Microsoft återinför startmenyn – på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Lite samma argument som att det "bara är att roota och lägga in en customlauncher" för att få sin Androidtelefon att fungera som den ska. Jag vill ha något som funkar out of the box och inte kräver småpillande.

Ditt argument är ju samtidigt lite som att påstå att man inte ska behöva ladda ner något till datorn över huvud taget, eftersom det ska funka "out of the box". Jag gissar på att de flesta här laddar ner drivrutiner till grafikkort och diverse Windows-uppdateringar, VLC/MPC-HC mm. Tycker det är lite ironiskt att man ska gnälla över att man ska behöva fixa med "småpillande", när ovannämnd mjukvara för de flesta är lika viktiga som startmenyn,och verkar gå alldeles utmärkt att installera utan gnäll.

EDIT: Att installera t.ex. Start8 är inte ens i närheten av jämförbart med att roota en telefon och lägga in en customlauncher.

Permalänk
Medlem

Äntligen en intelligent uppdatering som löser problem istället för att spackla över dem och låtsas ha löst dem.

Permalänk
Skrivet av Mr. Prudo:

Men va fan.

Har använt windows 8 sen "betan" släpptes och jag som tycker att nuvarande start menyn är så otroligt smidig, snygg och snabb..

Varför är folk så jävla trångsynta och helt bojkottar 8an bara pga något de hört om start menyn? Alla vänner jag introducerat till Windows 8 har helt ändrat uppfattning och älskar det. Vad är det som är så dåligt med start menyn? Ge mig ett konkret svar

Den tar upp hela skärmen vilket är otroligt störigt när man har flera skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Åh då kanske man kan börja att ens fundera på att byta till 8 från 7an.

Nu har dom det 90% rätt enligt mig !
Hade fortfarande velat se att modern-ui VAR skrivbordet, ganska mycket som Omnimo beter sig med rainmeter

Sen att kunna köra annat än fullskärm ser jag som obligatoriskt, men då sitter jag med 2560x1440 upplösning.

Skrivet av Mr. Prudo:

Men va fan.

Har använt windows 8 sen "betan" släpptes och jag som tycker att nuvarande start menyn är så otroligt smidig, snygg och snabb..

Varför är folk så jävla trångsynta och helt bojkottar 8an bara pga något de hört om start menyn? Alla vänner jag introducerat till Windows 8 har helt ändrat uppfattning och älskar det. Vad är det som är så dåligt med start menyn? Ge mig ett konkret svar

Se svaret ovan för lösningen jag hoppas på, enligt mig var första (8.0) lösningen att bara gå halvvägs genom dörren och det slutade med en klämd, ömmande, fot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Är också student, hur fan då?

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/878230-...

Permalänk
Medlem

Det är ju kul att få en inbyggd lösning till slut. Classic Shell som jag har använt i en halv evighet saknar några av de inställningar som fanns i Windows 7.

Permalänk
Medlem

ger mig f*n på att någon klagar på att de återinför startmenyn (samma personer som klaga på att den togs bort)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Strejf, snajk osv sa ju att det aldrig skulle hända i början av w8 lanseringen

Bra antar jag, kommer dock använda start8 lr startisback med w8 alltid, vill ha w7 starmenyn och inget annat.
Använder den fortfarande 100+ gånger varje dag, kommer aldrig sluta använda startmenyn.

Permalänk
Citat:
Skrivet av Wifi:

Startmenyn måste vara något av de mest onödiga att gnälla över. Personligen saknar jag den inte för fem öre.

Finns många äldre som har svårt att lära sig detta med knapp kommando som i win 8.
Lyckligtvis så hann jag installera start8 på farsans dator innan han tänkte slänga ut den genom rutan.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte problemet med att ha eller inte ha startmeny. Jag trycker bara på win-knappen och skriver in va jag ska starta. Funkar typ lika på både W7 och W8.

Permalänk

Vad behöver ni startmenyn till som ni inte kan använda startskärmen till?

Inte riktigt koll på hur länge jag har kört W8.1 nu, men sen i somras i vilket fall. Körde W7 innan och använde endast startmenyn som snabbsök (Vilket också är exakt vad jag använder startskärmen till). Tryck windowsknappen, skriv ett par bokstäver och hitta valfri fil/program, enklare än så blir det inte.

Det man, i mina ögon, får med Windows 8 (8.1) är W7 fast lite snyggare och snabbare. Förstår verkligen inte hur man kan hylla W7 till stjärnorna men verkligen avsky W8 när de är så otroligt lika.

Själv har jag endast ett önskemål jag kan komma på just nu till nästa version och det är att låta oss välja färg på inaktiva fönster.

Visa signatur

Mobo: AsRock B75M-ITX | GPU: Sapphire 290 Tri-x | CPU: Intel i5 2500k | HDD: 1.5TB diverse | SSD: Corsair Force GT 128GB | RAM: 8GB 1600Mhz Corsair | OS: Win 8.1 Pro 64 | Chassi: Fractal Design Node 304, Vitt |
Varför köper du sådana dyra komponenter när du inte har ens en fönsterlucka sidan? Ingen ser ju vad du har för saker i datorn - mw3gamer

Permalänk
Medlem

Fantastik, jag som 8.1'are bara hurrar nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Det var fan på tiden Microsoft!

Bort med allt som har med Modern UI att göra från startmenyn!

Permalänk
Medlem

Windows 8 är fortfarande helt värdelöst i mina ögon då inget av de programsviter jag använder har stöd för windows 8....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxc:

Windows 8 är fortfarande helt värdelöst i mina ögon då inget av de programsviter jag använder har stöd för windows 8....

Vad är det för sviter du använder?

Permalänk
Medlem

Nu har jag redan vant mig hur win8.1 ser ut så skall de ändra igen. Jag är varken för eller emot utan det är mest en fråga om vana.
Jag hoppas dock verkligen inte att de tar bort "win+x" menyn för den använder jag mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Så, ni har vägrat pga. startmenyn? Låt mig presentera ett kraftfullt verktyg kallat Google. Ni kan söka där, ett riktigt hett tips är "Start8" eller något så simpelt som "start menu in windows 8".

Jag sitter ju på företagssidan och där gäller ju krav på driftsäkerhet så när jag kan få en skriftlig garanti för att det kommer att funka med framtida uppgraderingar från MS så är tredjepartare intresanta.

Fram tills dess har svaret varit W7 där MS garanterar funktionaliteten.

Nu kom det just ett alternativ till

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Wow grattis, de fattar äntligen att folk inte vill ha ett gränssnitt utvecklat för pekskärm på desktopdatorer! Vilken jävla blunder alltså. Mellan Windows 8 och Xbox One börjar man ju undra hur frånvarande MS är sina konsumenter.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Positivt! Inte ofta man kan ge Microsoft tummen upp nu för tiden. Dock den högra spalten känns rätt bloatad och onödig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Trevligt! Då kan man äntligen byta till W8:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Är det bara jag som undrar hur de kunde missa det här? Det var ett faktum efter 10min användning med första utgåvan av Windows 8. De har ju tillgång till miljarder i forskningsanslag så hur kan de missa något så sanslöst rudimentärt?

Jag skrev ett inlägg för lite mer än ett år sedan efter en månad med första versionen

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1183664...

Allt som jag skrev där har de rättat till efteråt.

Till saken hör att jag handlade en Nokia 1020 (för kameran) och hade således mitt första möte med Windows Phone. Åter igen, sanslöst B. Jag har varit med sedan Windows 3.1 och kan för min värld inte förstå hur de kan misslyckas så kapitalt.

Ok. Rant over.

Det var internpolitiska beslut som låg bakom. Det var millt sagt en proteststorm när man tog bort startmenyn till W8 beta2.
När man struntade i den proteststormen så vart det operation bojkott från företagskunderna i stor omfattning.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Jag som just bytte till Hacintosh.. Aja, får väl bita i det sura äpplet (Bokstavligen)

Är det fel på OS X eller?

Permalänk
Medlem

Men vi som vill ha det som det är i 8.1, kan vi slippa att använda startmenyn?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Äntligen..
Även jag överväger att ladda hem 8an.

9an lär väl inte dyka upp inom dom närmaste 2 åren?

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem

Riktigt bra, såhär det skulle ha varit från början. Det är dock nog för sent att "rädda" Windows 8.x, på samma sätt som det inte gick att "rädda" Vista.

Permalänk
Avstängd

bra microsoft....gör om....gör rätt

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

http://lookpic.com/O/i2/8/akfmcZ46.jpeg

Det var fan på tiden Microsoft!

Bort med allt som har med Modern UI att göra från startmenyn!

Jag ser inte varför de ska göra det? Många av funktionerna och sakerna med just live tiles är att de är riktigt bra att hålla dig uppdaterad på information utan att starta fulla program för att göra så. De har ett riktigt syfte och de visar att de har tänkt till rejält med den nya start menyn, dvs fortfarande möjlighet att ha kvar den bästa biten av just Modern UI.

Vist folk hatar det av princip men seriöst, det finns bra saker med modern UI. Att använda själva applikationerna må hända vara jobbigt på en desktop dator men det finns mer att få ut av det än bara den biten. Speciellt Live tiles.

För det andra, vill du inte ha Modern UI applikationer så kan du nog som sagt va som alltid ta bort dom från start menyn och avinstallera dom och låta den vara helt blank.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Haha, snälla GnällClockers sluta klaga nu

Permalänk
Medlem

Ser den ut som på bilderna avstår jag och väljer dom tredjepartslösningar som finns istället, ser ut som s**t
När ska Microsoft slänga ut hemska metrotramset som förgiftar hela Win 8.X kan man fråga sig!!
Tål inte se eländet!!!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

JJJJAAAAAAAAAAAAA!!!!!
JAAAAAAAAAAA!!!
FUCK YEAH!!!!!!!!!

STARTMENYN!! BACK!!
Precis vad som behövs!

Hoppas man kan slå av Metro-halvan på startmenyn så man får exakt sån startmeny som i Windows 7.