Datorn körs på 1 av 2 st 8 pins? (moderkort)

Permalänk
Medlem

Datorn körs på 1 av 2 st 8 pins? (moderkort)

Hej!
Jag köpte min dator begagnad, den i sign!
Jag tänkte köpa färdigsleevade förlängningskablar till datorn, och upptäckte nu att i moderkortet sitter det bara EN 8 pins, men det finns plats för 2 st...

Hur påverkar detta datorn? =o Den kraschar väldigt ofta, kan det bero på det? Är det skadligt för datorn att bara använda en av 2 8 pins? Dvs få för lite ström.
Vart kan jag köpa en till 8 pins? Han som sålde datorn skickade inte med den andra 8 pins, då den platsen på mitt nätagg är tom. Modulärt, CX750.
Kan jag köpa den separat någonstans? Vet att det finns på inet, men där får jag massvis med kablar isf och jag vill enbart ha en.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Den andra är för extrem överklockning. För alla sansade syften räcker det med en 8-pin.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om jag ska överklocka min i7 4770k till låt säga 4.5 GHz, behöver jag stoppa in den då?
Vart någonstans hittar du att den är till extrem överklockning, och vart går definitionen för extrem?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt ovanligt att man behöver 2st 8-pinskontakter.
2st 4-pin är däremot vanligare

Finns en välskriven informationstråd om just detta. Där finns garanterat svaret på dina frågor.
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Okej, så jag borde alltså kunna klocka utan störe problem?
Är du duktig i övrigt på datorer?
Jag får bluescreen varje dag, står "win32k.sys"

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Okej, så jag borde alltså kunna klocka utan störe problem?
Är du duktig i övrigt på datorer?
Jag får bluescreen varje dag, står "win32k.sys"

Jag skulle nog börja med att försöka installera om Windows och se om detta löser problemet, jag hitta inte jätte mkt om just detta när jag googla men dom flesta verkade rekommendera att man installerar om Windows.

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det är ju relativt nyformaterat då jag köpte datorn, cirka 1 månad sen. Men har nu uppdaterat min SSD, då det tydligen varit ett vanligt fel hos Corsair Force GT. Om det inte löser problemet antar jag att ja får omformatera.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Okej, så jag borde alltså kunna klocka utan störe problem?
Är du duktig i övrigt på datorer?
Jag får bluescreen varje dag, står "win32k.sys"

Det kanske finns mer info om vad som hänt i crashdumparna.
Hämta bluescreenview och ta dig en titt. Kanske inte säger dig så mycket men STOP code brukar vara användbart när du gör en googlesökning på problemet.

Annars kan det finnas relevant info om vad som går fel om du tittar i Event Viewer. Bara att söka på event viewer i startmenyn eller högerklicka på my computer och välj manage - välj event viewer.

Skulle gissa på att det i så fall står något under Custom views - Administrative events.
Här listas en hel hög av errors och warnings. Inget att oroa sig för generellt men kolla upp tidpunkten för när datorn kastar en bluescreen och kolla sen in vad som hänt precis innan i eventviewern.
Har lite ont om tid nu så hinner inte skriva mer utförligt för närvarande. Men du kanske kan hitta något där och googla lite.

Citera mig om du har frågor eller postar info om vad du hittat så jag hittar tillbaka till tråden ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är ju ett MSI MPower.
MPower är för extrem överklockning så det är därför den har ett till 8 pin.
Vissa modeller av MPower kan ha 64GB ram tror jag.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Såhär står det i Blue Screen Viewer.
10/10 bluescreens:
Antingen SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION eller PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Caused by driver: Win32k.sys
Sedan i rött står det på varje under "Adress in stack"
"ntoskrnl.exe"
"win32k.sys"

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

""PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA""
Kan betyda ett par olika saker som dåligt/för högt klockat RAMminne, dåligt/för högt klockat internt minne i processorn(troligen inte detta om du inte klockat), dåligt/för högt klockat minne på grafikkort, heller skadad HD/SSD (och det behöver INTE vara enbart C då).
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc957625.aspx
http://www.reviversoft.com/sv/blog/2012/09/a-guide-to-blue-sc...

Så prova att klocka ner cpu/minne/gpu en del och se om det hjälper tex minnet kör det i en lägre hastighet ett tag (tex 1333mhz som är standrad farten om du ej väljer XMP profil).

Sen antar jag att det är burken i din sig det handlar om?
Då kommer frågan hur gamalt är ditt Corsair CX 750W?
Frågar för är det runt ett år (om det tex är inköpt samtidigt som 7950 som fanns för ett år sedan!) så ärrisken att det har börjat tappa kraft och att det då "kan" vara att det ger ut lite ojämn volt/rippel/etc som gör att tex minnet inte gillar det.
I värsta fall så kan det vara så att nätagget faktiskt har skadat nåt i datorn redan (dock hade det lett till att krascherna blir mer och mer vanliga och då att det går ganska fort).
Med andra ord så tror jag inte att det är felet men frågar/varnar för att det ÄR ett skräp nätagg du har som inte är direkt ovanligt att dom börjar dö efter allt ifrån 6mån till ett par år (DVS du bör byta ut skiten!).

Vad jag tror mest på är felet är Corsairs force gt då jag läst en del om att den haft diverse problem har du kollat vad SMART säger om den? ladda ner http://www.hdsentinel.com/ heller http://ssd-life.com/ och kolla.
Men den har du ju uppdaterat säger du, men HUR DÅ slängde du ut den och använder den inte alls heller blev den ssd nr2? (i så fall finns ju problemet kvar i datorn).
Och var det med kingston 120gb du uppdaterade med? om ja så antar jag att det blev en v300?

Om det är en v300 så hoppas jag att du var medveten om detta INNAN köpet http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/nya-kingston-v30... dvs att dom "uppdaterat" den till en ssd med betydligt sämre prestanda än den hade innan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!