Ta död på hårddiskar innan de kastas bort

Permalänk
Medlem

Ta död på hårddiskar innan de kastas bort

Tjo,

har samlat på mig ett par diskar genom åren som nu ska kastas. Är inte jättemånga ~10st men vill gärna ta död på dem då de innehåller gamla backuper på fotoarkiv, bank-id o.dyl. Nu till det stora problemet: de är mestadels P-ATA diskar och min dator gillar dem inte så mjukvaru-wipes verkar väldigt svårt. Räcker det att helt enkelt skruva upp dem och pilla lite på skivorna för att göra dem obrukbara?

Ska kasta dem i ett studentområde där fungerande teknik har en tendens att försvinna på några timmar, som exempel kastade jag en påse ram-minnen idag och när jag gick förbi soprummet en halvtimme senare var de grundligt genomgångna. Uppenbart trasiga saker brukar dock få ligga därav min tanke om att helt enkelt plocka isär dem.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Min första tanke vore att lossa kretskortet, bryt sönder och släng i matavfallpåsen.
Visst finns det nördar som har extra hårddiskar liggandes och då kanske ett styrkort som passar men.. mja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Tjo,

har samlat på mig ett par diskar genom åren som nu ska kastas. Är inte jättemånga ~10st men vill gärna ta död på dem då de innehåller gamla backuper på fotoarkiv, bank-id o.dyl. Nu till det stora problemet: de är mestadels P-ATA diskar och min dator gillar dem inte så mjukvaru-wipes verkar väldigt svårt. Räcker det att helt enkelt skruva upp dem och pilla lite på skivorna för att göra dem obrukbara?

Ska kasta dem i ett studentområde där fungerande teknik har en tendens att försvinna på några timmar, som exempel kastade jag en påse ram-minnen idag och när jag gick förbi soprummet en halvtimme senare var de grundligt genomgångna. Uppenbart trasiga saker brukar dock få ligga därav min tanke om att helt enkelt plocka isär dem.

Ta en hammare/slägga och avreagera dig lite, fungerar skitbra.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Bara till att ta en borrmaskin och köra rakt igenom, så får man med både kretskort och diskarna på insidan.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Tycker du inte tidigare föreslagna metoder med hammare eller borrmaskin verkar adekvata, kan du plocka ur skivorna och nuka dem en stund i mikrovågsugnen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Ta ur plattorna ur hårddisken och tvätta dom ordentligt med grovt sandpapper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag brukar skruva upp diskarna och misshandla skivorna.

Permalänk
Medlem

Finns bara ett sätt för all gammal teknik

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Tjo,

har samlat på mig ett par diskar genom åren som nu ska kastas. Är inte jättemånga ~10st men vill gärna ta död på dem då de innehåller gamla backuper på fotoarkiv, bank-id o.dyl. Nu till det stora problemet: de är mestadels P-ATA diskar och min dator gillar dem inte så mjukvaru-wipes verkar väldigt svårt. Räcker det att helt enkelt skruva upp dem och pilla lite på skivorna för att göra dem obrukbara?

Ska kasta dem i ett studentområde där fungerande teknik har en tendens att försvinna på några timmar, som exempel kastade jag en påse ram-minnen idag och när jag gick förbi soprummet en halvtimme senare var de grundligt genomgångna. Uppenbart trasiga saker brukar dock få ligga därav min tanke om att helt enkelt plocka isär dem.

Skrivet av lassefrasse:

Min första tanke vore att lossa kretskortet, bryt sönder och släng i matavfallpåsen.
Visst finns det nördar som har extra hårddiskar liggandes och då kanske ett styrkort som passar men.. mja..

Skrivet av Zodiam:

Ta en hammare/slägga och avreagera dig lite, fungerar skitbra.

Skrivet av PelleRell:

Bara till att ta en borrmaskin och köra rakt igenom, så får man med både kretskort och diskarna på insidan.

Skrivet av kaput:

Tycker du inte tidigare föreslagna metoder med hammare eller borrmaskin verkar adekvata, kan du plocka ur skivorna och nuka dem en stund i mikrovågsugnen.

Skrivet av Segas:

Ta ur plattorna ur hårddisken och tvätta dom ordentligt med grovt sandpapper.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Callema:

Jag brukar skruva upp diskarna och misshandla skivorna.

Skrivet av Ferrat:

Finns bara ett sätt för all gammal teknik
https://www.youtube.com/watch?v=WsBB93IqJkE

Bra fråga och fina tips/metoder (förutom dom som skriver att man ska ta sönder skivorna)

Men jag skulle vilja ge ett par tips till.

Skivorna i en hårddisk är väldigt fina. Och man kan använda dom till väldigt mycket, om man pallar skruva sönder disken.

Vad ni skall använda dom till är upp till er egna kreativa förmåga.

Jag själv har gjort några saker med dom t e x den klassiska hårddiskklockan, och som reflektor till en lampa är dom verkligen oslagbara.

Mitt andra tips är att ta vara på neodym magneten
Då det är en neodym magnet så är den väldigt stark.

Samma sak här, släpp loss din kreativitet och hitta användbara lösningar, och har du dålig fantasi, gör en kylskåpsmagnet

Själv fäster jag många av mina verktyg på verktygstavlan med just neodym magneter från hårddiskar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast

När jag har slängt diskar som jag velat ha ihjäl innan så har jag bara slitit sönder kretskortet. Huvudstyrkretsen är lätt att identifiera och krossa med en tång. Sen trycker man sönder kontakten. Efter det krävs det en tämligen envis person med gott om pengar och tid för att komma åt disken. Tror inte att någon skickar in en random disk från soprummet till Ibas för 10 000 kr. Speciellt inte om det är en studentkorridor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

9mm helmantlat fungerar bra också.

Utgångshålet också:

Permalänk
Medlem

Ha sönder kretskortet eller skruva upp och repa skivorna. Sedan kan man ju alltid ta vara på skivorna och magneterna då de kan vara bra att ha

Permalänk
Medlem

Blir skruvmejsel och tång imorrn hör jag Tackar för hjälpen

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Perb:

9mm helmantlat fungerar bra också.

http://i.imgur.com/t1lcxf6.jpg

Utgångshålet också:
http://i.imgur.com/ScVJCMN.jpg

Pff, 9 mm är för fegisar. Jag synar din pistolammunition och höjer med en dynamitgubbe.

Hade gärna visat bilder på resterna men efter ca 10 minuters letande gav jag upp. Hittade inte ett spår efter hårddisken. Antagligen trycktes småbitarna som blev kvar ner i leran med vet inte exakt. Allt som blev kvar var en lerig grop i marken.

Innan någon får panik, det var en högst kontrollerad övning på ett avskilt skjutfält som utfördes av en utbildad person med civilt sprängkort. Jag har personligen ingen möjlighet att få tag på dynamit, detonerande stubin eller tändhattar så det är ingen idé att fråga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Pff, 9 mm är för fegisar. Jag synar din pistolammunition och höjer med en dynamitgubbe.

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/Swec/small-DSC...

Hade gärna visat bilder på resterna men efter ca 10 minuters letande gav jag upp. Hittade inte ett spår efter hårddisken. Antagligen trycktes småbitarna som blev kvar ner i leran med vet inte exakt. Allt som blev kvar var en lerig grop i marken.

Innan någon får panik, det var en högst kontrollerad övning på ett avskilt skjutfält som utfördes av en utbildad person med civilt sprängkort. Jag har personligen ingen möjlighet att få tag på dynamit, detonerande stubin eller tändhattar så det är ingen idé att fråga.

Demagnetisering känns så fjuttigt nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

9mm helmantlat fungerar bra också.

http://i.imgur.com/t1lcxf6.jpg

Utgångshålet också:
http://i.imgur.com/ScVJCMN.jpg

Mesigt, hur ser det ut om du skjuter 9mm hålspets istället ?
(tänker på att kulan gått igenom så fint, borde kunna lämna lite mer energi om den splittras, fast ska man skjuta hålspets så är nog baksidan bättre då den är mjukare..)

Eller .44mag
(för att det är brutalt helt enkelt, 45acp funkar väl också..)

Blev lite sugen på o prova faktiskt...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Speciellt inte om det är en studentkorridor.

Haha det enda man hittar är en massa pr0n och halvfärdiga uppsatser xD

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Haha, den här tråden blev ju helt fantastisk! Nån mer än jag som sitter och försöker komma på nåt sätt att bräcka dynamiteringen?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Haha, den här tråden blev ju helt fantastisk! Nån mer än jag som sitter och försöker komma på nåt sätt att bräcka dynamiteringen?

Jag har en gammal disk dedikerad för en dos termit när jag får tillfälle också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jag har en gammal disk dedikerad för en dos termit när jag får tillfälle också.

Kommer att lysa upp din tillvaro.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Brukar nöja mig med att bryta av/bända omkull alla stift pata-anslutningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

Har ni inte en AMS-750HD hemma?
Trodde ju det här var ett entusiastforum...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Hade tänkte föreslå en degausser, men tråden verkar ju ha spårat aningen.

Permalänk

H

Skrivet av Zotamedu:

Pff, 9 mm är för fegisar. Jag synar din pistolammunition och höjer med en dynamitgubbe.

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/Swec/small-DSC...

Hade gärna visat bilder på resterna men efter ca 10 minuters letande gav jag upp. Hittade inte ett spår efter hårddisken. Antagligen trycktes småbitarna som blev kvar ner i leran med vet inte exakt. Allt som blev kvar var en lerig grop i marken.

Innan någon får panik, det var en högst kontrollerad övning på ett avskilt skjutfält som utfördes av en utbildad person med civilt sprängkort. Jag har personligen ingen möjlighet att få tag på dynamit, detonerande stubin eller tändhattar så det är ingen idé att fråga.

Fina polska la bomba, fp3, cs brukar funka bra. Eller en stor hög med hårddiskar
Och en cipolla

Visa signatur

Dator: Fractal design arc xl---asus sabertooth r2.0---amd fx 8320 4.5ghz---16gb corsair vengeance---gtx770---corsair ax860i---dvd-brännare---2tb hdd.
Runt datorn har jag: cooler master inferno/razer deathadder respawn---cooler master 400 ceres---mad catz cyborg v5.
Släpbar: compaq presario cq56.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har ett smältverk i närheten, de brukar destruera en del känsliga saker där och polisen har även anlitat dem för att behandla vapen, man kan även köra en hdd i en skrotfragmenteringsmaskin, efter en sån behandling så klarar inte ens Ibas av att återskapa datan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har en gammal disk dedikerad för en dos termit när jag får tillfälle också.

Haha, ja, termit är roligt!

Tänkte jag skulle ta och se om jag kan hitta nån gammal disk här ombord att gå loss på med plasmalans eller skärbrännare, mest bara för att se vad som blir kvar av dem. Visst, slår ju inte en dynamitering på fingrarna, men kan nog brinna ganska bra om aluminiumskalet om man kör med lite lätt oxiderande låga

Skrivet av mrqaffe:

Jag har ett smältverk i närheten, de brukar destruera en del känsliga saker där och polisen har även anlitat dem för att behandla vapen, man kan även köra en hdd i en skrotfragmenteringsmaskin, efter en sån behandling så klarar inte ens Ibas av att återskapa datan.

Do it! Väntar med spänning på bilderna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Får skaffa en sådan här:

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Mesigt, hur ser det ut om du skjuter 9mm hålspets istället ?
(tänker på att kulan gått igenom så fint, borde kunna lämna lite mer energi om den splittras, fast ska man skjuta hålspets så är nog baksidan bättre då den är mjukare..)

Eller .44mag
(för att det är brutalt helt enkelt, 45acp funkar väl också..)

Blev lite sugen på o prova faktiskt...

Hålspets och metall är ingen bra kombination, gick loss på en trasig LCD 17-tummare en gång och de flesta kulorna fastnade faktiskt på plåten som fanns inuti. Det blev en bula naturligtvis men penetrationsförmågan är kass i metall.

Kulan jag har för mig användes till hårddisken var en Magtech 9F som är en rätt udda skapelse, egentligen inte helmantel men heller inte hålspets så den svampar inte upp:

Öppen fram och helt sluten bak:

Edit: Har en bunt diskar som ska få åka med mig ut nästa gång jag skjuter med älgstudsaren. En 30-06 slår nog lite hårdare än en .44 Mag.

Permalänk
Medlem

Vad är det folk försöker skydda sig mot, då? Att skjuta ett hål i eländet hindrar inte de duktigate från att rekonstrurera information från diskarna, även om det förstås inte blir precis där kulan gått igenom.