Permalänk
Medlem
Skrivet av Cigge88:

Känns som rätt så bra för att vara på luft.

Följer chassifläktarna samma kurva?

Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med Chassi fläktarna än. Finns 2st CPU, 3st Chassi & 3st Optional fläkt platser på mobo. Alla PWN, ser att du har samma mobo.

Den enda som irriterar mig är att dom snålat på fläktstyrningen för OPT platserna. Det är endast fasta hastigheter eller förinställda duty, performace, silentmode osv i bios. Chassi fläktarna går ju att styra precis som cpu fläktarna. Det är så man vill ha det. Kommer troligen använda mig av mina PWN splitters som jag köpte förut och dra alla chassi fläktarna till en fungerande PWN plats.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med Chassi fläktarna än. Finns 2st CPU, 3st Chassi & 3st Optional fläkt platser på mobo. Alla PWN, ser att du har samma mobo.

Den enda som irriterar mig är att dom snålat på fläktstyrningen för OPT platserna. Det är endast fasta hastigheter eller förinställda duty, performace, silentmode osv i bios. Chassi fläktarna går ju att styra precis som cpu fläktarna. Det är så man vill ha det. Kommer troligen använda mig av mina PWN splitters som jag köpte förut och dra alla chassi fläktarna till en fungerande PWN plats.

Okej. Jag kommer använda corsair link med pwm splitters. Hade en fläktkontroller i förra burken, men funkade dåligt med pwm, plus att den inte är så lättåtkomlig i och med hur burken står. Hoppas jag får detta och lira.

Längtar tills jag har alla delar på plats så jag kan börja följa dina klockningsguider

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem

Nice bygge )

Har beställt samma CPU och mobo

Har även samma chassi och två gtx780 classified, ska dock in med riktig vattenkylningen

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTarpZ:

Nice bygge )

Har beställt samma CPU och mobo

Har även samma chassi och två gtx780 classified, ska dock in med riktig vattenkylningen

Du kommer bli så nöjd! Det blir bra för ska man övervolta dom där Classified korten kan det bli varmt!
Ska även in vatten i min rigg men inte riktigt än!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du kommer bli så nöjd! Det blir bra för ska man övervolta dom där Classified korten kan det bli varmt!
Ska även in vatten i min rigg men inte riktigt än!

Jojojo! Det gäller att smida medan järnet är varmt!

Visa signatur

[MOBO] Rampage IV BE [CPU] 4930k @4,2 GHz [GPU] Evga GTX 1080 Classified [RAM] 32Gb Dominator Platinum 2400Mhz cl9 [PSU] AX 1200i [Chassi] 900D [OS Drive] Ocz Revodrive 3 [Storage] 1,5Tb SSD + 3Tb WD Black [Screen] Acer XB270HU [Cooling] 1540 rad 2xD5, EK block: CPU, GPU, Mobo [MAC] MBP 15" Retina [PS4] + 750Gb SSD [NAS] QNAP TVS-471 i7 16Gb 18Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Intel® Core™ i7-4930K Processor 6 Core 12Threads (12M Cache, up to 3.90 GHz)
Eftergårdagens artikel om halvledartillverkning så är man än mer imponerad över vad man kan tillverka idag! Bra jobbat Intel!
http://www.sweclockers.com/nyhet/17741-video-verktyg-och-inst...

http://imageshack.us/a/img850/7792/bmyv.jpg

http://imageshack.us/a/img820/6188/h0si.jpg

http://imageshack.us/a/img834/9933/vlbv.jpg

Jobbar du möjligtvis på volvo? känner igen handskarna!

Trevligt bygge btw.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Jobbar du möjligtvis på volvo? känner igen handskarna!

Trevligt bygge btw.

Ja ibland är jag på Volvolastvagnar i Umeå. Det är min huvud kund. Har egen företag och jobbar som industrikonsult.
Lär dock bli mindre nu med alla nedskärningarna dom gör.
Handskarna jag köpt på Grolls Arbetskläder i Umeå

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja ibland är jag på Volvolastvagnar i Umeå. Det är min huvud kund. Har egen företag och jobbar som industrikonsult.
Lär dock bli mindre nu med alla nedskärningarna dom gör.
Handskarna jag köpt på Grolls Arbetskläder i Umeå

Tänkte att jag jobbat på volvo lastvagnar fram till nu som industrikonsult. Hade likadana handskar bara. Va trevligt med eget företag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Tänkte att jag jobbat på volvo lastvagnar fram till nu som industrikonsult. Hade likadana handskar bara. Va trevligt med eget företag

Jahaja! Jo det är så mycket bättre än att vara anställd!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Även nya Ivybridge-E serien ser ut att ha lite konvex IHS eller värmespridare som många säger! Det här duger inte helt enkelt inte!

Dold text

Fotat med Samsung S3 i dålig belysning så bare with me!
2 av 6 kärnor utmärkte sig rätt mycket då dom förhållande vis alltid skjöt upp drygt 10c högre än sina bröder under belastning.
Efter att ha monterat om min H110 ett antal gånger och testat diverse tekniker med kylpastan bestämde jag mig för att lappa prollen.

H110 blocket är CNC fräst och är med all säkerhet 100% rak så den kommer inge genomgå någon form av lappning.

Så då tar vi en titt på 4930k.

Jag använder mig av Våtslippapper från Biltema börjar på 240 för att avverka ordentligt med material i början.
När man börjar med 240 tänker man säkert, ojj det här var skarpt!
Oroa er inte, efter bara några minuter har man nött ner dom största kornen och sandpappret börjar likna ett 500grade mer.
Dessutom är ytbehandlingen av IHSen rätt hård och tar en stund att nöta hål på.

Använder mig av den plastförpackning som följer med processorns original förpackning. Den är utmärkt då den skyddar kontaktytorna från damm och smutsiga fingrar. Den hjälper också till med att hålla IHSen plan så inte onödigt mycket belastning läggs på ett hörn.

När man slipar ner IHSen så är det viktigt att man får ett jämn resultat. Jag använder mig av en roterande rörelse. Jag snurrar den medsols i en cirkel lika stor som sandpappret. Efter drygt 20varv så flyttar roterar jag processorn i min hand 90 grader. Alltså en fjärdedels varv. Sen fortsätter jag.
Såhär håller jag på tills den är helt plan och det inte längre syns några spår av ytbehandlingen. Därefter går jag ner till 800 sedan 1200 slippapper.

När jag lägger handen på så försöker jag att inte lägga onödigt mycket vikt på ett hörn. Det kan resultera i att man avverkar för mycket material just där. Utan försök testa några olika sätt att hålla den på och byt ofta under lappningen.

Redan efter 5 minuter så syns det att IHSen varit ordentligt konvex. Alltså så har det förmodligen varit betydligt tjockare lager av kylpasta kring kanterna.
Ivybridge-E har lödd IHS så delidd är inget man ger sig på eller behöver för den delen då värmeöverföringen till IHS redan är så bra den kan bli.

Efter drygt 2 timmar så känner jag mig nöjd! Blev ingen "glossy" spegelblank yta 100% fri från repor men det duger helt klart.
Då jag lappat tidigare vet jag att det inte hjälper att ha det men har ni tid att putsa så varsågod.
Fokus bör ligga på att få IHSen är rak så att det är samma mängd kylpasta överallt.

Temperaturerna sjönk på alla kärnor med drygt 5c och dom 2 kärnor som utmärkte sig sjönk ca 7c. Så jag känner mig rätt nöjd med resultatet av lappningen.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

riktigt fint bygge! dags för vatten snart eller?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

riktigt fint bygge! dags för vatten snart eller?

Riktigt sugen på vatten faktiskt! Ett minus dock är att jag inte vet något sätt att passera 1.2v på mina 780Ti's.
Nvidia har verkligen gjort det svårt denna gången och vattenkylning på korten känns onödigt om det inte går att passera 1.2v

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Riktigt sugen på vatten faktiskt! Ett minus dock är att jag inte vet något sätt att passera 1.2v på mina 780Ti's.
Nvidia har verkligen gjort det svårt denna gången och vattenkylning på korten känns onödigt om det inte går att passera 1.2v

Ska de inte gå att passera 1,2? Eller är de bara på AMD kort de gör så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Finns det inte lite olika BIOS moddar "där ute" visst, garantin går ju, men kanske du tycker är värt? trevlig lappning!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Finns det inte lite olika BIOS moddar "där ute" visst, garantin går ju, men kanske du tycker är värt? trevlig lappning!

På 780 och titan användes lite annorlunda volt controllers så på dom var det möjligt med hjälp av mjukvara. men referens 780ti är förtillfället låst till 1.2v oavsett bios och annan hack mjukvara. Moddarna har kämpat länge utan resultat.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

På 780 och titan användes lite annorlunda volt controllers så på dom var det möjligt med hjälp av mjukvara. men referens 780ti är förtillfället låst till 1.2v oavsett bios och annan hack mjukvara. Moddarna har kämpat länge utan resultat.

Det suger ju hårt, blir väl kanske hårdvarumoddning Ett 780 lightning lär ju nästan klå ett 780ti på vatten då xD

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Det suger ju hårt, blir väl kanske hårdvarumoddning Ett 780 lightning lär ju nästan klå ett 780ti på vatten då xD

Har haft 2st 780 Lightnings och det gör dom inte på långa vägar.
Visst ett stock 780Ti kanske. Men klockar man upp det i 1150 så presterar det fortfarande bättre än ett 1400Mhz 780.

Mina 2 ligger och tuffar på 1250 nu men hade gärna med vattenblock haft en 24/7 clock på 1350-1400mhz.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk

Har du någon uppdaterad bygglogg på vattenkylningen?

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem

Här fortsätter byggloggen med vattenkylningen

http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1285813-54...

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av William George:

Har du någon uppdaterad bygglogg på vattenkylningen?

Ja det gör det! Kolla inlägget ovanför eller sök efter ett galleri som heter Black Sails. Du hittar också länkarna i min profil.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Ja det gör det! Kolla inlägget ovanför eller sök efter ett galleri som heter Black Sails. Du hittar också länkarna i min profil.

Ok tack.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).