Permalänk
Medlem

3 skärmar luftkyld

Sitter och dreglar över alla de gallerier som finns upplagda med 3 skärmar.
Blir lite sugen på att fixa en liknande setup själv.

Vet dock inte om jag vill köra AMD eller Intel.
Men alla som jag ser lägger upp en sådan setup har vattenkylt. Funkar det alls att få till vettiga resultat med enbart luft?

Processor storlek? Klarar man sig med I5 ?

Tänker mig att spela på 3 st 24" Asus skärmar.

TAcksam för svar

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Sitter och dreglar över alla de gallerier som finns upplagda med 3 skärmar.
Blir lite sugen på att fixa en liknande setup själv.

Vet dock inte om jag vill köra AMD eller Intel.
Men alla som jag ser lägger upp en sådan setup har vattenkylt. Funkar det alls att få till vettiga resultat med enbart luft?

Processor storlek? Klarar man sig med I5 ?

Tänker mig att spela på 3 st 24" Asus skärmar.

TAcksam för svar

AMD eller Intel brukar bero på vilken budget man har. Det finns inget som säger att man måste köra vattenkylt, skillnaden är att vatten är tystare och mer effektiv kylning än luft.
Vad jag fattar det som så ska du köpa helt ny burk och tillsammans med ett flerskärmssystem?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Sitter och dreglar över alla de gallerier som finns upplagda med 3 skärmar.
Blir lite sugen på att fixa en liknande setup själv.

Vet dock inte om jag vill köra AMD eller Intel.
Men alla som jag ser lägger upp en sådan setup har vattenkylt. Funkar det alls att få till vettiga resultat med enbart luft?

Processor storlek? Klarar man sig med I5 ?

Tänker mig att spela på 3 st 24" Asus skärmar.

TAcksam för svar

Beror på hur bra luftkylning det är i chassiet och vilka krav du har på ljudnivån.

Kolla inte på processorns storlek för att avgöra om den kommer att prestera tillräckligt bra. Mycket bättre att leta reda på testresultat och tror att en i7 är att rekommendera till flera grafikkort.

Det är inte skärmarnas storlek utan upplösning som är intressant.

Permalänk
Medlem

Nja inte nybygge direkt mer komplettering
Det lutar åt 780ti kort just nu.
Tänkte mest om jag då klarar mig på min I5 4670k

Vatten verkar mer effektivt men aningen svårare att bygga ihop. Samt att veta exakt vilka delar man ska ha m.m

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Nja inte nybygge direkt mer komplettering
Det lutar åt 780ti kort just nu.
Tänkte mest om jag då klarar mig på min I5 4670k

Vatten verkar mer effektivt men aningen svårare att bygga ihop. Samt att veta exakt vilka delar man ska ha m.m

överclockar du?

Vill du ha en tystare dator?

vill du slänga pengar på det?

Svarar du ja på alla frågor så kan dui nog fixa vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

överclockar du?

Vill du ha en tystare dator?

vill du slänga pengar på det?

Svarar du ja på alla frågor så kan dui nog fixa vattenkylning

Överklockar inte. Än iallafall
De övrig är såklart ja. Utan att investera pengar så blir det inget

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LinusG:

Överklockar inte. Än iallafall
De övrig är såklart ja. Utan att investera pengar så blir det inget

Äh, klart man inte behöver vattenkylt. Dock är det ju oftast lite svalar om man kör multiGPU för att spela på samtliga 3 skärmar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Äh, klart man inte behöver vattenkylt. Dock är det ju oftast lite svalar om man kör multiGPU för att spela på samtliga 3 skärmar.

Drömmen är ju såklart vattenkylt, men känner inte att jag har kunskapen att börja labborera med allt som behövs.
Men möjligen i framtiden. Dock vill jag gärna köra en typ av Evefinity/XF lösning med 3 st skärmar på högsta grafik
Så får fortsätta läsa alla dessa fantastiska trådar i ämnet och se var jag hamnar=)

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC