Ljudproblem med Gigabyte J1800 D2H

Permalänk
Medlem

Ljudproblem med Gigabyte J1800 D2H

Hej!

Som många andra på detta forum så köpte även jag ett Gigabyte GA J1800N-D2H (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2481923). Installation av Windows 8.1 Professional och XBMC har fungerat bra.

Mitt problem är däremot att jag inte får något ljud via HDMI-utgången. Ljud från 3,5 mm-kontakten fungerar bra. När jag tittar i Uppspelningsenheter så hittar jag bara "Realtek Digital Output" samt "Högtalare". Jag tar för givet att båda dessa hör till 3,5 mm. Jag har bockat i inaktiverade och frånkopplade enheter.

Tittar jag i Enhetshanteraren så listas under "Ljud- video- och spelenheter" två saker: "Intel(R) bildskärmsljud" samt "Realtek High Definition Audio". Ingen av dessa har något utropstecken som förklarar att drivrutinerna inte fungerar.

Jag har provat att avinstallera alla ljudenheterna i enhetshanteraren. Vid en omstart dyker det då upp två nya enheter i Uppspelningsenheter som benämns HDMI, dock fungerar inget ljud i detta läge. Dessa två enheter listas som ej inkopplade. Det naturliga nu är såklart att installera drivrutinerna igen för det inbyggda grafikkortet. Dessa kan man ladda ned på Intels hemsida där de listar olika kretsar. När man klickar på de olika länkarna så hamnar man alltid på samma fil så jag tror inte det spelar någon roll vilken länk man använder...

Oavsett vilken av dessa Intels drivrutiner man installerar så hamnar man i utgångsläget. Nämligen inget ljud från HDMI och ingen "Samsung-TV" under uppspelningsenheter. Däremot fungerar bilden på HDMI-kabeln under hela denna process.

Jag vet att det inte är något fel på varken TV:n eller HDMI-kabeln, dessa använder jag normalt sett utan problem med andra enheter.

Är det någon som haft liknande problem? Jag har suttit i flera timmar och försökt lösa detta men ger nu upp. Känns som om det inte borde vara ett hårdvarufel för då borde väl inget fungera?

/Emil

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att endast använda drivrutinerna från Gigabytes hemsida - då borde det fungera utan problem.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4881#d...

Hjälper inte det så kan du testa HD-ljud drivrutinerna från Realtek:s hemsida, för mig ger dom mer ljud-alternativ. Lycka till

http://www.realtek.com.tw

Permalänk
Medlem

Tack för svar men det är som sagt HDMI-ljudet jag har problem med. Det är alltså Intels integrerade grafikkort/ljudkort som inte skickar ut ljud via HDMI.

Realtek är väl enbart för 3,5mm utgångarna? Hur som helst så har jag provat att installera det senaste från Realtek också men utan resultat

Permalänk
Medlem

Nej, det är realtek som sköter ljudet även via HDMI.

Jag har mitt kort kopplat via HDMI till min förstärkare och det enda jag gör efter att jag installerat drivrutinerna från Realtek är att trycka på (i mitt fall) Denon i "uppspelningsenheter" och välja den som standard.

Då kan jag även testa att den fungerar med alla mina (5.1) högtalare genom att trycka på "Konfigurera" eller "Egenskaper"

Permalänk
Medlem

Okej det hade jag ingen koll på! Men vad är det då som listas som "Intel bildskärmsljud" i Enhetshanteraren?

Jag får prova att ladda ned från Realteks hemsida men känns orimligt att det skulle kunna får Samsung-TVn att dyka upp bland Uppspelningsenheter. Härliga 2 h för att ladda ned dessa 100 MB...

Permalänk
Medlem

Ja, realtek:s servrar är väldigt sega, men jag tror faktiskt att de drivrutinerna kan hjälpa dig (men jag lovar ingenting...)

Permalänk

Har också gigabyte j1800.

Bios F3

Får ingen hdmi utsignal alls med openelec.

Måste något ändras i config filerna för att hdmi ska funka?

Har inte prövat något annat operativ än openelec än.

Tacksam för svar.

Johnny

Permalänk
Medlem

Testade med Realteks egna drivrutiner nu. Ingen som helst skillnad

Vad är sannolikheten att man har fått ett felande moderkort? Om det inte är felaktigt, är det möjligt att lämna tillbaka ett moderkort för att man inte får drivrutinerna att fungera?

Riktigt less nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolfpine:

Testade med Realteks egna drivrutiner nu. Ingen som helst skillnad

Vad är sannolikheten att man har fått ett felande moderkort? Om det inte är felaktigt, är det möjligt att lämna tillbaka ett moderkort för att man inte får drivrutinerna att fungera?

Riktigt less nu!

Är du fortfarande inom ångerrätten (varierar mellan 14-30 dagar) så åberopa ångerrätten och lämna tillbaks den. Hade själv problem med att få bild via HDMI även efter BIOS uppdatering som jag tyckte var relativt svårt och göra.

Istället köpte jag mig en Asus J1800I-A. Funkar hur bra som helst inga problem med HDMI alls, får även 5.1 via förstärkaren att fungera.