Permalänk
Medlem

Grafikkortet tickar

När grafikkortet (ASUS 6870 Direct CU) är i idle hör jag ibland ett tickande oljud. Drar jag upp farten med Speedfan hörs det inte. Har tagit ut kortet och kontrollerat att det inte ligger något i fläkten. Har testkört med endast on board gpu så jag har uteslutit att det inte är något annat som låter.

Det hela är väldigt konstigt eftersom ljudet kommer och går.

Tips och erfarenheter?

Har lagt upp ljudinspelningar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbsmo:

När grafikkortet (ASUS 6870 Direct CU) är i idle hör jag ibland ett tickande oljud. Drar jag upp farten med Speedfan hörs det inte. Har tagit ut kortet och kontrollerat att det inte ligger något i fläkten. Har testkört med endast on board gpu så jag har uteslutit att det inte är något annat som låter.

Tips och erfarenheter?

Det där kan bara vara 2 saker.
Det ena är att dina fläktblad går emot resten av plasten som sitter på kortet, men det är inte särskilt troligt då allt är utskuret efter mm mått i fabrik.
Och det andra är även det mest troliga, skurna fläktlager.
Är det ett vanligt Referens-design så kan du byta ut axial-fläkten mot en ny.

EDIT: Piss, såg att det var direct-CU du har.
Då är det lite pilligare men det går fortfarande.
Om inte annat kanske du kan göra en bonnafix.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det låter som en fläkt, det där. Antagligen börjar ett kullager ta slut. Min erfarenhet i alla fall

6870 har ju några år på nacken, så det är inte så konstigt. Det går oftast att byta ut kylanordningen på grafikkort, men du måste veta vad du sysslar med i så fall.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av Gabbsmo:

Tips och erfarenheter?

den tickar ju högre på "GPU no tick" så "no tick" är alltså med grafikkortet borttaget från datorn?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

fläkten som är paj, min gick oxå på ett 580 direct cu från asus. Slet av fläkt anordningen och "monterade" dit två st 120mm fläktar istället med hjälp av snöre. I min relatift lilla låda som kan bli rätt varm när man spelar så blev det här bättre vilket var en trevlig överraskning.

Permalänk
Medlem

Det är som andra pekat ut, fläkten. Men det kan bara vara så den behöver plockas av för rengöring och ev smörja kul-lagren med lite olja.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

den tickar ju högre på "GPU no tick" så "no tick" är alltså med grafikkortet borttaget från datorn?

Råkade ladda upp fel fil. Har uppdaterat nu.

Skrivet av ParasiteX:

Det är som andra pekat ut, fläkten. Men det kan bara vara så den behöver plockas av för rengöring och ev smörja kul-lagren med lite olja.

Går detta att göra utan att bryta garantin? Kortet är inköpt i mitten på 2012 och har 3 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbsmo:

Går detta att göra utan att bryta garantin? Kortet är inköpt i mitten på 2012 och har 3 års garanti.

Då är det väl bättre att du utnyttjar garantin?

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med mitt Gigabyte GTX 680, var ett kullager som hade gått (din ljudupptagning låter väldigt likt det som jag hörde på mitt kort), tips är att inte meka själv om du fortfarande har garanti på kortet, det ska nog gå att skicka kortet på RMA utan problem.

EDIT: Tips är att bifoga en länk till kundservice när du tar upp reklamationen, dels som bevis (om kundservice inte skulle köra kortet precis som du gör (annan belastning som gör att fläktarna inte går på just det RPM som du hör det i)) och sedan för att det kan gå mycket fortare för att de inte behöver lägga tid på en enorm felsökning (utan de vet vad de letar efter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbsmo:

Ifall du har garanti på kortet vet jag inte varför du skapat tråden. bara mejla in och beskriva tickandet så bör dom byta kortet åt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbsmo:

Tips och erfarenheter?

händer så på min 6850 ibland. Då brukar jag stoppa ett finger i fläkten medans den snurrar. Det tickar inte efter det

Permalänk
Skrivet av Repair:

händer så på min 6850 ibland. Då brukar jag stoppa ett finger i fläkten medans den snurrar. Det tickar inte efter det

ja tickande försvinner säkert om man stoppar fläkten.
testa gör detta med Delta fläktar så har du en fingertopp mindre.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbsmo:

Du behöver nog inte av-montera hela kylaren för att plocka av enbart fläkten. Beror lite på hur det ser ut.
Men om du har garanti kvar, så är det bättre du utnyttjar den istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Du behöver nog inte av-montera hela kylaren för att plocka av enbart fläkten. Beror lite på hur det ser ut.
Men om du har garanti kvar, så är det bättre du utnyttjar den istället.

Skrivet av hakke87:

Ifall du har garanti på kortet vet jag inte varför du skapat tråden. bara mejla in och beskriva tickandet så bör dom byta kortet åt dig

Skrivet av Azured:

Jag hade liknande problem med mitt Gigabyte GTX 680, var ett kullager som hade gått (din ljudupptagning låter väldigt likt det som jag hörde på mitt kort), tips är att inte meka själv om du fortfarande har garanti på kortet, det ska nog gå att skicka kortet på RMA utan problem.

EDIT: Tips är att bifoga en länk till kundservice när du tar upp reklamationen, dels som bevis (om kundservice inte skulle köra kortet precis som du gör (annan belastning som gör att fläktarna inte går på just det RPM som du hör det i)) och sedan för att det kan gå mycket fortare för att de inte behöver lägga tid på en enorm felsökning (utan de vet vad de letar efter).

Skrivet av johanruda:

Då är det väl bättre att du utnyttjar garantin?

Har kontaktat Dustin och de har skickat en retursedel.

Frågan här nu, hur postar man ett grafikkort? Är ju ingen liten låda direkt.

Permalänk
Medlem

Storlek spelar inte någon roll då du har fått en retursedel. Du behöver ju inte betala för något menar jag.

Packa det väl, annars kan de lätt skylla på att du packade dåligt och då neka ett ytbyte. Helst i en antistatpåse. Har du ingen sådan, så packa in i en tidning eller liknande. Grafikkortet ska inte åka runt i lådan om du skakar på den.
Hitta en kartong som passar. En skokartong kanske?

Visa signatur

GPU:

Permalänk
Medlem

Antistatpåse är ett måste, och du bör ta en kartong som är något större och fylla den med vaddering för att förhindra att kortet rör sig i lådan.