Permalänk
Medlem

hur ljudlös ?

Hej

Jag funderar på att bygga en dator med följande komponenter och undrar om någon liknande system som kan ge mig tips. Jag vill helst att inte datorn ska låta något alls jag vet att det finns passiva datorer osv men vill helst inte köra med det. tänkte surfa, kolla på film, youtube osv med datorn inget spelande osv hur tyst kan man få den o bli från ca 1 meter från mig.

listan på komponenterna

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2272869&view=l

tack

Permalänk
Medlem

Vet inte om storleken är viktig, men generellt så är det svårade att bygga tyst i mindre chassin.
Men prio när tystnad är viktigast är att producera så lite värme som möjligt.
Så du är rätt ute med en "s" modell, själv så hade jag dock valt en i3'a.
Du kommer inte att märka någon prestandaskillnad mot en i5'a så länge du inte spelar eller renderar saker
En icke "t" eller "s" modell är medvetet, även om dom modellerna även är aningens snålare vid idle så är den stora skillnaden betydligt restriktivare turbo lägen och såklart lägre maxfrekvenser.
D.v.s vid normal användning så gör dom varken till eller från, men kostar mer.

Mitt förslag:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6760447/2014-05-15

edit: glömde CPU kylare.

Permalänk
Medlem

Med Evo kylaren så finns det en stor chans att du klarar dig endast med chassifläkten vid CPU'n.
Och chassifläkten sätter du då på CPU_FAN, då kan den varva upp om det skulle behövas men körs normalt väldigt långsamt.

Permalänk
Medlem

vill helst ha fractal design node 304 chassit

Permalänk
Rekordmedlem

Varför vill du inte köra passivt om det går ?
Det lär fungera för det mesta du verkar vilja göra så jag tycker du ska låta fläktarna stå stilla tills de verkligen behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

menar du att jag endast har igång cpu fläkten ?

och vad är bättre köra 2 st 4gb ram eller 1 st 8gb ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leonjp:

menar du att jag endast har igång cpu fläkten ?

och vad är bättre köra 2 st 4gb ram eller 1 st 8gb ?

2 stickor gör att du kan köra dual channel (=dubblad minnesbandbredd).
Det är inte en stor skillnad i vanlig prestanda men grafikprestandan på det inbyggda grafikkortet ökar ganska markant med snabbare minne.
Att köra helt passivt går ju såklart, men det blir genast vääldigt mycket dyrare.

Och varför node chassit ? skall du peta i en massa lagring så kvittar det ju om du har en massa fläktar, hårddiskarna överröstar dom ändå

Permalänk
Medlem

gillar designen på node samt att den är ganska liten
jag tänker endast köra med min intel ssd som jag har i min nuvarande dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leonjp:

gillar designen på node samt att den är ganska liten
jag tänker endast köra med min intel ssd som jag har i min nuvarande dator.

Ålrajt det är Node 304 som gäller då.
Samma gäller för kylare även i den.
Men det blir lite bullrigare då node är mer öppen än define serien.
Och lite dyrare då ITX kostar en aningen mer:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6760600/2014-05-15

Permalänk
Medlem

vilken typ av minne ska man ha till i5-4570s är det 1.5v eller 1.65v ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leonjp:

vilken typ av minne ska man ha till i5-4570s är det 1.5v eller 1.65v ?

1.5v.
1.65 bör undvikas i alla modernare datorer då minnena drivs mer eller mindre direkt av processorn som då måste jobba med högre spänning = illa.