Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Läs en bok eller nått.
Din privata definition av "rasism" är rätt tröttsam och totalt ointressant.

Jag har gott om tid så jag läste två stycken.
SAOL: om Rasism
En åskådning som hävdar att olika människoraser
har olika värde och bör ha olika ställning i samhället.

Nationalencyklopedin
http://www.ne.se/rasism

rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:

1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);

2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;

3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;

4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;

5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation ... (100 av 1157 ord)

Rent j-dra sunt förnuft, rasism har absolut inte ett skit med att se ner på folk som tror på Noaks ark eller liknande dumheter oavsett religion, visst skulle man kunna svänga ut ordet lite så att vederbörande inte tror att man kan uppdela människor i riktiga raser utan bara "underraser".
Jag förstår inte riktigt hur man får till böjningsformen på ordet ras-ism till att just innefatta troende av fantasiberättelser etc. väldigt knepig användning av böjningsformen ism.

När det finns ett ord som exakt beskriver det vill framhäva utan att behöva våldta ordet rasism, varför gör ni inte det? (d.v.s. ordet är främlingsfientlighet)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej. Läs rapporten.

Enligt artikeln fick jag den känslan iaf. Vinklat av DN eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag har gott om tid så jag läste två stycken.

Din självvalda okunnighet är tröttsam.
Rasism har tagit många olika former under historien och det är ett samlingsbegrepp som innefattar främlingsfientlighet, diskriminering, fördomar osv osv osv.
Om du hellre vill sitta i ett hörn och klaga på att inte resten av världen anpassar sig efter vad du tycker olika ord betyder och innebär så varsågod.
Men om du faktiskt vill vara delaktig i resten av världen så bör du kunna anpassa dig och lära dig att förstå vad folk säger och menar.

Att du hänvisar till en ordbok när man pratar om strukturell rasism och liknande är sorgligt.
Här kan du börja leta efter någonting med lite mer substans: http://scholar.google.com/scholar?hl=sv&q=racism&btnG=
http://www.jstor.org/action/doBasicSearch?Query=racism&acc=of...
http://www.adlibris.com/se/sok?q=rasism&pn=1

Lycka till!

Eller så kan du sitta och äta fortsätta äta lim i hörnet medan vi vuxna människor försöker ha en konstruktiv dialog. Men försök att vara tyst så du inte stör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av selago:

Enligt artikeln fick jag den känslan iaf. Vinklat av DN eller?

Ja, man väljer att bara räkna med 60% av de offentliga utgifterna i de tabellerna som DN hänvisar till. Om vi räknar med kostnader för infrastruktur, rättsväsende, m.m. så är den totala invandringen till Sverige en kostnad. Finns gott om djupare forskning på området, vilket även OECD påpekar (Tullberg och Ekberg har båda kommit fram till att invandringen innebär en kostnad för det svenska samhället).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja, man väljer att bara räkna med 60% av de offentliga utgifterna i de tabellerna som DN hänvisar till. Om vi räknar med kostnader för infrastruktur, rättsväsende, m.m. så är den totala invandringen till Sverige en kostnad. Finns gott om djupare forskning på området, vilket även OECD påpekar (Tullberg och Ekberg har båda kommit fram till att invandringen innebär en kostnad för det svenska samhället).

Beror dock vilka tidsramar och vad man räknar som kostnad osv.
Men om man enbart tittar på kronor och ören bland dom offentliga utgifterna och inkomsterna i dagsläget så är den totala kostnaden för all invandring inkl flyktingar osv ca 2.5% av våra offentliga utgifter.

EDIT: Och förresten, i den rapporten så räknar man inte heller med all moms och liknande som invandrare betalar.
Och sen vill jag påpeka att allt det mervärde som skapas av invandrares arbete inte är medräknat på något vis, inte heller att många saker blir billigare för att det invandrar billig arbetskraft osv.
Det är iofs någonting jag är negativt inställd till men om man bara ska räkna på kronor och ören så är det väldigt positiva saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja, man väljer att bara räkna med 60% av de offentliga utgifterna i de tabellerna som DN hänvisar till. Om vi räknar med kostnader för infrastruktur, rättsväsende, m.m. så är den totala invandringen till Sverige en kostnad. Finns gott om djupare forskning på området, vilket även OECD påpekar (Tullberg och Ekberg har båda kommit fram till att invandringen innebär en kostnad för det svenska samhället).

För de rapporterna har ju verkligen inte några fel (varken i ingående fakta eller metodval)... Behöver man säga mer än så?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det intressanta är varför kommunerna inte skriker efter att få invandrare om det nu är så fantastiskt. Varför kommer det troligtvis införas något tvång för kommuner att ta emot invandrare alt. böter om de inte gör det? Borde ju inte behövas kan man ju tycka då det är en vinst att ta emot dem.
Den enda som vill ta emot dem i dagsläget är väl Bert Karlsson då han verkligen gör vinst på dem

Själv har jag ingen aning om hur det ligger till, men antar att kortsiktigt så är det en dålig affär medans på en 3-4 generationer så börjar det ge avkastning. Enda kontakten jag har med invandrare är fredagskebaben på pizzerian nära jobbet så jag är inte så "drabbad" av alla hemskheter SD propagerar för. Har egentligen ingen större åsikt om invandringen(lite positiv dock då jag gillar pizza).

Blir blankt detta valet med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ja, man väljer att bara räkna med 60% av de offentliga utgifterna i de tabellerna som DN hänvisar till. Om vi räknar med kostnader för infrastruktur, rättsväsende, m.m. så är den totala invandringen till Sverige en kostnad. Finns gott om djupare forskning på området, vilket även OECD påpekar (Tullberg och Ekberg har båda kommit fram till att invandringen innebär en kostnad för det svenska samhället).

Tullberg och Ekbergs rapporter är som bekant och många gånger påpekade ofullständiga och oanvändbara.

Att inte räkna med hela samhällsbudgeten i en redogörelse över de individuella kostnaderna är rimligt:
- Infrastrukturen hade i stort sett varit oförändrad även om de senaste 20 årens invandring aldrig skett.
- Kostnaderna för Sjukvård och Skola ökar i takt med befollkningen men de stora investeringarna sker stegvis. Så även om vi kan tillskriva delar av personalkostnaden sjukvården så kan inte hela lokalkostnaden eller apparaterna tillskrivas invandringen. Vad man kan säga där dock är att invandringen har bidragit till ett mer effektivt lokalutnyttjande.
- Liksom med skola och sjukvård så kan inte heller differensen i kostnad kontrafaktiskt och verklighet motsvara X/invånare kan varken Rättsväsende, Försvar, Kommunal förvaltning, faktiskt hela administrationen och EU budgeten förklaras på så sätt.

OECD rapporten är inte fullständig, den är inte särskilt bra. Men den är många gånger bättre än Ekberg och Tullbergs nonsens.

Skrivet av Barra85:

Det intressanta är varför kommunerna inte skriker efter att få invandrare om det nu är så fantastiskt. Varför kommer det troligtvis införas något tvång för kommuner att ta emot invandrare alt. böter om de inte gör det? Borde ju inte behövas kan man ju tycka då det är en vinst att ta emot dem.
Den enda som vill ta emot dem i dagsläget är väl Bert Karlsson då han verkligen gör vinst på dem

Själv har jag ingen aning om hur det ligger till, men antar att kortsiktigt så är det en dålig affär medans på en 3-4 generationer så börjar det ge avkastning. Enda kontakten jag har med invandrare är fredagskebaben på pizzerian nära jobbet så jag är inte så "drabbad" av alla hemskheter SD propagerar för. Har egentligen ingen större åsikt om invandringen(lite positiv dock då jag gillar pizza).

Blir blankt detta valet med

Alla kommuner är inte motståndare till att ta emot flyktingar eller invandrare för den delen, invandrare har de inget att säga till om så den kommun som hävdar något sådant bör givetvis annekteras av storkommunen och förklaras vara undantags område med överförmyndare tills de kan sköta sig.

Va det gäller flyktingmottagande så måste man minnas att majoriteten av Svenska kommuner ä budget säkras av bidrag och standardmetoden för att få mer bidrag är att vägra till pengarna börjar rinna till oavsett vad man nu vägrar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Någon som utan att diskutera för eller mot själva partiet (och framför allt utan att diskutera definitionen av rasism) har någon idé de vill framföra om varför SD får så stort stöd just här på swec? Är det helt enkelt för att forumet precis som SDs väljarbas domineras av unga män? Jag köper inte helt den förklaringen, eftersom anledningen är olika. SD lockar till sig unga män som är arga på lite vad som, medans swec lockar till sig unga män som är teknikintresserade. Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Någon som utan att diskutera för eller mot själva partiet (och framför allt utan att diskutera definitionen av rasism) har någon idé de vill framföra om varför SD får så stort stöd just här på swec? Är det helt enkelt för att forumet precis som SDs väljarbas domineras av unga män? Jag köper inte helt den förklaringen, eftersom anledningen är olika. SD lockar till sig unga män som är arga på lite vad som, medans swec lockar till sig unga män som är teknikintresserade. Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

RÅder nog skillnad mellan att vara teknikintresserad och arg: Ich will unreal tournament spielen!

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Jag vet precis vad jag ska rösta på och ser absolut fram emot valet. Dock tänker jag inte delge vilket parti jag tänker rösta på av integritetsskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Någon som utan att diskutera för eller mot själva partiet (och framför allt utan att diskutera definitionen av rasism) har någon idé de vill framföra om varför SD får så stort stöd just här på swec? Är det helt enkelt för att forumet precis som SDs väljarbas domineras av unga män? Jag köper inte helt den förklaringen, eftersom anledningen är olika. SD lockar till sig unga män som är arga på lite vad som, medans swec lockar till sig unga män som är teknikintresserade. Vad tror ni?

Det är dock en fördom kring SDs väljare som inte riktigt stämmer.
Bland SDs högljudda och öppna supportrar stämmer det men bland deras anonyma påhejare är det väldigt blandat. Högutbildare, äldre män är väldigt representerade t.ex.
Ett exempel som går igenom detta: http://avkodat.research.nu/

Sen vill jag påpeka att en stor del av Swecs användarbas inte har röstat i den här tråden, dom flesta är nog bara här för att prata om datorer och teknik i allmänhet.

När jag började diskutera politik osv här på Swec så var moderaterna det överlägset största partiet, jag tror folkpartiet var #2 och SD och S slogs om 3e platsen. S låg oftast lite för SD.

Datorer är ingen billig hobby och dom flesta som håller på med det kommer ifrån en medelklass med relativt goda ekonomiska förutsättningar osv. Men samtidigt är det en medelklass med teknikintresse och då brukar kunskaper och insatthet i humanistiska ämnen vara väldigt låg och avfärdande. Det ger en ett visst perspektiv där "invandrare" blir "dom där andra" som är lätt att skylla på.
Gruppen för Swecs politiskt intresserade personer och gruppen där "vit kränkt man" mest kommer ifrån har ett väldigt stort överlapp.

Dessutom, på dom flesta diskussionsforum så är det väldigt vanligt med personer som tror sig veta så mycket bättre än etablissemanget. Och SD är emot etablissemanget.

Ytterligare så är det väldigt få som faktiskt har satt sig in i SDs politik, om man går igenom deras politiska förslag och visioner så går det inte ihop. Jag tycker SDs okunnighet är minst lika skrämmande som deras rötter i 90-talets nynazism.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Någon som utan att diskutera för eller mot själva partiet (och framför allt utan att diskutera definitionen av rasism) har någon idé de vill framföra om varför SD får så stort stöd just här på swec? Är det helt enkelt för att forumet precis som SDs väljarbas domineras av unga män? Jag köper inte helt den förklaringen, eftersom anledningen är olika. SD lockar till sig unga män som är arga på lite vad som, medans swec lockar till sig unga män som är teknikintresserade. Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är tveksam till att SD stödet är ovanligt stöd här, resultatet från omröstningen säger inte så mycket. När de flesta partier i dagsläget dessutom delar sängkammare med varandra så finns inte så mycket att diskutera. Jag tycker det är tragisk att det är så lite diskussion om arbetsmarknadspolitik, men den översvämningars väl i tråden om invandringspolitik. (V har starka åsikter, dock är det få V-anhängare här)

Annars har vi nu gått in i en lågkonjunktur och då är det vanligt att hitta syndabockar att skylla på. Rätt är däremot att leta upp kostnader som staten slösar pengar på och kan förbättra, där min åsikt är att inom området invandringspolitik finns det saker som går att förbättra för att få maximal avkastning.
Diskuterar man enskilda delar så är det just de enskilda delarna man får se på. Säg att man är emot att det ska byggas en ny 8-filig motorväg mellan två byhålor i norraste Lappland. Så är det fullkomligt oväsentligt att ens fundera på huruvida sverige tjänar på att ha vägar eller inte, det är inte det som frågan är, inte heller argumentet att det "måste" finnas en stig mellan byhålorna motiverar en 8 filig motorväg.

Problemet med att räkna på invandringspolitik är att det är så många olika åsikter, SD är ett typisk främlingsfientligt parti som inte intresserar sig så mycket på ekonomi utan att inte vilja ha "fel personer här". Med det syftar jag på att de klagar på att inte fler flyktingar åker tillbaka när krisen i deras hemland är borta. -Då har vi kostat på dem en massa pengar utbildning, knutigt sociala kontakter etc till ur vår ekonomiska synpunkt ingen nytta.

Jag är väldigt fundersam på när någon slänger ut en rapport om vad invandringen kostar att så lite fokus läggs på att ens fundera på vad de räknar på och vad som menas med "invandringen"? Och vilka slutsatser kan man dra av rapporten?

Jag tror inte debatten kring invandringspolitik kommer försvinna före något nytt större händer, börjar antipiratbyrån sätta dit mer folk så är snart invandringsdebatten som bortglömd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag vet precis vad jag ska rösta på och ser absolut fram emot valet. Dock tänker jag inte delge vilket parti jag tänker rösta på av integritetsskäl.

vilket då gör din post extremt meninglös.

Jag tycker det är smärtsamt att se att allt eftersom levnadsstandarden ökar och medelklassen känner sig rikare röstar fler och fler mer höger. Nu är det ganska välbelagdt att ifall folk får tag på pengar tänker de automatiskt att de förtjänade dem (även om så inte var fallet) samt konverterar ganska snabbt till högerpolitik... mänskliga psyket, roffandet och girighet. Undrar hur mycket den rikaste 0.1% äger om ytterliggare 50år; knappt man vill tänka på det.

Ser dock ganska ljust ut för S/V/MP på det flesta sifo-mätningar man fått läsa om på senaste tiden så man vågar kanske vara försiktigt positiv iaf... hoppas bara inte S kommer glida åt höger allt eftersom tiden går. Ibland undrar jag om denna utvecklingen går att hindra ens. Har folk inte lärt sig något av alla sci-fi filmer och böcker? kanske måste folk helt enkelt läsa mer sci-fi...

Avslutar med en bild på en fågel som på många sätt beskriver läget i USA.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av selago:

Lite intressant med tanke på vad SD hela tiden hävdar...

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhalle...

Nej varken den studien eller någon annan visar på ett plus. Korrekt skall vara korrekt.

Så här skriver t ex Tino Sanandaji länk

"OECD har inte visat att invandring är en vinst för den svenska staten. När alla offentliga utgifter är inkluderade visar OECDs egen beräkning att invandring är en förlust för den svenska staten på 0.57% av BNP. Detta kan man se på tabell 3.7."

"Problemet med denna kalkyl är att endast ca 60% av offentliga utgifter inkluderas för OECD överlag."

"Det är även viktigt att komma ihåg att alla dessa studier slår ihop arbetskraftsinvandring från norden och västeuropa (mycket lönsam) med flykting och anhöringsinvandring från tredje världen (ej lönsam). Vinsterna från den förstnämnda döljer delvis kostnaderna från det senare när man slår ihop grupperna."

"Den debatt om migrationspolitik som finns gäller dock inte högtutbildade nordbor, utan den invandring som är socioekonomiskt problematisk, det vill säga flykting och anhöringsinvandring invandring från tredje världen. För att kunna uttala sig om de ekonomiska effekterna av lågkvalificerad invandring från tredje världen måste vi studera just lågkvalificera invandring från Tredje världen, inte invandring av utbildade från Norge eller Irland."

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nej varken den studien eller någon annan visar på ett plus. Korrekt skall vara korrekt.

Så här skriver t ex Tino Sanandaji länk

Precis som förra gången vi diskuterade det här så frågar jag dig varför Tino väljer att inte räkna med all moms som invandrare betalar.
Varför gör han inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av selago:

Lite intressant med tanke på vad SD hela tiden hävdar...

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhalle...

Tullberg länk

Ungefär samma slutsatser som ovan i stora drag....

Eftersom vi på detta forum verkar gilla OECD

"En annan rapport som förtjänar uppmärksamhet är LOs rapport om arbetskraftsinvandring, som också presenterats helt nyligen, men vars mest intressanta avsnitt inte lyfts fram. Där diskuteras konsekvenserna av att en arbetsgivare rekryterar en arbetskraftsinvandrare istället för att anställa en svensk/befintlig invandrare. I båda fallen erhålls en arbetstagare som bidrar med sitt arbete och sin skatteinbetalning, men i det senare fallet så minskar också gruppen arbetslösa med en person vilket innebär en väsentlig besparing i ekonomiska termer liksom en önskvärd social förbättring. OECD-rapporten gör en likartad analys och rekommenderar att sysselsättningen av i landet befintlig arbetskraft prioriteras (s 129)."

Mer Tullberg länk

Så frågan är om vi genom att ösa in mer folk i landet gör det lättare för dom svenskar och invandrare som redan bor här.

I den floskel artikel som publicerades häromdagen "10 myter om invandring" där stod det i artikeln

"Sysselsättningsgraden bland utrikes födda män som bott i Sverige i minst 16 år och med asyl som grund för uppehållstillstånd är över 70 procent."

Dvs efter 16 år i Sverige så är sysselsättningsgraden 70% och då har enbart hänsyn tagits till männen och alla utrikesfödda män. Blir det då högre sysselsättning om man fortsätter mata på?

Min personliga åsikt är att ekonomi är viktigt, men det är inte allt. Med dom allt större problem vi får i samhället med större segregation, mera och grövre våld, olika former av förtryck mot kvinnor etc etc så tycker jag det är dags att stanna upp och analysera med pk-glasögonen av, vad är det som gått fel. Att blunda och säga att allt är bra och köra på kan ju knappast vara rätt strategi.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Precis som förra gången vi diskuterade det här så frågar jag dig varför Tino väljer att inte räkna med all moms som invandrare betalar.
Varför gör han inte det?

Varför frågar du inte honom? Varför är OECD-rapporten full med brister, men dom påpekar du inte? Varför räknar OECD-rapporten med alla utrikesfödda och som kommer utifrån, Danskar, Tyskar, osv osv men kommer ändå fram till ett minus. Modeller är modeller och dom går aldrig att få exakt. Finns inte en enda människa på denna jorden som kan ge ett exakt svar på ett sånt komplext system med så många variabler.

Dock så blir alltid slutsatsen den samma när man gör såna här modeller/beräkningar.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Nej varken den studien eller någon annan visar på ett plus. Korrekt skall vara korrekt.

Så här skriver t ex Tino Sanandaji länk

"OECD har inte visat att invandring är en vinst för den svenska staten. När alla offentliga utgifter är inkluderade visar OECDs egen beräkning att invandring är en förlust för den svenska staten på 0.57% av BNP. Detta kan man se på tabell 3.7."

"Problemet med denna kalkyl är att endast ca 60% av offentliga utgifter inkluderas för OECD överlag."

"Det är även viktigt att komma ihåg att alla dessa studier slår ihop arbetskraftsinvandring från norden och västeuropa (mycket lönsam) med flykting och anhöringsinvandring från tredje världen (ej lönsam). Vinsterna från den förstnämnda döljer delvis kostnaderna från det senare när man slår ihop grupperna."

"Den debatt om migrationspolitik som finns gäller dock inte högtutbildade nordbor, utan den invandring som är socioekonomiskt problematisk, det vill säga flykting och anhöringsinvandring invandring från tredje världen. För att kunna uttala sig om de ekonomiska effekterna av lågkvalificerad invandring från tredje världen måste vi studera just lågkvalificera invandring från Tredje världen, inte invandring av utbildade från Norge eller Irland."

Mycket bra skrivet. Man kan alltid diskutera sakfrågor i ekonomiska styrningar och man kan få olika siffror beroende på hur man räknar, men är man det minsta intresserad av att veta kostnaden/vinsten för något är, så får man åtminstone försöka kolla på vinsten/kostnaden för detta är om man ska börja räkna.
Nu är dock inte syftet med rapporten att ta reda på kostnaden för flykting och anhöringsinvandringspolitiken utan istället något helt oväsentligt som inte har ett skvatt med nämnda sak att göra, undra vad man ens kan använda resultatet till?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Varför frågar du inte honom?

Det är du som hänvisar till honom som en bra och pålitlig källa.
Jag känner inte honom.

Vad är det som får dig att tycka att han är trovärdig när han väljer att inte räkna med moms som invandrare betalar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är du som hänvisar till honom som en bra och pålitlig källa.
Jag känner inte honom.

Vad är det som får dig att tycka att han är trovärdig när han väljer att inte räkna med moms som invandrare betalar?

Han är en källa av många som kommer fram till samma slutsats. Du kan garanterat kontakta honom även om du "inte känner honom". Dom flesta docenter/professorer brukar vara väldigt hjälpsamma.

Vad får mig att anse att du mfl på detta forum är trovärdiga när ni hänvisar till en studie och säger att den invandring vi diskuterar är positiv ekonomiskt när den även tar hänsyn till personer som kommer hit från övriga länder i världen som t ex Danskar och Norrmän?

Som sagt detta kan vi tjafsa om i evighet och vi kommer inte komma någonstans. Finns som sagt inga korrekta modeller, men ta dina frågor direkt med Tino Sandanji.

Såg någon som hänvisade till rapporten och ville ge min syn på saken med dessa länkar. Har du en annan åsikt så är det fine för mig.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Varför frågar du inte honom? Varför är OECD-rapporten full med brister, men dom påpekar du inte? Varför räknar OECD-rapporten med alla utrikesfödda och som kommer utifrån, Danskar, Tyskar, osv osv men kommer ändå fram till ett minus. Modeller är modeller och dom går aldrig att få exakt. Finns inte en enda människa på denna jorden som kan ge ett exakt svar på ett sånt komplext system med så många variabler.

Dock så blir alltid slutsatsen den samma när man gör såna här modeller/beräkningar.

Nu känner jag dig väl nog att jag kan reducera åt dig: Varför utgår inte beräkningarna ifrån vad inflyttade från Mellanöstern/Afrika kostar.
För att rapporten inte åsyftar att göra det.

Det finns tre olika sfärer ifrån vilka en inflyttad kan komma:
Det nordiska samarbetet
Den Europeiska gemenskapen
Övrigt.
- Arbetskraftsinvandring.
- Anhöriginvandring.
- Flyktingmottagande.

En avgränsning utifrån inflyttningsskäl hade inte gjort någon glad:
- Arbetskraftsinvandringen drar upp statistiken för Flyktingarna
- Anhöriginvandringen drar upp statistiken för Flyktingarna
- Flyktingstatistiken säger inget om anhöriginvandringen.

För att en undersökning i den här frågan ska vara relevant för SD/BSS anhängare så måste avgränsningen vara godtyckligt geografisk eftersom en analys utifrån skälen till inflyttningen alltid kommer att fördunklas av "de andra" effekt på siffrorna.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

vilket då gör din post extremt meninglös.

Jag tycker det är smärtsamt att se att allt eftersom levnadsstandarden ökar och medelklassen känner sig rikare röstar fler och fler mer höger. Nu är det ganska välbelagdt att ifall folk får tag på pengar tänker de automatiskt att de förtjänade dem (även om så inte var fallet) samt konverterar ganska snabbt till högerpolitik... mänskliga psyket, roffandet och girighet. Undrar hur mycket den rikaste 0.1% äger om ytterliggare 50år; knappt man vill tänka på det.

Ser dock ganska ljust ut för S/V/MP på det flesta sifo-mätningar man fått läsa om på senaste tiden så man vågar kanske vara försiktigt positiv iaf... hoppas bara inte S kommer glida åt höger allt eftersom tiden går. Ibland undrar jag om denna utvecklingen går att hindra ens. Har folk inte lärt sig något av alla sci-fi filmer och böcker? kanske måste folk helt enkelt läsa mer sci-fi...

Avslutar med en bild på en fågel som på många sätt beskriver läget i USA.
http://i.imgur.com/jQCMnhA.png

Du har inte glömt kommunismens fall i dom flesta länder, då speciellt i Östeuropa. Varken ren vänster eller ren höger är den bästa ideologin enligt mig. Marknadsekonomi där man tar ett visst socialt ansvar för individen är det bästa. Därutöver så behövs det styrning från myndigheter när det t ex gäller miljölagar och annat.

Speciellt viktigt är det idag med marknad och att kunna investera i företag med alla dom problem som världen står inför inom miljö och hållbarhet. Sedan håller jag givetvis även med dig. Det är ett problem att rika blir allt rikare och drar ifrån hela tiden. Problemet är att man måste i mångt och mycket ha pengar för att kunna få pengar. Eller snarare, med pengar så är möjligheterna till att få än mer pengar stora.

Det vet jag mycket väl som investerar friskt i lovande företag, tidigare t ex Fingerprint, Arcam. Nu företag som Sivers Ima, Recytec, Arc Aroma Pure. Dessa är lovande företag som hade varit omöjliga att investera i om man inte hade haft pengar att investera.

Men det jag samtidigt frågar mig är. Varför alla klagar över att dom är så fattiga och så sparar/investerar dom inget utan enbart köper, köper, köper. Idiotiskt tankesätt enligt mig. Nu vet jag att jag svär i kyrkan eftersom många här köper teknik oftare än dom byter kalsonger

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Du har inte glömt kommunismens fall i dom flesta länder, då speciellt i Östeuropa. Varken ren vänster eller ren höger är den bästa ideologin enligt mig. Marknadsekonomi där man tar ett visst socialt ansvar för individen är det bästa. Därutöver så behövs det styrning från myndigheter när det t ex gäller miljölagar och annat.

För att klargöra var det inte meingen att förespråka kommunism med mitt inlägg. Endast att kasta skit på kapitalismen

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

För att klargöra var det inte meingen att förespråka kommunism med mitt inlägg. Endast att kasta skit på kapitalismen

Ok men då är frågan. Vilket system förespråkar du eftersom du tydligen tycker att dagens system är skit?

Själv tycker jag att kapitalism är överlägset, men att det dock i längden uppstår en del "problem". Som nämnt så får dom med pengar oftast mer pengar över tid och dom med mycket pengar får ännu mycket mer pengar. Samtidigt så får "vanligt" folk skylla sig själva eftersom dom inte sparar utan konsumerar allt. Många av dom som är "rika" idag har knegat hårt och sparat i början av sina liv.

Under en 10 års period hade jag möjligheten att med hjälp av lite avkastning spara ihop drygt 1 Miljon. Sen har det i stort sett bara rullat på. Skall jag ha dåligt samvete?

Vad tycker du att lösningen är?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ok men då är frågan. Vilket system förespråkar du eftersom du tydligen tycker att dagens system är skit?

Sverige är ganska okej idag men vi börjar glida. USA är skräckexemplet.

Det enda jag anser i grunden är att alla som föds skall ha lika möjligheter att nå framgång och att vi som samhälle inte skall tillåta otur eller dåliga val att sluta i personliga katastrofer.

Skrivet av shogun-r:

Själv tycker jag att kapitalism är överlägset, men att det dock i längden uppstår en del "problem". Som nämnt så får dom med pengar oftast mer pengar över tid och dom med mycket pengar får ännu mycket mer pengar. Samtidigt så får "vanligt" folk skylla sig själva eftersom dom inte sparar utan konsumerar allt. Många av dom som är "rika" idag har knegat hårt och sparat i början av sina liv.

Många av de fattiga idag har också knegat hårt hela sina liv. Korrelationen mellan att jobba 'hårt' (oklart vad detta innebär i alla sammanhang) och att vara rik är inte speciellt stark; korrelationen tur och fördelaktiga förutsättningar är betydligt starkare och det är detta som jag anser borde begränsas eller motarbetas.

Skrivet av shogun-r:

Under en 10 års period hade jag möjligheten att med hjälp av lite avkastning spara ihop drygt 1 Miljon. Sen har det i stort sett bara rullat på. Skall jag ha dåligt samvete?

Du kan ju fundera på vem det gått ut över. Alla som är rika har oundvikligen skapat någon annan som är fattig, det är så det funkar i ett slutet system. Det är inte nödvändigtvis något fel med detta om vi haft ett system som inneburit att de som tjänar mindre gör detta pga eget val av arbete, utbildning, fritid osv. Det är vad jag vill uppnå.

Skrivet av shogun-r:

Vad tycker du att lösningen är?

Pengar skall spenderas i systemet; det är vad de är till för. Pengar på banken gör ingen nytta för samhället utan tjänar endast till att hålla folk i fattigdom.

Ett exempel på vad man kan göra är att beskatta pengar på banken mer och pengar som spenderas mindre dvs minska momsen och höja olika förmögenhetsskatter.

Sen tycker jag att mer statligt ägande vore bra. Speciellt inom tex el-branschen.

Problemet vad gäller ägande och framtiden är inte den övre medelklassen utan jordens rikaste 0.1% och lösningen är att folk fucking utbildar sig lite innan det är för sent och vi har ett lika korrupt politiskt system som USA tex. Tyvärr innebär utbildning ofta mer pengar och mer pengar innebär ofta girighet och höger-idéer.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Sverige är ganska okej idag men vi börjar glida. USA är skräckexemplet.

Det enda jag anser i grunden är att alla som föds skall ha lika möjligheter att nå framgång och att vi som samhälle inte skall tillåta otur eller dåliga val att sluta i personliga katastrofer.

Många av de fattiga idag har också knegat hårt hela sina liv. Korrelationen mellan att jobba 'hårt' (oklart vad detta innebär i alla sammanhang) och att vara rik är inte speciellt stark; korrelationen tur och fördelaktiga förutsättningar är betydligt starkare och det är detta som jag anser borde begränsas eller motarbetas.

Du kan ju fundera på vem det gått ut över. Alla som är rika har oundvikligen skapat någon annan som är fattig, det är så det funkar i ett slutet system. Det är inte nödvändigtvis något fel med detta om vi haft ett system som inneburit att de som tjänar mindre gör detta pga eget val av arbete, utbildning, fritid osv. Det är vad jag vill uppnå.

Pengar skall spenderas i systemet; det är vad de är till för. Pengar på banken gör ingen nytta för samhället utan tjänar endast till att hålla folk i fattigdom.

Ett exempel på vad man kan göra är att beskatta pengar på banken mer och pengar som spenderas mindre dvs minska momsen och höja olika förmögenhetsskatter.

Sen tycker jag att mer statligt ägande vore bra. Speciellt inom tex el-branschen.

Problemet vad gäller ägande och framtiden är inte den övre medelklassen utan jordens rikaste 0.1% och lösningen är att folk fucking utbildar sig lite innan det är för sent och vi har ett lika korrupt politiskt system som USA tex. Tyvärr innebär utbildning ofta mer pengar och mer pengar innebär ofta girighet och höger-idéer.

Jag kan hålla med dig om att dom stora skillnader som är mellan arbetare och t ex VD i storbolag är mindre bra. Även den girighet som präglar marknaderna är mindre bra. Dessa är saker som jag inte gillar och jag håller med dig. Men ungefär där slutar jag nog hålla med dig

I Sverige så har väl alla i stort sett samma möjligheter? Så nära man kan komma i alla fall. Globalt så tror jag det är omöjligt att göra så alla har samma möjligheter, även om man så klart kan hjälpa länder/regioner. Tror helt enkelt att kulturella och andra skillnader är för stora och att konflikter och "en dels" oförmåga att hålla sams gör det omöjligt.

En del av förklaringen kan säkert härledas till koloniseringen osv, dock långt ifrån allt på långa vägar. Tror inte på 5 öre att alla problem i världen beror på koloniseringen som dom vänstervridna tror.

Du skriver att pengar skall konsumeras. Du är medveten om att utan en marknad och kapitalism så hade du inte kunnat läsa om alla dom saker du läser om på detta forum eller dom saker du använder varje dag? Vi hade aldrig kunnat få detta välstånd utan att folk investerar sina pengar. Det är detta som vänstervridna människor inte förstår.

Hur ofta köper du dator? mobiltelefon? osv.... du skriver att pengar är till för att konsumeras. Hur länge tror du att jordens resurser hade räckt om alla hade konsumerat lika mycket som dig? Eller genomsnittet av konsumtionen på detta forumet.

Marknaden och investeringar är helt nödvändiga för att minska förbrukningen av resurser och göra jordens konsumtion mer hållbar. Skall man uppnå detta så krävs också investeringar.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

I Sverige så har väl alla i stort sett samma möjligheter? Så nära man kan komma i alla fall. Globalt så tror jag det är omöjligt att göra så alla har samma möjligheter, även om man så klart kan hjälpa länder/regioner. Tror helt enkelt att kulturella och andra skillnader är för stora och att konflikter och "en dels" oförmåga att hålla sams gör det omöjligt.

Ryssland

Skrivet av shogun-r:

En del av förklaringen kan säkert härledas till koloniseringen osv, dock långt ifrån allt på långa vägar. Tror inte på 5 öre att alla problem i världen beror på koloniseringen som dom vänstervridna tror.

Ytterst få gör nog det men med tanke på vad du skriver innan så får man nog tillskriva dig epitetet vänstervriden utifrån de regler du lägger fram.

Skrivet av shogun-r:

Du skriver att pengar skall konsumeras. Du är medveten om att utan en marknad och kapitalism så hade du inte kunnat läsa om alla dom saker du läser om på detta forum eller dom saker du använder varje dag? Vi hade aldrig kunnat få detta välstånd utan att folk investerar sina pengar. Det är detta som vänstervridna människor inte förstår.

Investeringar är inte avhängiga kapitalism. Vinstintresse finns det även utan en frimarknad, till och med i Sovjet så skedde utveckling.
Internet rent specifikt utvecklades mindre av kapitalstarka krafter än av försvarsindustri och universitetsväsende.

Skrivet av shogun-r:

Hur ofta köper du dator? mobiltelefon? osv.... du skriver att pengar är till för att konsumeras. Hur länge tror du att jordens resurser hade räckt om alla hade konsumerat lika mycket som dig? Eller genomsnittet av konsumtionen på detta forumet.
Marknaden och investeringar är helt nödvändiga för att minska förbrukningen av resurser och göra jordens konsumtion mer hållbar. Skall man uppnå detta så krävs också investeringar.

Tvärtom resonemang. Om vi som du tillskriver marknaden innovationstakten och samtidigt talar om det nyktra att det är resursförstöringen som gör utvecklingen ohållbar så kan vi inte heller förlita oss på marknaden för att åtgärda problemet.
Det finns inget ekonomiskt hållbart i att minska resursförstöringen, för varje dag längre en pryl håller förlorar marknaden en teoretisk inkomst.
Marknaden måste helt enkelt agera kontraproduktivt för att kunna åtgärda problemen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Utan att lägga några egna synpunkter på det som är skrivet så känns det som att den här artikeln passar bra här. Han hävdar bland annat att hans bok är en kritik från vänster och att mångfald hämmar organisationer och samhällen. Så vad tycker ni? Kommer han med något vettigt eller är det bara svammel?

Debatt: Mångkulturalism är en nationalistisk ideologi:

http://www.di.se/artiklar/2014/3/24/debatt-mangkulturalism-ar...

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

I Sverige så har väl alla i stort sett samma möjligheter? Så nära man kan komma i alla fall. Globalt så tror jag det är omöjligt att göra så alla har samma möjligheter, även om man så klart kan hjälpa länder/regioner. Tror helt enkelt att kulturella och andra skillnader är för stora och att konflikter och "en dels" oförmåga att hålla sams gör det omöjligt.

Som jag skrev i början anser jag att det är ganska bra i sverige, nu. Ge det 10 år till med M så är nog allmän sjukvård och fri utbildning på väg ut det börjar med privatiseringen.

Skrivet av shogun-r:

En del av förklaringen kan säkert härledas till koloniseringen osv, dock långt ifrån allt på långa vägar. Tror inte på 5 öre att alla problem i världen beror på koloniseringen som dom vänstervridna tror.

kolonisering? hur kom vi in på detta.

Skrivet av shogun-r:

Du skriver att pengar skall konsumeras. Du är medveten om att utan en marknad och kapitalism så hade du inte kunnat läsa om alla dom saker du läser om på detta forum eller dom saker du använder varje dag? Vi hade aldrig kunnat få detta välstånd utan att folk investerar sina pengar. Det är detta som vänstervridna människor inte förstår.

Investera sina pengar = spendera sina pengar (by proxy eftersom företaget spenderar dem). Om vi med investera menar köpa aktier i motsats till lägga dem på banken. Pengar skall som sagt vara i rullning och inte sittande någonstans, det är det som systemet bygger på.

Hurvida vi kunnat få välstånd eller ej utan investering är svaret självklart att det hade varit möjligt, att påstå något annat vore rent av korkat. I ett sådant system hade möjligtvis all investering styrts av riksbanken, staten, olika myndigheter eller något men det är väl klart att det vore möjligt att få samma välstånd, förutsatt att systemet är bra utformat. Det är dock inte detta jag förespråkar.

Skrivet av shogun-r:

Hur ofta köper du dator? mobiltelefon? osv.... du skriver att pengar är till för att konsumeras. Hur länge tror du att jordens resurser hade räckt om alla hade konsumerat lika mycket som dig? Eller genomsnittet av konsumtionen på detta forumet.

Jordens resurser? dumpar vi saker i rymden eller? jordens resurser går ingenstans, det är bara en fråga om hur man skall extrahera dom. (återvinning kontra gruva). Konsumtion är vad som driver all form av utveckling, ekonomin och världen. Technology will set us free.

Skrivet av shogun-r:

Marknaden och investeringar är helt nödvändiga för att minska förbrukningen av resurser och göra jordens konsumtion mer hållbar. Skall man uppnå detta så krävs också investeringar.

Mindre konsumtion = mindre investeringar, detta borde vara hyffsat självklart. I slutändan är det dessutom staten som kan göra de riktigt stora och viktiga investeringarna; tänk rymdprogrammet, öresundsbron, osv. Tror du människans hade varit på månen om vi inte hade låtit staten investera?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss