Permalänk
Medlem

Vattenkyla Haswell - OK Resultat?

Hej Sweclockers!

Har nyligen installerat min första custom-loop vattenkylning i min dator!
Innan hade jag en Corsair H110 som kylde ner CPU:n.

Specs:
i5 4670k @ 3.4ghz (turbo 3.8ghz) stock clock/speed
gtx 780 @ stock clock
- Vattenkylning -
CPU-Block: EK-Supremacy Plexi-Nickel
GPU-Block: EK-FC780 GTX Ti - Acetal+Nickel
Radiatorer: 1x XSPC EX360 (120x3) och 1x XSPC EX240 (120x2)
Fläktar: 5x Corsair SP120 High Performance (som blåser på radiatorerna, EX360 för in luft i fronten, EX240 för ut luft i toppen)
Pump: Laing DDC 12V DDC-1T
Slang: Masterkleer 10/13 UV White
Kylmedium: Destillerat vatten
Loop-order: Pump > Res > Radiator(240) > CPU-Block > GPU-Block > Radiator(360) > Pump

Nu undrar jag om mitt resultat (vattenkylningens prestanda) är OK eller om någonting står fel till.

I idle ligger CPU:n på runt 22-28 C och hoppar upp till 30-40 C då och då.
I OCCT Linpack AVX går CPU:n upp till 68(Core1) - 65(Core4) efter 1 timmas körning.
GPU:n går upp från 22 C till 30 C enbart av att linpack körs.
Jag bifogar bilder från de olika programmen!

Är detta bra? Jag har för mig att när jag körde min Corsair H110 så låg CPU idle på 18 C och i load på runt 40 (C).
Har svårt att tro att Corsair H110 skulle vara bättre än en custom-loop?

Övrig info:
Ingen luft tycks vara kvar i systemet
GPU kylning fungerar utmärkt, 30 C när jag kör i FurMark.

Permalänk

Ser bra ut sen får du räkna med att du kyler gpu nu också. Därför är temps på cpu lite högre.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag får liknande resultat (endast cpu) med min luftkylning i linpack. Dock får jag ju stå ut med lite mer ljud i den situationen, antar jag. Det är ju bra resultat regardless.

Dags för dig att överklocka nu!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk

Temperaturen i ett vattenkylt system kommer att hålla den temperatur som den mest krävande delen ger ifrån sig. oftast är detta grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceColdGlass:

Temperaturen i ett vattenkylt system kommer att hålla den temperatur som den mest krävande delen ger ifrån sig. oftast är detta grafikkortet.

Nej, långt ifrån.

Det är ett under om du får upp vattentemperaturen över 40c i ett bra system.

I mitt skiljer det bara 2c på vattnet mellan idle och load.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Nej, långt ifrån.

Det är ett under om du får upp vattentemperaturen över 40c i ett bra system.

I mitt skiljer det bara 2c på vattnet mellan idle och load.

Vad har du för system, vattenkylning och temps?

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Nej, långt ifrån.

Det är ett under om du får upp vattentemperaturen över 40c i ett bra system.

I mitt skiljer det bara 2c på vattnet mellan idle och load.

Vad har du i din loop då. Fan för mig diffar det mellan 28 i idle och 61 load på cpu. Nu kör jag klockat på allt som går.

Kör du stock klocks eller.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Vad har du i din loop då. Fan för mig diffar det mellan 28 i idle och 61 load på cpu. Nu kör jag klockat på allt som går.

Kör du stock klocks eller.

Ta och läs igen, skrev vattentemperaturen....

Skrivet av dmiden:

Vad har du för system, vattenkylning och temps?

GTX 680 och en 2500k.

2x 360 XT radiatorer.

Temperaturen bryr jag mig inte så mycket om, det viktigaste är att det är tyst och det är det.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Nej, långt ifrån.

Det är ett under om du får upp vattentemperaturen över 40c i ett bra system.

I mitt skiljer det bara 2c på vattnet mellan idle och load.

haha ja klart men hade du bara kört en prossesor så hade sytemet inte vara 40 grader. alltså är det grakikortet som ger ifrån sig denna extra värme

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Ta och läs igen, skrev vattentemperaturen....

Men du skrev inte vad du har för idle och load temps. Och jag kör med varmare komponenter än du. 2500k och gtx 680 är inte så varma av sig. Jämnfört med 2x r9 290 och en 4770k. Även om jag skulle dra upp fläktar på max 2350 rpm så datorn lättar så skiljer det inte bara 2grader mellan load o idle.

Och jag kör ändå 2x 480 rads plus en 240 rad.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Det folk inte förstår är skillnaden på vattentemp och cpu/gpu..

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dulingen:

Det folk inte förstår är skillnaden på vattentemp och cpu/gpu..

Kan du utveckla mer menar du att skillnaden är 2 grader mellan cpu och gpu i loopen. Vare sig det är i idle eller load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skottkärra:

Kan du utveckla mer menar du att skillnaden är 2 grader mellan cpu och gpu i loopen. Vare sig det är i idle eller load.

Vattnet har inte samma temperatur som komponenterna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceColdGlass:

Temperaturen i ett vattenkylt system kommer att hålla den temperatur som den mest krävande delen ger ifrån sig. oftast är detta grafikkortet.

Oj, vilket felaktigt uttalande! Det finns ingenting som stämmer i den kommentaren.

Vattentempen diffar genom hela systemet. Ett exempel så ni kanske förstår: Vattnet i tanken 25°C, sen går vattnet till GPU och värms upp till 28°C, efter det så går det genom en radiator och kyls ner till 24°C, sedan vidare till CPU där det värms upp till 30°C, efter det så går det genom en radiator och kyls ner till 25°C innan det går till tanken.

Nu har jag bara hittat på de olika temperaturerna i loopen, men ni förstår ju principen.

Edit1:

Skrivet av dmiden:

Loop-order: Pump > Res > Radiator(240) > CPU-Block > GPU-Block > Radiator(360) > Pump
Övrig info:
Ingen luft tycks vara kvar i systemet
GPU kylning fungerar utmärkt, 30 C när jag kör i FurMark.

Du har GPU direkt efter CPU och du får bra temps på GPU'n. Jag tror att CPU blocket har dålig kontakt med CPU'n. Om jag var dig så skulle jag kolla om det sitter rätt, montera om CPU blocket.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skottkärra:

Kan du utveckla mer menar du att skillnaden är 2 grader mellan cpu och gpu i loopen. Vare sig det är i idle eller load.

Temperaturen på vattent ökar INTE mer än 2 grader från idle till load.

Skrivet av Gunner357:

Men du skrev inte vad du har för idle och load temps. Och jag kör med varmare komponenter än du. 2500k och gtx 680 är inte så varma av sig. Jämnfört med 2x r9 290 och en 4770k. Även om jag skulle dra upp fläktar på max 2350 rpm så datorn lättar så skiljer det inte bara 2grader mellan load o idle.

Och jag kör ändå 2x 480 rads plus en 240 rad.

Det är fortfarande vattentemperaturen jag pratar om, och den ökar inte mer än 2 grader från idle till max load.

Även om grafikkortet kanske går upp mot 50c så är vattnet långt ifrån den temperaturen, när jag kollade så låg vattnet vid load på under 30c (29,8) och vid idle runt 28,1c.

Det som påstods i denna posten var att vattnet håller samma temperatur som den varmaste komponenten..
Vilket är HELT felaktigt.

Skrivet av IceColdGlass:

Temperaturen i ett vattenkylt system kommer att hålla den temperatur som den mest krävande delen ger ifrån sig. oftast är detta grafikkortet.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Du har GPU direkt efter CPU och du får bra temps på GPU'n. Jag tror att CPU blocket har dålig kontakt med CPU'n. Om jag var dig så skulle jag kolla om det sitter rätt, montera om CPU blocket.

Har monterat om det två gånger, samma temps :/ Det är ju såna där skruvar med fjädrar man spänner med händerna. Har bytt Jet plate till den rekommenderad för min socket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmiden:

Har monterat om det två gånger, samma temps :/ Det är ju såna där skruvar med fjädrar man spänner med händerna. Har bytt Jet plate till den rekommenderad för min socket.

Okej, då vart det svårare.
Hur mycket kylpasta har du på när du monterar? Kan vara för mycket eller för lite kanske?

Ett långskott: Har du montera slangarna in och ut på rätt anslutningar och inte råkat switcha dem (gäller alltså CPU-blocket)? Om man sätter de fel så kanske inte vattnet blir lika turbulent vilket leder till att det blir ett lager med varmt vatten närmast blocket som ligger stilla och kylningen blir sämre.

Men det verkar konstigt att du har så bra temp på GPU?! Ahh, nu kanske jag kom på nåt. Har du testat att köra något annat program än Furmark för att testa GPU tempen? Har för mig att både Nvidia och AMD cappar sina kort, så att de inte pressas så hårt i Furmark. Testa några spel istället och kolla vad du får för temp då.

Edit1:

Men vänta här nu, tycker beskrivningen på loopen ser konstig ut.
Loop-order: Pump > Res > Radiator(240) > CPU-Block > GPU-Block > Radiator(360) > Pump
Är du helt säker på att det är i den ordningen och inte tvärt om. Man brukar inte köra pumpen in till en res utan från res till systemet. Kanske vattnet går åt andra hållet? Det skulle förklara att du får bra GPU temp men dålig CPU temp eftersom att det varma vattnet från GPU'n går direkt till CPU'n.

Kan du inte ta en bild på loopen och lägga upp?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Okej, då vart det svårare.
Hur mycket kylpasta har du på när du monterar? Kan vara för mycket eller för lite kanske?

Ett långskott: Har du montera slangarna in och ut på rätt anslutningar och inte råkat switcha dem (gäller alltså CPU-blocket)? Om man sätter de fel så kanske inte vattnet blir lika turbulent vilket leder till att det blir ett lager med varmt vatten närmast blocket som ligger stilla och kylningen blir sämre.

Men det verkar konstigt att du har så bra temp på GPU?! Ahh, nu kanske jag kom på nåt. Har du testat att köra något annat program än Furmark för att testa GPU tempen? Har för mig att både Nvidia och AMD cappar sina kort, så att de inte pressas så hårt i Furmark. Testa några spel istället och kolla vad du får för temp då.

Edit1:

Men vänta här nu, tycker beskrivningen på loopen ser konstig ut.
Loop-order: Pump > Res > Radiator(240) > CPU-Block > GPU-Block > Radiator(360) > Pump
Är du helt säker på att det är i den ordningen och inte tvärt om. Man brukar inte köra pumpen in till en res utan från res till systemet. Kanske vattnet går åt andra hållet? Det skulle förklara att du får bra GPU temp men dålig CPU temp eftersom att det varma vattnet från GPU'n går direkt till CPU'n.

Kan du inte ta en bild på loopen och lägga upp?

Använde mig av riskorn-metoden när jag la ut kylpastan så den bör vara OK.
Hoppas det syns i bilderna men pumpen har ju en kombinerad res så tror inte det ska vara problemet.

Slangarna går från pumpens uttag märkt "OUTLET" upp till övre radiatorn och sedan ned till CPU-blockets uttag närmast mitten, ut igen till GPU-blocket, vidare till radiator och sen tillbaka till pumpen.

Om jag spelar t.ex. StarCraft II eller League of Legends är GPU-temp aldrig över 26 C, oftast runt 24-25 C.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ungefär samma loop och kommer aldrig över 55 grader på CPU och GPU ligger max på 40 grader! CPUn ligger på en rätt så hög Vcore men även med så får jag låga temps, jag har aldrig vart förstjust i EK-blocken..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Jag sitter på ungefär samma loop och kommer aldrig över 55 grader på CPU och GPU ligger max på 40 grader! CPUn ligger på en rätt så hög Vcore men även med så får jag låga temps, jag har aldrig vart förstjust i EK-blocken..

Då är det alltså nåt fel på min loop/cpu-block? Om du aldrig kommer över 55 C med en överclockad cpu...
Vad har du för block samt vilket program testar du i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmiden:

Då är det alltså nåt fel på min loop/cpu-block? Om du aldrig kommer över 55 C med en överclockad cpu...
Vad har du för block samt vilket program testar du i?

Kan du lägga upp en bild på hela sidan som pumpen och resen sitter på? Så man kan se hur slangarna går.

Sen, vilket chassie är det? Är det ett Fractal Design R4? Har ett sånt själv

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmiden:

Då är det alltså nåt fel på min loop/cpu-block? Om du aldrig kommer över 55 C med en överclockad cpu...
Vad har du för block samt vilket program testar du i?

Nej! Loopen spelar mindre roll! men pumpen bör som tidigare nämnt vara efter RES.. Testa ett annat block och ny kylpasta!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Kan du lägga upp en bild på hela sidan som pumpen och resen sitter på? Så man kan se hur slangarna går.

Sen, vilket chassie är det? Är det ett Fractal Design R4? Har ett sånt själv

Här kommer bättre bilder!
Chassit är ett Corsair Carbide Air 540!

Skrivet av kalleg:

Nej! Loopen spelar mindre roll! men pumpen bör som tidigare nämnt vara efter RES.. Testa ett annat block och ny kylpasta!

Hm har testat med olika kylpastor redan, både Artic MX-4, Noctua och EKWB.
Och RES / Pump är kombinerad så det är nog som den ska vara !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dmiden:

Hej Sweclockers!

Har nyligen installerat min första custom-loop vattenkylning i min dator!
Innan hade jag en Corsair H110 som kylde ner CPU:n.

Specs:
i5 4670k @ 3.4ghz (turbo 3.8ghz) stock clock/speed
gtx 780 @ stock clock
- Vattenkylning -
CPU-Block: EK-Supremacy Plexi-Nickel
GPU-Block: EK-FC780 GTX Ti - Acetal+Nickel
Radiatorer: 1x XSPC EX360 (120x3) och 1x XSPC EX240 (120x2)
Fläktar: 5x Corsair SP120 High Performance (som blåser på radiatorerna, EX360 för in luft i fronten, EX240 för ut luft i toppen)
Pump: Laing DDC 12V DDC-1T
Slang: Masterkleer 10/13 UV White
Kylmedium: Destillerat vatten
Loop-order: Pump > Res > Radiator(240) > CPU-Block > GPU-Block > Radiator(360) > Pump

Nu undrar jag om mitt resultat (vattenkylningens prestanda) är OK eller om någonting står fel till.

I idle ligger CPU:n på runt 22-28 C och hoppar upp till 30-40 C då och då.
I OCCT Linpack AVX går CPU:n upp till 68(Core1) - 65(Core4) efter 1 timmas körning.
GPU:n går upp från 22 C till 30 C enbart av att linpack körs.

Jag bifogar bilder från de olika programmen!

http://s27.postimg.org/5xmzmqz8f/coretemp.png

http://s27.postimg.org/n9nc86spr/gpu.png

http://s27.postimg.org/3uckf2zfj/occt_avx.png

Är detta bra? Jag har för mig att när jag körde min Corsair H110 så låg CPU idle på 18 C och i load på runt 40 (C).
Har svårt att tro att Corsair H110 skulle vara bättre än en custom-loop?

Övrig info:
Ingen luft tycks vara kvar i systemet
GPU kylning fungerar utmärkt, 30 C när jag kör i FurMark.

kör du vattenkylning och dessa temperaturer endast är bra i idle i load ligger jag med en H100 i samma

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmiden:

Här kommer bättre bilder!
Chassit är ett Corsair Carbide Air 540!

http://s4.postimg.org/59swbcspl/rigg.jpg

http://s4.postimg.org/szic01r2x/rigg_bak.jpg

Hm har testat med olika kylpastor redan, både Artic MX-4, Noctua och EKWB.
Och RES / Pump är kombinerad så det är nog som den ska vara !

Nu vet jag vad som är fel. Det var som jag trodde. Vattnet går åt andra hållet mot va du tror. Anslutningen som är närmast kameran på bilden som visar pumpen är den som matar ut från pumpen inte tvärt om. Alltså först till GPU och sen till CPU, då får du det varma vattnet från GPU'n direkt till CPU'n.

Sen tycker jag inte att du ska koppla dem efter varandra om du vill ha bra temps på båda. Koppla in en radiator mellan CPU och GPU så blir det mycket bättre temps. Men kan förstå om du vill ha det såhär för att det blir mer "cleant", men då får du acceptera högre temps. För nu tror jag inte att radiatorn i fronten gör så mycket nytta. Den får vatten som redan är kylt av radiatorn i taket.

EDIT1: Förtydligande
Så här ser loopen ut: Pump>Radiator i front>Grafikkort>Cpu>Radiator i taket>Tillbaka till pumpen

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Nu vet jag vad som är fel. Det var som jag trodde. Vattnet går åt andra hållet mot va du tror. Anslutningen som är närmast kameran på bilden som visar pumpen är den som matar ut från pumpen inte tvärt om. Alltså först till GPU och sen till CPU, då får du det varma vattnet från GPU'n direkt till CPU'n.

Sen tycker jag inte att du ska koppla dem efter varandra om du vill ha bra temps på båda. Koppla in en radiator mellan CPU och GPU så blir det mycket bättre temps. Men kan förstå om du vill ha det såhär för att det blir mer "cleant", men då får du acceptera högre temps. För nu tror jag inte att radiatorn i fronten gör så mycket nytta. Den får vatten som redan är kylt av radiatorn i taket.

EDIT1: Förtydligande
Så här ser loopen ut: Pump>Radiator i front>Grafikkort>Cpu>Radiator i taket>Tillbaka till pumpen

Är du säker? För på http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109842669.pdf säger den tvärtom, den utan Extendern är den som är outlet och den med extendern är inlet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmiden:

Är du säker? För på http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109842669.pdf säger den tvärtom, den utan Extendern är den som är outlet och den med extendern är inlet?

Nej, sorry jag hade nog fel. Fan, hade ju förklarat dina temperaturer.

Men kan du testa och känna på slangarna och känna om vilka ställen de känns varmast på. Känn på slangen under grafikkortet och på slangen som är mellan cpu'n och radiatorn i taket. Vilken känns varmast?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Nej, sorry jag hade nog fel. Fan, hade ju förklarat dina temperaturer.

Men kan du testa och känna på slangarna och känna om vilka ställen de känns varmast på. Känn på slangen under grafikkortet och på slangen som är mellan cpu'n och radiatorn i taket. Vilken känns varmast?

Np ^^ ja det hade varit skönt om det vore nåt så enkelt
Apropå slangarna så är det svårt att säga men känns ju som slangen från CPU-blocket till GPU-blocket är varmare...
Håller på öppna upp CPU-blocket och kolla inuti, allt ser bra ut, har bytt till Jet plate 2 (för hashwell), den skulle tydligen vara konkav, dock säger de inte vilken sida som ska vara upp/ner ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmiden:

Np ^^ ja det hade varit skönt om det vore nåt så enkelt
Apropå slangarna så är det svårt att säga men känns ju som slangen från CPU-blocket till GPU-blocket är varmare...
Håller på öppna upp CPU-blocket och kolla inuti, allt ser bra ut, har bytt till Jet plate 2 (för hashwell), den skulle tydligen vara konkav, dock säger de inte vilken sida som ska vara upp/ner ?

Det kan ju vara så att du har det kända problemet med haswell så att du kan behöva göra en delid på cpun för att få ner tempen mer.
Det spelar ju ingen roll hur bra kylning man har om inte värmeavledningen mellan kärna och ihs fungerar som det ska.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det kan ju vara så att du har det kända problemet med haswell så att du kan behöva göra en delid på cpun för att få ner tempen mer.
Det spelar ju ingen roll hur bra kylning man har om inte värmeavledningen mellan kärna och ihs fungerar som det ska.

Det hade varit OK men nu hade jag ju bra temps med Corsair H110, idle på 18C och i load (prime) runt 35, max 40 C...