Molntjänst för webbfiler?

Permalänk

Molntjänst för webbfiler?

Tjenare!

Jag har en WAMP-server för Webbutveckling, där jag ofta finner mig i en situation där jag måste kunna arbeta på projektfilerna via olika datorer. Jag har främst en skoldator som jag använder i skolan, och en lite mera kraftfull (och bekvämare) variant där hemma.

Jag har använt molntjänster utan problem för många filer som jag arbetar med i andra kurser, men till webbutvecklingen så kommer där ett problem, nämligen att alla projektfiler måste finnas i www-katalogen (en. Directory), som de flesta webbserveranvändarna känner till mycket väl.

Ett tag nu så har jag ställt in Dropbox på att synkronisera en mapp inuti www-katalogen, och synka filerna igenom Dropbox. Detta är ju däremot, väldigt opraktiskt av många anledningar, så jag försöker leta efter en lite bättre strategi nu. En lösning skulle ju vara att ha en live-server för projektfilerna, men problemet är att jag kommer att arbeta med många mini-projekt, så därför är nog inte en live-server det mest optimala heller.

Finns det någon som kommer på vad jag letar efter? Jag tror inte att det kommer behövas mer än 1GB för alla filer. En gratislösning skulle vara allra mest optimalt, men om det handlar om några fåtal tiotals kronor i månaden så går det nog att fixa.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

OwnCloud / WebDAV / FTP.

Du får nog tänka om lite hur du jobbar om du arbetar med många småprojekt på många servrar.

Eller jobbar du mot en server?

Svårt att tyda hur du jobbar och hur din miljö ser ut.

Permalänk
Medlem

Kam du köra något repository som tex SVN eller CVS och checka ut filerna du jobbar med för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille1116:

Tjenare!

Jag har en WAMP-server för Webbutveckling, där jag ofta finner mig i en situation där jag måste kunna arbeta på projektfilerna via olika datorer. Jag har främst en skoldator som jag använder i skolan, och en lite mera kraftfull (och bekvämare) variant där hemma.

Jag har använt molntjänster utan problem för många filer som jag arbetar med i andra kurser, men till webbutvecklingen så kommer där ett problem, nämligen att alla projektfiler måste finnas i www-katalogen (en. Directory), som de flesta webbserveranvändarna känner till mycket väl.

Ett tag nu så har jag ställt in Dropbox på att synkronisera en mapp inuti www-katalogen, och synka filerna igenom Dropbox. Detta är ju däremot, väldigt opraktiskt av många anledningar, så jag försöker leta efter en lite bättre strategi nu. En lösning skulle ju vara att ha en live-server för projektfilerna, men problemet är att jag kommer att arbeta med många mini-projekt, så därför är nog inte en live-server det mest optimala heller.

Finns det någon som kommer på vad jag letar efter? Jag tror inte att det kommer behövas mer än 1GB för alla filer. En gratislösning skulle vara allra mest optimalt, men om det handlar om några fåtal tiotals kronor i månaden så går det nog att fixa.

Simpel lösning, köp en domän som du använder till dig själv. Sedan köper du ett webbhotell på t.ex Surftown, du betalar 18kr i månaden och sedan för domänen då. Men det är inga stora pengar och du får plats nog för att ha dina projekt på. Denna lösningen är bäst då du kan komma åt projekten överallt utan krångel.

Andra alternativet är att sätta upp webbservern hemma med FTP, samma princip som surftown fast gratis men lite krångligare och slöare om du inte har bra bredband hemma.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Avstängd

Kanske en seedbox på seedhost.eu med 100 GB för 67 kr/månaden eller 270 kr/månad om du vill kunna köra VNC och ha 1 TB. Använder min till mycket, bla fildelning mellan mina datorer och lagringsplats. Sedan kan man även köra torrent på den om man vill hämta och dela ut Linux distron.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du har en snabb och stabil uppkoppling så är det väl inga problem med att synka www-mappen via dropbox/owncloud och köra ev. databas via webbhotell? Det fungerar utmärkt för mig.