Permalänk

Är parabol internet bra?

Hejsan sweclockers! Nu är det så att jag bor på landet med far. oCh använder av oss net1. men vi bor på en "vit spot" som det heter. Och då har jag hittat nånting som heter tooway sattelite http://www.rbsat.se/ där man använder sig av en parabol till internet. Jag behöver kunna spela Cs GO och snacka skype samtidigt utan att ha 300 ping. Skulle det fungera med Tooway

Visa signatur

Intel core I7 3770 3.4Ghz
Nvidia gtx 560 ti TOP
Kingston ddr3 12GB

Permalänk
Medlem

nej du kommer få extremt hög ping med satelit internet eftersom datan måste skickas till rymden och sedan tillbaks, spel voip och allt som kräver låg lantens kommer fungera välldigt dåligt.

används endast satelit internet som ett sista alternativ

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

När jag gick i högstadiet och fortfarande bodde hos mina föräldrar (8-10 år sedan) så var det första "riktiga" internet vi skaffade var just internet via parabol.

Eftersom vi bodde på landet hade vi inte mycket alternativ då så det fick duga. Min MS låg mellan 500-1000 i alla spel. Det enda som gick att spela var MMORPGs typ eftersom det gjorde inte lika mycket att det var högre ping.

Visst var det fortfarande märkbart, men inte på samma nivå. Detta var dock väldigt länge sedan, men kan tänka mig att det fortfarande är problem med MS.

Permalänk

Men det står ju på rbsat (tooway) Att man får en hastighet å 20 mb/s ner och 6 mb/s upp. Så detta spelar ingen roll när det gäller ms ?

Visa signatur

Intel core I7 3770 3.4Ghz
Nvidia gtx 560 ti TOP
Kingston ddr3 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolen8123:

Men det står ju på rbsat (tooway) Att man får en hastighet å 20 mb/s ner och 6 mb/s upp. Så detta spelar ingen roll när det gäller ms ?

Nej hastigheten påverkar inte latensen.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolen8123:

Men det står ju på rbsat (tooway) Att man får en hastighet å 20 mb/s ner och 6 mb/s upp. Så detta spelar ingen roll när det gäller ms ?

nej internet's hastighet har väldigt lite med ms att göra (ms = ping)

citat från nyteknik.se

"Svarstiderna är förhållandevis långa, 600-650 millisekunder.

-Det ger en gigantisk fördröjning i systemet. Om man spelar onlinespel sker det man gör inte i realtid. Det kommer också att bli problem med exempelvis Skype"

du kommer ha mer än en halvs sekund fördröjning i skype och spel... (låter lite men i verkligheten är det svindrygt / jobbigt)

förresten du har inte missat att man inte längre kan får obegränsat genom tooway va?

här är det aktuella dyraste abonnemanget

Tooway XXL 50 Gb* 20 Mbit/s 6 Mbit/s 12 mån 995 kr 795 kr

och stjärnan betyder Datavolym markerad med * innebär obegränsad mängd nattetid (23.00 - 07.00), vilket inte belastar den maximala månadsvolymen.

Permalänk

Finns 4g som alternativ ta det.
Jag bor på landet och använder mig av det och har en ping på mindre än 20 på svenska servar. Utländska upp mot 50. Detta är då bf4.
Men allt beror på hur teckningen är.

Permalänk
Medlem

500-1000 millisekunder(ms) i ping, dvs en halv till en sekund fördröjning. Spela FPS när saker du ser är en sekund sena, lätt att sikta när du vet att det såg var där för en sekund sedan men inte nu längre.

Ska du bara ladda hem, streama osv kan parabol funka men ska du spela, prata med andra över nätet då funkar det inte så bra, tur baserade spel är enda undantaget som funkar på alla former av internet eftersom då spelar ping ingen roll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Finns 4g som alternativ ta det.
Jag bor på landet och använder mig av det och har en ping på mindre än 20 på svenska servar. Utländska upp mot 50. Detta är då bf4.
Men allt beror på hur teckningen är.

Håller helt med här.
Ta gärna 4g och prova olika leverantörer. Du har 14 dagars ångerrätt så ta hem till exempel ifrån telia och testa 10-12 dagar för att sedan lämna tillbaka det
och prova en annan leverantör.

Sitter inte direkt på samma problem som ts men mitt enda alternativ till internet här är adsl eller 4g.
Kört med BBB´s adsl nu i 8 månader och det är ostabilt som bara den "förmodligen kopparn i huset".
Testade deras 4g router i 3 dagar men blev inte nå gladare för det. Testade sedan 4g ifrån 3 och där fick jag betydligt bättre upp och nerladdningshastighet + ligger runt samma ms (runt 30) som med adsl utan interleaverat=pingfilter, + att det känns stabilare med 4g än adsl (iallafall för mig). Fick ut runt 40mb nerladdning och runt 20mb uppladdning

Ps: finns ju antenner till 4g för att få bättre teckning också, värt att testa
http://www.dustinhome.se/xgroup/26357/antenner-forstarkare/?f...

Permalänk
Medlem

Har suttit med en liknande lösning innan, och kan absolut inte rekommendera det till annat än slösurfande/nerladdning aldeles för hög ping för något annat.
Ser man bara till avståndet till och från satelliten, vilken ligger på geostationär bana (runt 36000 km från var du är), så har du redan där en fördröjning på 250ms om man bara ser till tiden för att signalen skall gå från dig till satelliten och sen tillbaka till deras station, det vill säga 500 ms för att även skicka tillbaka, sen finns det ju även förluster i elektroniken också, men du får helt enkelt räkna med en ping på minst 500 ms med satellit.

Permalänk
Citat:

Ps: finns ju antenner till 4g för att få bättre teckning också, värt att testa
http://www.dustinhome.se/xgroup/26357/antenner-forstarkare/?f...

Antennerna får en rejäl boost på hastigheten! Enligt denna undersökning http://www.communica.se/poynting/Antenner-mobilt-bredband-Com...
Hur pingen förändras sägs det ingenting om men hastigheten förbättras avsevärt!
Kan tillägga att vi också kör 3's bredband.

Permalänk

Vi får tyvärr bara edge där vi bor :/ Och därav går inte 4G heller.

Visa signatur

Intel core I7 3770 3.4Ghz
Nvidia gtx 560 ti TOP
Kingston ddr3 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolen8123:

Vi får tyvärr bara edge där vi bor :/ Och därav går inte 4G heller.

Men vad har ni för internet idag mer i detalj, Net1 men sen? Hastighet? Antar att det är kopparledning?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

Antennerna får en rejäl boost på hastigheten! Enligt denna undersökning http://www.communica.se/poynting/Antenner-mobilt-bredband-Com...
Hur pingen förändras sägs det ingenting om men hastigheten förbättras avsevärt!
Kan tillägga att vi också kör 3's bredband.

Okej men tror att deras 4g har max hastighet på 64mb så är rätt nöjd med 40mb men om den gör något med ms så vore det perfekt!
Någon som har vetskap ifall man köper en sån där poynting antenn till 4g om man får bättre svarstid med eftersom signalen blir starkare?

Fiber då eller?

Permalänk

Latensen går inte ens teoretiskt att få ner eftersom signalen ska gå stora avstånd och elektromagnetisk strålnings hastighet är i princip konstant. Annorlunda uttryckt kan man inte få lägre ping än tiden för ljusets hastighet t.o.r till satelliten.
Bandbredden däremot kan man få väldigt hög eftersom man kan skicka stora datamängder utan att vänta på att tidigare data kommit fram innan man skickar ny. Annorlunda uttryckt är det perfekt för streaming eller bra för udp men uselt för tcp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolen8123:

Vi får tyvärr bara edge där vi bor :/ Och därav går inte 4G heller.

Du kan mycket väl ha 2G (edge) och samtidigt 4G-täckning, utan att ni har någon 3G i området. Det är klart värt att testa.

Kolla täckningskartan
http://www.tele2.se/kundservice/drift-och-tackning/tackningsk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

Du kan mycket väl ha 2G (edge) och samtidigt 4G-täckning, utan att ni har någon 3G i området. Det är klart värt att testa.

Kolla täckningskartan
http://www.tele2.se/kundservice/drift-och-tackning/tackningsk...

Jo precis .. har Telenor på mobilen och har ingen teckning alls på 3g nätet ... men 4G funka hur bra som helst xD

Permalänk
Medlem

Citat från sidan:

OBS! Ska du spela multiplayerspel så kanske det inte kommer att fungera tillfredsställande då svarstiderna blir höga p.g.a. distansen mellan parabol och satellit. Övriga it-tjänster fungerar alldeles utmärkt så som voip och stream.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

nej internet's hastighet har väldigt lite med ms att göra (ms = ping)

citat från nyteknik.se

"Svarstiderna är förhållandevis långa, 600-650 millisekunder.

-Det ger en gigantisk fördröjning i systemet. Om man spelar onlinespel sker det man gör inte i realtid. Det kommer också att bli problem med exempelvis Skype"

du kommer ha mer än en halvs sekund fördröjning i skype och spel... (låter lite men i verkligheten är det svindrygt / jobbigt)

förresten du har inte missat att man inte längre kan får obegränsat genom tooway va?

här är det aktuella dyraste abonnemanget

Tooway XXL 50 Gb* 20 Mbit/s 6 Mbit/s 12 mån 995 kr 795 kr

och stjärnan betyder Datavolym markerad med * innebär obegränsad mängd nattetid (23.00 - 07.00), vilket inte belastar den maximala månadsvolymen.

Nja, ms är en förkortning för millisekund och PING är en metod att använda protokollet ICMP, isch
But i get your point.

Till TS:
Hastighet är egentligen helt fel ord att använda. Det vi benämner hastighet är inte hur fort paketet åker (hur fort Postens lastbil kör), utan hur mycket data man kan skicka på en och samma gång (hur många lådor det går att trycka in i Postens lastbil). "Hastigheten" är det inget fel på över parabol. Man kan ju streama full-HD digital-TV över satellitlänk (parabol) utan problem.

Problemet är att det tar så otroligt lång tid för paketet att färdas från parabol till satellit och tillbaka. Det går alltså att skicka 20Mbit (2,5 MB) på en och samma gång, men det tar runt en sekund för paketet att komma dit det ska (till skillnad från t.ex fiber som går med ljusets hastighet och kan åka mycket långt på bara några få millisekunder).

Som några redan skrivit går det alltså att surfa, streama film, tanka ner saker osv. utan problem, men när det kommer till onlinespel där man behöver vara med i nuet blir det lite jobbigare eftersom du kommer ligger över 1 sekund efter alla andra i spelet, vilket så klart kan bli väldigt frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Problemet är att det tar så otroligt lång tid för paketet att färdas från parabol till satellit och tillbaka. Det går alltså att skicka 20Mbit (2,5 MB) på en och samma gång, men det tar runt en sekund för paketet att komma dit det ska (till skillnad från t.ex fiber som går med ljusets hastighet och kan åka mycket långt på bara några få millisekunder).

Satellitsignalen går också med ljusets hastighet. Problemet är bara att signalen ska upp till satelliten (på 35786 km höjd över ekvatorn) och tillbaka.
Detta motsvarar en fiberkabel som går fågelvägen Stockholm-sydpolen drygt fyra gånger, förutsatt idealfallet att du bor precis under satelliten (vid ekvatorn) samt att satellitens mottagarstation också befinner sig där.

Sätter det problemet med latens hos satellitburet internet i perspektiv?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Men vad har ni för internet idag mer i detalj, Net1 men sen? Hastighet? Antar att det är kopparledning?

Nej vi använder oss av mobiltbred band och med Routern R-90. Den ska kunna ge oss 9 ner och 3 upp. Men vi får bara ut 1 ner och 0.5 upp Ca

Skrivet av prod01:

Du kan mycket väl ha 2G (edge) och samtidigt 4G-täckning, utan att ni har någon 3G i området. Det är klart värt att testa.

Kolla täckningskartan
http://www.tele2.se/kundservice/drift-och-tackning/tackningsk...

Det ska jag göra

Visa signatur

Intel core I7 3770 3.4Ghz
Nvidia gtx 560 ti TOP
Kingston ddr3 12GB

Permalänk

Altså det finns 4g mottagning nära jag bor runt2 km men ingen mast. Finns det nånting man kan göra ?

Visa signatur

Intel core I7 3770 3.4Ghz
Nvidia gtx 560 ti TOP
Kingston ddr3 12GB

Permalänk

Ska nog prova tooway och se hur det funkar för net1 funkar inte alls i fjällvärlden .ska mest ha internet för väderleks koll och mailen . andra alternativet är använda edge men då det blir storhelg blir allt sånt överlastad .som tex påsk

Visa signatur

//pelleplutt

Permalänk

ja då har man monterat upp parabolen samt testat vad internet orkar med , och förvånande nog så pallade det fullt ut ner på 20mbit samt 5 mbit upp men är helt nöjd då jag inte har full signal , har 11 av 13 som dom vill man ska ha.

men ska säga lite om pingen , och den är som dom skriver på sidan hög, jag hade mellan 600-900ms när jag provade olika spel, men att köra skype funkar alldeles utmärkt samt surfa.

i helhet så funkar detta internet bättre än net1 eller telia edge , som annars bara finns att tillgå där mot fjällvärlden just nu. Ska upp i helgen till stugan där det är monterat och prova lite mer, då vi är några stycken som åker upp och få det lite mer stresstestat med fler som sitter och använder det.

Mer information om detta internet finns att kolla på www.rbsat.se

Visa signatur

//pelleplutt

Permalänk

sattelit internet 2.0

Nu är jag tillbaka med en fråga om sattelit internet. Det är så att nu har vi beställt tooway. Och jag e ju en gamer som sagt haha men iallafall, Jag har läst att det borde gå bra att spela gta online då det inte är så ping krävande förutom vid deathmatch,tennis och såna där saker. Jag och mina polare brukar bara cruisa. Min fråga till er är Tror NI att det kommer funka bra? sen har jag en annan. Om jag spelar bf4 kommer det lagga lika mycket för att jag har samma dåliga ping eller kommer det inte lagga för att jag får nu ist 22 mb/s?

Visa signatur

Intel core I7 3770 3.4Ghz
Nvidia gtx 560 ti TOP
Kingston ddr3 12GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolen8123:

Nu är jag tillbaka med en fråga om sattelit internet. Det är så att nu har vi beställt tooway. Och jag e ju en gamer som sagt haha men iallafall, Jag har läst att det borde gå bra att spela gta online då det inte är så ping krävande förutom vid deathmatch,tennis och såna där saker. Jag och mina polare brukar bara cruisa. Min fråga till er är Tror NI att det kommer funka bra? sen har jag en annan. Om jag spelar bf4 kommer det lagga lika mycket för att jag har samma dåliga ping eller kommer det inte lagga för att jag får nu ist 22 mb/s?

Ping har inget med antalet bps att göra så det är omöjligt att svara på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

bps?

Visa signatur

Intel core I7 3770 3.4Ghz
Nvidia gtx 560 ti TOP
Kingston ddr3 12GB

Permalänk

Ja, bps, precis samma sak som du skrev men utan prefixet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så insatt i internet via satellit, men efter en snabb googling så verkar svarstiderna vara enorma jämfört med "vanlig" uppkoppling. Runt 600-650ms enligt NyTeknik och det är verkligen mycket och knappt användbart att spela något multiplayer-spel över skulle jag säga. BF4 är bara att glömma, och i princip allt som kväver snabb responstid.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -