DH READY – stabil och praktisk DreamHack-hylla

Permalänk
99:e percentilen

DH READY – stabil och praktisk DreamHack-hylla

Med inspiration från några fina projekt här på SweClockers byggde jag och min kusin, som är snickare, en DreamHack-hylla till DHW13. Jag har sedan finslipat den inför DHS14, och anser nu att den är mogen för publicering.

Syftet med hyllan är inte i första hand att den ska vara snygg utan att den ska vara praktisk. Därför är den konstruerad i tre fristående huvuddelar (hyllplanet och två sidoväggar), en bakvägg och två snedstag. Dessa delar bygger man sedan enkelt ihop på plats med hjälp av bultar och vingmuttrar.

Funderar du på att bygga en hylla? Jag svarar gärna på dina frågor och ger dig tips!

Bilder

Delarna innan montering.

Vy från sidan.

Väggen längs baksidan är helt ovärderlig och man ska definitivt inte utelämna den, liksom snedstagen.

Gott om plats för datorer och annat på hyllan.

Det får precis plats två 27-tummare och en 22-tummare i porträttläge.

Dold text

Ritning

Ritningen är förenklad; snedstagen, bultarna och hålen för bultarna är inte inritade. (Hålen är inritade på yz-skissen av sidoväggen.)

» SVG-original (gick ej att bädda in)

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit på DH så jag fattar kanske inte, men varför inte bara ha datorn under eller på bordet som alla andra? Dock alltid kul att se kreativa och hemmasnickrade lösningar, hatten av för det!

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

Har aldrig varit på DH så jag fattar kanske inte, men varför inte bara ha datorn under eller på bordet som alla andra? Dock alltid kul att se kreativa och hemmasnickrade lösningar, hatten av för det!

Sjukt trångt och obekvämt:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

På bordet är helt uteslutet (speciellt om man har ett stort chassi); man får knappt plats med tangentbord, mus och skärm. (Se sista och näst sista bilden så förstår du vad jag menar.) Under bordet har man sin packning och det är jobbigt att krypa in där hela tiden. Dessutom fungerar hyllan som avlastningsyta för annat än datorn, så enligt mig är det klart värt det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej då är jag med på banan, och man monterar alltså den på plats. Smart bygge, kanske borde slänga på lite cool färg också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

DH bordsplats är 83x60cm
Det är jävligt små platser.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Men jag förstår inte. Är det där tillåtet att ha? Den tar ju upp en hel del plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Men jag förstår inte. Är det där tillåtet att ha? Den tar ju upp en hel del plats.

Om du bygger hållan så stor plats du har tillgång till så tar den ju inte upp mer plats än vad som är tillåtet så då är det ju ingen fara.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

Okej då är jag med på banan, och man monterar alltså den på plats. Smart bygge, kanske borde slänga på lite cool färg också?

Ja, det vill jag inte riktigt nu när jag lagt två dagar på att spraya loggor. Jag funderade först på att måla den helt svart, men hade ingen svart färg och tyckte inte det var värt det. Gillar träfärg på något sätt och tycker den fick sin egen stil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snygg lösning! Har aldrig varit på dh och kommer förmodligen inte att åka dit heller men den där hyllan skulle jag iaf lita på när det kommer till tyngd och stabilitet

Permalänk
Inaktiv

Nä du jag väntar nog på efterföljaren " Full DH ".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DwarF:

Om du bygger hållan så stor plats du har tillgång till så tar den ju inte upp mer plats än vad som är tillåtet så då är det ju ingen fara.

Oki. Uppåt då?

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Nä du jag väntar nog på efterföljaren " Full DH ".

Till och med den har ingen chans mot Ultra DH!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Till och med den har ingen chans mot Ultra DH!

Sant! Jag kommer dock inte ha råd med en sådan :(. Får vänta på nått ifrån korea.

Permalänk
Medlem

Vilket program?

Vilket program använde du för att designa och göra ritningarna. Alltså denna

Dold text

Tack för svar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C | Ram: 16 GB DDR3 | SSD: Samsung Evo 840 250GB | HDD: 2TB Segate barracuda | SSD2: INTEL SSDSA2M120G2GC | Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 970 ASUS Strix | Prosessor: Intel Core i7 4770-K | Moderkort: MSI Z87-G45|

Permalänk
Medlem

Idéspridning

Nu våras det strax för DHS igen och jag lånar lite av dina ritningar och koncept, men gör om det för en singel person men gör det dockbar i närliggande (I vårat fall är vi en 6-7 på rad som då alltså skulle kunna bygga var sin egen låda, men på plats sätta ihop dem för ökad stabilitet) Tack för alla måtten samt bilder på hur måtten ser ut IRL

Permalänk
Medlem

Detta var toppen då jag och en kompis nyligen bokade in för dreamhack summer 2015. Är första DH nånsin för oss båda och funderar på att köra med en a-traktor ner till Jönköping!

Blir 40mil i 30km/h..

Permalänk
Medlem

@sander00se
Du vet att det tar 5 DYGN att köra den sträckan va?
Konstant körande.. Inte inräknat pisspaus, bränslepåfyllning och liknande stopp som kan ske på vägen.. Men känner ni att ni orkar spendera minst en vecka efter vägen både före och efter DH så be my guest, men tror inte föräldrarna kommer tillåta det x)
Bränslemängden som går åt på den sträckan i en epa lär ju va enorma mängder också för den delen..

Lycka till.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 1600 @ 3,5Ghz
RAM: Corsair 16gb CL14 2666Mhz LPX
GPU: Asus GeForce GTX 1070 8GB
HDD: 240gb SSD & 1000GB Toshiba HDD
Skärmar: Samsung 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipdoom:

@sander00se
Konstant körande.. Inte inräknat pisspaus, bränslepåfyllning och liknande stopp som kan ske på vägen.. Men känner ni att ni orkar spendera minst en vecka efter vägen både före och efter DH så be my guest, men tror inte föräldrarna kommer tillåta det x)
Bränslemängden som går åt på den sträckan i en epa lär ju va enorma mängder också för den delen..

Lycka till.

Jag får det till 13h 20min (=400/30). Hur räknade du?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipdoom:

@sander00se

Lycka till.

Skulle ju vara kul att veta hur den uträkningen gick till då jag får det till lite över 13 timmar på ett håll

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipdoom:

@sander00se

Lycka till.

Hahaha Underbart uträknat hörru!

Permalänk
Skrivet av Ipdoom:

@sander00se

Lycka till.

Hahaha. Tror du råkade räkna 400 mil där va?

Visa signatur

Chassi: Silverstone FT05 | RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB @1866 | PSU: EVGA G2 Supernova 750W | CPU: Intel i7-3770K 4.5GHz | SSD1: 180GB Intel 520| SSD2: 1TB Samsung 850 Pro | MB: ASUS Z77 Sabertooth | GPU: 2x KFA2/GALAX 980 HOF @ 1380MHz | OS: Windows 8.1 x64 | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G910 Orion Spark | Headset: Bang & Olufsen H6 | Skärm: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Ska kicka in på den här tråden framöver Jag och några bekanta har ett bord/hylla just nu men det börjar få lite skavanker av allt ned och uppskruvande. När det är dags att uppgradera har vi goda tips här!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Noterar glatt att någon fått inspiration.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Adrawo:

Vilket program använde du för att designa och göra ritningarna. Alltså denna

Tack för svar

Oj, svarade jag inte på detta? Sorry!

Jag skrev SVG i en texteditor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig

Permalänk
Medlem

Snygg ritning på lanhylla. Kör nog på den till DH19. Vad använde du för dimensioner på virket?

Permalänk
Skrivet av Crupp87:

Snygg ritning på lanhylla. Kör nog på den till DH19. Vad använde du för dimensioner på virket?

45 mm × 70 mm, och 12 mm tjock plywood. SVG-ritningen är helt skalenlig, så om du öppnar den i webbläsaren kan du med "inspektionsverktyget" markera enskilda delar och se deras exakta mått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul, bra bilder!

Permalänk
Medlem

Coolt projekt! Funderar på att bygga en egen och har ett par frågor.
1. Hur gör man med switcharna i mitten av raden? Hur ser man till att de inte kommer vara i vägen?
2. Måste man inte fästa hela hyllan i bordet på något sätt, så att den inte råkar vältas? Det ser lite ostadigt ut, särskilt med towers där uppe.