclockers.com

Nej byggkvalitén verkar väldigt bra. Jag tycker bara att det är trist med färgen som givetvis drar ner helheten enormt. Sen har jag läst att folk har lite strul med lite olika lägen, att den inte vaknar till liv och att man tvingas starta om. Verkar dock begränsat och inte alls lika storskaligt som färgen.

Jag är sugen på laptopen men är så klart tveksam till att beställa, dels för att det är mycket pengar och dels för att man inte vill sitta med en produkt som inte håller vad den lovar. Batteritiden är en sak, där skarvar nästan alla tillverkare med siffrorna. Nu har inte Y2P fått lysande resultat gällade ju batteriet men godkänt för min användning kan jag tycka.

Ser nu att Dustinhome har gått ut med en kampanj gällande i7-modellen.

http://www.dustinhome.se/product/5010759370/lenovo-yoga-2-pro...

Fortfarande dyrt i jämförelse med USA. Men kanske dags att slå till?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Nej byggkvalitén verkar väldigt bra. Jag tycker bara att det är trist med färgen som givetvis drar ner helheten enormt. Sen har jag läst att folk har lite strul med lite olika lägen, att den inte vaknar till liv och att man tvingas starta om. Verkar dock begränsat och inte alls lika storskaligt som färgen.

Jag är sugen på laptopen men är så klart tveksam till att beställa, dels för att det är mycket pengar och dels för att man inte vill sitta med en produkt som inte håller vad den lovar. Batteritiden är en sak, där skarvar nästan alla tillverkare med siffrorna. Nu har inte Y2P fått lysande resultat gällade ju batteriet men godkänt för min användning kan jag tycka.

Ser nu att Dustinhome har gått ut med en kampanj gällande i7-modellen.

http://www.dustinhome.se/product/5010759370/lenovo-yoga-2-pro...

Fortfarande dyrt i jämförelse med USA. Men kanske dags att slå till?

Ang färgen är det (iafl för mig och de jag läst om) ett problem i energispararläget, jag har dock kringgått problemet genom att använda "bioläge" vilket är en liknande profil där jag får ut i princip samma batteritid. I övrigt tycker jag den är precis så bra som man får intryck utav. Det man ska veta är att iom att skärmen är så enormt högupplöst så skapar det problem i vissa program, t ex chrome.

Men måste ändå att efter uppdatering som fixade färgproblemet till 99,9% för mig (med undantag för ovanstående) så tycker jag i princip att den är perfekt om man skulle komma med drivrutiner med mer valmöjligheter till plattan. Så jag kan inte annat än rekommendera dig att köpa en!

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Nu har jag haft min Orange Y2P i en månad och jag har riktigt nöjd! Enbart positiva omdömmen! Skärmen är grym! Jag gillar egentligen inte Glossy, men än så länge så har jag inte stört mig på det. Inga problem med färgåtergivningen.

Bra byggkvalitet! Snygg! Skönt tangentbord!

Jag har tidigare haft några olika ultrabooks, bl.a. en Dell XPS 12 med den vändbara skärmen. Jag trodde först att jag skulle störa mig på att tangentbordet hamnar på baksidan när man använder Y2P i tabletmode, men det är inga probem alls. Ytan runt tangentbordet har ett skönt material att hålla i och den här konstruktionen känns betydligt mer gedigen än XPS:ens lösning.

Den har bra prestanda (i7-4500).

På jobbet kör jag med USB3 dockningsstationen med dubbla externa skärmar, funkar klockrent. Jag kan även använda den inbyggda skärmen samtidigt och får på så vis 3 skärmar.

Den enda problem jag har stött på är sådant som man får på alla PC med samma upplösning. Windows 8.1 gör sitt bästa för att hantera skalningen men det märks att vi är i början av den nya tidsåldern med QHD+ skärmar och liknande. Vissa program skalar inte på korrekt sätt och då kan det se lite luddigt ut. T.ex Chrome hanterar inte skalning av fonter på rätt sätt. När jag kör 3 skärmar så fixar faktiskt Windows 8.1 att köra olika skalning på olika skärmar, så det funkar faktiskt bra att dra ett fönster från de vanliga externa skärmarna till den inbyggda och när förnstret kommer över ditt så skalas det om så att det har ungefär samma storlek som innan. Men taskbaren fixar inte Windows. Den har samma skala på alla skärmar vilket innebär att den blir väldigt liten på laptopen...
Förhoppningsvis så blir skärmhanteringen ännu bättre i Win 9 som kommer under året.

Jag rekommenderar ett köp!

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Även jag har den dockad större delen av tiden jag är hemma. Kan varmt rekommendera Plugable USB 3.0 som finns att köpa på Amazon för tusenlappen, fungerar verkligen jättebra.

Ett tips om ni laddar datorn hela tiden, slå på läget som ser till att batteriet hela tiden ligger mellan 55-60 % i Energy Management. Batteriet kommer ha en längre livstid då. Kallas för "sparläge".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Även jag har den dockad större delen av tiden jag är hemma. Kan varmt rekommendera Plugable USB 3.0 som finns att köpa på Amazon för tusenlappen, fungerar verkligen jättebra.

Ett tips om ni laddar datorn hela tiden, slå på läget som ser till att batteriet hela tiden ligger mellan 55-60 % i Energy Management. Batteriet kommer ha en längre livstid då. Kallas för "sparläge".

Hessi,

Jag gick kanske emot mitt bättre vetande, men nu har jag köpt den. Två frågor dock. (Sett dig på Lenovos forum )

1) Hur löser man problemet med Energy Manager som visar "unauthorized battery" pga Notebook Fan Control installation? Har avinstallerat och testat 3 olika versioner av EM. Felet kvarstår.

2) Har du tips på annan fläktkontroller som fungerar utan att andra mjukvaror får spel?

MVH

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Hessi,

Jag gick kanske emot mitt bättre vetande, men nu har jag köpt den. Två frågor dock. (Sett dig på Lenovos forum )

1) Hur löser man problemet med Energy Manager som visar "unauthorized battery" pga Notebook Fan Control installation? Har avinstallerat och testat 3 olika versioner av EM. Felet kvarstår.

2) Har du tips på annan fläktkontroller som fungerar utan att andra mjukvaror får spel?

MVH

Vilka bra frågor, jag har faktiskt ingen koll, tyvärr. Varför vill du kunna kontrollera fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hessi:

Vilka bra frågor, jag har faktiskt ingen koll, tyvärr. Varför vill du kunna kontrollera fläkten?

För att den går upp i höga varv när den inte bör göra det. Om jag låter datorn vara några minuter så startar skärmsläckaren och sedan släcks skärmen. Då drar fläktarna igång, går jag sedan in i taskmgr så ser jag att CPU idlar kring 5-10% endast. Temp är 53C. Med andra ord, inget att flaxa/fläkta om. Pun intended.

Men, har dessutom problemet med unauthorized battery. Får ta med den in till butik och be om service antar jag. Trist, men jag kände på mig att den har för många problem. Trodde dock att jag kunde leva med de flesta "fixar" som forumet hade löst. Men det här är ju direkt idiotiskt för 12k.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Är på gång att köpa ny laptop och Lenovo Yoga 2 Pro 13 är en av de jag funderar på.

Är laptopen tyst? Enligt recensioner skall den vara väldigt tyst och sval men ändå är det folk här i tråden som vill köra med fläktkontroller.

Är tangentbordsbelysningen lagom stark? Verkar bara vara ett läge på ljusstyrkan på Yogan och då vill man ju gärna att det läget skall vara rätt så svagt och inte blända om man använder datorn i ett nedsläckt rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Leter du efter ultrabook med grafik kan ju Asus vara ett alternativ? http://www.inet.se/produkt/1972340/asus-zenbook-infinity-ux30...

Skrivet av skruvilur:

Den fick väl en sådär recension här på sweclockers....

Beror ju hur man tolkar en recension--- När fan läser bibeln så...
Den fick stämpeln UTMÄRKT av sweclockers testteam, och slutklämmen löd följande:

Sammantaget är Asus Zenbook UX302LG en produkt utan större brister, där det enda vi verkligen kan anmärka på är den saftiga prislappen 13 990 kronor. För den som söker en slimmad dator med lång batteritid och dedikerat grafikkort råder dock inga tvivel om att det är ett av de bättre valen i klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datoristen:

Är på gång att köpa ny laptop och Lenovo Yoga 2 Pro 13 är en av de jag funderar på.

Är laptopen tyst? Enligt recensioner skall den vara väldigt tyst och sval men ändå är det folk här i tråden som vill köra med fläktkontroller.

Är tangentbordsbelysningen lagom stark? Verkar bara vara ett läge på ljusstyrkan på Yogan och då vill man ju gärna att det läget skall vara rätt så svagt och inte blända om man använder datorn i ett nedsläckt rum.

Den är väldigt tyst när du surfar kollar pdf osv. Min fläkt brukar gå igång när jag drar igång film eller liknande . Men är ju ändå väldigt tyst, ungefär som man tänker sig en fläkt på en premium dator låter.

Tangentbordet lyser alldeles lagom!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av Oppna:

Den är väldigt tyst när du surfar kollar pdf osv. Min fläkt brukar gå igång när jag drar igång film eller liknande . Men är ju ändå väldigt tyst, ungefär som man tänker sig en fläkt på en premium dator låter.

Tangentbordet lyser alldeles lagom!

Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com