Permalänk
Medlem

Wifi repeater med samma SSID?

Tjenare,

Har för tillfället två routrar varav den ena fungerar som repeater för att utöka räckvidden.

Den gör vad den ska, men en liten hake är att det såvitt jag vet krävs två olika SSIDn. Dvs om huvudrouterns nätverk heter exempelvis "router1" kan inte repeaterns nätverk ha samma SSID utan måste exempelvis kallas "router2". Det medför att man måste ansluta till olika nätverk manuellt beroende på var i huset man befinner sig.

Är det någon som vet om det är möjligt att installera repeatern så att de kan ha samma SSID, så att man slipper byta fram och tillbaka?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Keeper of Traditions

Du kan självklart ha samma SSID på båda accesspunkterna, läs här t.ex: http://superuser.com/questions/122441/how-can-i-get-the-same-...

Se till att de sänder på olika kanaler bara.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vill du bara ha tillgång till repeatern bara eller vill du att det ska vara två trådlösa nätverk samtidigt med samma SSID?

För om det är alternativ 1 så har jag en lösning som jag gjorde när jag skaffade en repeater.

1. Från routern skapar du en SSID med ett oseriöst namn.
2. Koppla ihop repeatern med routern. Nu döper du SSIDn i repeatern till vad du önskar.
3. Logga in på routerns config och ändra till att du väljer att gömma(hide) SSID.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Rekordmedlem

En repeater använder alltid samma ssid annars är det inte en repeater, den ska per definiton repetera wifisignalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nyfiken på det jag med som t.ex skolan har då dom har flera routrar över hela lokalerna men det är som samma wifi och man är ansluten på samma.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av juniorjesper:

Nyfiken på det jag med som t.ex skolan har då dom har flera routrar över hela lokalerna men det är som samma wifi och man är ansluten på samma.

Det är accesspunkter man använder vid större installationer (inte routrar) de är sedan anslutna till en switch och förmodligen används även en wifikontroller för att styra nätet.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/hubs-switches-rout...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är accesspunkter man använder vid större installationer (inte routrar) de är sedan anslutna till en switch och förmodligen används även en wifikontroller för att styra nätet.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/hubs-switches-rout...

Tack för svar
Men har en router på övervåningen och ett modem med router inbyggt på nedervåningen i andra änden av huset då inte en räcker, men problemet är att man måste ansluta på nytt om man byter våning, och undrar om man kan konfigurera routrarna så det är som ett nätverk?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av juniorjesper:

Tack för svar
Men har en router på övervåningen och ett modem med router inbyggt på nedervåningen i andra änden av huset då inte en räcker, men problemet är att man måste ansluta på nytt om man byter våning, och undrar om man kan konfigurera routrarna så det är som ett nätverk?

Om du ger dem samma ssid och nyckel så uppfattas de som ett och samma wifinät av klienterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj, glömde bort att jag skapat tråden... Tack för alla svar i alla fall!

Permalänk
Medlem

Kör man på skolor och liknande saker så kör man som konstaterat med accesspunkter. Rukkus, Cisco, HP, Aruba, Juniper är några av tillverkarna där man kör med en Controler. En slags server som sitter och bestämmer hur accesspunkterna ska agera för lastbalansering, öppning av förbindelser o.dyl.
Aerohive har en molntjänst och tjocka klienter som gör att man helt slipper en controler.
Cisco Meraki som sålt riktigt bra på slutet har istället flyttat controler-delen till molnet..

Hur som helst. För skolinstallationer och liknande så använder man mycket dyrare utrustning med central managering.

Hemma kör jag faktiskt en Aerohvie som jag köpte för att jag blev skitless på att det alltid skulle strula. Tyvärr räckte den inte helt till övervåningen så där har jag två accesspunkter. En för barnen och en för oss vuxna för att det är två olika nät. På dessa har jag faktiskt OpenTomato som är ett linuxbaserat firmware som medger mycket mer funktionalitet än vad som kommer med i default firmware. Aerohiven har givetvis bägge näten genom att ha två SSID samtidigt.