Permalänk
Inaktiv

"Äkta" Apple SSD?

Någon som vet vart man kan få tag i en äkta SSD från Apple? Läser mycket om fläktproblem med iMac när man byter till en SSD som inte kommer från Apple.

Min gissning är någon egen firmware som inte får fläktarna att löpa amok, men jag totalvägrar att köpa en vanlig SSD och sedan behöva styra fläktarna med tredjepartsmjukvara.

Någon som vet vart dessa kan inhandlas?

Permalänk
Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag kan rita ett äpple på en utav mina och sälja den för dubbla priset, deal?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Säljs nog som reservdel. Var beredd på att pynta ut ca 1000:- över motsvarande 3rd party SSD.

Permalänk
Medlem

512GB SSD för 7000:- ? Det är vad för en PC ? 1.5TB ? Kanske till och med 1.75TB ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
99:e percentilen

Skulle vilja se reaktionen om till exempel Samsungs datorer krävde Samsung-SSD:er för att fungera normalt. Verkligen no offence; bara som en kul fundering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

7000kr låter ju helt vansinnigt...och det ser ut att vara fyra enheter till specifikt Mac Pro.

Skrivet av Dunder:

Jag kan rita ett äpple på en utav mina och sälja den för dubbla priset, deal?

Därefter kan du läsa första inlägget och försöka greppa VARFÖR jag är intresserad av en SSD som Apple rekommenderar till sina iMac.

Skrivet av HurMycket:

Skulle vilja se reaktionen om till exempel Samsungs datorer krävde Samsung-SSD:er för att fungera normalt. Verkligen no offence; bara som en kul fundering.

Det är, som jag nämnde i första inlägget, konstigheter med fläktkontrollerna i en iMac när Apple's "egna" hårddiskar inte sitter i, då spårar fläktarna ur och går på 100%...och jag är inte intresserad av ett tredjepartsprogram för att sköta något så trivialt.

Permalänk
Medlem

har för mig att apple använde toshiba ssd:er innan de gick över till pci express

Permalänk
Medlem

Om du tänker fortsätta köra Fusiondrive måste du väl ha en PCIe-SSD, det är väl bara en SATA-kontakt i 2013-modellerna och den är ju redan upptagen av HDDn? Kan minnas fel dock, så dubbelkolla med iFixit. Och behöver du en PCIe-SSD så är det dyrt oavsett hur du gör.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Inaktiv

För 7000;- får man:

INTEL S3500 800GB SATA SSD MLC

eller

2st SAMSUNG 840 EVO 750GB SATA SSD TLC

Om det nu är 2,5" diskar.

Permalänk
Medlem

Insistera att betala några hundra extra för valfri SSD i butik, fixat!

Men allvar, tror de har en extra kontakt eller sladd på deras SSD, som de kopplar fläktarna till. Det är vad jag minns från när jag kollade en video om det på Youtube för hundra år sedan.

Men då kan man ju sälja det för en massa extra cash för folk som använder Apple tror det är så här det ska vara Så blir det när man inte följer standarder som finns. Apple i ett nötskal.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Kolla på iFixit om de inte har något tips för att komma runt disk-sensor-problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag kan rita ett äpple på en utav mina och sälja den för dubbla priset, deal?

Det var ju firmware eller liknande som är skillnaden. Tvivlar på att ditt "äpple" löser det.

Permalänk

Detta bevisar ju bara att apple är ett skit företag. Varför ska man behöva köpa något via dom som kostar mer än dubbla bara för att det ska fungera?
Okej om det skulle skilja några hundra eller sisådär, då kan jag köpa det. Men denna prisskillnad va ju helt sjuk.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av traebit:

Det var ju firmware eller liknande som är skillnaden. Tvivlar på att ditt "äpple" löser det.

Japp, för det fanns ju ingen sarkasm inbäddad i det inlägget, inte alls.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Detta bevisar ju bara att apple är ett skit företag. Varför ska man behöva köpa något via dom som kostar mer än dubbla bara för att det ska fungera?
Okej om det skulle skilja några hundra eller sisådär, då kan jag köpa det. Men denna prisskillnad va ju helt sjuk.

På en HDD som trots allt kan generera lite värme så kan det vara en vettig funktion att låta den styra fläktar men för SSD så är det helt nästintill helt onödigt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christoffer1989:

Detta bevisar ju bara att apple är ett skit företag. Varför ska man behöva köpa något via dom som kostar mer än dubbla bara för att det ska fungera?
Okej om det skulle skilja några hundra eller sisådär, då kan jag köpa det. Men denna prisskillnad va ju helt sjuk.

Det är inte priset som är problemet, det är fläktstyrningen i iMac som ballar ur när det inte finns....ja, vad som nu saknas i en 'vanlig' HDD/SSD som vanligtvis monteras in i en iMac.

Permalänk
Medlem

En smula "off topic".

Jag plockade bytte ut en mekanisk disk till en SSD häromdagen i min nya Mac mini. Den mekaniska disken var av märket HGST. Ett märke ägt av Western Digital.

Kan det vara att de SSD's som sitter i Apple datorer är av samma märke?

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gardinen:

En smula "off topic".

Jag plockade bytte ut en mekanisk disk till en SSD häromdagen i min nya Mac mini. Den mekaniska disken var av märket HGST. Ett märke ägt av Western Digital.

Kan det vara att de SSD's som sitter i Apple datorer är av samma märke?

Ingen aning faktiskt...

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

På en HDD som trots allt kan generera lite värme så kan det vara en vettig funktion att låta den styra fläktar men för SSD så är det helt nästintill helt onödigt.

Om hårddisken jobbar för fullt hela tiden när resten av datorn jobbar 0% kanske möjligtvis då? Men även om hdd inte skulle styra fläktarna så skulle inte det bli ett problem. Har aldrig haft problem med en dator att hårddisken blir för varm.

Skrivet av Segas:

Det är inte priset som är problemet, det är fläktstyrningen i iMac som ballar ur när det inte finns....ja, vad som nu saknas i en 'vanlig' HDD/SSD som vanligtvis monteras in i en iMac.

Är inte priset problem när det kostar 2-3ggr mer än en annan hårddisk? Dom har ju lagt in fläktstyrning för att man ska köpa deras garanterat. Om det skulle finnas en bra funktion så skulle ju alla hårddiskar ha det eller hur?
Med en CPU och andra komponenter i en dator är det ju inte hårddisken som är värme boven precis

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pchelp:

har för mig att apple använde toshiba ssd:er innan de gick över till pci express

De har kört ett antal olika versioner från både Toshiba och Samsung. De med PCIe kör styrkrets från antingen Samsung eller Marvell.

Enklaste sättet att få tag på en godkänd SSD är antagligen att höra med Apple direkt. De säljer fler delar än de har på hemsidan och man får tro deras hemsida.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Om hårddisken jobbar för fullt hela tiden när resten av datorn jobbar 0% kanske möjligtvis då? Men även om hdd inte skulle styra fläktarna så skulle inte det bli ett problem. Har aldrig haft problem med en dator att hårddisken blir för varm.

Nej jag har inte heller haft problem med varma hårddiskar men då har jag heller aldrig byggt en dator där hårddisken sitter inbyggd i skärmen tillsammans med resten av komponenterna ;).

Då ska även tänkas på att en HDD ej är byggd för att köras på samma temperaturer som resten av komponenterna i en dator.

http://www.buildcomputers.net/hdd-temperature.html

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Gardinen:

En smula "off topic".

Jag plockade bytte ut en mekanisk disk till en SSD häromdagen i min nya Mac mini. Den mekaniska disken var av märket HGST. Ett märke ägt av Western Digital.

HGST=Hitachi Global Storage Technologies
Men ja, WD äger märket och det heter bara HGST nu. Inte en förkortning längre.

Skrivet av Segas:

Det är inte priset som är problemet, det är fläktstyrningen i iMac som ballar ur när det inte finns....ja, vad som nu saknas i en 'vanlig' HDD/SSD som vanligtvis monteras in i en iMac.

Anledningen (vad jag har snappat upp) till att fläktarna ballar ur är att "apple" diskarna har en tempsensor som nya diskar saknar (förmodligen är det bara en skillnad i firmwaren då i princip alla diskar har en tempsensor), din dator ser så att det inte kommer någon info från den sensorn och väljer då istället för att ignorera det problemet att anta att din disk är överhettad och sätter fläktarna på max.

Du borde kunna lösa det med att installera en fläktkontroller (mjukvara) vet dock inte vilken, har inte använt någon själv.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av tysonayt:

Nej jag har inte heller haft problem med varma hårddiskar men då har jag heller aldrig byggt en dator där hårddisken sitter inbyggd i skärmen tillsammans med resten av komponenterna ;).

Då ska även tänkas på att en HDD ej är byggd för att köras på samma temperaturer som resten av komponenterna i en dator.

http://www.buildcomputers.net/hdd-temperature.html

Jag är inget proffs på mac datorer, men man kunde väl lika gärna ha satt en temp sensor typ bredvid hårddiskplatsen då? Varför bygga in den i hårddisken och ta så mycket mer betalat för det?
Och antar att fläktarna även är styrda via CPU/GPU osv

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Jag är inget proffs på mac datorer, men man kunde väl lika gärna ha satt en temp sensor typ bredvid hårddiskplatsen då? Varför bygga in den i hårddisken och ta så mycket mer betalat för det?
Och antar att fläktarna även är styrda via CPU/GPU osv

Handlar inget annat än inlåsning till att köpa deras produkter. Microsoft gör liknande med mjukvara inget nytt och något jag antar man accepterar när man fortsätter köpa deras produkter.

Som andra sagt, du hittar en SSD från Apple store eller kolla i någon lokal Apple butik eller testa ringa deras support och se om de kanske har någon lösning. Annars får man väl gå ut och söka om man kan på något sätt att få till det på annat sätt. Antingen genom mjukvara eller någon egen hårdvaru lösning om man inte är villig att betala för en Apple produkt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Jag är inget proffs på mac datorer, men man kunde väl lika gärna ha satt en temp sensor typ bredvid hårddiskplatsen då? Varför bygga in den i hårddisken och ta så mycket mer betalat för det?
Och antar att fläktarna även är styrda via CPU/GPU osv

Varför ? Ganska enkelt, vi pratar om Apple. Allt ska vara slutet så det kan ta dubbelt betalt. Jag håller med att det bästa lösningen är att installera någon slags fläktkontroller, men TS skrev ju att han var motvillig att göra det.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

7000kr låter ju helt vansinnigt...och det ser ut att vara fyra enheter till specifikt Mac Pro.

Just för Mac Pro används PCIe SSD's som är rätt bra mycket snabbare än your average SATA SSD. Därför är priset någorlunda berättigat.

Jag fattar dock inte varför folk hänger upp sig på denna disk när TS inte ens har en Mac Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av satoshi:

Just för Mac Pro används PCIe SSD's som är rätt bra mycket snabbare än your average SATA SSD. Därför är priset någorlunda berättigat.

http://cdn-static.zdnet.com/i/r/story/70/00/016667/2013-06-11...

Jag fattar dock inte varför folk hänger upp sig på denna disk när TS inte ens har en Mac Pro.

Tack för klargörelsen.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Handlar inget annat än inlåsning till att köpa deras produkter. Microsoft gör liknande med mjukvara inget nytt och något jag antar man accepterar när man fortsätter köpa deras produkter.

Som andra sagt, du hittar en SSD från Apple store eller kolla i någon lokal Apple butik eller testa ringa deras support och se om de kanske har någon lösning. Annars får man väl gå ut och söka om man kan på något sätt att få till det på annat sätt. Antingen genom mjukvara eller någon egen hårdvaru lösning om man inte är villig att betala för en Apple produkt.

Skrivet av JohanFalk:

Varför ? Ganska enkelt, vi pratar om Apple. Allt ska vara slutet så det kan ta dubbelt betalt. Jag håller med att det bästa lösningen är att installera någon slags fläktkontroller, men TS skrev ju att han var motvillig att göra det.

Precis det jag mena oxå, är sjukt att man ska vara tvungen att köpa just deras som är kraftigt högre pris. Hade den kostat någon hundrig mer hade det inte spelat någon roll imo. Men när det skiljer uppmot dubbla så är det bara sjukt

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Jag är inget proffs på mac datorer, men man kunde väl lika gärna ha satt en temp sensor typ bredvid hårddiskplatsen då? Varför bygga in den i hårddisken och ta så mycket mer betalat för det?
Och antar att fläktarna även är styrda via CPU/GPU osv

Som du och nu även andra i tråden har nämnt så är det antagligen så simpelt som att Apple vill kunna ta betalt för det.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!