Helt plötsligt lite segare dator? /Fläkt slutat fungera [Mod]

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt lite segare dator? /Fläkt slutat fungera [Mod]

´Hej!

Jag har en stationär dator som är relativt ny och funkar utmärkt bra!

Men här om dagen dock så skulle jag flytta min dator för ett lan och sedan då efter jag hade lagt tillbaks datorn till min vanliga plats så märkte jag att datorn verkade vara lite segare.

Exempel på detta är:
När jag kollar på videos så laddar dem mycket segare.
När jag spelar Counter strike så har jag helt plötsligt fått väldigt hög ping, från att jag hade det bästa man kan ha till att har så högt ping så man inte ens kan hitta lobbys utan att höja maximala ping..?

Datorn fungerar lika utmärkt bara det att jag märkte att videos laddar långsammare och att på något vis min ping på CS:GO har blivit extremt hög eller något dylikt.

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Oj, jösses, gjorde ett temperatur test och min GPU 1: stog att den va på 78 grader eller nått sånt! Hur kan det vara så, är dett afrligt/ dåligt för datorn, vad ska jag göra?

60 grader är ju normalt har jag hört, jag har mot 80 grader.

Datorn känns väldigt varm.

Permalänk
Medlem

Rensa insidan av datorn på damm, och så kan du köra en genomsökning så du ser att du inte har några virus eller skadliga filer i ditt system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizy:

Oj, jösses, gjorde ett temperatur test och min GPU 1: stog att den va på 78 grader eller nått sånt! Hur kan det vara så, är dett afrligt/ dåligt för datorn, vad ska jag göra?

60 grader är ju normalt har jag hört, jag har mot 80 grader.

Datorn känns väldigt varm.

Om det var 78 grader under load så är det inga konstigheter utan bara helt normalt, den som säger att 60 grader på GPU under load är normalt kör antagligen med vattenkylning.

Var det däremot 78 grader i idle temp så får du kontrollera att kylaren på grafikkortet inte lossnat.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizy:

´Hej!

Jag har en stationär dator som är relativt ny och funkar utmärkt bra!

Men här om dagen dock så skulle jag flytta min dator för ett lan och sedan då efter jag hade lagt tillbaks datorn till min vanliga plats så märkte jag att datorn verkade vara lite segare.

Exempel på detta är:
När jag kollar på videos så laddar dem mycket segare.
När jag spelar Counter strike så har jag helt plötsligt fått väldigt hög ping, från att jag hade det bästa man kan ha till att har så högt ping så man inte ens kan hitta lobbys utan att höja maximala ping..?

Datorn fungerar lika utmärkt bara det att jag märkte att videos laddar långsammare och att på något vis min ping på CS:GO har blivit extremt hög eller något dylikt.

Borde vara internet och inte själva datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Om det var 78 grader under load så är det inga konstigheter utan bara helt normalt, den som säger att 60 grader på GPU under load är normalt kör antagligen med vattenkylning.

Var det däremot 78 grader i idle temp så får du kontrollera att kylaren på grafikkortet inte lossnat.

Fläkten längst bak snurrar inte.. What should I do?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizy:

Fläkten längst bak snurrar inte.. What should I do?

Kolla om det är något som tar emot, ta bort motståndet i så fall.
Kan du snurra på den? Kabeln sitter som den skall?
Alt. köp ny fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Kolla om det är något som tar emot, ta bort motståndet i så fall.
Kan du snurra på den? Kabeln sitter som den skall?
Alt. köp ny fläkt.

Kan snurra på fläkten, kablen verkar sitta som den ska,antar jag.
Vad kan problemet vara?

Är det farligt om jag fortfarande andvänder den? Spelar fortfarande på den och det blir väldigt varmt.

En annan fråga: Varje gång jag kommer in i ett spel, t.ex. i ett CS game eller i WoW så börjar min dator att låta högre sen om jag går tillbaks till windows igen så slutar den låta. Ska det vara så?

Permalänk
Medlem

Fläkt längst bak snurrar ej!

Hej!

Min fläkt längst bak i datorn snurrar ej, konstigt nog då den funkade här om dagen.. Min Hyper 212 fläkt funkar prima men den fläkten längst bak vill inte snurra..

Kan manuellt snurra på fläkten och kablen verkar sitta som den ska, antar jag.
Vad kan problemet vara?

Är det farligt om jag fortfarande andvänder den? Spelar fortfarande på den och det blir väldigt varmt.

En annan fråga: Varje gång jag kommer in i ett spel, t.ex. i ett CS game eller i WoW så börjar min dator att låta högre sen om jag går tillbaks till windows igen så slutar den låta. Ska det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizy:

Hej!

Min fläkt längst bak i datorn snurrar ej, konstigt nog då den funkade här om dagen.. Min Hyper 212 fläkt funkar prima men den fläkten längst bak vill inte snurra..

Kan manuellt snurra på fläkten och kablen verkar sitta som den ska, antar jag.
Vad kan problemet vara?

Är det farligt om jag fortfarande andvänder den? Spelar fortfarande på den och det blir väldigt varmt.

En annan fråga: Varje gång jag kommer in i ett spel, t.ex. i ett CS game eller i WoW så börjar min dator att låta högre sen om jag går tillbaks till windows igen så slutar den låta. Ska det vara så?

Testa att ansluta en annan fläkt som du vet fungerar till den fläktporten.

Anledningen att din dator låter mer när du spelar är att den genererar mer värme som ska kylas bort, dvs normalt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Prova att ansluta fläkten till ett annat uttag eller en annan fläkt i det uttaget.
Stäng av datorn innan du mekar. Har du inget uttag ledigt låna det till cpu-fläkten. Det räcker med att boota datorn till bios och hinner inte bli överhettad på så kort tid.

Det är nog ingen fara att köra utan den fläkten tills du fått en ny levererad. Du har säkert kört med den trasig ett tag utan att veta om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Testa att ansluta en annan fläkt som du vet fungerar till den fläktporten.

Anledningen att din dator låter mer när du spelar är att den genererar mer värme som ska kylas bort, dvs normalt.

Ser inte vart kabeln leder, så vet inte vilken port den är ansluten till. Har du något kort så man kan se? Alla mina kablar är ihopsatta så det är svårt att se
Men är det okej att fortsätta ha datorn såhär i någon dag till även om den blir varm? Eller är det dåligt för datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizy:

Ser inte vart kabeln leder, så vet inte vilken port den är ansluten till. Har du något kort så man kan se? Alla mina kablar är ihopsatta så det är svårt att se
Men är det okej att fortsätta ha datorn såhär i någon dag till även om den blir varm? Eller är det dåligt för datorn?

Beror på hur varm....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizy:

Kan snurra på fläkten, kablen verkar sitta som den ska,antar jag.
Vad kan problemet vara?

Är det farligt om jag fortfarande andvänder den? Spelar fortfarande på den och det blir väldigt varmt.

En annan fråga: Varje gång jag kommer in i ett spel, t.ex. i ett CS game eller i WoW så börjar min dator att låta högre sen om jag går tillbaks till windows igen så slutar den låta. Ska det vara så?

Så länge du inte ligger på 95+ grader på GPU har du inget att oroa dig över.
Och självklart låter fläktarna mer när de går snabbare vilket de gör när datorn blir varmare t.ex när man spelar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizy:

Är det farligt om jag fortfarande andvänder den? Spelar fortfarande på den och det blir väldigt varmt.

Det ska inte vara någon fara.
Om processorn blir för varm kommer datorn stängas av.
Om grafikkortet blir för varmt kommer du börja se konstiga rutor/färger/prickar på skärmen. Stäng då av spelet på en gång.

Skrivet av Chrizy:

En annan fråga: Varje gång jag kommer in i ett spel, t.ex. i ett CS game eller i WoW så börjar min dator att låta högre sen om jag går tillbaks till windows igen så slutar den låta. Ska det vara så?

Ja, helt normalt. En dator är temperaturstyrd.
Om du spelar utvecklas mer värme vilket gör att fläktarna snurrar fortare och låter då mer. Inget att oroa sig för
Varför datorn blir tystare när du går tillbaka ut i Windows är för att spelet går ner i "viloläge", antingen genom att sluta rendera en bild helt eller genom att sänka FPSen.

Kolla så att CPU-fläkten sitter som den ska. Den ska inte gå att vicka på.

Som nämnts tidigare så är 78 grader helt normalt om du spelar. Annars är något på tok.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizy:

Ser inte vart kabeln leder, så vet inte vilken port den är ansluten till. Har du något kort så man kan se? Alla mina kablar är ihopsatta så det är svårt att se
Men är det okej att fortsätta ha datorn såhär i någon dag till även om den blir varm? Eller är det dåligt för datorn?

Du lär ju ändå ta isär kablarna om du ska byta fläkten (som troligtvis är kass) så då kan du ju kolla var den är inkopplad. Om du är orolig över värmen så kan du ju alltid ta bort sidan på chassiet och ställa dit en bordsfläkt som blåser mot moderkortet tills du har skaffat en ny fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

... den som säger att 60 grader på GPU under load är normalt kör antagligen med vattenkylning.

Det där stämmer ju inte. Mitt 670 kommer upp i MAX 60-62 grader under load. Ej referenskylning då.

Visa signatur

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Du lär ju ändå ta isär kablarna om du ska byta fläkten (som troligtvis är kass) så då kan du ju kolla var den är inkopplad. Om du är orolig över värmen så kan du ju alltid ta bort sidan på chassiet och ställa dit en bordsfläkt som blåser mot moderkortet tills du har skaffat en ny fläkt.

Jag ska se om kabeln inte är helt insatt imorgon, men om den är det vad ska jag göra då? Den kan ju inte gått sönder då datorn är väldigt ny.
Men nu när man inte spelar så ligger gpu:n På ca. 70 grader/78 ca när man spelar.. vilket är ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det ska inte vara någon fara.
Om processorn blir för varm kommer datorn stängas av.
Om grafikkortet blir för varmt kommer du börja se konstiga rutor/färger/prickar på skärmen. Stäng då av spelet på en gång.

Ja, helt normalt. En dator är temperaturstyrd.
Om du spelar utvecklas mer värme vilket gör att fläktarna snurrar fortare och låter då mer. Inget att oroa sig för
Varför datorn blir tystare när du går tillbaka ut i Windows är för att spelet går ner i "viloläge", antingen genom att sluta rendera en bild helt eller genom att sänka FPSen.

Kolla så att CPU-fläkten sitter som den ska. Den ska inte gå att vicka på.

Som nämnts tidigare så är 78 grader helt normalt om du spelar. Annars är något på tok.

Tack för infon!

ska kolla så att kabeln sitter i och att den inte går att vicka på imorgon, men just nu så ligger gpu:n på ca. 70 grader i 'normalt läge' sen om jag spelar lär det bli ganska mycket varmare (78 grader) men det funkar nog?

Permalänk
Medlem

Ja är kabeln i ordentligt så är troligen fläkten trasig, är datorn väldigt ny så kanske det finns garanti? Då kan du ju bara lämna in den så får de fixa problemet.
Annars köper du en ny fläkt i rätt storlek och byter ut den bara.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Korspostning är inte tillåtet då det ger ett rörigt och orättvist forum.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...