Hjälp med att uppgradera min "utgående" dator

Permalänk
Medlem

Hjälp med att uppgradera min "utgående" dator

Tja min burk börjar bli lite gammal nu och hänger inte med i svängarna. Testade o köra Titanfall på den och den klara bara av allt på lägsta om det ska flyta på.

Så min första tanke är väll att byta ut graffet?
Jag är ingen HC gamer och lirar mina spel genom pc till tv:n med en xbox 360 controller så behöver inte det senaste.
har inte hängt med riktigt den senaste tiden och vänder därför mig till er.

Tips på ett graffe som kan köra ex Titafall på High flytande. Prisklass 2500-3000kr brode väll räcka? kan lägga mer om så måste.

Är det något annat som borde bytas ut i burken?

Detta är min burk idag inkl. 2 st 500gb Hdd som körs i diverse RAIDs (win 8.1)

Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Fläktar: 1x 120mm Front, Blue LEDs, mATX, ATX, 2x

Silver Power SP-SS500 500W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin

Intel® Core i5-2500 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed

Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Venge

Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX
PCI-Express 2.0, "Golden Sample - GS", GDDR5, DVI,

Corsair SSD Force Series 3, 120GB
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, S

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA
SSD 2.5" to 3.5" (Bracket and screws)

Tack för hjälpen!

EDIT: En viktigt grej för mig är att det ska gå så tyst som möjligt!

Permalänk

Jag har också en 2500K och ett 560 Ti men kommer inte uppgradera innan Maxwell med 20 nm tillverkningsprocess börjar säljas. Titanfall är dåligt optimerat och förhoppningsvis kommer det att förbättras med någon patch. Tycker mig även ha läst att även de med betydligt bättre grafikkort klagar på prestandan i Titanfall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

du skulle kunna köpa ett gtx 770 och klocka cpu:n

Här är ett bra gtx 770 om du vill att det ska vara så tyst som möjligt: http://www.inet.se/produkt/5409849/asus-geforce-gtx-770-2gb-d...

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag har också en 2500K och ett 560 Ti men kommer inte uppgradera innan Maxwell med 20 nm tillverkningsprocess börjar säljas. Titanfall är dåligt optimerat och förhoppningsvis kommer det att förbättras med någon patch. Tycker mig även ha läst att även de med betydligt bättre grafikkort klagar på prestandan i Titanfall.

Låter intressant har inte direkt bråttom heller. Så mycket spelar jag inte och det jag har klarar det mesta. Första gången jag tyckte det gick riktigt dåligt var nu i Titanfall. Vet man när dem kommer på marknaden? Är det i år?

Skrivet av Cappe97:

du skulle kunna köpa ett gtx 770 och klocka cpu:n

Här är ett bra gtx 770 om du vill att det ska vara så tyst som möjligt: http://www.inet.se/produkt/5409849/asus-geforce-gtx-770-2gb-d...

Jag gjorde en tabbe när jag byggde min dator, jag köpte en 2500 utan "K" alltså utan möjlighet till att klocka om jag förstår det rätt. Är den då för svag för en 770? Är det värt att vänta på Maxwell?

Permalänk
Medlem

Ja då kan det vara värt att vänta på maxwell och samtidigt byta cpu. Men det är helt upp till dig! Kolla på benchmarks med i5 2500 och avgör därifrån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Din i5a är inte för klen för ett 770. Kör 2 kort på min i7a och dom lastas
100%

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Jag gjorde en tabbe när jag byggde min dator, jag köpte en 2500 utan "K" alltså utan möjlighet till att klocka om jag förstår det rätt. Är den då för svag för en 770? Är det värt att vänta på Maxwell?

Att den inte "går" att klocka är inte riktigt sant...
istället för att arbeta med multipliern kan man arbeta med Fsb höjningar.
dock brukar volten vara låst så det är svårt att få ut några drömresultat :/

Men läs lite guider och koll yt så ska du se att det löser sig

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nbwu:

Att den inte "går" att klocka är inte riktigt sant...
istället för att arbeta med multipliern kan man arbeta med Fsb höjningar.
dock brukar volten vara låst så det är svårt att få ut några drömresultat :/

Men läs lite guider och koll yt så ska du se att det löser sig

Och du kan väl informera om riskerna att överklocka med FSB då?

Skrivet av riccoo:

Tja min burk börjar bli lite gammal nu och hänger inte med i svängarna. Testade o köra Titanfall på den och den klara bara av allt på lägsta om det ska flyta på.

Så min första tanke är väll att byta ut graffet?
Jag är ingen HC gamer och lirar mina spel genom pc till tv:n med en xbox 360 controller så behöver inte det senaste.
har inte hängt med riktigt den senaste tiden och vänder därför mig till er.

Tips på ett graffe som kan köra ex Titafall på High flytande. Prisklass 2500-3000kr brode väll räcka? kan lägga mer om så måste.

Är det något annat som borde bytas ut i burken?

Detta är min burk idag inkl. 2 st 500gb Hdd som körs i diverse RAIDs (win 8.1)

Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Fläktar: 1x 120mm Front, Blue LEDs, mATX, ATX, 2x

Silver Power SP-SS500 500W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin

Intel® Core i5-2500 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed

Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB 3.

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Venge

Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX
PCI-Express 2.0, "Golden Sample - GS", GDDR5, DVI,

Corsair SSD Force Series 3, 120GB
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, S

OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA
SSD 2.5" to 3.5" (Bracket and screws)

Tack för hjälpen!

EDIT: En viktigt grej för mig är att det ska gå så tyst som möjligt!

Skulle rekommendera ett 280X som har lite högre VRam (hade personligen aldrig köpt ett nytt kort med endast 2GB Vram, men då uppgraderade jag även pga jag var begränsad av min VRam i mitt 670.
Din CPU är absolut inte för klen för egentligen något grafikkort på marknaden.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Och du kan väl informera om riskerna att överklocka med FSB då?

Visst, ska kasnke komma ihåg att göra det
Fsb klockning (FrontSideBuss) påverkar i princip hela systemet genom att arbeta med förhöjda frekvenser i moderkortet.
dett gör att det lätt blir fördj*vla varmt och Cpun + Resten av Mobo kroknar och dör.

Därför ska du se på många guider och liknande innan du ens börjar arbetet med att göra det.

Har gjort det på en av mina laptops och den fick bestående men.(slutatde med skrotning på den

Over and out
//Nbwu

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nbwu:

Visst, ska kasnke komma ihåg att göra det
Fsb klockning (FrontSideBuss) påverkar i princip hela systemet genom att arbeta med förhöjda frekvenser i moderkortet.
dett gör att det lätt blir fördj*vla varmt och Cpun + Resten av Mobo kroknar och dör.

Därför ska du se på många guider och liknande innan du ens börjar arbetet med att göra det.

Har gjort det på en av mina laptops och den fick bestående men.(slutatde med skrotning på den

Over and out
//Nbwu

Sedan missade du följande:
FSB på Sandy & Ivy Bridge är extremt känsliga för FSB förändringar.
Alla kontrollers börjar arbeta i andra frekvenser, t ex Sata prestandan blir sämre då den hamnar ur sync med vad SSD:er kan jobba i, AHCI stöd kan försvinna. USB enheter kanske inte känns igen samt det kan pressa minneskontrollern och minnen åt fel håll och skapa korrupta filer. (Den sista gäller alla typer av överklockningar egentligen).

Samma sak med PCIe som kan baseras mot FSB:n, om så stabilitetsproblem, och om den inte är baserad på FSB så kan man hamna ur synk och få prestanda problem.

Praktiskt sett är FSB klockning mer eller mindre alltid låst till ca 5% (105MHz som max) och oftast får man betydligt längre boot-tider och problem med SSD:er och USB-enheter. Efter 105MHz brukar datorn rakt av sluta starta. CLR Cmos löser detta.

Det är en annan femma på Haswell, Ivy & Sandy Extreme och AMDs processorer. Haswell och Extreme har Straps som går att förändra, AMDs processorer har inte dessa enheter låsta till FSB utan kör via en sydbrygga oftast.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Härligt och se att folk vill hjälpa till. Tackar för det.

Just nu ser det inte ut som om jag tänker klocka CPUn. så som jag förstog det tjäna man inte så mycket och risken var hög. Även någon som sa att den klarar sig som den är just nu.

Så då är det väll lite delade meningar om kortet.

280x var ju ett med mer vram? (vilken har tystat kylare?)

gtx 770 var ett annan kör ju Nvidia nu om det är en fördel eller spelar kanske ingen roll.

Eller vänta på Maxwell? (har inte super bråttom att köpa nytt)

Om jag väntar på Maxwell kommer jag behöva byta ut mer då eller är det fortfarande bara graffet?

Tack igen för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Härligt och se att folk vill hjälpa till. Tackar för det.

Just nu ser det inte ut som om jag tänker klocka CPUn. så som jag förstog det tjäna man inte så mycket och risken var hög. Även någon som sa att den klarar sig som den är just nu.

Så då är det väll lite delade meningar om kortet.

280x var ju ett med mer vram? (vilken har tystat kylare?)

gtx 770 var ett annan kör ju Nvidia nu om det är en fördel eller spelar kanske ingen roll.

Eller vänta på Maxwell? (har inte super bråttom att köpa nytt)

Om jag väntar på Maxwell kommer jag behöva byta ut mer då eller är det fortfarande bara graffet?

Tack igen för all hjälp.

Med Maxwell så lär väl CPU:n bli en flaskhals i vissa spel(typ BF o.s.v) och priset kommer inte vara värt det. Mitt tips är att vänta tills det dyker upp någon 280X/GTX770 på reapris och slå till....Ta inget Epa-märke med referens-kylare bara. Kör på ASUS, Sapphire, MSI eller EVGA.....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Med Maxwell så lär väl CPU:n bli en flaskhals i vissa spel(typ BF o.s.v) och priset kommer inte vara värt det. Mitt tips är att vänta tills det dyker upp någon 280X/GTX770 på reapris och slå till....Ta inget Epa-märke med referens-kylare bara. Kör på ASUS, Sapphire, MSI eller EVGA.....

Jag får väll köra på något i den stilen då. Vänta ut nån rea.

Tack för all input!

EDIT: Klara min PSU av GTX770/280x? läste på T ex komplett att GTX770 kräver 600w?

Permalänk
Medlem

Det finns alltid något att vänta på. Köp ett bättre grafikkort om du vill ha ett bättre grafikkort.

En annan sak du kan göra är att höja turbon på CPUn, det kan ge lite extra prestanda. Men ge fan i FSBn.

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett Msi Gtx 770. Är helt klart nöjd med prestandan och speciellt ljudnivån som är lägre än mitt gamla kort.
Blev lite tajt i lådan min kabeldragning var tydligen inte den bästa haha.

Lyckades även klocka min processor till 3.8 på alla fyra kärnor eller 4.1 på single core.

köper folk fortfarande 560s? eller är det bara att slänga den?

Tackar för alla tips jag fick här inne i forumet.