Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

1520 har jag. Batteritiden blev för mig mer än 50-70% lägre med 8.1 men efter senaste uppdateringen börjar den hämta hem förlusten.

Samma sak på Lumia 720. Märkbart sämre med Dev Preview. Får ladda med 1-2 dagars mellanrum istället för 2-3 som tidigare. Inte fy skam det heller för en smartphone men inte lika fantastiskt som tidigare

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rattnalle:

Samma sak på Lumia 720. Märkbart sämre med Dev Preview. Får ladda med 1-2 dagars mellanrum istället för 2-3 som tidigare. Inte fy skam det heller för en smartphone men inte lika fantastiskt som tidigare

Men nu efter sista uppdateringen tycker jag att den goda batteritiden är på banan igen

Permalänk
Medlem

Jag kan inflika nu efter några dagar med 8.1 att batteritiden är helt awesome!
Efter morgononens surfande (15-20min), Youtube klipp (10-15min), messande (3-4st) och 2 (ca 10min) samtal är batteritiden 96%, med mellan läge på skärmbelysning.
Min HTC ONE hade börjat gråtut vid det här laget och säkert varit nere på 75-80% eller nåt.
Impressive.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag kan inflika nu efter några dagar med 8.1 att batteritiden är helt awesome!
Efter morgononens surfande (15-20min), Youtube klipp (10-15min), messande (3-4st) och 2 (ca 10min) samtal är batteritiden 96%, med mellan läge på skärmbelysning.
Min HTC ONE hade börjat gråtut vid det här laget och säkert varit nere på 75-80% eller nåt.
Impressive.

Hur lyckas ni? Jag gick upp strax efter 9 idag och är nere på 36% nu laddad över natten. (lumia 920)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur lyckas ni? Jag gick upp strax efter 9 idag och är nere på 36% nu laddad över natten. (lumia 920)

Likadant för mig, märker absolut inte av någon förbättring med 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag vet inte. Jag har kanske haft tur 😈
Edit. Har nu 79% kvar, med fortsatt videouppspelning, facebookande och allmänt surfande. Hoppas det håller i sig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du batterisparfunktionen påslagen? Det gör stor skillnad, jag är även noga med stänga öppna flikar med hjälp av att hålla in bakåtknappen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Har du batterisparfunktionen påslagen? Det gör stor skillnad, jag är även noga med stänga öppna flikar med hjälp av att hålla in bakåtknappen.

Får väl testa det

Edit: Ska testa med att stänga av 4G oxå, fast jag inte tror det gör så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Får väl testa det

Edit: Ska testa med att stänga av 4G oxå, fast jag inte tror det gör så mycket.

Vad jag vet ska det inte göra värst mycket, men jag kan helt fel där. Det som drar mest är ju annars skärmen normalast och bakgrundsappar, jag kör med automatisk skärmbelysning (vilket motsvarar medim/mellan) och som sagt batterisparfunktionen på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Vad jag vet ska det inte göra värst mycket, men jag kan helt fel där. Det som drar mest är ju annars skärmen normalast och bakgrundsappar, jag kör med automatisk skärmbelysning (vilket motsvarar medim/mellan) och som sagt batterisparfunktionen på.

Batterisparfunktionen på hela tiden eller endast när det är lite batteri kvar?

Att stänga appar manuellt gör inte skillnad för batteritiden, de ligger endast i minnet. Det som gör skillnad är att se över vilka och mängden appar som får,köra i bakgrunden (någon sekund var 30e,minut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Batterisparfunktionen på hela tiden eller endast när det är lite batteri kvar?

Att stänga appar manuellt gör inte skillnad för batteritiden, de ligger endast i minnet. Det som gör skillnad är att se över vilka och mängden appar som får,köra i bakgrunden (någon sekund var 30e,minut)

Konstant, har den påslagen hela tiden då jag inte ser någon nackdel i det.
Du har säkert rätt ang appar, jag har fått för vana att göra det bara.
I detta nu har jag 51% kvar, med samma använingsmönster som jag beskrev tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

I detta nu har jag 51% kvar, med samma använingsmönster som jag beskrev tidigare.

Ingen nackdel? Du missar ju massor.
Inga fungerande live-tiles.
Inga uppdateringar av mail, sociala medier etc.
Ingen bakgrundskörning av program.

För att nämna några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jo, utvecklar appar så den delen har jag koll på iaf. Går att leta reda på informationen i dokumentationen på dev.windowsphone.com

Att ha batterisparning igång hela tiden tycker jag tar bort en del av grejen med en smartphone. Kommer inte ihåg exakt vad den gör med som Jfqvist skriver stängs en del trevliga funktioner av. I 8.1 går det dock att tillåta vissa program att köra i bakgrunden trots att batterisparningsfunktionen är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jo, utvecklar appar så den delen har jag koll på iaf.

Att ha batterisparning igång hela tiden tycker jag tar bort en del av grejen med en smartphone. Kommer inte ihåg exakt vad den gör med som Jfqvist skriver stängs en del trevliga funktioner av. I 8.1 går det dock att tillåta vissa program att köra i bakgrunden trots att batterisparningsfunktionen är på.

Det är just det som jag har gjort, vissa program har tillåtelse att köra fast batterisparfunktionen. Jag glömde säga att jag testade utan batterifunktionen och visserligen var det inte så enorm skillnad i "batteri-förlust" så att säga. Jag ska nog ta och testa och köra utan funktionen som ni säger permanent. Jag vart så van att ha den påslagen med One'n att det ligger i min natur att alltid köra med funktionen påslagen.
Får återkomma med en mer noggrann update senare.

Edit. Jag har batterisparfunktionen vilket sparar batteri när det börjar ta slut och då ska ju också den här hjärtikonen vid batteriikonen visas vilket den inte gjort dom senaste dagarna förrän på kvällen. Vid själva inställningen finns det 3 alternativ man kan använda sig av:
Spara batteritid:
* När batteriet börjar ta slut
* Nu till nästa laddning
* Alltid (begränsar funktionaliteten)

Och jag använder mig av den första, kickar den in då vid typ 10-15% eller vad? Tycker alternativen är lite luddiga, jag antar att det är den sista som gör att som ni säger stänger av vissa trevliga saker och tillåter inte vissa saker köras i bakgrunden.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Laddade min den 3:e kl 22 och idag den 6: e har jag 39% kvar så äntligen har jag fått tillbaka min förlorade batteritid på Lumia 1520 med 8.1

Men som alltid, kollar man mycket webbsidor kan det suga batterier ur en 6 tums skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Det är just det som jag har gjort, vissa program har tillåtelse att köra fast batterisparfunktionen. Jag glömde säga att jag testade utan batterifunktionen och visserligen var det inte så enorm skillnad i "batteri-förlust" så att säga. Jag ska nog ta och testa och köra utan funktionen som ni säger permanent. Jag vart så van att ha den påslagen med One'n att det ligger i min natur att alltid köra med funktionen påslagen.
Får återkomma med en mer noggrann update senare.

Edit. Jag har batterisparfunktionen vilket sparar batteri när det börjar ta slut och då ska ju också den här hjärtikonen vid batteriikonen visas vilket den inte gjort dom senaste dagarna förrän på kvällen. Vid själva inställningen finns det 3 alternativ man kan använda sig av:
Spara batteritid:
* När batteriet börjar ta slut
* Nu till nästa laddning
* Alltid (begränsar funktionaliteten)

Och jag använder mig av den första, kickar den in då vid typ 10-15% eller vad? Tycker alternativen är lite luddiga, jag antar att det är den sista som gör att som ni säger stänger av vissa trevliga saker och tillåter inte vissa saker köras i bakgrunden.

Jag kör att den går igång vid låg batterinivå. Jag tror det är 20% på alla enheter men inte helt säker, det är det på 1520 iaf.
Om du ändrar till det nu så är det värt att kolla över hur ofta den hämtar mejl för dina konton, "as items arrive" är ju trevligt men drar mer batteri. Själv kör jag på 1gång/timmen, tycker att det är en bra balans.

Permalänk
Avstängd

Då har jag 19% enheter kvar tills min går ner i batterisparläge. Räcker till lite surf i sängen innan man somnar. Bara jag inte glömmer ladda imorgon bitti. Ska på motortävling på eftermiddagen. Folkrace i Skene.

Filmad med min fd Galaxy S3 förra året - ska bli kul att se hur mycket bättre det blir med Lumia 1520 i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Batterisparfunktion är bara på i nödlägen köper inte en smartphone för att stänga av smartphonefunktionerna, tar hällre sämre batteritid sällan jag inte har batteri kvar när jag går o lägger mig . Flikar i webbläsaren kan jag ta en titt på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Batterisparfunktion är bara på i nödlägen köper inte en smartphone för att stänga av smartphonefunktionerna, tar hällre sämre batteritid sällan jag inte har batteri kvar när jag går o lägger mig . Flikar i webbläsaren kan jag ta en titt på.

Jag insåg det där med hela batterisparfunktionen lite högre upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag kör att den går igång vid låg batterinivå. Jag tror det är 20% på alla enheter men inte helt säker, det är det på 1520 iaf.
Om du ändrar till det nu så är det värt att kolla över hur ofta den hämtar mejl för dina konton, "as items arrive" är ju trevligt men drar mer batteri. Själv kör jag på 1gång/timmen, tycker att det är en bra balans.

Jag har "Hämta nytt innehåll" utifrån min användning. Undrar vad skillnaden är på det och när objekt anländer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Jag har "Hämta nytt innehåll" utifrån min användning. Undrar vad skillnaden är på det och när objekt anländer?

Förstått det som att den hämtar innehållet baserat på ungefär hur du fått dina mail tidigare, dvs under vilka tidpunkter mailen brukar komma

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Kan någon bekräfta att det fungerar att ansluta WP8(.1) till bilen med hjälp av Bluetooth och få den att automatiskt spela upp musik igen där man senast slutade (mao. inte behöva starta manuellt varje gång). Samt att saker som AVRCP och att ring, ta emot samtal fungerar.

Inledande testing med en gammal Lumia med 7.8 har gett väldigt dåliga resultat so far (typ som att musikspelarens state försvinner efter ~1 timme).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Risvall:

Förstått det som att den hämtar innehållet baserat på ungefär hur du fått dina mail tidigare, dvs under vilka tidpunkter mailen brukar komma

Jag tänkte också så som du svarade, men det konstiga är att jag får mailen direkt oavsett vad jag väljer.

Permalänk
Medlem

Batterislukare?

Något som jag misstänker tar bycket batteri är position. Min positioneringsikon är synlig synligt väldigt ofta.
Ska man stänga av den, eller man tappar funktionen med en smartphone då?

Edit: Märkte nu att kartor, navigering mm mm inte fungerar utan position påslagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

"To sync mail based on your usage

On Windows Phone 8.1, you can choose to let your phone help decide how often to download mail, which can save you battery and data when things are quiet. If you don't check your account for a few days, your phone will sync your account less often. If you get a lot of mail in one day, your phone will sync more often. This option is on by default. "

http://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp8/email-and-calend...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Något som jag misstänker tar bycket batteri är position. Min positioneringsikon är synlig synligt väldigt ofta.
Ska man stänga av den, eller man tappar funktionen med en smartphone då?

Edit: Märkte nu att kartor, navigering mm mm inte fungerar utan position påslagen

Har du find my phone påslagen så kollar den positionen då och då. Jag får nästan misstanken att den kollar ibland bara för att ha lite mer aktuell GPS-information att utgå från för att snabbare få en fix när det väl behövs. För så snabb som Lumian är på att hitta mig på kartan har ingen telefon jag haft tidigare varit.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

"To sync mail based on your usage

On Windows Phone 8.1, you can choose to let your phone help decide how often to download mail, which can save you battery and data when things are quiet. If you don't check your account for a few days, your phone will sync your account less often. If you get a lot of mail in one day, your phone will sync more often. This option is on by default. "

http://www.windowsphone.com/en-us/how-to/wp8/email-and-calend...

Tackar, då har jag nog rätt alterntiv ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Har du find my phone påslagen så kollar den positionen då och då. Jag får nästan misstanken att den kollar ibland bara för att ha lite mer aktuell GPS-information att utgå från för att snabbare få en fix när det väl behövs. För så snabb som Lumian är på att hitta mig på kartan har ingen telefon jag haft tidigare varit.

Precis så, den kolla positionen automatiskt då och då. Dels för att snabbare kunna ge din position när du öppnar kartan och dels för atappar som kör i bakgrunden ska kunna använda datan. Telefonen tar inte reda på positionen varje gång en app i bakgrunden frågar efter den utan använder sparad data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Kan någon bekräfta att det fungerar att ansluta WP8(.1) till bilen med hjälp av Bluetooth och få den att automatiskt spela upp musik igen där man senast slutade (mao. inte behöva starta manuellt varje gång). Samt att saker som AVRCP och att ring, ta emot samtal fungerar.

Inledande testing med en gammal Lumia med 7.8 har gett väldigt dåliga resultat so far (typ som att musikspelarens state försvinner efter ~1 timme).

Jag har inte provat den inbyggda musikspelaren utan bara Spotify. Det är ju lite opålitligt och tappar bort var man är rätt ofta. Däremot fungerade det fint att byta låtar osv med bilens egna reglage när det väl var igång. Jag tror problemet ligger i Spotify för ljudboksspelaren kommer ihåg var den är i flera dagar så att jag bara kan trycka play direkt.

Samtal med handsfree fungerar jättebra. Den ska kunna läsa upp SMS och lite annat lullull också men det har jag inte provat.

Enda smolket i bägaren var att bilen försökte ansluta till telefonen istället för att bara göra sig anslutningsbar. Så jag fick sätta telefonen till synlig för att få ihop dem när jag varit ur bilen. Vet inte om jag gjorde något fel då jag bara hyrde bilen och inte gjorde det mer än ett par gånger.

Allt detta i en Volvo V40.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Ska testa att stänga av den några dagar och se om jag märker skillnad på batteritiden.