Permalänk
Skrivet av timpeltoniem:

Nu kommer jag till Asus på skärmen igen. Datamusen får kontakt men jag får inte igång tangentbordet har prövat flera men det går inte?

Hehe det var just därför jag undrade hur du nollat bios tidigare, uppenbarligen inte korrekt

När du säger att den får kontakt, menar du att den lyser upp? eller har du kommit långt nog för att få upp musikonen?

Permalänk
Skrivet av Rugbyspelaren:

Hehe det var just därför jag undrade hur du nollat bios tidigare, uppenbarligen inte korrekt

När du säger att den får kontakt, menar du att den lyser upp? eller har du kommit långt nog för att få upp musikonen?

Nä fortfarande på Asus där du kan klicka på f2 eller del . Datamusen lyser upp men inte tangentbordet om du försöker klicka på caps. Hittat win7 skivan och sättit i den men ingen skillnad fortfarande på Asus där tangentbordet inte fungerar

Permalänk

Har du nått gammalt ps/2 tagentbord som ligger och skräpar?

Permalänk
Medlem

Prova andra USB portar.

Permalänk
Skrivet av dabman:

Prova andra USB portar.

Ja i bios funkar de ju bra med tagenbord så sätt de i den som musen fungerar i

Permalänk

Prövat andra usb portar har prövat annat tangentbord ingen skillnad

Permalänk
Medlem

1. koppla ur allting som du inte absolut behöver för att boota datorn (GPU, externa och interna komponenter, använd interna grafikkortet på MB)
2. Boota den till BIOS
3. Välj rätt bootmedia. hdd
4. Spara och exit.
5. Se om den startar upp med rätt disk. (om den startar hoppa över 6)
6. Om inte, testa att boota Linux från ett usbminne. Se om det startar.
7. Om det startar, börja stoppa i komponenter igen, en i taget.
8. Efter varje ny komponent som du lägger till, se om datorn k startar okej.

Permalänk

Hur ska jag göra det utan tangentbord? Tror inte det är felet det jag vill komma in på nu är bios och få tangentbordet och fungera ä.

Permalänk
Skrivet av timpeltoniem:

Hur ska jag göra det utan tangentbord? Tror inte det är felet det jag vill komma in på nu är bios och få tangentbordet och fungera ä.

Testa den listan, funkar de fortfarande inte så kan man nog säga att moderkortet är kasst

Permalänk

Hur ska jag komma in på bios utan tangentbord

Permalänk

Prövade koppla ur ssd disken och kommer till samma ruta igen med Asus är det den som är trasig?

Iförsig hårddisken låter och har sig så kanske inte

Permalänk
Medlem

Teorin är att det kan vara nån annan komponent som hindrar datorn från att boota och från tangentbordet att initieras.
1. ta bort allt för att se om det är så.
2. kolla upp det där tangentbordet. Det kanske behöver en driver för att fungera och således inte funkar i Bios? Har du ett enkelt tangentbord?

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk

Fan jävla skit piss Fan jag hatar dig Asus ! Tangentbordet är ett billigt enkelt bord. Den tar ju inte ens imot Windows 7 skivan? Testade listan men kommer enda ingenstans FÖR TAGENTVORDET funkar inte så jag kommer inte in i bios!!!!!

Permalänk
Medlem

Det låter som att Bios är korrupt el hårdvarufel på moderkortet.
Jag antar att du inte har nån knapp som återflashar default Bios, eller en speciell USBport dedikerad till USBminne för att flasha Bios?

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Om hans Bios är korrupt då går det att återställa bios enkelt. Det behövs bara CD\DVDn som följde med moderkortet Kolla din handbok E8019_F2A55-M.pdf sida 49
Det är bara att sätta in dvdn och det återställs automatisk om bios hittar filen F2A55M.CAP. Annars kan man kopiera den till ett USB också.

Nästa gång när du köper moderkort och cpu köpt inte AMD och låg pris moderkort. Bästa stabila & kvalitet dator system är Intel.

Permalänk
Medlem

Prova ett annat tangentbord. Prova också ett tangentbord med PS/2 kontakt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av intel2000:

Nästa gång när du köper moderkort och cpu köpt inte AMD och låg pris moderkort. Bästa stabila & kvalitet dator system är Intel.

Haha, vilket skitsnack, givetvis handlar det om högt och lågt i tillverkningen oavsett om det är AMD eller Intel, då tillverkarna av moderkort är desamma.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m86s:

Haha, vilket skitsnack, givetvis handlar det om högt och lågt i tillverkningen oavsett om det är AMD eller Intel, då tillverkarna av moderkort är desamma.

MVH

håller helt med om skitsnack då amd är precis lika stabila och funktionella som intel

men on topic så är vanligaste problemet när man inte kommer in i bios är att 1: man kör tangentbordet i usb 3.0 port och då kan det bli muppat på vissa kort och det vill inte hittas och kan hjälpa om man kör det igenom en usb 2.0 port annars ta ett gammalt ps2 tangentborde aktivera ...tror det heter usb legacymode men är osäker ...är iaf så man kan köra usb tangentbord från boot

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w