Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

/Com Hem

Ah men för fan.
http://i2.kym-cdn.com/photos/images/original/000/656/644/c14....

EDIT:
Enligt Com Hem är nedgradering det enda de kan göra påstår dem. Men det hjälper inte mot packetloss och hög ping.
Håhå jaja, om det bara fanns något alternativ.

Att sänka hastigheten hjälper mot packet loss, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Att sänka hastigheten hjälper mot packet loss, ja.

Men gör det verkligen det?
Med enbart Teamspeak eller en ping i cmd igång är det packetloss, då förstår jag inte hur sänkt hastighet kommer att hjälpa.
Samtidigt som hastigheten redan är nere i 10-20 på kvällen ser jag inte att det skulle hjälpa nämnvärt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Men gör det verkligen det?
Med enbart Teamspeak eller en ping i cmd igång är det packetloss, då förstår jag inte hur sänkt hastighet kommer att hjälpa.
Samtidigt som hastigheten redan är nere i 10-20 på kvällen ser jag inte att det skulle hjälpa nämnvärt.

Tror han pratar Adsl. Där gör det skillnad. Vi får väl hoppas dom får lös propparna i vår. Brukar se ut såhär, ökade belastningar på hösten/vintern och så jobbas det ikapp på våren. Sett det återkommande sedan innan denhär tråden skapades. Mycke klagomål under höst/vinter. Nästan inget på vår/sommar. Och nej det är inte så markant minskning i trafik på sommaren som man kan tro utan dom verkar faktiskt ta bort problemen då.

Däremot skapar inte belastning loss hos comhem. Du upplever kanske 2problem samtidigt. Att det sjunker kvällstid är en sak, lossen troligen nått annat. Om jag inte missminner mig testade du compalmodemet, eftersom det inte ens är klart för 500mbit där du bor kanske du borde be att få ditt gamla modem inloggat. Iaf för att utesluta den biten i kedjan.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Tror han pratar Adsl. Där gör det skillnad. Vi får väl hoppas dom får lös propparna i vår. Brukar se ut såhär, ökade belastningar på hösten/vintern och så jobbas det ikapp på våren. Sett det återkommande sedan innan denhär tråden skapades. Mycke klagomål under höst/vinter. Nästan inget på vår/sommar. Och nej det är inte så markant minskning i trafik på sommaren som man kan tro utan dom verkar faktiskt ta bort problemen då.

Däremot skapar inte belastning loss hos comhem. Du upplever kanske 2problem samtidigt. Att det sjunker kvällstid är en sak, lossen troligen nått annat. Om jag inte missminner mig testade du compalmodemet, eftersom det inte ens är klart för 500mbit där du bor kanske du borde be att få ditt gamla modem inloggat. Iaf för att utesluta den biten i kedjan.

Ja hastigheten är inget nytt, men packetloss kom i måndags.
Yes, testade och fick ett Compal-modem, har mitt CG3700 + ett CG3100 kvar.
De skulle kolla igen, får se vad vi gör.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ja hastigheten är inget nytt, men packetloss kom i måndags.
Yes, testade och fick ett Compal-modem, har mitt CG3700 + ett CG3100 kvar.
De skulle kolla igen, får se vad vi gör.

3100 är mig veterligen stabilast av domdär. I alla fall med NAT på. Dock kanske det har lite sämre top-speed. Hört nått om max 160-200 med 3100 och NAT på. Spelar kanske mindre roll när du sällan når över 150 endå pga belastningen. Skulle prioritera test med det om jag var du.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hur tycker folk Compal modemet fungerar? jag har kört netgear modemet sen jag fick comhem ca 4år och det har fungerat klockrent, behöver nästan aldrig starta om det osv. Nu när jag har ett Compal måste jag starta om det iaf 1 gång per dag då jag inte kan surfa , om man loggar in på modemet går det segt som sirap... Någon som upplever samma problem?

Fixar sig efter omboot av modem.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

3100 är mig veterligen stabilast av domdär. I alla fall med NAT på. Dock kanske det har lite sämre top-speed. Hört nått om max 160-200 med 3100 och NAT på. Spelar kanske mindre roll när du sällan når över 150 endå pga belastningen. Skulle prioritera test med det om jag var du.

Jag kör gc3100 och med NAT på var den helt värdelös. Nu kör jag den som modem och kör router Asus rt-n66u och har 250 och via tptest.se får jag 253mbit/s och 11-12 upp så jag är nöjd.

Har inte startat om modem på månader innan behövde jag starta om den bara då och då.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Jag kör gc3100 och med NAT på var den helt värdelös. Nu kör jag den som modem och kör router Asus rt-n66u och har 250 och via tptest.se får jag 253mbit/s och 11-12 upp så jag är nöjd.

Har inte startat om modem på månader innan behövde jag starta om den bara då och då.

Nästan så jag trodde att jag skrivit detta.
Har också Bredband 250 med Netgear CG3100 och Asus-router RT-N66U.
Får drygt 250 Mbit/s mot Speedtest (Telenor, Oslo). Trådat. Är inte så beroende av hastighet när det gäller WiFi eftersom jag bara använder iPhone och iPad sporadiskt. Kan dock streama film till Sony mediaspelare och musik/radio till Logitech Squeezebox fast det där hänger ju inte ihop primärt med Com hem och CG3100 eftersom jag inte använder routern där.
Modemet har jag startat om någon gång de senaste månaderna när Com hem haft avbrott men det är sällsynt. Har haft bredband från Com hem i ganska många år vid detta laget och peppar, peppar, haft bra tillgänglighet och bra hastigheter. Under högtrafik tappar jag naturligtvis hastighet men inget som påverkar användbarheten. Spelar inte online så jag kan inte uttala mig om ping och sådant som har betydelse vid online-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hur tycker folk Compal modemet fungerar? jag har kört netgear modemet sen jag fick comhem ca 4år och det har fungerat klockrent, behöver nästan aldrig starta om det osv. Nu när jag har ett Compal måste jag starta om det iaf 1 gång per dag då jag inte kan surfa , om man loggar in på modemet går det segt som sirap... Någon som upplever samma problem?

Fixar sig efter omboot av modem.

Nu har jag inte behövt starta om den på ett par dagar men när jag körde den med NAT så segnade den ihop dagligen. Det blir väl så när Com Hem som tjänar multum köper det billigaste skräpet de kan hitta. Aldrig hört talas om Compal varken innan eller efter att Com Hem började använda det...

Permalänk
Medlem

Väntar på uppdateringen på CG3700.

Sitter på v12 men ska tydligen vara en v13 på gång

Någon som fått uppdateringen?

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flippin:

Väntar på uppdateringen på CG3700.

Sitter på v12 men ska tydligen vara en v13 på gång

Någon som fått uppdateringen?

v12 här.

Kopplade in modemet för första gången igår. Haft CG3100 innan och funderar starkt på att byta tillbaka.

Lagspikes, tappar anslutning o andra konstiga problem. Däremot har CG3700 snabbare trådlöst och 5GHZ så vill gärna fortsätta använda det.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chronic:

Nu har jag inte behövt starta om den på ett par dagar men när jag körde den med NAT så segnade den ihop dagligen. Det blir väl så när Com Hem som tjänar multum köper det billigaste skräpet de kan hitta. Aldrig hört talas om Compal varken innan eller efter att Com Hem började använda det...

exakt! riktigt kasst... De var väll billiga? det var det första jag tänkte när jag tog upp den ur lådan "ehh vafan är det här?" den osade inte direkt kvalite...

Får väll stänga av NAT då, frågan är bara hur många externa-ip man får på bredband 250? nån som vet?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

exakt! riktigt kasst... De var väll billiga? det var det första jag tänkte när jag tog upp den ur lådan "ehh vafan är det här?" den osade inte direkt kvalite...

Får väll stänga av NAT då, frågan är bara hur många externa-ip man får på bredband 250? nån som vet?

får 4 dynamiska skarpa IP-adresser.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag har fått en väldans problem. Kan knappt spela GTA online. BF4 (på PC) har jag packetloss hela tiden. I pingplotter jag har jag packetloss på samma ställe hela tiden oavsett vad jag kör en traceroute mot. Kör med en Asus RT-N66U. Exakt samma fenomen med nätverkskabeln rakt in i datorn. store.steampowered.com har varit onårbar i 2 veckor. Har felanmält och får väl hoppas på att det löser sig...

Någon som har liknande problem i Västra Göteborg på iTux nät oavsett leverantör?

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Inaktiv

Kopierar in mitt svar på en tidigare tråd här för att se om någon haft liknande problem:

Har exakt samma problem fast för mig är det 1 gång i minuten, exakt 1 gång i minuten och alltid. (Problemet är alltså laggspikar, går från 20ms till 1000-3000ms i ett par sekunder) Har haft problemet i över ett år och kontaktat de kanske hundra gånger under denna tid. Vi pratar om hundratals omstarter, ett tiotal gånger som det skickas in på deras "analysavdelning", ett femtiotal gånger de vill att man ändrar kanal, ett trettiotal gånger där man återställer allt. Vi har fått nya strömadaptrar och nya modem av senare variant. Ingenting har fungerat. Nu "analyseras" vårt internet som det så fiffigt heter när de egentligen bara verkar sitta med tummen i röven. Tyvärr var jag inte med när de en dag pratade med min farsa och fick honom att gå med på att binda sig i ytterligare 24 månader för att få ett nytt modem som skulle lösa problemet. Så nu sitter man fast med ett dyrt internet och ett stort antal tekniska apparater som inte går att utnyttja väl. Tiotusentals kronor på datorer, spel och mobiler som helt bortkastade när man inte kan använda de som vanligt.

Vi prövade Bahnhof samt Telia under en kortare stund via fiber och de två fungerade ypperligt. Så mitt råd: om du har möjlighet, säg upp ditt bredband från Comhem fort som fan. Jag blir galen bara jag hör det namnet. Problemet kvarstår oavsett om det är trådat eller trådlöst, samma sak gäller alla enheter, felet ligger alltså inte i en viss enhet. Detta är alltså koaxial.

Permalänk
Medlem

Fan vad är det för fel på detta skitmodem? har alla med Compal samma problem? en i tråden har beskrivit samma problem som mig, men Comhem måste ju veta om detta? suck...

problemet är att jag måste reboota det VARJE morgon, för att kunna använda internet. Att surfa in på modemet i detta skede är segt som sirap, om man ens kommer till inloggningen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Beklagar att ditt ärende dragit ut på tiden och att det till en början varit oklart vart felet ligger. Skickar oss gärna ett ärende via formuläret i länken nedan så vi får se över detta:
https://www.comhem.se/kundservice/socialamedia

Med vänliga hälsningar
Michael Hansson
Kundservice

Jag har mailat er flera gånger (minst 15-20 gånger) där jag endast har bett om att få en statusuppdatering på vad ni gör för att lösa mina problem och när det det blir löst. Jag får inget svar. Ingen ringer mig trots att jag ringt kundtjänst flera gånger och bett om en statusuppdatering. De lovar att återkomma. "-vi kommer återkomma till idag, senast imorgon" låter det - men jag får ingen återkoppling alls.

Idag ringer ComHem mig och säger ungefär följande:
-Hej!!!! Jag heter Jonathan och jag arbetar för Comhem.
YES Äntligen en uppdatering tänker jag. Nu har det äntligen bytt switch eller vad det nu är som behövs göras.

FEL.
Jonathan som jag aldrig har pratat med är nyfiken på hur jag mår och ställer frågan -Hur mår du idag?.
Jag säger: Vad vill du?
Jonathan: -Jo du är ju kund hos oss och jag undrar hur vår tjänst fungerar för dig?
Jag säger: Tjänsten fungerar inte. Det har inte fungerat sedan november 2013, snart ett halvår. Så svaret är skitdåligt. Ringer du för att hjälpa mig?
Jonathan: Nej, Jag ringer från marknadsavdelningen.
Jag säger: Ringer du för att sälja något till mig!!??
Jonathan: Ja, i och med att du är kund bla bla.....
Jag säger: Hur vore det om du synkade dina säljsamtal med supportavdelningen. Du borde se att det finns antal ärenden/mail från mig och min situation. Jag betalar för en tjänst som inte levereras så det finns inte en chans i helvetet att jag köper något från ComHem.
Jonathan: Ja, som sagt jag sitter på en annan avdelningen och har ingen kontakt med supporten..bla bla...
Jag säger: OK lycka till, hej då!

ComHem, jag vill ha en statusuppdatering nu. Maila mig, ring mig!!! Ni har alla mina uppgifter flera gånger om. Sätt igång.

Föreningen jag bor i betalar en ansenlig summa pengar per år för att vi är anslutna till ComHems kabelnät. När det var ekonomiskt fördelaktigt att dra in svartfiber i föreningen så gjorde vi det för cirka två år sedan. Det var i princip gratis. Förra ordföranden i min förening tyckte att ComHems avgifter för nätet, TV och internet var på tok för dyra jämnfört med att ansluta direkt till svartfibernätet där vi har friheten att ansluta mot vilken konkurent till ComHem vi än föredrar. Nackdelen är engångskostnaden att dra kablage från källaren upp till varje lägenhet. Han som var ordförande flyttade och eftersom att genomsnittsålder i föreningen är hög (över 65) så dog intresset. Jag har har haft fullt upp med annat samt varit nöjd med ComHems internetanslutning via kabel trots att det egentligen är en tre gånger dyrare månadskostnad för mig personligen och att vår månadsavgift/ComHem kostnad per år skulle kunna sänka varje lägenhetsinnehavare med flera hundralappar om året. Jag är inte TV-kund eftersom att jag inte har någon TV längre. ComHem är för dyra helt enkelt och bättre alternativ finns det gott om SÅ LÄNGE INTERNETANSLUTNINGEN FUNGERAR. Synd att ComHem har gjort att jag missat OS och att vi inte kan stream film/tv längre.

ComHem, com igen nu vi häller pengar på er löpande, erat företag tjänar enorma pengar - fixa min lina nu eller så kommer jag att ta över arbetet med att arbeta för att vi ska dra fram en direktanslutningen till varje lägenhet, jag kommer att förklara de ekonomiska och fördelarna för mina pensionärsgrannar. Förutom att föreningen slipper betala löpande avgifter för att få äran att ha en kabelanslutning till erat nät så kan de även sänka sina månadskostnader för TV, Internet och Telefon. En annan fördel är att är lägenheterna antagligen får ett högre värde vid försäljning om har en 1 gbit lina via Bahnhof för 199:- i månaden.

Jag ser fortfarande fram emot en återkoppling. Samt ekonomiskt kompensation från november fram till att ni löser problemet.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spacecowboy:

Jag har mailat er flera gånger (minst 15-20 gånger) där jag endast har bett om att få en statusuppdatering på vad ni gör för att lösa mina problem och när det det blir löst. Jag får inget svar. Ingen ringer mig trots att jag ringt kundtjänst flera gånger och bett om en statusuppdatering. De lovar att återkomma. "-vi kommer återkomma till idag, senast imorgon" låter det - men jag får ingen återkoppling alls.

Idag ringer ComHem mig och säger ungefär följande:
-Hej!!!! Jag heter Jonathan och jag arbetar för Comhem.
YES Äntligen en uppdatering tänker jag. Nu har det äntligen bytt switch eller vad det nu är som behövs göras.

FEL.
Jonathan som jag aldrig har pratat med är nyfiken på hur jag mår och ställer frågan -Hur mår du idag?.
Jag säger: Vad vill du?
Jonathan: -Jo du är ju kund hos oss och jag undrar hur vår tjänst fungerar för dig?
Jag säger: Tjänsten fungerar inte. Det har inte fungerat sedan november 2013, snart ett halvår. Så svaret är skitdåligt. Ringer du för att hjälpa mig?
Jonathan: Nej, Jag ringer från marknadsavdelningen.
Jag säger: Ringer du för att sälja något till mig!!??
Jonathan: Ja, i och med att du är kund bla bla.....
Jag säger: Hur vore det om du synkade dina säljsamtal med supportavdelningen. Du borde se att det finns antal ärenden/mail från mig och min situation. Jag betalar för en tjänst som inte levereras så det finns inte en chans i helvetet att jag köper något från ComHem.
Jonathan: Ja, som sagt jag sitter på en annan avdelningen och har ingen kontakt med supporten..bla bla...
Jag säger: OK lycka till, hej då!

ComHem, jag vill ha en statusuppdatering nu. Maila mig, ring mig!!! Ni har alla mina uppgifter flera gånger om. Sätt igång.

Föreningen jag bor i betalar en ansenlig summa pengar per år för att vi är anslutna till ComHems kabelnät. När det var ekonomiskt fördelaktigt att dra in svartfiber i föreningen så gjorde vi det för cirka två år sedan. Det var i princip gratis. Förra ordföranden i min förening tyckte att ComHems avgifter för nätet, TV och internet var på tok för dyra jämnfört med att ansluta direkt till svartfibernätet där vi har friheten att ansluta mot vilken konkurent till ComHem vi än föredrar. Nackdelen är engångskostnaden att dra kablage från källaren upp till varje lägenhet. Han som var ordförande flyttade och eftersom att genomsnittsålder i föreningen är hög (över 65) så dog intresset. Jag har har haft fullt upp med annat samt varit nöjd med ComHems internetanslutning via kabel trots att det egentligen är en tre gånger dyrare månadskostnad för mig personligen och att vår månadsavgift/ComHem kostnad per år skulle kunna sänka varje lägenhetsinnehavare med flera hundralappar om året. Jag är inte TV-kund eftersom att jag inte har någon TV längre. ComHem är för dyra helt enkelt och bättre alternativ finns det gott om SÅ LÄNGE INTERNETANSLUTNINGEN FUNGERAR. Synd att ComHem har gjort att jag missat OS och att vi inte kan stream film/tv längre.

ComHem, com igen nu vi häller pengar på er löpande, erat företag tjänar enorma pengar - fixa min lina nu eller så kommer jag att ta över arbetet med att arbeta för att vi ska dra fram en direktanslutningen till varje lägenhet, jag kommer att förklara de ekonomiska och fördelarna för mina pensionärsgrannar. Förutom att föreningen slipper betala löpande avgifter för att få äran att ha en kabelanslutning till erat nät så kan de även sänka sina månadskostnader för TV, Internet och Telefon. En annan fördel är att är lägenheterna antagligen får ett högre värde vid försäljning om har en 1 gbit lina via Bahnhof för 199:- i månaden.

Jag ser fortfarande fram emot en återkoppling. Samt ekonomiskt kompensation från november fram till att ni löser problemet.

Dold text

Själv har jag gett upp, inkompetensen hos ComBort är såg hög att jag inte vet vad man ska göra.
Höga svarstider, låg hastighet och packetloss är ComHems signum här.
Jag spelar numera via min telefons internetdelning, det fungerar bättre än ComHems hemska bredband.
Tyvärr är det hyreslägenhet, så det är bara att leva med det eller flytta till ett icke-ComHemhus.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jag försöker åter igen göra en felanmälan via länken hänvisat till. Jag knappar in allt och klickar på Skicka får det här:

An error occurred
We were unable to process your request at this time. Please try again later.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk

samma fel

har exakt samma fel som dig. och gått igenom samma sak. dem skulle övervaka problemet. var 2 veckor sen. en fråga vilken våning bor du på?

för jag bodde först på våning 1 och där hade jag alltid perfekt uppkoppling oavsett tid på dygnet. men när jag flyttade till våning 4 så uppstod problemet direkt med slött internet när man väl behöver det.

Skrivet av Spacecowboy:

http://i.imgur.com/bhVMUwa.jpg

Jag försöker åter igen göra en felanmälan via länken hänvisat till. Jag knappar in allt och klickar på Skicka får det här:

An error occurred
We were unable to process your request at this time. Please try again later.

Visa signatur

ajax

Permalänk

Jag bor på första våningen.

Jag fick faktiskt svar igår, inget vidare tillfredställande svar:

"Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Vi har tyvärr fortfarande inte nått en lösning på problemet och ber om ursäkt för det, men våra tekniker jobbar på en lösning. Vi har dock ingen information hur lång tid det beräknas ta."

Varför går det inte att få en detaljerad förklaring? Är det så att Comhem säljer in tjänster trots att de inte har kapacitet att leverera utlovad hastighet.
Att vara kund hos er är som att köpa en bil som man inte kan köra med. När blir tiden orimligt lång att vänta på åtgärd?

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:
Dold text

Själv har jag gett upp, inkompetensen hos ComBort är såg hög att jag inte vet vad man ska göra.
Höga svarstider, låg hastighet och packetloss är ComHems signum här.
Jag spelar numera via min telefons internetdelning, det fungerar bättre än ComHems hemska bredband.
Tyvärr är det hyreslägenhet, så det är bara att leva med det eller flytta till ett icke-ComHemhus.

Jopp, jag har tragiskt nog bättre ping i Diablo 3 ute i sommarstugan med 4G + dubbla riktantenner genom skog och över vatten mot masten, än vad jag har i centrala Stockholm med Comhem. Great!

Har loggat tp-test 4 ggr i timmen i två veckor nu, ska grafa ut det igen såfort jag orkar och göra en ny felanmälan. Problemet var att senast i höst jag gjorde en felanmälan per mail så var det enda Comhem gjorde att maila att jag "ska ringa istället", jaha, hur ska jag presentera min data över telefon? Kommer ni be mig "starta om modemet"?

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med er övriga. Sen jag blev kund hos Comhem har jag haft mer eller mindre hemska problem med packetloss som återkommer i stort sett varje dygn. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har felanmält och skickat in skärmdumpar och det är omöjligt att få ett vettigt svar från Comhem om vad dom gör för att lösa problemet.

Jag har aldrig varit kund hos ett mer tragiskt företag som behandlar sina kunder som en evig kassako. Varannan krona som Comhem drar in blir vinst och det är rent bedrövligt att dom inte anstränger sig mer för att lösa problemen med packetloss.

Om det är så att nätet är så dåligt att det inte pallar med att leverera det ni säljer så är det nog dags att ni börjar bygga nåt som fungerar.

Comhem - Ni gör mig spyfärdig!

Permalänk
Medlem

Mars månad var första månaden som Com Hem fick godkänt med min SamKnows-box
Tidigare var det uselt sedan december.

https://reporting.samknows.com/reportcard/html/237382/2014030...

Gör en liten avstickare också genom att länka rapporten från SamKnows till Europa Kommisionen angående Internet i Europa.
https://ec.europa.eu/digital-agenda/en/news/quality-broadband...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt i denna tråden och liknande trådar, men hittar inte direkt svar på min fråga, so here it goes.

Jag har nyligen flyttat in i ett comhemhus med 250mbit. Då jag har tre hål i väggen och inte en ethernet port där så jag har fått ett speciellt modem/router av comhem. Både via wifi och ethernet-kabel så funkar det prima. Tyvärr har den bara två portar och jag behöver flera så jag köpte en ny router, en D-link 868L. Nu börjar mitt problem.
Jag har testat flera olika inställningar med bla comhem-routern NAT off, d-link:en med DHCP off UPnP off, men inget fungerar helt.
Det jag vill åstadkomma är att jag vill använda min D-link 868L för både wifi och ethernet, medens comhem-routern bara slussar vidare all data till d-linken.
Jag har som sagt läst här men även i manualen, men det känns som ibland tappas all form av koppling och då kan jag inte nå d-linken via 192.168.1.1 eller comhem via 192.168.1.1 eller 192.168.100.1, är väll handhavande fel.

Någon som har en bra guide (steg) hur man ska göra för att nå dit jag vill komma:)
Tackar vänligen för någon som tar tid att svara på min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturko:

Jag har kollat runt i denna tråden och liknande trådar, men hittar inte direkt svar på min fråga, so here it goes.

Jag har nyligen flyttat in i ett comhemhus med 250mbit. Då jag har tre hål i väggen och inte en ethernet port där så jag har fått ett speciellt modem/router av comhem. Både via wifi och ethernet-kabel så funkar det prima. Tyvärr har den bara två portar och jag behöver flera så jag köpte en ny router, en D-link 868L. Nu börjar mitt problem.
Jag har testat flera olika inställningar med bla comhem-routern NAT off, d-link:en med DHCP off UPnP off, men inget fungerar helt.
Det jag vill åstadkomma är att jag vill använda min D-link 868L för både wifi och ethernet, medens comhem-routern bara slussar vidare all data till d-linken.
Jag har som sagt läst här men även i manualen, men det känns som ibland tappas all form av koppling och då kan jag inte nå d-linken via 192.168.1.1 eller comhem via 192.168.1.1 eller 192.168.100.1, är väll handhavande fel.

Någon som har en bra guide (steg) hur man ska göra för att nå dit jag vill komma:)
Tackar vänligen för någon som tar tid att svara på min fråga.

Man når modemet på 192.168.100.1 eller 192.168.0.1 beroende på om NAT är av eller på. Inte 192.168.1.1. I dethär fallet ska du slå av NAT på comhems modem och sedan ansluta din dlink till modemet inställd med att erhålla ip och dns automatiskt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, får titta på om det löser det imorgon!

Edit:

Jag har nu stängt av NAT på comhem modemet och då verkar det mesta fungera via min d-link. Comhem modemet når jag via 192.168.100.1, men min d-link router verkar jag inte kunna nå. Har testat det flesta värden (192.168.0.1 osv)
Hur får jag reda på vad min router har för ip?

Har kollat alla ip:s som finns via cmd -> ipconfig /all, men hittar inte den någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturko:

Tack för hjälpen, får titta på om det löser det imorgon!

Edit:

Jag har nu stängt av NAT på comhem modemet och då verkar det mesta fungera via min d-link. Comhem modemet når jag via 192.168.100.1, men min d-link router verkar jag inte kunna nå. Har testat det flesta värden (192.168.0.1 osv)
Hur får jag reda på vad min router har för ip?

Har kollat alla ip:s som finns via cmd -> ipconfig /all, men hittar inte den någonstans.

Det som står som "Default Gateway" under ditt nätverkskort när du kör ipconfig /all bör vara IP:t till din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chronic:

Det som står som "Default Gateway" under ditt nätverkskort när du kör ipconfig /all bör vara IP:t till din router.

Jag tror problemet var att jag inte hade först loggat in på min d-link och satt på dhcp. För nu funkar både wifi och nätet via routern via modemet.

MEN, nu har jag bara 20-40mbit enligt bredbandskollen, och innan hade jag konstant 250mbit. Någon som har en aningen varför det kan bli så?

Permalänk
Konsolgrävare

Verkar som när jag har för många WiFi igång så fungerar inte vissa av mina apparater! Någon som vet varför?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |