Permalänk
Medlem

Tåligaste androiden?

Farsans gamla nokia gav upp helt till slut (den har bland annat överlevt kross från en lastbilsväxellåda och utspilld vätska).

Så det är dags att introducera honom till smartphone världen.
Cat B15 vore kanske något, men den har fått lite blandade omdömen.
Gissar att det är någon av Sonys modeller som gäller annars?
Toppmodeller går bort, han vill inte lägga så mycket och de är för stora.

Tips mottages tacksamt.
Finns det tåliga windowslurar kan det nog också vara intressant.
Damm och vatten är det viktigaste, förhoppningsvis har han lärt sig att man inte ska ha telefonen under växellådor

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sony har flera modeller som är vattentäta, men de behöver inte vara extra stryktåliga för det. Telefoner som har 4-5 tums glasskärmar är generellt inte så tåliga, tyvärr.

Permalänk

Min gamla HTC hero (första uplagan) håller än och det var den första android som kom har jag för mig, blir svår att få tag på dock ^^.

Permalänk
Medlem

Runbo X5.
Men har ingen koll på om den är bra eller inte.
Kolla reviews innan köp.

Permalänk

En billig tät sony och ett skal som gör den stöttålig bör ju va en okej lösning. Men har inte direkt koll på om dom är dammsäkra. Samsung har ju sin xcover serie men senast jag kikade på dom var det extremt värdelösa skärmar och så.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

NOKIA 520 är i min värd hyffsat tålig och billig, för att inte vara en tålig mobil:)
Bara en ide:)

Permalänk
Inaktiv

Jag slängde sambons Sony z2 i väggen skit hårt häromdagen när jag vart arg på henne. Den höll så det va ett bra krocktest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Min gamla HTC hero (första uplagan) håller än och det var den första android som kom har jag för mig, blir svår att få tag på dock ^^.

Inte alls, det ligger en här någonstans

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En billig tät sony och ett skal som gör den stöttålig bör ju va en okej lösning. Men har inte direkt koll på om dom är dammsäkra. Samsung har ju sin xcover serie men senast jag kikade på dom var det extremt värdelösa skärmar och så.

Är de vattentäta är de rimligen tillräckligt dammsäkra.

Ja, xcover är vad jag sett riktigt usla.

Sony xperia Z1 compact verkar vara bästa alternativet såhär långt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

En galaxy S5 eller en xperia Z2 med ett Griffin survivor case (typ http://store.griffintechnology.com/survivor-for-samsung-galax... ) skulle jag säga nog är den bästa combon för just stryktålighet och vatten täthet. Självklart om telefonerna får en smäll rakt på glaset är det inte mycket att göra åt, gorilla glass kan inte hålla mot vad som helst, bara mot det flesta vanliga olyckor.

Edit: eller en z2 compact borde komma snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Edit: eller en z2 compact borde komma snart...

Det låter intressant, S5/Z2 är för stora.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Samsung Galaxy Xcover 2?

Verkar uppfylla dina krav:

- Tål mycket stryk
- Vattentät, Dammtålig (IP-67) och reptålig skärm.
- Inte alltför stor (4'' skärm, 480x800 - 233ppi)
- Ganska billig (1690kr på NetOnNet) http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/sam... Ligger runt det priset hos övriga återförsäljare också.
- Kanske inte var ett konkret krav, men den har hysad prestanda också. (Dualcore, 1GB RAM bla)

Känner flera som har denna telefon som är nöjda.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag slängde sambons Sony z2 i väggen skit hårt häromdagen när jag vart arg på henne. Den höll så det va ett bra krocktest.

Det lät ju bra... Är väggen ok?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Samsung Galaxy Xcover 2?

Verkar uppfylla dina krav:

- Tål mycket stryk
- Vattentät, Dammtålig (IP-67) och reptålig skärm.
- Inte alltför stor (4'' skärm, 480x800 - 233ppi)
- Ganska billig (1690kr på NetOnNet) http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/sam... Ligger runt det priset hos övriga återförsäljare också.
- Kanske inte var ett konkret krav, men den har hysad prestanda också. (Dualcore, 1GB RAM bla)

Känner flera som har denna telefon som är nöjda.

Den lät riktigt bra.
Det är nog tidigare xcover jag sett där prestandan såg hemsk ut.

[edit] Lät sådär när man läser på prisjakt att den knappt har något minne för appar.
Det är förstås inte huvudsyftet, och runt 1GB kanske räcker åt honom.[/edit]

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Den lät riktigt bra.
Det är nog tidigare xcover jag sett där prestandan såg hemsk ut.

[edit] Lät sådär när man läser på prisjakt att den knappt har något minne för appar.
Det är förstås inte huvudsyftet, och runt 1GB kanske räcker åt honom.[/edit]

Den har 4GB internminne, inte 1GB. Sedan har den även microsd.
Eller jag kanske missuppfattade?

Permalänk
Skrivet av Persienner:

Den har 4GB internminne, inte 1GB. Sedan har den även microsd.
Eller jag kanske missuppfattade?

Nej, det stämmer bra!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Den lät riktigt bra.
Det är nog tidigare xcover jag sett där prestandan såg hemsk ut.

[edit] Lät sådär när man läser på prisjakt att den knappt har något minne för appar.
Det är förstås inte huvudsyftet, och runt 1GB kanske räcker åt honom.[/edit]

Min far har fått en Xcover 2 från sitt jobb, prestandan är det inget fel på, fullt tillräcklig för de flesta, skärmen är helt ok och det känns som att den kan ta en del rejäla smällar.
Chassit är i vad som känns som mjukare plast än normalt så det absorberar en hel del kraft till skillad från Sonys hårda glas fram och baksida.
Har inte testat att tappa min brors Z1 men bara genom att känna på dem har jag mycket större tillit till Xcover när det komer till stötsäkerhet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Jag slängde sambons Sony z2 i väggen skit hårt häromdagen när jag vart arg på henne. Den höll så det va ett bra krocktest.

Sök professionell hjälp.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Xperia X8

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Den har 4GB internminne, inte 1GB. Sedan har den även microsd.
Eller jag kanske missuppfattade?

Skrivet av Sir Skybalotte:

Nej, det stämmer bra!

Skrivet av Cruentusa:

Min far har fått en Xcover 2 från sitt jobb, prestandan är det inget fel på, fullt tillräcklig för de flesta, skärmen är helt ok och det känns som att den kan ta en del rejäla smällar.
Chassit är i vad som känns som mjukare plast än normalt så det absorberar en hel del kraft till skillad från Sonys hårda glas fram och baksida.
Har inte testat att tappa min brors Z1 men bara genom att känna på dem har jag mycket större tillit till Xcover när det komer till stötsäkerhet.

Läste en recension, den har enligt den ca 1GB kvar att OS'et tagit sitt.
Det räcker nog, men låter väldigt lite.
Och vad jag förstått funkar apps2sd inte längre utan att roota och fixa?
Annars låter det bra. Han har inte helt borttappad när det gäller det tekniska så han får avgöra själv om det räcker.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Läste en recension, den har enligt den ca 1GB kvar att OS'et tagit sitt.
Det räcker nog, men låter väldigt lite.
Och vad jag förstått funkar apps2sd inte längre utan att roota och fixa?
Annars låter det bra. Han har inte helt borttappad när det gäller det tekniska så han får avgöra själv om det räcker.

Jag kunde/kan enkelt flytta appar från telefon-minne till SD-kort på min gamla HTC Evo 3D (Android 4.0.X), ej rootad. På den gör jag det via ''Hantera Appar''. Har däremot hört och upplevt att Samsung telefonerna ska ha svårigheter med det av någon anledning.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jag kunde/kan enkelt flytta appar från telefon-minne till SD-kort på min gamla HTC Evo 3D (Android 4.0.X), ej rootad. På den gör jag det via ''Hantera Appar''. Har däremot hört och upplevt att Samsung telefonerna ska ha svårigheter med det av någon anledning.

Ja, lite oklart där. Jag hade en HTC Hero när det begav sig och apps2sd funkade fint, sen vet jag att google la till stöd för att flytta appar till sd, men nu har jag inte använt android på ett tag och läste att det inte funkar längre?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det låter intressant, S5/Z2 är för stora.

Poängen var just survivor casen. De är de stryktåligaste skydden du kan skaffa dig i princip. De borde ha skydd för de flesta telefoner.

Edit: Men tyvärr inte Sonys... lol kollade deras hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag slängde sambons Sony z2 i väggen skit hårt häromdagen när jag vart arg på henne. Den höll så det va ett bra krocktest.

Eftersom att telefonen höll så har jag hittat något annat, du kan lägga dina sparade pengar på.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Valfri telefon med ett case-mate tough.
Hade ett sånt till min galaxy s3'a, den höll för ALLT. Tappade den b.la ifrån balkongen på 3'e våningen på en fest engång, det blev inte en skråma!

Tycker också att skalet är ganska snyggt, de flesta andra skalen med samma funktionalitet är imo asfula.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag slängde sambons Sony z2 i väggen skit hårt häromdagen när jag vart arg på henne. Den höll så det va ett bra krocktest.

Du låter ju som en trevlig kille
Fast jag kan iofs också hiva iväg diverse saker när jag blir förbannad, b.la en telefon, skillnaden är väl att jag brukar kasta mina egna prylar

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++