Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk

Skulle kört det om det fanns bättre driver-support för flera skärmar etc

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blargmode:

Det kan jag inte hålla med om. Här är min erfarenhet för att få wifi att fungera i min laptop:

Linux:

  1. Funkar inte självmant, måste leta drivrutiner.

  2. 4 timmar senare vet man att de inte finns till mitt nätverkskort men att man kan ta liknade och kompilera om det så att det ska fungera.

  3. Har ingen aning om var man ska börja; tar sig till ett linux-forum för att fråga.

  4. Bli idiotförklarad för att man inte redan vet hur man gör av linux-översittarna.

  5. Ge upp; installera Windows.

Windows:

  1. Fungerar redan.

Och om man mot förmodan skulle åka på problem med Windows så kan man vanlightvis lösa det på mindre än 5 minuter på Google.

Kan väl erkänna att jag inte har något emot Linux i sig, i de flesta fallen fungerar distar som tex Ubuntu eller Mint skitbra direkt. Det är communityn som stör mig mest. Apple fanboys är mil efter Linuxfanboysen när det kommer till självbeundran.

Ett pro-linux argument är inte "Det är inte Microsoft".

Jag upplever den totala motsatsen.

Till Windows måste man leta upp drivrutiner på nätets alla hörn och vrår till i princip allt. I en del fall är det relativt smidigt när man kan hämta alla drivrutinerna hos tillverkarnas supportsidor. Dock så är det oftast mer än en tillverkares hemsida man är tvungen att trockla sig igenom. Alla dessa antibot-system man måste brottas med innan man ens får ett spårämne till nerladdningsbar drivrutin.
Undantaget är ju de fall datorerna kommer med Windows förinstallerat, men nu är det väl inte det vi pratar om här?
Om så är fallet så skall vi vara rättvisa även åt andra hållet och uppge upplevelsen från datorer där Linux kommer förinstallerat.

Linux däremot. Ladda in Linux-distributionen via en valfri metod. I regel från en Live DVD/USB, och allt fungerar på direkten. Ytterst få undantag någon enstaka del inte fungerar. I de fallen beror det på att datorn/datordelen ifråga är av typen exotisk "Windows Only." , och i det fallet har man köpt delarna/datorn enbart för att köra just Windows och inget annat.

Linux fungerar allt som oftast "out of the box", medans Windows kräver drivrutiner från nätets alla hörn och vrår.
Till och med så "illa" att Linux fungerar ypperligt även med äldre hårdvara som Microsoft/andra tillverkare slutat stödja.
Exempel på detta är min Färglaserskrivare, som det inte existerar några 64-bitars drivrutiner till. Rätt kört. Men under Linux fungerar den utan några som helst problem än idag, och lär göra det för en bra tid framöver. Ännu fler exempel finns det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.
När fler i Sverige använder linux så kommer företag och staten också att erbjuda program till linux eller eventuellt helt byta till linux.
Dvs skolor, staten och den offentliga sektorn kommer inte att köpa licenser till Office, Windows osv vilket i sin tur betyder mindre kostnader för staten och du som skattebetalare.

Jag vet, det är en stor begynnelsekostnad men långsiktigt är det värt det både ekonomiskt men även för att man inte är låst till Microsoft.

Visst det är nice med linux! Men att det är användarvänligt är lång ifrån sant.

Vad menar jag med detta? Vadå inte användarvänligt? Jo, många Linux distributioner är väldigt användarvänliga. Men som väldigt många utöver oss dator/data intresserade så vill man bara att det ska fungera! Detta är en stor anledning till att Apples produkter har ökat enormt, det är enkelt smidigt, det funkar helt enkelt!
Samma gäller Windows, det är inte ofta man behöver tänka på kompatibilitet eller liknande.

Linux är jätte bra för kunniga, och om mer kunniga, intresserade människor som vill använda Linux. Då kommer troligen mer utvecklare öppna ögonen för att utveckla mer och mer mot att vara kompatibelt för linux.

Jag använder linux till det som jag anser det är bäst till! System som ska ligga och tugga länge, tjänster som helst bara ska fungera. Webserver, DNS och liknande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Just formatera en partition kanske går snabbare, men många andra saker finns inte lika lättillgängligt. Jag har inte lyckats hitta hur man skriver ny MBR till en disk genom GUI i Windows.

Som jag skrev är Windows mer användarvänligt, eftersom merparten av problem är lösbara via klick, med lättförklarliga namn och ikoner. Skriva en ny MBR är inte något som finns som en klickbar åtgärd, och jag vet inte riktigt om det är ett problem, eftersom man rätt sällan behöver göra så. Aldrig, för mig personligen. Men för att rädda situationen är detta inte ett fall där Linux är bättre, utan bara lika dåligt. Det finns nämligen ett textkomando för det i Windows miljön. Trist nog, antagligen eftersom Windows bootar, och erbjuder en automatisk funktion för att laga MBR om det inte är systemdisken som fått på huvudet, så ligger verktyget på installations-skivan.
bootrec /RebuildBcd
bootrec /fixMbr
bootrec /fixboot

Skrivet av SysGhost:

Till Windows måste man leta upp drivrutiner på nätets alla hörn och vrår till i princip allt.

Microsoft update? Enda gången jag varit tvungen att göra något manuellt är när det är nätverkskortet som saknar drivrutiner. Därefter har det varit enkelt att peka på den automatiska uppdateringsfunktionen för att hitta den bäst anpassade drivrutinen från Microsofts site. Enda gången man egentligen behöver något annat är möjligen när man bestämmer sig för att man vill ha mjukvarupaketet som hör ihop med exempelvis grafik-kort. Det fungerar utmärkt med de certifierade drivrutinerna från Microsofts site, för "vanligt bruk" men spel kräver ofta uppdaterade drivrutiner, och supportens första "åtgärd" brukar vara att kräva att man uppdaterar.

Återigen. Linux är inte "bättre" eller "sämre", bara annorlunda, och tröskeln för att själv kunna underhålla systemet är högre då det är mindre användarvänligt. Just att det är mindre användarvänligt gör dock många gånger att man kan lösa problem som man på en Microsoft plattform helt enkelt inte kan påverka utan att programmera ny mjukvara. För, och nackdelar med allt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

...för att jag redan kör det bästa; OS X.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seto1:

Inget behov till det.

Finns inget som linux gör som inte windows kan göra.

Jag anser att folk som använder Linux tror att dem är speciella (bättre) på nått sätt för att dem skriver Apt-get install, istället för att trycka installera.

Ps, har testat en hel del distros.

Fönsterhanteringen är bättre enligt mig, att säga att X och Y program skall starta på Skärm 1 och 2 exempelvis. Att kunna byta virtuella desktops eller köra sessions som finns i KDE. Ha exempelvis ett workflow för programmering, ett workflow för anteckningar, etc där utseendet och inställningar på hela desktopen ändras och program startar som du valt skall starta under denna session medans andra sessioner pausas.

Kunna styla desktopen exakt så som man vill ha att den skall se ut. Och slippa att varje program har sina egna ramar och ser på sitt eget sätt.

Att enkelt kunna dra i program med bara ALT är något jag saknar varje gång, dropdown terminal samt kunna skripta till sig så enkelt.

Kört med rolling release Arch nu över 4år. Bytt moderkort hårddiskar processor grafikkort allt utan en ominstallation. Även systemdisken har jag bytt och gjorde det enkelt med en Copy / Paste av filer från tidigare disken till SSD.

Skrivet av anon176726:

Så det går snabbare att läsa en manual för allt man ska göra än att trycka på någon knapp?
Riktigt dåliga argument.
CLI är trevligt så länge du kan alla kommandon för det du behöver göra.

Övning.
Formatera och partitionera disk i Linux och komma åt den:
Man fdisk
Man mkfs
Man fstab
Man mount
Och läsa vad alla gör och fatta vilket filsystem man ska ha osv osv.

Eller högerklicka på disken i "den här datorn" och välja formatera. Sedan klicka på ok.

Vilket går snabbast?

Du menar

Gparted slår allt Windows har med att komma för att formatera, resiza och partitionera hårddiskar och SSDs.

Om man vet vad man gör så är terminalen snabbare. Du förutser att folk skall veta att man kan klicka på den här datorn och formatera. Skall man resiza en partition vad gör man då? Flytta en partition då? Vad sägs om att aligna en partition för SSDs hur många frågor har det inte kommit upp på Sweclockers angående detta och alla kommandotolk man får köra för att få reda på om det är rätt eller inte. Hell att veta om trim fungerar....

Några klagade på monitors, Här kommer från sensors det som följer med oftast flesta distros, samt nVidia.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför skulle det behövas extra supportpersonal? Det går inte åt mer personal för support bara för att man använder ett annat OS. Vem vet, det kanske installeras mindre skräpprogram när man får tillförlitliga programvarukällor och slipper problem med malware, virus och sådant. Dessutom är det inte bara operativsystemet som kostar licenspengar. Kör man Microsoft så kanske man även får dras med MS Office och andra licensierade programpaket. Visst finns det open source även för Windows men det blir inte lika naturligt som med Linux.

det behövs mindre supportfolk, vilket naturligtvis i sig är problemet. om jag jobbar med ett system som kräver mycket underhåll och min utbildning under åratal enbart handlat om att avhjälpa dessa så kommer jag ju inte föreslå eller stödja infasande av ett anat system som 1. jag har sämre koll på. 2. medför större risker att göra mig överflödig, både av den anledningen och att det funkar bättre. på de flesta håll gör liksom inte bara ekonomiavdelningen en upphandling av ett system utan att höra efter med de som sitter med kompetensen i området. kortsiktigt bra upphandlingar är iof inget unikt, nånstans egentligen.

i snitt sägs varje kontorsråtta dagligen förlora 2 timmar enbart på krånglande eller omständliga mjukvaror. vilket system kan då vara främst kopplat till det här med tanke på spridning tro.

dessutom orsakar detta faktiskt indirekt sjukdom vare sig nån sa det ironiskt eller ej tidigare i tråden:

Citat:

Psykiska problem har visat sig kunna ha impakt på matsmältningen. Däremot hur han kan få psykiska problem av Windows 8 är ganska imponerande.

stress orsakar dålig matsmältning, dålig matsmältning orsakar sjukdom, trasiga verktyg orsakar stress.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/hallandsnytt/datorproblem...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

i snitt sägs varje kontorsråtta dagligen förlora 2 timmar enbart på krånglande eller omständliga mjukvaror. vilket system kan då vara främst kopplat till det här med tanke på spridning tro.

SAP!!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Frågan är väl snarare varför man skulle byta till Linux. Jag vill inte krångla i timmar för att göra saker jag kan göra direkt i Windows. Jag är nöjd med Windows to be honest.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Jag och säkert många andra skulle vilja veta varför ni windows användare inte byter till Linux istället.

Kan man se på Blu-ray 3D och SBS 3D med Linux i burken

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du menar
http://wstaw.org/m/2014/04/25/plasma-desktopHcS574.png

Gparted slår allt Windows har med att komma för att formatera, resiza och partitionera hårddiskar och SSDs.

Skönt argument... Linux är bättre för man slipper alal knappar och iconer, korkade program som förvirrar och ställer till det så man inte vet vad man håller på med, men vänta, när Windows gör något bättre, då plockar vi fram just en sådan mjukvara i alla fall.

Skrivet av Commander:

Om man vet vad man gör så är terminalen snabbare.

Hur hög är skillnaden på förkunskaperna som behövs för att veta vad man ska skriva för att partitionera & formatera en disk i Linux VS Windows? Personligen anser jag nog att textkommandon är klart mer avancerade att lära sig, än att högerklicka på den här datorn, och välja "hantera" och därifrån gå till diskhantering, för att högerklicka och partitionera / formatera i ett svep. Men faktum är att man behöver faktiskt inte göra det i Windows.

Skrivet av Commander:

Du förutser att folk skall veta att man kan klicka på den här datorn och formatera.

Klart rimligare än att man ska klara av och gissa sig till:
fdisk
mkfs
fstab
mount

+ parametrar.

Helt enkelt eftersom bilder gör det lättare för folk att gissa sig fram.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.
När fler i Sverige använder linux så kommer företag och staten också att erbjuda program till linux eller eventuellt helt byta till linux.
Dvs skolor, staten och den offentliga sektorn kommer inte att köpa licenser till Office, Windows osv vilket i sin tur betyder mindre kostnader för staten och du som skattebetalare.

Jag vet, det är en stor begynnelsekostnad men långsiktigt är det värt det både ekonomiskt men även för att man inte är låst till Microsoft.

Nja nu stämde ju inte allt det där. När jag testade ubuntu och några andra dist. för några år sedan.
*Gratis, japp +
*Opensource, japp, dock osäker på nyttan för mig personligen
*enkel, nja efter 2 kvällar fick jag den att visa bild på tven som datorn skulle användas vid, inte som windows som är plugg and play -
*Säker, jepp + (dock inte drabbats av något på windows under 20års tid)
*snabbt, check +
*tusen gånger mer användarvänligt än windows, nja då inget funkar out of the box i linux utan användaren måste göra allt för att det ska fungera så är det inte direkt vänligt för de som inte har stora kunskaper om mjukvara. Att behöva använda consolen för allt, eller installera varje del man behöver manuellt e inte användarvänligt -

Sedan så finns inte de program jag använder och kan till linux, spel fungerar sådär via vine, kan windows redan.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är egentligen ganska hopplösa trådar. De flesta som deltar har redan gjort ett val och har ingen avsikt att byta; var och en gräver ner sig djupare i sin skyttegrav.

Diskussioner som denna följer ofta vissa mönster:

  • anekdotiska bevis som "ingenting fungerade för mig" kontra "allt fungerade för mig"

  • tant Agda som är en hejare på CAD och Photoshop CC alternativt föredrar att strunta i X och nöja sig med framebuffer och tmux

  • har egentligen inte den blekaste men vet egentligen hur allt ligger till

  • ifall det saknas argument kan man alltid slänga in lite mambojambo i tråden som "användarvänligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0gelbice:

Skulle kört det om det fanns bättre driver-support för flera skärmar etc

Kör med Nvidias drivrutiner, fungerar fantastiskt bra med flera skärmar. Finns många möjligheter att justera efter behov. Inga problem där inte. Dock vet jag inte hur det ser ut för AMD.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Medlem

Användarvänlighet är en farlig term att slänga sig med i det här ämnet.

Jag som jobbar med administration i Windows-miljö gör en hel del i Powershell, eftersom det går snabbare. För mig är det alltså användarvänligare. För någon annan är det raka motsatsen som gäller.

Linux av idag är ofta väldigt intuitivt, men sen spelar ju igenkänning stor roll för hur lätt något uppfattas.

Det är väldigt svårt att ge något rakt svar på frågan om användarvänlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Du menar
http://wstaw.org/m/2014/04/25/plasma-desktopHcS574.png

Gparted slår allt Windows har med att komma för att formatera, resiza och partitionera hårddiskar och SSDs.

Om man vet vad man gör så är terminalen snabbare. Du förutser att folk skall veta att man kan klicka på den här datorn och formatera. Skall man resiza en partition vad gör man då? Flytta en partition då? Vad sägs om att aligna en partition för SSDs hur många frågor har det inte kommit upp på Sweclockers angående detta och alla kommandotolk man får köra för att få reda på om det är rätt eller inte. Hell att veta om trim fungerar....

Några klagade på monitors, Här kommer från sensors det som följer med oftast flesta distros, samt nVidia.
http://wstaw.org/m/2014/04/25/plasma-desktopcQe574.png

http://wstaw.org/m/2014/04/25/plasma-desktopdSY574.png

Dold text

Smidigt, men det där är ju helt OT för vad jag svarade på. Alltså är detta helt OT mot mig.
Vi diskuterade att CLI inte är bättre än GUI såvida man inte kan alla kommandon man behöver kunna. Läs vad som diskuterades.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Det här är egentligen ganska hopplösa trådar. De flesta som deltar har redan gjort ett val och har ingen avsikt att byta; var och en gräver ner sig djupare i sin skyttegrav.

Diskussioner som denna följer ofta vissa mönster:

  • anekdotiska bevis som "ingenting fungerade för mig" kontra "allt fungerade för mig"

  • tant Agda som är en hejare på CAD och Photoshop CC alternativt föredrar att strunta i X och nöja sig med framebuffer och tmux

  • har egentligen inte den blekaste men vet egentligen hur allt ligger till

  • ifall det saknas argument kan man alltid slänga in lite mambojambo i tråden som "användarvänligt"

Ja jo det är ju meningen med tråden, att folk ska förklara varför de använder ett speciellt operativsystem istället för si eller så. Det finns inte bättre argument än ens egen upplevelse då det är vad som i slutändan spelar roll för individen och därmed svarar på frågan. Det är en tråd för fanboys helt klart. Håller helt med om att den är meningslös, dock så finns det lite folk som faktiskt diskuterar något vettigt här och var vilket jag tycker är lite små kul att läsa.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag valde "Linux är svårt och otydlig", det är därför jag hellre kör *BSD.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon186252:

Ja jo det är ju meningen med tråden, att folk ska förklara varför de använder ett speciellt operativsystem istället för si eller så. Det finns inte bättre argument än ens egen upplevelse då det är vad som i slutändan spelar roll för individen och därmed svarar på frågan. Det är en tråd för fanboys helt klart. Håller helt med om att den är meningslös, dock så finns det lite folk som faktiskt diskuterar något vettigt här och var vilket jag tycker är lite små kul att läsa.

Tja, visst finns det bättre argument än ens egen upplevelse, än om det är den vi oftast faller tillbaka på. När jag skrev "hopplös" betyder inte det att jag krasst ifrågasätter trådens existens. Däremot skulle det vara trevligt om vi slapp vissa av de återkommande plattityderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Tja, visst finns det bättre argument än ens egen upplevelse, än om det är den vi oftast faller tillbaka på. När jag skrev "hopplös" betyder inte det att jag krasst ifrågasätter trådens existens. Däremot skulle det vara trevligt om vi slapp vissa av de återkommande plattityderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Argumenten är obetydliga om de inte faller individen i smak. Om man nu skall svara på varför man personligen valt si eller så går man oftast inte in på de starka sidorna hos rivalen utan istället blir det t ex "den känns mer användarvänlig", det är trots allt vad de flesta går efter.
Nej nej jag menar också att den inte direkt kommer någonstans när den inte har någon tydlig riktlinje utan endast ett simpelt varför.
Precis detta jag menade med att den är meningslös, mycket som inte är relevant för någon annan än den som skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Skönt argument... Linux är bättre för man slipper alal knappar och iconer, korkade program som förvirrar och ställer till det så man inte vet vad man håller på med, men vänta, när Windows gör något bättre, då plockar vi fram just en sådan mjukvara i alla fall.

Du fick det från?
Om användaren tycker mer om textläge kommer terminalen vara lättare för honom ännu mer om det skall upprepas eller så väljer han gui vägen.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur hög är skillnaden på förkunskaperna som behövs för att veta vad man ska skriva för att partitionera & formatera en disk i Linux VS Windows? Personligen anser jag nog att textkommandon är klart mer avancerade att lära sig, än att högerklicka på den här datorn, och välja "hantera" och därifrån gå till diskhantering, för att högerklicka och partitionera / formatera i ett svep. Men faktum är att man behöver faktiskt inte göra det i Windows.
Klart rimligare än att man ska klara av och gissa sig till:
fdisk
mkfs
fstab
mount

+ parametrar.

Helt enkelt eftersom bilder gör det lättare för folk att gissa sig fram.

Angående cli/terminalen behöver bara kunna programmet som formaterar d.v.s. 1 program, du behöver inte kunna alla 4 eftersom du kan välja att formatera med ett filsystem och systemet kommer automounta disken.

Men igen du har samma möjlighet som i Windows att klicka dig fram till ett program.
Att komma fram till Gparted räcker att man går in på Start och söker partionerare eller dess namn (Gparted), alternativt går in på Start trycker program sedan system.. Medför totalt 3 klick inklusive start knappen då.

Jag tycker att både till textläge, (terminalen mot kommandotolken) och GUIt, (Hanteraren och Gparted) så vinner Gparted. Både på hur båda programmen ser ut men även funktionalitet likaså gäller det terminalen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ok har knappt använt det men har en linux burk på jobbet.
Frågan är bara hur många av alla mina windows program och spel skulle fungera ?
Har man program för 10K eller mera vill man inte krångla med något OS där dom förmodligen inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag har en polare som kör linux. Gissa vem av alla vi som spelar spel tillsammans som har flest problem med att spel och program är inkompatibla.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Jag tycker om Os X mer än linux

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Därför att det inte finns några anledningar att dra till Linux för mig.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Kul tråd, dock blir den ganska lik de andra miljoner som tar upp samma ämne. Ser ingen anledning för någon att byta till linux om de är nöjd med windows, ser dock ingen anledning för någon att byta till windows om de är nöjd med linux heller. OSX är en del för sig, inte spenderat mycket tid i det, men användarvänlighet jämfört mot linux/windows, nej det vill jag inte påstå.

Fast det viktigaste på en dator som man sitter och gör lättare saker på idag är inte datorn i sig. Mer kringutrustning såsom tangentbord och en bra skärm. Datorupplevelsen blir mycket trevligare då, oavsett OS.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Jag kör linux och windows parallellt och hittar varje dag nya saker i linux så snart kommer jag inte behöva windows alls. Det är bara frågan om att lära sig tillräckligt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag kör typ "varannan Windows", just nu win7 x64 U. p.g.a spel.
Jag jobbar inte med datorer, så det är egentligen bara nöjen jag
sysselsätter mig med. (spel, film och musik)

Spelen är tyvärr DX-optimerade så jag känner mig lite inlåst där.
Mantle är i sin linda, & jag bryr mig inte så mycket om Sweclockers
favoritspel.

Jag väntar med spänning på "steam os", som jag hoppas har bra stöd fps-mässigt i bl.a CS:GO.
Hoppas bara att grafikkortstillverkare samt ljudkortsdito blir bättre med supporten
av drivrutiner till Linux.
Jag gissar att det fortfarande är directX och microsoft som äger.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh Uleman

Visa signatur

MB Gigabyte G1. Sniper Z87 | CPU 4770K@44/44 | RAM 2x4gb Corsair Vengance CL8 1600@2133 |PSU CM Vanguard 700W | GPU XFX HD7870+IGPU | COOLER Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

ronnylov skrev att "i många fall är det inte svårare..." och det är ju sanning i det. Om du ska utföra ett enda kommando är det troligtvis snabbare att göra det med ett GUI, men om du ska utföra säg 20 kommandon för att uträtta något så är det troligtvis snabbare att köra det i terminalen.

Du vet vilka kommandon du ska skriva in i t.ex. Linux terminal genom att googla fram en lösning på ditt problem, där lösningen allt som oftast redan är färdigskriven med några rader av kommandon som man helt enkelt kopierar och klistrar in i terminalen som sköter resten. Motsvarigheten med ett GUI är att du söker upp lösningen på samma sätt och hittar en guide med 20 steg som du måste följa - det tar troligtvis mer tid. Så nej, du måste inte kunna kommandona utantill, och nej, det är inte betydligt lättare att klicka på 20 ikoner/tabbar/knappar än att kopiera och klistra en snutt text i många fall. Med tiden lär man sig säkert också (som på Windows) att lösa problem utan hjälp.

Men om kommandot inte funkar rakt av då? Vad ska man ändra på? Det är inte helt logiskt, därför säger jag att GUI är bättre bara för att det en begränsning i hur många alternativ man kan ändra på.

Skrivet av Tommy:

Rätt verktyg till rätt sak helt enkelt, jag tror inte att du hurrar över touchscreen om du ska skriva ett dokument på 100 sidor, då är nog tangentbordet ganska fint att ha till hands, samma sak gäller med GUI och terminal.

Exakt! Det du påpekar är det jag menar. Det är väldigt osmidigt att skriva en roman på touchscreen. Men då använder man ju tekniken fel. Finns nog ingen som skulle försöka med det. Det jag menar att man använder touchscreen till är att tex på sin surfplatta peka på Plants vs Zombies, sen är det bara att börja spela. Eller att peka på Youtube sen är det bara att surfa runt.

Skrivet av Tommy:

Sen måste människan förstå tekniken, och inte tvärtom. Det gäller både användare och skapare. Tekniken förstår ingenting själv utan gör bara det den är programmerad att göra. Tror inte riktigt att du vet vad du talar om i ditt sista stycke, då allt egentligen handlar om människans förståelse för teknik ur olika perspektiv.
Jag gillar både Windows och Linux, och är inte på något sätt emot att använda GUI för att göra saker, och ofta är GUI det bästa sättet att göra saker på också. Du generaliserar däremot alldeles för grovt i dina påståenden om vad som är enklast/svårast.

Men vänta lite! Varför ska min morfar förstå vad en webbläsare är, när han inte behöver. Han vill bara kunna ta del av informationen som finns på nätet, sen skiter väl han i hur det funkar. Det är ju byggt av människor och då borde det också vara anpassat för människor. Varför tror du att Siri finns? För att den förenklar! Det ska vara enkelt! Simple is better!
Ta ett annat exempel: Nej, man behöver inte automatlåda på bilar. Men folk köper det ändå! Varför? För att det är smidigare! (Kör själv mest manuell, och har kör lastbilar med manuell låda. Så tro inte att det är för att jag inte kan som jag påstår att det är smidigare med automatlåda)

Skrivet av ronnylov:

Ofta konfigurerar man till exempel en servertjänst i Linux genom att redigera en textfil.

Den första meningen säger allt. Hur många procent av de vanliga användarna tror du konfigurerar en servertjänst rent generellt? Tror du nån av de som använder datorn för att spela och gå in på facebook har gjort det? Det jag menar är att Linux är ett värdelöst som OS för vanliga användare. Det är helt enkelt inte användarvänligt nog när man stöter på problem. Sen funkar det ypperligt för avancerade användare, lätt att administrera, lätt att confa hur tjänster ska bete sig. Men det är inget som vanliga användare är intresserade av.

Skrivet av ronnylov:

Enligt mig är inte Windows enklare att förstå än Linux. Det handlar bara om vad man blivit van att använda. En bilförare som första gången kör motorcykel kan tycka det känns krångligt och onödigt svårt men ändå kan motorcykel ofta vara smidigare i trafiken än bil för den som är van. Att majoriteten kör bil betyder inte att bilen alltid är det bästa valet.

Om vi nu ska ta din jämförelse mellan bil och motorcykel så är det faktiskt så att många använder bilen tack vara att det är smidigare i vardagen för de flesta uppgifter. Ett exempel, du ska åka hem från jobbet och kommer på att du ska handla lite. Visst det klara man med de flesta motorcyklar, alla bilar.
Sen ringer din partner och berättar att du måste hämta era två barn på dagis. Nu funkar inte att ta motorcykeln längre med varor och barn. Om man istället har en bil så kan man fixa båda sakerna utan krångel vilket är varför de flesta använder bil till vardags. Sen så har jag ingen emot motorcyklar (har en själv), men det funkar mycket bättre om man använder bilen i vardagen och motorcykeln som en fritidsaktivitet. Samma med Linux och Windows, det blir helt enkelt smidigare att använda Windows för vanliga användare.

Skrivet av LemonIllusion:

Hade jag fått plats med tangentbord och mus i fickan hade jag tagit det över touchscreen alla dagar. Touchscreen är bara bra på små mackapärer som mobiltelefoner.

Du svarar på ditt eget påstående, hade jag fått plats med tangentbord och mus i fickan så hade du använt det. Men nu får du inte det, eller det är inte smidigt iaf. Det är det jag menar är att använda något som det inte är till för eller är smidigt för. Tex så behöver inte jag tangentbord och mus till min surfplatta för det fyller absolut ingen funktion. Det inbyggda software tangentbordet duger gott och väl för det majoriteten av surfplattor används för.

Skrivet av LemonIllusion:

Angående flaggor, har du testat /?, --help och "man".

Sedan kan ju du berätta för mig hur det är smidigare att klicka, klicka, klicka, klicka, klicka osv. än att skriva in exempelvis "sudo apt-get install filezilla chromium-browser vlc geany dosbox -y" för att installera en hög med program. Ett kommando vs 50 klickningar och massa väntan. Du kan gå ifrån datorn om du gör det med kommandot.

Om du tex skriver chromium eller chromium-browse istället för chromium-browser funkar det inte och det kallar jag inte användarvänligt. Att missa en bokstav och inte få datorn att göra det man vill. Människor är inte skapade att kommunicera genom text kommandon med datorn. Ett GUI är alla dagar i veckan mer användarvänligt för majoriteten av användare.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro