Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Permalänk
Medlem

Billiga Objektiv med Adapter - En hobby i sig

Minolta Vivitar 24mm f2.8 tagen med Sony A7 i A-mode, Jpeg direkt från kameran.

Eftersom adapterade objektiv kommer på tal här ibland men det saknas en tråd för ämnet och eftersom jag tycker att det är en rolig hobby i sig vid sidan av fotograferande och filmande så startar jag en tråd.
Här kan vi diskutera adaptering av olika objektiv och dela med oss av resultat.

Men också till nästa gång som det kommer på tal i de klassiska "vilken kamera ska jag köpa" trådarna så kan man hänvisa och slipper skriva allt igen.

Varför adaptera? Varför inte?
Billigt: Att skaffa gamla objektiv är nästan oförskämt billigt idag. Det som jag tog bilden ovanför med kostade ca 150 kr och då är det ett av mina absolut dyraste objektiv.

Roligt: Att ha en systemkamera utan att byta optik är nästan tjänstefel. Och om det är riktigt billigt blir det ännu roligare eftersom man kan ha många. Även själva researchen och jakten på Tradera, Ebay och loppisar är en kul hobby i sig.

Utvecklande: Att jobba med många olika brännvidder och bländare i antingen A-mode eller helt manuellt är utmanande och gör att man utvecklas som fotograf, blir bättre på att sätta skärpa, tänka på förhand och att förstå hur verktygen fungerar.

Filma: Vi som filmar mycket brukar ofta föredra fasta gluggar med manuell fokus och stora bländare. Därför får varje objektiv jag skaffar tre andvändingsområden nämligen analogt foto, digitalt foto och video.

Bonus: En bonuseffekt för mig var att jag började använda de analoga kamerorna som kom med objektiven och har börjat framkalla hemma både i färg och B&W.

Taget med en Analog Minolta SRT-101 på 200mm handhållet.

Vilka kameror kan adaptera vad?
Det hela bygger på avståndet från sensorn (eller filmen) till objektivet. Objektiv från en kamera tex Canon kan användas på en kamera med kortare avstånd tex Panasonic.
I diagrammen nedan ser vi avstånden på olika system. Då kan vi utläsa att tex Minolta objektiv passar på Canon EOS men inte på Olympus OM.

Med andra ord kan man köra billiga objektiv och adaptera på mindre sensorer som m4/3 (Panasonic, Olympus), ganska stora APS-C (tex Canon 600-700D, Sony Nex5, 6, 7 osv) och enda upp till Fullformat som Sony A7/A7r/A7s.
Men vill man ha så många som möjligt så vinner nog Penatx Q tätt följd av Blackmagic Pocket Cinema (den sistnämnda filmar bara). generellt kan spegellösa adaptera fler objektiv än de med spegel.

Adapters

Det finns skitbilliga adepters likt de jag har för att använda m39, Minolta MD och Konica AR på m4/3, och min Sony A7. Jag har betalat 100-200kr per adapter.
Till objektiv med skruvgänga tex m39 så kan det vara skönt att ha en adapter per objektiv så man slipper skruva ute i terrängen, men annars räcker det såklart med en som sitter på kameran och så byter man direkt i adaptern.

Sedan finns det dyrare modeller som tex Metabones Smart Adapter som gör att Canon EF objektiv fungerar med elektronik, autofokus osv på Sony.

Sist men inte minst har vi "Focal Reducers" eller Speed Boosters (speed booster är ett varumärke). Det dessa gör är att reducera brännvidden och ge et extra steg eller två i bländare. Ett påhittat exempel skulle vara att ett 100mm f2.8 Nikonobjektiv skulle bli ett 75mm f2.0 på en Sony Nex-7.
Man kan också se det som att de gör att en liten sensor blir stor.
Dessa adaptrar kostar allt från 500 spänn till flera tusen.

Var köper man objektiv och hur?

Var: Tradera, loppisar, blocket, ebay, bondeauktioner eller så rotar man hemma i föräldrarnas gamla lådor efter deras gamla kamera som legat där sen de köpte sin första digitalkamera.

Hur: Billigaste sättet jag lyckats på är att köpa hela kameror. Mitt senaste exempel är mitt Konica 40mm 1.8.
Det objektivet är ganska populärt och bringar in 3-500 kr och ibland ännu mer. Istället kollade jag efter Konica kameror och hittade snabbt en fullt fungerande som jag kommer kunna använda med film för 190 kr ink frakt och på den satt just det objektivet. Sådana exempel ser jag varje dag på tex Tradera.

Länk till för den som vill läsa lite mer, http://diglloyd.com/articles/ask/lenses-LensAdapters.html

Det var inlägg ett det, I nästa lägger jag bilder på alla mina objektiv och lite exempel.

Gjorde en guide:

Canon 5D fullformat med Zeiss 35mm f2.8 i m42.
Hackad med Magic Lantern för att få focus peaking och exponeringsverktyg. Underlättar eftersom Optisk sökare är väldigt svårt och handikappande att använda.

Permalänk
Medlem

Här kommer min samling.

Mina Konica 135mm f2.8, 40mm f1.8, adapter och den kamera som kom med 40mm.

Fed-3 och Zorki-4 med objektiven Industar 55mm f2.8 och 50mm f3.5 och en adapter. Allt sammanlagt kostar under 500 kr.

Objektiv från väster Vivitar 24mm f2.8, Rokkor 50mm f1.7, Sigma 35-70/2.8-4 och Soligor 78-210mm f3.5. Kameran är en SRT-101.

Här följer testbilder en grå kväll när solen håller på att gå ner. Alla bilder är f5.6 och tagna med Sony A7 i A-mode.
Eftersom det var så mörkt och trist så har jag i iPhoto tryck "auto förbättra" på dem. Längre ner följer några rena jpegar direkt från kameran som är lite skojigare.

Konica 40/1.8

Konica 135/2.8

Industar 50/3.5

Industar 55/2.8

Minolta Vivitar 24/2.8

Soligor 78-210/3.5 @ 210mm

Här kommer några snabba test av andra motiv, allt är direkt från kameran.

Minolta 50/1.7

Vivitar 24/2.8

Konica 40/1.8

Konica 40/1.8

Som tidigare sagt så filmar jag mycket med objektiven också och det finns massor av exempelfilmer på min youtube för den som är intresserad men jag kan länka den senaste jag gjorde med Vivitar 24/2.8 och några klipp med Rokkor 50/1.7.

Permalänk
Medlem

Trevligt initiativ, har själv ett intresse av äldre objektiv, äger dock i dagsläget bara ett Vivitar Series 1 70-210mm, trevlig glugg, om än lite väl mycket crop factor på min Panasonic, funderar på att införskaffa mig Vivitar 24/2 till sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sombiiie:

Trevligt initiativ, har själv ett intresse av äldre objektiv, äger dock i dagsläget bara ett Vivitar Series 1 70-210mm, trevlig glugg, om än lite väl mycket crop factor på min Panasonic, funderar på att införskaffa mig Vivitar 24/2 till sommaren.

Det tycker jag, mycket härligt objektiv. Jag har också ett 210mm och det är grymt på BMPCC som ju har 3x crop, det blev en jäkla zoom det

Ibland blir jag lite sugen på att försöka hitta en billig begagnad Pentax Q bara för att kunna zooma ännu mer (5.6 x crop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det tycker jag, mycket härligt objektiv. Jag har också ett 210mm och det är grymt på BMPCC som ju har 3x crop, det blev en jäkla zoom det

Ibland blir jag lite sugen på att försöka hitta en billig begagnad Pentax Q bara för att kunna zooma ännu mer (5.6 x crop)

Inte illa, du kanske har någon rekomendation på ett snabbt 24-28mm objektiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cleanus:

Inte illa, du kanske har någon rekomendation på ett snabbt 24-28mm objektiv?

Jag är väldigt nöjd med min Vivitar 24/2.8, det beror ju lite på om du vill använda samma adapter annars finns det billiga 24/2.8 med Canon FD, Nikon, Contax osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cleanus:

Inte illa, du kanske har någon rekomendation på ett snabbt 24-28mm objektiv?

lite längre iofs men Pentacon 29/2.8 MC är ganska trevligt. Billigt med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

lite längre iofs men Pentacon 29/2.8 MC är ganska trevligt. Billigt med.

Fortfarande lite nybörjare i kameravärlden, men vad för bländaröppning är schysst för lite nattfoton, inte nattfoton som lång slutartid utan lågbelysta stadsfoton och dyligt? Ett 50/1.4 hade varit perfekt men med 2x crop factor blir det för mycket zoom.

Permalänk
Medlem

Önskar att jag kunde använda mina Pentax K-objektiv med Canon EF-husen men de funkar visst bara på EF-S hus om man inte rent mekaniskt kapar bitar i bajonetten. Känns lite dumt att göra när två av dem är rariteter som säljs för dyra pengar

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det tycker jag, mycket härligt objektiv. Jag har också ett 210mm och det är grymt på BMPCC som ju har 3x crop, det blev en jäkla zoom det

https://www.youtube.com/watch?v=V-LlaLQE_kU

Ibland blir jag lite sugen på att försöka hitta en billig begagnad Pentax Q bara för att kunna zooma ännu mer (5.6 x crop)

Vad heter de där asbilliga Samyang 600mm-zoomarna?
De ska vara skarpa i mitten och rent skit i kanterna.. BMPCC är ju i princip bara i mitten - kanske funkar? (=

Denna: http://www.digitaltoyshop.com/Samyang_super_tele_zoom_650_-13...

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Önskar att jag kunde använda mina Pentax K-objektiv med Canon EF-husen men de funkar visst bara på EF-S hus om man inte rent mekaniskt kapar bitar i bajonetten. Känns lite dumt att göra när två av dem är rariteter som säljs för dyra pengar

Nä det låter lite onödigt. Kan ju sälja dem dyrt och köpa andra eller så går ju en Nex-kamera eller billig Olympus/Panasonic för under tusenlappen på blocket. Det är ju ganska ringa kostnad för att få "nya" objektiv i verktygslådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Vad heter de där asbilliga Samyang 600mm-zoomarna?
De ska vara skarpa i mitten och rent skit i kanterna.. BMPCC är ju i princip bara i mitten - kanske funkar? (=

Denna: http://www.digitaltoyshop.com/Samyang_super_tele_zoom_650_-13...

// A

Mäktigt att sätta på en Pentax Q

Permalänk

Tycker detta är väldigt roligt jag med, hittade två konica gluggar i fint skick som jag velat testa på min Canon EOS men har inte hittat några adaptrar till Konica- Canon.

Har någon koll på om det finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Tycker detta är väldigt roligt jag med, hittade två konica gluggar i fint skick som jag velat testa på min Canon EOS men har inte hittat några adaptrar till Konica- Canon.

Har någon koll på om det finns?

kanske denna funkar?
http://m.ebay.com/itm/New-Fotga-Lens-Adapter-Ring-for-Konica-...

EDIT: sorry såg nu att det var EOSM.

Konica AR = 40.5mm

EOS = 44mm

"So, at least 3.5mm + the adapter thickness would need to be removed from the Konica barrel."

Permalänk
Skrivet av Gusminator:

Tycker detta är väldigt roligt jag med, hittade två konica gluggar i fint skick som jag velat testa på min Canon EOS men har inte hittat några adaptrar till Konica- Canon.

Har någon koll på om det finns?

det finns för AR fattning (ingen koll om de använt nån mer fattning back in the days.)

men de kostar en del då de innefattar ytterligare optik.
http://www.amazon.com/Fotodiox-Adapter-Konica-Auto-Reflex-Cam...

om du har en canon spegellös DSLR dvs med EF-M fattning finns de för en spottstyvel på ebay då de inte kräver extra fokus lins mellan hus och linsen
http://www.ebay.com/itm/Metal-Adapter-Ring-for-Konica-AR-Moun...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nä det låter lite onödigt. Kan ju sälja dem dyrt och köpa andra eller så går ju en Nex-kamera eller billig Olympus/Panasonic för under tusenlappen på blocket. Det är ju ganska ringa kostnad för att få "nya" objektiv i verktygslådan.

Ångrar lite att jag inte köpte en EOS-M när de såldes för 1500:- på Elgiganten men det kommer väl fler erbjudanden... Och helst vill man ju ha en kamera med riktig sökare om man ska fokusera manuellt, får väl frångå min princip och köpa ett EF-S hus

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

det finns för AR fattning (ingen koll om de använt nån mer fattning back in the days.)

men de kostar en del då de innefattar ytterligare optik.
http://www.amazon.com/Fotodiox-Adapter-Konica-Auto-Reflex-Cam...

om du har en canon spegellös DSLR dvs med EF-M fattning finns de för en spottstyvel på ebay då de inte kräver extra fokus lins mellan hus och linsen
http://www.ebay.com/itm/Metal-Adapter-Ring-for-Konica-AR-Moun...

Tack för länkarna, 40 dollar plus frakt kan det ju vara värt

Permalänk
Skrivet av Gusminator:

Tack för länkarna, 40 dollar plus frakt kan det ju vara värt

+tull 100:- + moms 25%

så landar väl mellan 400-500:- nånting

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Ångrar lite att jag inte köpte en EOS-M när de såldes för 1500:- på Elgiganten men det kommer väl fler erbjudanden... Och helst vill man ju ha en kamera med riktig sökare om man ska fokusera manuellt, får väl frångå min princip och köpa ett EF-S hus

Sony nex-6 har sökare och med focus assist samt peaking borde det ju gå bra. Själv har jag precis blivit lite bortskämd iom A7ans sjukt stora och så vitt jag kan se helt 100% laggfria sökare.
Annars finns ju G6 med sökare och peaking. De kostar 2400 ny så en tusing beggat går att fixa. Men som du säger, det dyker nog upp billiga EOS-M snart igen.

Permalänk

Jag använder nästan bara manuella gluggar på min NEX-5n. Väldigt smidigt att ta med, men endast manuellt fokus. Å andra sidan får man mer keepers när man själv ställer in skärpan. Använder högerknappen på svänghjulet för att zooma in, hur smidigt som helst (tyvärr kan inte efterträdarna det eftersom det har blivit ISO-knapp). Är en Pentaxian så har en hel del trevliga Pentaxgluggar. Kan lägga upp bild på grejerna senare. Tycker inte NEX focus peaking är så exakt då den har rätt hög tolerans, men den hjälper om man förstår den (det ska inte bara vara vita prickar utan så maxat med vita prickar som möjligt).

Känns som värsta NEX-guiden.

Bjuder på en bild tagen med Pentax M 28/3.5 och NEX 5n:

Stones And Water by strike_formation, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Jag använder nästan bara manuella gluggar på min NEX-5n. Väldigt smidigt att ta med, men endast manuellt fokus. Å andra sidan får man mer keepers när man själv ställer in skärpan. Använder högerknappen på svänghjulet för att zooma in, hur smidigt som helst (tyvärr kan inte efterträdarna det eftersom det har blivit ISO-knapp). Är en Pentaxian så har en hel del trevliga Pentaxgluggar. Kan lägga upp bild på grejerna senare. Tycker inte NEX focus peaking är så exakt då den har rätt hög tolerans, men den hjälper om man förstår den (det ska inte bara vara vita prickar utan så maxat med vita prickar som möjligt).

Känns som värsta NEX-guiden.

Bjuder på en bild tagen med Pentax M 28/3.5 och NEX 5n:
https://farm4.staticflickr.com/3814/13927722744_ce0e04d079_b....
Stones And Water by strike_formation, on Flickr

Satan vilken fin bild!

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Satan vilken fin bild!

Tack. Denna tråd blir trevligt att följa.

Permalänk
Medlem

Till den som publicerar bra bilder: Vänligen ange: Kamera, adapter, objektiv, brännvidd, bländare, Tid, ISO.

Tex.: Sony A7, Metabones, Noctilux, 50, 5.6, 1/250, 800

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Till den som publicerar bra bilder: Vänligen ange: Kamera, adapter, objektiv, brännvidd, bländare, Tid, ISO.

Tex.: Sony A7, Metabones, Noctilux, 50, 5.6, 1/250, 800

Bländaren måste man ju tyvärr komma ihåg manuellt så det kan ju vara lätt att glömma, men det andra finns ju i exif datan.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag nästan uteslutande med C/Y Zeiss-objektiv, tidigare med en Sony NEX-7, nu med en Sony A7. Jag har dock hållt mig till de relativt billiga, 25/2.8, 50/1.7, 60/2.8, 85/2.8 samt 200/4.

Men jag har också dels ett aus Jena 135/3.5 samt ett Zeiss Jena Pancolar 50/1.8 som jag fick tag på billigt eftersom de var trasiga. 135/3.5 var rejält trög att fokusera, och 50/1.8 bländade inte ner och hade "trasig zoom" som säljaren beskrev det (fokuseringsringen gick inte att vrida på) Jag hade ingen erfarenhet av att reparera objektiv innan, men tänkte att det kunde vara ett roligt projekt eftersom objektiven ändå var så billiga. Så jag skruvade isär objektiven (inte så svårt), reparerade dem (lite pilligt), och skruvade ihop dem igen (%¤/#!%#). 135/3.5 använder jag rätt ofta, men 50/1.8 inte så ofta eftersom mitt C/Y 50/1.7 är mycket bättre. Lite bildexempel:

A7 + aus Jena 135/3.5 @ f/3.5

NEX-7 + aus Jena 135/3.5 @ f? (troligtvis f/3.5 med tanke på 1/4000 slutartid)

NEX-7 + Zeiss Jena Pancolar 50/1.8 @ ~f/2.8 (tagen innan jag fixade bländaren)

Forumet förminskar bilderna, så de betraktas bäst genom att högerklicka på dem och välja "Visa Bild" eller vad din webbläsare kallar det för. De är även länkade till mitt DA-konto ifall någon vill se fler bilder. ~90% av mina bilder är tagna med gamla manuella objektiv, om det står bländare F/1.0 och brännvidd 0mm så är det ett manuellt objektiv. Jag brukar dock vara dålig på att nämna exakt vilket objektiv det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Själv kör jag nästan uteslutande med C/Y Zeiss-objektiv, tidigare med en Sony NEX-7, nu med en Sony A7. Jag har dock hållt mig till de relativt billiga, 25/2.8, 50/1.7, 60/2.8, 85/2.8 samt 200/4.

De där har jag också spanat in

Fina bilder, den guldfärgade med svanen var fantastisk.
Själv fotar jag nästan ingenting (har bara tagit kanske 10 bilder med min A7 och de finns i tråden) men jag filmar desto mer så jag bidrar med en till,

Minolta 50/1.7 och Sony A7 (kolla även video i full screen annars bildas artefakter tex på dragspelet i början, det finns alltså inte där egentligen).

Permalänk

Ett av mina foton med äldre optik på nyare kamera.

Canon 60d med Helios 58mm f2 at 1/250 f5,6 ISO 100

Bench by gstening, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Ett av mina foton med äldre optik på nyare kamera.

Canon 60d med Helios 58mm f2 at 1/250 f5,6 ISO 100

https://farm9.staticflickr.com/8313/7892645504_0234961dbf_b.j...

Bench by gstening, on Flickr

Om du beskär bilden upptill så Y-grenen till vänster försvinner - så blir den mycket bättre enl. mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Ett av mina foton med äldre optik på nyare kamera.

Canon 60d med Helios 58mm f2 at 1/250 f5,6 ISO 100

https://farm9.staticflickr.com/8313/7892645504_0234961dbf_b.j...

Bench by gstening, on Flickr

otroligt snygg och IMO skulle den bli sämre av föreslagen beskärning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

otroligt snygg och IMO skulle den bli sämre av föreslagen beskärning.

Håller med!

Kul tråd, jag har lurkat tradera och ebay en del i hopp om att casha in riktigt billiga objektiv. Blivit några stycken med det är alltid Konica Hexanon 50mm 1.7 som känns bäst.