Överväger att köpa nytt grafikkort för kring 2k och har frågor kring det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Problemet för TS är att han antagligen inte har två PCI-e kontakter/kablar till sitt nätagg men detta kan ev klara sig genom koppling till adapter till dubbla molex som brukar följa med de flesta grafikkort idag.

När du skriver att "detta kan ev klara sig genom koppling till adapter", Hur stor betoning är det på ordet eventuellt? Är det så att det går eller är det ett kanske? Hur ser en sådan adapter ut och vad heter den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raza:

När du skriver att "detta kan ev klara sig genom koppling till adapter", Hur stor betoning är det på ordet eventuellt? Är det så att det går eller är det ett kanske? Hur ser en sådan adapter ut och vad heter den?

Jag har fått med mig en sådan adapter med mina grafikkort. Köper du ett nytt grafikkort så får du förmodligen en sådan adapter med dig. Nätagget klarar sig bra om du delar upp belastningen mellan linorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raza:

Ja då detta inte ger lika mycket kräm som äkta PCI-e direkt från nätagget så kan det ev bli problem, men det ger iaf typ 130W istället för 150+ som ett vanligt kan ge. Jag tror det funkar men man kan ha det i åtanke när man kör så.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja då detta inte ger lika mycket kräm som äkta PCI-e direkt från nätagget så kan det ev bli problem, men det ger iaf typ 130W istället för 150+ som ett vanligt kan ge. Jag tror det funkar men man kan ha det i åtanke när man kör så.

Och det räckte inte med den PCI-e som fanns på mitt nätaggregat utan kortet kommer behöva flera sådana, förstod jag det rätt?

Permalänk
Skribent
Skrivet av Raza:

Och det räckte inte med den PCI-e som fanns på mitt nätaggregat utan kortet kommer behöva flera sådana, förstod jag det rätt?

Ja och nej
Ditt nätagg har enast 1st 6-pin PCI-Express, men det går att lösa!

Grafikkort idag brukar behöva; 2st 6-pin // 1st 6-pin+1st 8pin // 2st 8-pin.
Så I regel behöver du minst 2st 6-pin, men har man endast 1st 6-pin kan man som ovan länkats - koppla 2st MOLEX och konverta ström till en extra 6-pin

Det brukar följa med sådana saker med grafikkortet, och om det inte gör det så finns det säkert folk som skänker sina gratis mot porto kostnaden här på sweclockers, 12kr med brev.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

280x är ett givet val. Allt annat är oerhört korkat.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Ja och nej
Ditt nätagg har enast 1st 6-pin PCI-Express, men det går att lösa!

Grafikkort idag brukar behöva; 2st 6-pin // 1st 6-pin+1st 8pin // 2st 8-pin.
Så I regel behöver du minst 2st 6-pin, men har man endast 1st 6-pin kan man som ovan länkats - koppla 2st MOLEX och konverta ström till en extra 6-pin

Det brukar följa med sådana saker med grafikkortet, och om det inte gör det så finns det säkert folk som skänker sina gratis mot porto kostnaden här på sweclockers, 12kr med brev.

Fanns det en risk att grafikkortet inte får rätt mängd ström med en sådan adapter och mitt nätagg som redan ligger i den lägsta kategorin? Tänker på det Jalle64 nämnde.

Jag överväger och köpa begagnat kort + ett nyare nätagg så kan man ändå hamna i under 2k men då ha ett nätaggregat som det inte ska vara några tvivel om varken effektgrad eller anslutningar. Vet inte om det är värt det eller inte ännu, men ett begagnat grafikkort överväger jag vilket som. Ett kort med några månader på nacken bör väl fungera lika bra som ett nytt? Har ni några rekommendationer om hur man kan göra ett säkert köp här via Sweclockers marknad? Finns ju en del risk med att bara göra en banköverföring på 2 000 kr och hålla tummarna att något kommer med posten. Har ni några bättre alternativ att tips om?

Permalänk
Skribent
Skrivet av Raza:

Fanns det en risk att grafikkortet inte får rätt mängd ström med en sådan adapter och mitt nätagg som redan ligger i den lägsta kategorin? Tänker på det Jalle64 nämnde.

Jag överväger och köpa begagnat kort + ett nyare nätagg så kan man ändå hamna i under 2k men då ha ett nätaggregat som det inte ska vara några tvivel om varken effektgrad eller anslutningar. Vet inte om det är värt det eller inte ännu, men ett begagnat grafikkort överväger jag vilket som. Ett kort med några månader på nacken bör väl fungera lika bra som ett nytt? Har ni några rekommendationer om hur man kan göra ett säkert köp här via Sweclockers marknad? Finns ju en del risk med att bara göra en banköverföring på 2 000 kr och hålla tummarna att något kommer med posten. Har ni några bättre alternativ att tips om?

Mjo det är som jalle sa, att det finns risk att strömmen inte räcker med molex-lösningar.

Det bör inte vara något problem att köpa här på sweclockers marknaden, det lättaste sättet är att kolla hur länge personen varit medlem, hur många inlägg/trådar personen har gjort eller be om referenser. Det är dock väldigt sällan någon har blivit scammad här, och vid tillfällen det har hänt så har medlemen blivit permanent avstängd från sweclockers och polisanmälan har gjorts.

Annars har du blocket paket med. Då skickar säljaren varan, du betalar när du hämtar ut den, sedan har du 24 timmar på dig att testa och godkänna varan innan säljaren får sina pengar
https://www.blocket.se/blocketpaketet/boka.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man skulle försöka hitta begagnat nätagg och grafikkort skulle man ändå landa kring 2000 kr, vilket var det pris jag tänkte från början. Finns risken att grejer kan gå fel pga adaptern kanske det är bättre att köra på ett billigt men bättre nätaggregat också. Vad är det jag bör leta efter i så fall? Det bästa vore ju att hitta någon som säljer både och, men sen får man väl se om man har den turen eller inte. Är ute efter att uppgradera nu så fort som möjligt.

EDIT: Jag har blivit erbjuden ett nätaggregat + R9 280x via pm extra billigt. Det är inköpt i slutet av förra året och har använts för mining. Det är underklockat för att inte bli för varmt, men fläktarna låter tydligen mer än vanligt, kan väl mycket väl bero på att fläktarna gått rätt hårt under tiden vid mining och att det orsakade något fel. Kortet ska för övrigt fungera som det ska vid spelande. Jag känner mig såklart skeptisk till att köpa ett "defekt" kort och min fråga till er är följande: Anses detta vara ett solklart garantiärende så om jag nu skulle gå med på detta köp och kontaktar Webhallen direkt efter, kommer det anses som ett problem från deras sida med deras sålda produkt eller finns risken att man åker dit på det pga användandet(mining) och underklockandet? Skulle inte överväga ett sådant erbjudande om det inte just var för att det var ett bra pris och ett 850w Xfx nätagg medföljer i samma köp. Men vill känna mig säker på att få hjälp från Webhallen med kortet och inte skicka in det för att sedan stå med byxorna nere och behöva betala flera hundra extra för det arbete de lägger ner, bara för att de ska säga att det är självförvållat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Om man skulle försöka hitta begagnat nätagg och grafikkort skulle man ändå landa kring 2000 kr, vilket var det pris jag tänkte från början. Finns risken att grejer kan gå fel pga adaptern kanske det är bättre att köra på ett billigt men bättre nätaggregat också. Vad är det jag bör leta efter i så fall? Det bästa vore ju att hitta någon som säljer både och, men sen får man väl se om man har den turen eller inte. Är ute efter att uppgradera nu så fort som möjligt.

EDIT: Jag har blivit erbjuden ett nätaggregat + R9 280x via pm extra billigt. Det är inköpt i slutet av förra året och har använts för mining. Det är underklockat för att inte bli för varmt, men fläktarna låter tydligen mer än vanligt, kan väl mycket väl bero på att fläktarna gått rätt hårt under tiden vid mining och att det orsakade något fel. Kortet ska för övrigt fungera som det ska vid spelande. Jag känner mig såklart skeptisk till att köpa ett "defekt" kort och min fråga till er är följande: Anses detta vara ett solklart garantiärende så om jag nu skulle gå med på detta köp och kontaktar Webhallen direkt efter, kommer det anses som ett problem från deras sida med deras sålda produkt eller finns risken att man åker dit på det pga användandet(mining) och underklockandet? Skulle inte överväga ett sådant erbjudande om det inte just var för att det var ett bra pris och ett 850w Xfx nätagg medföljer i samma köp. Men vill känna mig säker på att få hjälp från Webhallen med kortet och inte skicka in det för att sedan stå med byxorna nere och behöva betala flera hundra extra för det arbete de lägger ner, bara för att de ska säga att det är självförvållat.

Jag kom fram till att jag känner mig inte bekväm med erbjudandet oavsett om det går på garanti eller inte just för att jag vill inte behöva börja med det direkt. Däremot om någon vet hur Webhallen skulle hantera ärendet är jag fortfarande intresserad av att veta! Det blir istället ett begagnat nätaggregat så billigt som möjligt, och sedan ett nytt http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/193053-powerc... så får man även med några spel också. Behöver något tänkas på när det kommer till nätaggregatet utöver att det är rätt uttag så det är kompatibelt med kortet och även att effekten är tillräckligt hög? Och ett Powercolor-kort borde väl inte vara några problem? Är väl ingen större skillnad mellan det och andra R9 280x utöver märket/tillverkare, eller?

Permalänk
Skribent
Skrivet av Raza:

Jag kom fram till att jag känner mig inte bekväm med erbjudandet oavsett om det går på garanti eller inte just för att jag vill inte behöva börja med det direkt. Däremot om någon vet hur Webhallen skulle hantera ärendet är jag fortfarande intresserad av att veta! Det blir istället ett begagnat nätaggregat så billigt som möjligt, och sedan ett nytt http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/193053-powerc... så får man även med några spel också. Behöver något tänkas på när det kommer till nätaggregatet utöver att det är rätt uttag så det är kompatibelt med kortet och även att effekten är tillräckligt hög? Och ett Powercolor-kort borde väl inte vara några problem? Är väl ingen större skillnad mellan det och andra R9 280x utöver märket/tillverkare, eller?

Webhallen brukar vara bra med garantiärenden, men det är väldigt case-to-case baserat så man ska aldrig ta ut något i förskott.

Det du bör kolla på med nätagg är att det har rätt mängd uttag/kablar du behöver, tillräckligt med watt och att det är 80+ certifierat. Sedan kolla även 12v-railen så den är av bra kvalité. "Corsair, Antec, Seasonic, Fractal Design, XFX, be quiet och silverstone" brukar göra bra saker, andra märken skulle jag hålla mig undan för.

Vad gäller PowerColor så är det generellt sätt inge fel på dem. Skillnaden på dem i förhållande till andra är att priset brukar vara mycket lägre och det är av en anledning; Korten är något sämre. Om du skulle jämföra PC 280x vs ASUS 280x (DCII) så kommer du märka att PC's kort är lägre klockat, och deras kylare är inte heller lika bra som ASUS så du kommer inte kunna överklocka det lika högt, men bortsett från det är det inga som helst problem med PowerColor av mina egna erfarenheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte en ny grej som jag inte vet om det är ett problem eller inte. Nätaggregatet jag har idag har samma mått som det nya jag tänker köpa, så det är inget problem. Däremot är det skillnad i mått mellan grafikkorten. Mitt nuvarande GTX 560 har måtten 238 x 111 x 40 mm och nya 280x har måtten 265 x 111.2 x 38 mm. Det är alltså ca. 3 cm skillnad på längden. Nu har jag ett relativt stort chassi så utrymmet finns där, däremot sitter det en liten kloss på moderkortet som jag är orolig över ifall den kommer hamna i vägen eller inte. Jag länkar nedan ett gäng bilder så får ni berätta om det går att flytta på klossen, alternativt om ni tror att ett 280X skulle gå ovanför.

Bilder:
http://s28.postimg.org/tolhpsyod/DSC_0769.jpg

http://s23.postimg.org/m5ds06hcr/DSC_0770_med_pil.jpg

http://s17.postimg.org/5q330fg7z/DSC_0775_med_f_rklaring.jpg

http://s11.postimg.org/w5ubed95v/DSC_0772.jpg

http://s28.postimg.org/uo7peohvx/DSC_0785.jpg

Kommer den vita klossen intill grafikkortet bli ett problem? Det är ju uppenbarligen en kontakt till något men det verkar ju väldigt dåligt designat om den ska förhindra mig från att sätta in ett kort längre än 24cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscisw888:

Ja just nätagg är inte min starkaste sida men det är ändå en indikation på att kvalitén inte är på topp när det gäller just det agget.

inte alls en indikation... det är bara om du vill spara 9 kr på din elräkning......

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Skribent
Skrivet av Raza:

Jag upptäckte en ny grej som jag inte vet om det är ett problem eller inte. Nätaggregatet jag har idag har samma mått som det nya jag tänker köpa, så det är inget problem. Däremot är det skillnad i mått mellan grafikkorten. Mitt nuvarande GTX 560 har måtten 238 x 111 x 40 mm och nya 280x har måtten 265 x 111.2 x 38 mm. Det är alltså ca. 3 cm skillnad på längden. Nu har jag ett relativt stort chassi så utrymmet finns där, däremot sitter det en liten kloss på moderkortet som jag är orolig över ifall den kommer hamna i vägen eller inte. Jag länkar nedan ett gäng bilder så får ni berätta om det går att flytta på klossen, alternativt om ni tror att ett 280X skulle gå ovanför.

Bilder:
http://s28.postimg.org/tolhpsyod/DSC_0769.jpg

http://s23.postimg.org/m5ds06hcr/DSC_0770_med_pil.jpg

http://s17.postimg.org/5q330fg7z/DSC_0775_med_f_rklaring.jpg

http://s11.postimg.org/w5ubed95v/DSC_0772.jpg

http://s28.postimg.org/uo7peohvx/DSC_0785.jpg

Kommer den vita klossen intill grafikkortet bli ett problem? Det är ju uppenbarligen en kontakt till något men det verkar ju väldigt dåligt designat om den ska förhindra mig från att sätta in ett kort längre än 24cm.

Dold text

Det bör inte vara ett problem, om det skulle bli så är det bara att slipa ner det lite, tror du inte kommer använda alla 6st SATA portar i vilket fall

Men som sagt, kortet bör precis gå över

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det bör inte vara ett problem, om det skulle bli så är det bara att slipa ner det lite, tror du inte kommer använda alla 6st SATA portar i vilket fall

Men som sagt, kortet bör precis gå över

Okej, och om de nuddar varandra så kan ingen risk komma med det heller? Blev bara så ställd när jag såg den sticka upp från mobo och komma upp i jämnhöjd med grafikkortet. Men köper jag ett nytt kort får jag väl i värsta fall skicka tillbaka det om det skulle visa sig omöjligt att koppla in. Om någon annan inte håller med Phoenix så säg gärna det. Jag tackar så mycket för hjälpen!

Permalänk
Skribent
Skrivet av Raza:

Okej, och om de nuddar varandra så kan ingen risk komma med det heller? Blev bara så ställd när jag såg den sticka upp från mobo och komma upp i jämnhöjd med grafikkortet. Men köper jag ett nytt kort får jag väl i värsta fall skicka tillbaka det om det skulle visa sig omöjligt att koppla in. Om någon annan inte håller med Phoenix så säg gärna det. Jag tackar så mycket för hjälpen!

Så länge det bara är kylaren som stöter så är det inga som helst problem, annat om PCB'n rörs vid, men eftersom det är en plastdel så bör egentligen inte det heller vara ett problem. Annars har du som sagt ångerrätt/öppet köp, så bara att skeppa tillbaka eller slipa ner lite på plasten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så länge det bara är kylaren som stöter så är det inga som helst problem, annat om PCB'n rörs vid, men eftersom det är en plastdel så bör egentligen inte det heller vara ett problem. Annars har du som sagt ångerrätt/öppet köp, så bara att skeppa tillbaka eller slipa ner lite på plasten

Det är just PCB'n som kommer att nudda vid om 280x's PCB börjar på samma höjd från moderkortet som mitt nuvarande. Resten av kortet ser ut att gå över utan problem på mitt 560, det är just PCB'n som skulle ligga över med 1 mm eller nudda vid om det var längre. Därav min oro.

Permalänk
Hedersmedlem

Det lär inte bli problem om det endast kanten på PCB:n som når plasten. Det stora problemet är om graffet kommer ända ner i sockeln med den klumpiga sockerbiten till SATA:kontakt. (hur tänkte MSi där?)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nåväl. Nu är både ett nätaggregat med rätt kontakter samt ett 280x beställt. Grafikkortet beställde jag nytt från Webhallen så i allra värsta fall får det skickas tillbaka. Men förhoppningsvis ska detta inte vara något problem och jag ska kunna njuta av tre nya spel från AMD på en uppgraderad dator till nästa helg!

Tack så jättemycket alla som bidragit med tips och förklaringar. Vet att jag är okunnig och osäker och då frågar mer än nödvändigt, men ni har stått ut med mig och det är jag otroligt tacksam för!

Permalänk
Medlem

EDIT: Detta löste sig. Tack ännu en gång alla för hjälpen!