Permalänk
Medlem

Val av språk

Hej, skulle behöva en guide om vilket språk som lämpar sig bäst inom programmering av: program, applikationer som miniräknare osv, små-spel och 2Dspel.

Vill inte ha förslag på program där man skapat webbsidor eller "webbsido-spel"

En annan fråga är att om man använder Java som språk kan man ju använda det till att skapa just Java-spel. Men kan man även skapa appar och t.ex "miniräknare" eller något kortspel?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att skapa Javaprogram som har GUI. Eclipse är ett konkret exempel skrivet i Java.

Permalänk
Medlem

Det som lämpar sig bäst är väl det du arbetar mest effektivt med, i mitt tycke. Om man inte behöver bekymra sig om programmets prestanda så lämpar sig ett interpreterat språk, annars blir det C t.ex.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Entusiast

C/C++ är det första jag kommer att tänka på. Själva språket är plattformsoberoende, men programmen man skriver och kompilerar är däremot låsta till sin målplattform.

Men är det i huvudsak Windows och DirectX du siktar på, kan det vara bra att kolla närmare på C#. Där du mer bunden till Windows, men har mer Windows/DirectX bakom sig. Skulle man få för sig att porta koden till en annan plattform blir det genast mer handpåläggning jämfört med C++

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

C/C++ är det första jag kommer att tänka på. Själva språket är plattformsoberoende, men programmen man skriver och kompilerar är däremot låsta till sin målplattform.

Men är det i huvudsak Windows och DirectX du siktar på, kan det vara bra att kolla närmare på C#. Där du mer bunden till Windows, men har mer Windows/DirectX bakom sig. Skulle man få för sig att porta koden till en annan plattform blir det genast mer handpåläggning jämfört med C++

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Njure:

Det som lämpar sig bäst är väl det du arbetar mest effektivt med, i mitt tycke. Om man inte behöver bekymra sig om programmets prestanda så lämpar sig ett interpreterat språk, annars blir det C t.ex.

Skrivet av MrMygel:

Det går utmärkt att skapa Javaprogram som har GUI. Eclipse är ett konkret exempel skrivet i Java.

Men vilket språk är mest nybörjarvänligt?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

C# med XNA är ett av det lättaste sätten att göra spel med 2D grafik, ljud, text och input för t.ex. gamepads, mm. Det går att göra 3D grafik med men prestandan är inte det bästa på den fronten och XNA använder dessutom Directx 9. 3D spel kräver också lite mer matematiska kunskaper så länge man inte använder en färdig spelmotor.

XNA är dock inte längre supportat men det gör inte så mycket eftersom du inte är direkt beroende av de senaste uppdateringarna ändå när du bara gör enkla 2D spel (så som Directx11, mm). Fungerar bara till Windows officiellt även om det finns någon form av port till Linux men den verkar inte helt övertygande i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBoX:

C# med XNA är ett av det lättaste sätten att göra spel med 2D grafik, ljud, text och input för t.ex. gamepads, mm. Det går att göra 3D grafik med men prestandan är inte det bästa på den fronten och XNA använder dessutom Directx 9. 3D spel kräver också lite mer matematiska kunskaper så länge man inte använder en färdig spelmotor.

XNA är dock inte längre supportat men det gör inte så mycket eftersom du inte är direkt beroende av de senaste uppdateringarna ändå när du bara gör enkla 2D spel (så som Directx11, mm). Fungerar bara till Windows officiellt även om det finns någon form av port till Linux men den verkar inte helt övertagande i min mening.

Heter de bara XNA eller c#?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBoX:

C# med XNA är ett av det lättaste sätten att göra spel med 2D grafik, ljud, text och input för t.ex. gamepads, mm. Det går att göra 3D grafik med men prestandan är inte det bästa på den fronten och XNA använder dessutom Directx 9. 3D spel kräver också lite mer matematiska kunskaper så länge man inte använder en färdig spelmotor.

XNA är dock inte längre supportat men det gör inte så mycket eftersom du inte är direkt beroende av de senaste uppdateringarna ändå när du bara gör enkla 2D spel (så som Directx11, mm). Fungerar bara till Windows officiellt även om det finns någon form av port till Linux men den verkar inte helt övertagande i min mening.

eller heter det XNA gaming studio?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Heter de bara XNA eller c#?

Skrivet av phixip:

eller heter det XNA gaming studio?

Det heter Microsoft XNA Game Studio 4.0 men kräver också en installation av visual studio. Det är ett framework till c# och inte en hel utvecklingsmiljö.

Permalänk
Medlem

Python är mer nybörjarvänligt skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Python är mer nybörjarvänligt skulle jag tro.

Jag ser inte varför det skulle vara det, men å andra sidan tycker jag C är mer nybörjarvänligt än C# och Java. Då får man inte får massa gratis och istället måste lära sig och förstå vad man gör, dessutom är det en bra avgränsning när man ska lära sig programmera. Hursomhelst är inte frågan vad som är mest nybörjarvänligt att programmera i utan vilket språk som är lättast att göra 2D spel med. Språket borde inte spela så stor roll utan man bör nog istället kolla på vika framework som finns tillgängliga för olika plattformar och välja språk efter det om man inte planerat att göra all själv "from scratch" så att säga.

Permalänk
Medlem

Om du ska utveckla program och spel till främst Windows så tycker jag att du ska börja med C#. Windows Forms gör det väldigt lätt att göra GUIn till sina program.

Sedan kan du om du vill använda dig av XNA eller Monogame för att skriva spel i C#. Unity använder sig även det av C# och då får du en hel spelmotor med stort communitystöd att jobba med. Till Unity kommer du hitta tutorials i både skrift och i videomaterial och du kan fort få ihop något spelbart.

Det viktigaste är dock att börja skriva kod och inte fundera på vilket språk som är lämpligast. Jag tycker denna fråga kommer upp väldigt ofta och jag får också för mig att folk gärna aldrig börjar för att förslag kommer in från alla håll och kanter på språk av alla dess slag. Det viktigaste i början är inte vilket språk du börjar med, utan att du faktiskt börjar. Kan du ett språk så har du väldigt lätt att gå till andra språk senare. Speciellt om det gäller exempelvis C# <-> Java.

Ska du börja med C# så ladda ner Microsoft Visual Studio Express 2013 (gratis) och googla upp någon nybörjarguide eller om du föredrar svenska http://www.csharpskolan.se/.

Ska du börja med Python så går du till https://www.python.org/ och laddar ner deras mjukvara. Nu har jag ingen större koll på hur mycket nybörjarmaterial det finns till Python 3.4 men se till att du hittar material som motsvarar den version du laddar (3.x eller 2.7) ner annars kommer du att slita onödigt mycket hår för dina första program.

EDIT: Jag tycker det verkar som att du är väldigt sugen på att skriva spel. Ett tips är att inte börja med det. Gör lite standardprogram i konsolform först. Typ miniräknare, receptbok, telefonbok, ett simpelt bokningssystem. Gör sedan dessa program med GUI (C# = Windows Forms). Sen kan du börja försöka med något simpelt spel (XNA, MonoGame eller Unity för C#).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Om du ska utveckla program och spel till främst Windows så tycker jag att du ska börja med C#. Windows Forms gör det väldigt lätt att göra GUIn till sina program.

Sedan kan du om du vill använda dig av XNA eller Monogame för att skriva spel i C#. Unity använder sig även det av C# och då får du en hel spelmotor med stort communitystöd att jobba med. Till Unity kommer du hitta tutorials i både skrift och i videomaterial och du kan fort få ihop något spelbart.

Det viktigaste är dock att börja skriva kod och inte fundera på vilket språk som är lämpligast. Jag tycker denna fråga kommer upp väldigt ofta och jag får också för mig att folk gärna aldrig börjar för att förslag kommer in från alla håll och kanter på språk av alla dess slag. Det viktigaste i början är inte vilket språk du börjar med, utan att du faktiskt börjar. Kan du ett språk så har du väldigt lätt att gå till andra språk senare. Speciellt om det gäller exempelvis C# <-> Java.

Ska du börja med C# så ladda ner Microsoft Visual Studio Express 2013 (gratis) och googla upp någon nybörjarguide eller om du föredrar svenska http://www.csharpskolan.se/.

Ska du börja med Python så går du till https://www.python.org/ och laddar ner deras mjukvara. Nu har jag ingen större koll på hur mycket nybörjarmaterial det finns till Python 3.4 men se till att du hittar material som motsvarar den version du laddar (3.x eller 2.7) ner annars kommer du att slita onödigt mycket hår för dina första program.

EDIT: Jag tycker det verkar som att du är väldigt sugen på att skriva spel. Ett tips är att inte börja med det. Gör lite standardprogram i konsolform först. Typ miniräknare, receptbok, telefonbok, ett simpelt bokningssystem. Gör sedan dessa program med GUI (C# = Windows Forms). Sen kan du börja försöka med något simpelt spel (XNA, MonoGame eller Unity för C#).

Tack för ett intressant svar, dock så är det t.ex miniräknare och sådana små program som jag vill lära mig att göra själv. Dessutom trodde jag att det skulle spela en väldigt stor roll om vilket man börjar med, därför ville jag lära mig ett språk med flera val-möjligheter.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Entusiast

Är man intresserad av spelutveckling, rekommenderar jag starkt ramverket UDK (Unreal Development Kit), samt de förträffliga kurs-videor som de har: https://www.youtube.com/playlist?list=PLZlv_N0_O1gaCL2XjKluO7...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Tack för ett intressant svar, dock så är det t.ex miniräknare och sådana små program som jag vill lära mig att göra själv. Dessutom trodde jag att det skulle spela en väldigt stor roll om vilket man börjar med, därför ville jag lära mig ett språk med flera val-möjligheter.

Java eller C# är utmärkta att börja med. Enkla att komma igång med och du kan göra små program och spel relativt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Är man intresserad av spelutveckling, rekommenderar jag starkt ramverket UDK (Unreal Development Kit), samt de förträffliga kurs-videor som de har: https://www.youtube.com/playlist?list=PLZlv_N0_O1gaCL2XjKluO7...

UDK är imte UE4 som du länkade videos till. Dessutom är det lite orelevant för diskussionen om att lära sig programmera. I UE4 används antingen C++ eller Blueprint. Blueprint är rätt kul och det går fort att komma igång och få saker att hända men man lär sig inte programmering på ett effektivt sätt då man bör kunna lite grundläggande begrepp som arrays och klasser/objekt.

Dessutom kostar det minst 20 USD att pröva det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Murer:

UDK är imte UE4 som du länkade videos till. Dessutom är det lite orelevant för diskussionen om att lära sig programmera. I UE4 används antingen C++ eller Blueprint. Blueprint är rätt kul och det går fort att komma igång och få saker att hända men man lär sig inte programmering på ett effektivt sätt då man bör kunna lite grundläggande begrepp som arrays och klasser/objekt.

Dessutom kostar det minst 20 USD att pröva det.

Youtube-kanalen som länkades är den som är länkad från UDKs hemsida. Det var där jag hämtade länken.
UDK använder jag själv. (Inspirerad efter att ha använt Unreal Tournament- editorerna.).
Fritt att använda, men vill man tjäna pengar på sina skapelser, går en liten avgift till UDKs skapare Epic games.
(Såvida detta inte har ändrats på sistone. Det var ju ett litet tag sedan jag använde UDK)

Hur som helst så tipsade jag rent generellt, då många andra intresserade hobby-spelutvecklare inte vet vart de skall börja. Det är inte alltid att ett språk är rätt väg att gå. Även om det är nyttigt senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Youtube-kanalen som länkades är den som är länkad från UDKs hemsida. Det var där jag hämtade länken.
UDK använder jag själv. (Inspirerad efter att ha använt Unreal Tournament- editorerna.).
Fritt att använda, men vill man tjäna pengar på sina skapelser, går en liten avgift till UDKs skapare Epic games.
(Såvida detta inte har ändrats på sistone. Det var ju ett litet tag sedan jag använde UDK)

Hur som helst så tipsade jag rent generellt, då många andra intresserade hobby-spelutvecklare inte vet vart de skall börja. Det är inte alltid att ett språk är rätt väg att gå. Även om det är nyttigt senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Är bättre att använda UE4 i så fall om man ändå går för en färdig spelmotor bättre avtal och bättre motor. Unreal Script var ju inte häller någon skönhet direkt. Sen är redan gjorda saker inte bäst om man bara vill lära sig utan passar bättre för produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Youtube-kanalen som länkades är den som är länkad från UDKs hemsida. Det var där jag hämtade länken.
UDK använder jag själv. (Inspirerad efter att ha använt Unreal Tournament- editorerna.).
Fritt att använda, men vill man tjäna pengar på sina skapelser, går en liten avgift till UDKs skapare Epic games.
(Såvida detta inte har ändrats på sistone. Det var ju ett litet tag sedan jag använde UDK)

Hur som helst så tipsade jag rent generellt, då många andra intresserade hobby-spelutvecklare inte vet vart de skall börja. Det är inte alltid att ett språk är rätt väg att gå. Även om det är nyttigt senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde helt klart gå över till Unreal Engine 4 om möjligt då Epic kräver en avsevärt mindre del av din kosing du drar in om du eventuellt säljer dina spel. Dessutom så får du tillgång till all kod du önskar med Unreal Engine 4. För att inte nämna att UE4 är bra mycket nyare och communitystödet lär bli bra mycket större.