Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Jaha, då har min NUC börjat få värmeproblem helt hux flux efter att ha rullat ett år ungefär. Jag har en DC3217IYE med 2x2GB 1600MHz A-DATA minnne och en Crucial m4 64GB.

Den startar bra men efter ett par minuter så slutar program att svara och allt bara hänger sig. Startar man om så hittar den ingen boot device. Stänger man ner, drar ut strömsladden ett tag och sen startar då startar den upp igen och samma visa upprepar sig igen. Detta händer även utan någon belastning. HwMonitor sa senast att CPUn låg på runt 65 grader när den hängde sig senast.

Jag har senaste BIOS inlagt och även kollat så jag har senaste firmware på msatan.

Några tips eller är det bara att reklamera?

Edit: Nu dog den bara av att ha skärmsläckaren igång med bildspel. Behövde inte ens göra något med den.

Hur kom du fram till att det är värmeproblem? Låter som att det kan vara en hel del olika saker med de symptomen du beskriver?

Permalänk
Skrivet av Nephisto:

Hur kom du fram till att det är värmeproblem? Låter som att det kan vara en hel del olika saker med de symptomen du beskriver?

Mjo kanske drog en för snabb slutsats där.

Har nu testat med båda minnena separat och samma problem då. Återställt standardvärden i BIOS, utan resultat.

Skall testa msatan i min stationära nu

Funkar den där så antar antar jag att det återstår att ominstallera windows för att utesluta mjukvaruproblem.

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av stoffeboffe:

Min bror hade liknande problem med sin dator för ett tag sedan, en ominstallation av Windows så var problemen borta

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Har nu testat med båda minnena separat och samma problem då. Återställt standardvärden i BIOS, utan resultat.

Skall testa msatan i min stationära nu

Funkar den där så antar antar jag att det återstår att ominstallera windows för att utesluta mjukvaruproblem.

Yes det låter smart, så skulle jag nog också gått tillväga. Är nog skönast att utesluta allt annat först.

Permalänk

Lurigt. I min stationära visade msata-disken en gammal firmware, efter uppdatering så verkar nu faktiskt NUCen rulla på fint igen. Mycket underligt beteende.

Tack för inputen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

CDON kör D54250WYK för 2490:- (och fri frakt) just nu om någon har väntat på ett lite bättre pris.

D54250WYK2 Core i5, USB 3.0, HDMI

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

CDON kör D54250WYK för 2490:- (och fri frakt) just nu om någon har väntat på ett lite bättre pris.

D54250WYK2 Core i5, USB 3.0, HDMI

Det är ett bra pris, jag slog iaf till på en!

Bra timing nu när XBMC 13 börjar närma sig release med.

Permalänk

Är det någon som vet en bra fjärrkontroll till xbmc?

Har en d34010wykh.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Skrivet av cookie_monster:

Är det någon som vet en bra fjärrkontroll till xbmc?

Har en d34010wykh.

Ska bli intressant att höra för har själv en Logitech Harmony 900 men inte lyckats få den att fungera i xbmc.

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Ska bli intressant att höra för har själv en Logitech Harmony 900 men inte lyckats få den att fungera i xbmc.

Kan tillägga att jag kör Windows 7 och vill klara mig utan tgb i Windows miljön(behöver inte skriva något där)

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2

Permalänk
Skrivet av cookie_monster:

Kan tillägga att jag kör Windows 7 och vill klara mig utan tgb i Windows miljön(behöver inte skriva något där)

Ok, själv kör jag XBMCbuntu och har förstått att man på något sätt måste fixa ett automatiskt startup script som laddar drivrutinen för den inbyggda IR-mottagaren i NUCen men inte fått till det vilket säkert beror på att jag inte är någon stjärna på Linux...

Permalänk
Medlem

Jag använder Apple Remote samt en Logitech Harmony One, dock enbart i XBMC-miljön.
Men jag har för mig att jag tipsade om någon fjärr tidigare i tråden som verkar lite småpoppis om man läser vissa inlägg/trådar i XBMCs forum.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Tänkte införskaffa en Intel NUC D54250WYK (Silver/Svart) idag.
Måste jag köpa en hdd eller kan man köra något os från ett usb3 minne på sticka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Tänkte införskaffa en Intel NUC D54250WYK (Silver/Svart) idag.
Måste jag köpa en hdd eller kan man köra något os från ett usb3 minne på sticka

OpenELEC fungerar bra att köras ifrån ett USB-minne.
Lite mer krävande OS kommer att fungera, men upplevelsen kan nog bli lite lidande.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna?
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/barebone/intel-nuc...
Färdigmonterad med 30gb hdd, 4gb ram, hdmikabel och strömadapter för 3990:- Är väl prisvärt eller vad säger ni?
Bra pris ändå tycker jag även om hdd och ram inte är inmonterade.

Permalänk
Skrivet av z0rr0:

Vad tror ni om denna?
http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/barebone/intel-nuc...
Färdigmonterad med 30gb hdd, 4gb ram, hdmikabel och strömadapter för 3990:- Är väl prisvärt eller vad säger ni?
Bra pris ändå tycker jag även om hdd och ram inte är inmonterade.

Schysta prylar men priset var inte så speciellt. Betalade själv 3960:- för exakt samma komponenter på just NetOnNet för ett par veckor sen dock utan det trådlösa kortet för 199:- så man kan ju säga att "rabatten" är på 199:- vilket väl iofs inte är fel om man behöver ett trådlöst kort. Kör själv trådat för max hastighet och minimalt lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Schysta prylar men priset var inte så speciellt. Betalade själv 3960:- för exakt samma komponenter på just NetOnNet för ett par veckor sen dock utan det trådlösa kortet för 199:- så man kan ju säga att "rabatten" är på 199:- vilket väl iofs inte är fel om man behöver ett trådlöst kort. Kör själv trådat för max hastighet och minimalt lag.

Var den monterad när du fick den?

Permalänk

Nej, köpte delarna löst.

Permalänk
Medlem

För dom som är intresserade. Dustin har kampanj just nu på nuc 4250u. Blir nog dn beställning

http://www.dustinhome.se/product/5010753379/intel-nuc-i5-4250u-haswell-mini-hdmi-dp-lan-barebone/

Permalänk
Medlem

Jag behöver en NUC som kort och gott ska ersätta min Boxee Box, vad behöver jag då? Plockade ihop en liten variant på komplett, kommer denna orka med allt i videoväg man kastar på den? (1080P, DTS-HD, 3D osv).

Eller behöver jag något bättre? Typ 4250U?

Permalänk
Medlem

hur är det med fjärr egentligen? jag och kollegan är på väg att shoppa en varsin i5a men jag vill inte ha tgb i soffan, utan man ska kunna styra den med fjärr och när man läser denna tråd så verkar det inte som att det finns något givet första val som fungerar oavsett OS.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av issue:

hur är det med fjärr egentligen? jag och kollegan är på väg att shoppa en varsin i5a men jag vill inte ha tgb i soffan, utan man ska kunna styra den med fjärr och när man läser denna tråd så verkar det inte som att det finns något givet första val som fungerar oavsett OS.

http://www.ebay.com/itm/Lenovo-MCE-USB-IR-Receiver-HP-Media-c...

köpte en sådan nu i helgen, väntar på att den ska dyka ner i lådan nu bara. Jag kör windows på min Nuc och dessa ska fungera både i windows miljö och i xbmc

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Remote_controls/MCE

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=List_of_MCE_remote_contr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

trevligt. vet du om den medföljande ir mottageren behövs eller om man kan köra på den som redan finns i nucen?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av issue:

trevligt. vet du om den medföljande ir mottageren behövs eller om man kan köra på den som redan finns i nucen?

Ingen aning, det hade varit bra om den inbyggda hade fungerat men för min del spelar det ingen roll då NUCen kommer sitta fast bak på tvn och kommer att behöva IR mottagaren på framsidan ändå.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av badbolll:

Jag behöver en NUC som kort och gott ska ersätta min Boxee Box, vad behöver jag då? Plockade ihop en liten variant på komplett, kommer denna orka med allt i videoväg man kastar på den? (1080P, DTS-HD, 3D osv).

http://i.imgur.com/isEGq5y.png

Eller behöver jag något bättre? Typ 4250U?

Kommer orka med utan att ens svettas

Permalänk
Medlem

Det blev en Intel NUC D54250WYKH med 16gb ram samt Intel Dual Band Wireless-AC 7260. samt fjärren från ebay som det tipsades om. kommer använda en äldre befintlig ssd tillsvidare för att spara några kronor

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Det blev en Intel NUC D54250WYKH med 16gb ram samt Intel Dual Band Wireless-AC 7260. samt fjärren från ebay som det tipsades om. kommer använda en äldre befintlig ssd tillsvidare för att spara några kronor

I5 NUC med 16Gb Ram, grym maskin det blir.

Jag hade problem med en gammal SSD vid namn Corsair F60, Windows vägrade att installeras så fick sätta i en samsung 830 i min I3 Nuc. Fick felsöka i timmar, ville bara förvarna så du vet att det kan vara problem med en del äldre SSD:er och även 2.5" HDD.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Tror ni en NUC I5 4250U klarar att emulera wii/ps2 spel flytande?

Har även kollat på andra varianter som tex Gigabyte j1900 men misstänker at den är på tok för klen.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

I5 NUC med 16Gb Ram, grym maskin det blir.

Jag hade problem med en gammal SSD vid namn Corsair F60, Windows vägrade att installeras så fick sätta i en samsung 830 i min I3 Nuc. Fick felsöka i timmar, ville bara förvarna så du vet att det kan vara problem med en del äldre SSD:er och även 2.5" HDD.

är det något jag har lärt mig så är det att inte snåla från början. just nu skulle jag ju klara mig med en i3 med 4-8gb ram, men säg att man vill använda nucen till något annat om kanske ett år, då blir det ju dyrare att köpa en ny än att fläska på direkt

jag har en corsair force 3 samt en tidig generation intel som jag ska testa med, skulle det strula så får man väl shoppa en annan. tack för förvarningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hallå. Var helt inställd på en nuc 4250u men jag kommer enbart använda xbmc i Windows 7. Av vad jag läst i tråden så borde det då väl räcka med en i3. Hittade en DC3217BY på webhallen för 1190:- En 60gb ssd och 4gb ram till denborde väl räcka för att klara xbmc och full hd filmer flytande?
En schysst remote blir det nog också.