Grafik uppgraderings tips.

Permalänk

Grafik uppgraderings tips.

Hejsan jag har en dator med dessa specs:

Moderkort (i princip nytt): ASUS X79-DELUXE (många anslutningsmöjligheter, WI-FI)

Processor (ny): Intel Core i7 4820K; Noctuakylare NH-D14 SE 2011, 140 mm fläkt, går att sätta på en till

Grafik: Två stycken Geforce GTX 470 (SLI, riktigt bra grafikkraft, en dryg GTX 760 ungefär)

Minne: 8 x 2 GB = 16 GB Kingstone Hyper 2400 Mhz (ger datorn lite extra snabbhet)

Corsair Neutron GTX 240 GB SSD (det bästa) + Hitachi 160 GB HDD

Samsung DVD Multi (ny)

El: Cooler Master Silent Pro Hybrid 1300W (massor av kraft, ger tyst elaggregat)

Låda: Cosmos II Ultra Tower, tre 140 mm och två 120 mm fläktar installerade, inte originalfläktar, men tystare.

Windows 7 Home Premium, 64 bit

Och vill byta ut grafik korten, bör jag köra på billigare grafik kort men två? eller ett bättre?. Skulle också vilja ha tips på vad som är bra till denna setup?.
Är inte ute efter ett "monster" kort men vill ha ett som mer matchar mina andra specs. Gärna ett kort med bra valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem

Ett kraftigt brukar rekommenderas över två svagare då crossfire/sli kan ge problem samt att det inte stöds i alla spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plenninge:

Hejsan jag har en dator med dessa specs:

Moderkort (i princip nytt): ASUS X79-DELUXE (många anslutningsmöjligheter, WI-FI)

Processor (ny): Intel Core i7 4820K; Noctuakylare NH-D14 SE 2011, 140 mm fläkt, går att sätta på en till

Grafik: Två stycken Geforce GTX 470 (SLI, riktigt bra grafikkraft, en dryg GTX 760 ungefär)

Minne: 8 x 2 GB = 16 GB Kingstone Hyper 2400 Mhz (ger datorn lite extra snabbhet)

Corsair Neutron GTX 240 GB SSD (det bästa) + Hitachi 160 GB HDD

Samsung DVD Multi (ny)

El: Cooler Master Silent Pro Hybrid 1300W (massor av kraft, ger tyst elaggregat)

Låda: Cosmos II Ultra Tower, tre 140 mm och två 120 mm fläktar installerade, inte originalfläktar, men tystare.

Windows 7 Home Premium, 64 bit

Och vill byta ut grafik korten, bör jag köra på billigare grafik kort men två? eller ett bättre?. Skulle också vilja ha tips på vad som är bra till denna setup?.
Är inte ute efter ett "monster" kort men vill ha ett som mer matchar mina andra specs. Gärna ett kort med bra valuta för pengarna.

Vilken budget snackar vi om här?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

hur stor budget har du för ett nytt grafikkort?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vilken budget snackar vi om här?

Runt ca 2000-2500 kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plenninge:

Runt ca 2000-2500 kr.

Då borde ett GTX770 alternativt ett R9 280X sitta rätt ok.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

hur stor budget har du för ett nytt grafikkort?

Runt ca 2000-2500 kr.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Plenninge:

Runt ca 2000-2500 kr.

då är ett 770 eller 280x något i din prisklass som du kan kolla på den ersätter dina 470x2 i prestanda och du får även ut lite mer än vad de gjorde tillsammans

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Då borde ett GTX770 alternativt ett R9 280X sitta rätt ok.

Okey vad skiljer dem åt, vilken bör man köra på och varför?

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

då är ett 770 eller 280x något i din prisklass som du kan kolla på den ersätter dina 470x2 i prestanda och du får även ut lite mer än vad de gjorde tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenninge:

Hade sagt spara till ett 780 / 290x, 770 är i princip ett 680 och 280x ett 7970, 2,5år gammal hårdvara...

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Hade sagt spara till ett 780 / 290x, 770 är i princip ett 680 och 280x ett 7970, 2,5år gammal hårdvara...

Okey, men det är betydligt mer än jag tänkt/vill lägga, å högt upp är lite för långt i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenninge:

Okey, men det är betydligt mer än jag tänkt/vill lägga, å högt upp är lite för långt i pris.

Ja nu kanske du räknar med det men du lär ju få runt 1000kr om du säljer dina 470:n och är man inte allt för kräsen kan man ju plocka ett 780 för inte alldeles för många slantar här på marknaden:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plenninge:

Här är lite prestandablänk: http://www.anandtech.com/bench/product/1041?vs=1037

Kolla på vilket/a spel du spelar och se om det ena kortet är bättre i dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör på ett 280x isåfall, 3GB vram borde räcka ett tag, och sedan när spelen börjar sega ner, släng in ett till! Bra och relativt billigt kort

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem

Vad har du för musmatta?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Vad har du för musmatta?

Jag har en Spelmusmatta Steelseries QCK