Permalänk
Medlem

Råkade dra ut grafikkortet

Jag råkade dra ut grafikkortet när datorn var igång eftersom det inte är fastskruvat. Första gången jag startade datorn fick jag bild men den laddade inte klart, innan den ens hade börjat ladda windows.

Jag startade om datorn och får nu ingen bild alls, jag har provat mixtra med ramminnen, bytt grafikkort, tagit ut cmos batteriet(?) och får ändå ingen bild. Hjälp tack!

Permalänk
Medlem

Du har antagligen kortslutit grafikkortet. Det är alltså dött. Prövat den interna grafiken för att se att moderkortet inte dött i samma veva?

I bästa fall har bara PCI-e socketen dött så då kan du pröva en annan socket för grafikkortet. Förutsatt att du har fler expansionsplatser.

Men får jag fråga, hur i hela fridens namn kom du ens att tänka på att röra vid någon komponent samtidigt som datorn var igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Du har antagligen kortslutit grafikkortet. Det är alltså dött. Prövat den interna grafiken för att se att moderkortet inte dött i samma veva?

I bästa fall har bara PCI-e socketen dött så då kan du pröva en annan socket för grafikkortet. Förutsatt att du har fler expansionsplatser.

Men får jag fråga, hur i hela fridens namn kom du ens att tänka på att röra vid någon komponent samtidigt som datorn var igång?

Ingen videoutgång från moderkortet, och inga fler PCI-e platser. Men hur förklarar du att jag fick bild första uppstarten? Har även gjort samma misstag tidigare utan konsekvenser. Jag skulle sätta i en hdmisladd förövrigt, därför kortet lossnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meijer:

Ingen videoutgång från moderkortet, och inga fler PCI-e platser. Men hur förklarar du att jag fick bild första uppstarten? Har även gjort samma misstag tidigare utan konsekvenser. Jag skulle sätta i en hdmisladd förövrigt, därför kortet lossnade.

Ditt kort eller moderkortet är paj...

Hur kan du låta ett grafikkort sitta i datorn utan att skruva fast det? En skruv och tar 2 minuter, om ens det. Billig försäkring för att låta datorn vara hel...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Ditt kort eller moderkortet är paj...

Hur kan du låta ett grafikkort sitta i datorn utan att skruva fast det? En skruv och tar 2 minuter, om ens det. Billig försäkring för att låta datorn vara hel...

Grafikkortet når inte upp till chassifästet, för litet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meijer:

Grafikkortet når inte upp till chassifästet, för litet helt enkelt.

bild?

Permalänk
Inaktiv

Varför drog du ens i det när datorn var igång? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meijer:

Grafikkortet når inte upp till chassifästet, för litet helt enkelt.

Distanser?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hur råkade du dra ut grafikkortet? Moderkort har ju typ en säkring som håller fast saker man kopplar in i en PCI-E plats.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av netbuddy:

Ditt kort eller moderkortet är paj...

Hur kan du låta ett grafikkort sitta i datorn utan att skruva fast det? En skruv och tar 2 minuter, om ens det. Billig försäkring för att låta datorn vara hel...

2 minuter? Hur långa skruvar använder du? 15 sekunder max skulle jag säga

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

2 minuter? Hur långa skruvar använder du? 15 sekunder max skulle jag säga

Tar mer än 15 sekunder, man kan inta bara räkna "skruvtiden" utan också tiden att pilla in skruvarna. Minst 30 sekunder tar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tar mer än 15 sekunder, man kan inta bara räkna "skruvtiden" utan också tiden att pilla in skruvarna. Minst 30 sekunder tar det.

Aha, och glöm tiden för attt hämta mejseln Skulle nog säga minst 50 sekunder

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Sötast

Jag gillar att vi på seriös nivå diskuterar tiden det kan ta att skruva i skruven, jag har ju rätt mycket erfarenhet som tidigare plåtslagare och säger att jag skulle nog kunna göra det på 13.5 sekunder. Fast det är nog räknat med tumskruvar samt att chassit endast är fastskruvat med 1 tumskruv och inte minst att fingrarna inte är hala från t.ex fett från ostbågar......

I övrigt så är det nog läge att spänna fast grafikkortet, använder du någon form av hemmasnickrat chassi som inte följer standard som gällt i säkert 20 år så skulle jag rekommendera dig att använda buntband eller liknande.

Du kan ju alltid se detta som en läropeng, fast det borde du egentligen gjort redan första gången det hände

Permalänk
Skrivet av Meijer:

Ingen videoutgång från moderkortet, och inga fler PCI-e platser. Men hur förklarar du att jag fick bild första uppstarten? Har även gjort samma misstag tidigare utan konsekvenser. Jag skulle sätta i en hdmisladd förövrigt, därför kortet lossnade.

Hur i hela fridens namn kommer det sig då att du inte skruvade fast kortet ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Tar mer än 15 sekunder, man kan inta bara räkna "skruvtiden" utan också tiden att pilla in skruvarna. Minst 30 sekunder tar det.

Skrivet av YamahaDGX630:

Aha, och glöm tiden för attt hämta mejseln Skulle nog säga minst 50 sekunder

Man har väl framförhållning

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

SÅ här ligger det till Mejjeriet.

Du har pajat skitet, du borde köpa ett nytt chassi och grafikkort (begagnat om du inte har så mycket CASH Å PENGARRRR), behöver inte vara dyrt, bara något förnuftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tar mer än 15 sekunder, man kan inta bara räkna "skruvtiden" utan också tiden att pilla in skruvarna. Minst 30 sekunder tar det.

15 sek är ändå länge.. tar max 10 sek !

men jag fattar inte hur man kan råka ta ut en grafikkort :/

man lär sig av sina misstag antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Aha, och glöm tiden för attt hämta mejseln Skulle nog säga minst 50 sekunder

Men det har ju göra med hur klantig man är också, hade svarta skruvar och la dem på en svart matta en gång.. tog säkert 2 minuter att bara hitta skruven sen igen... Allt som allt så tog det säkert 4 min den gången men det är kanske ett måndags-fall

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meijer:

Ingen videoutgång från moderkortet, och inga fler PCI-e platser. Men hur förklarar du att jag fick bild första uppstarten? Har även gjort samma misstag tidigare utan konsekvenser. Jag skulle sätta i en hdmisladd förövrigt, därför kortet lossnade.

Bara att börja felsöka! ta en kompis grafikkort och testa i din dator och be hen ta ditt grafikkort och köra i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Bara att börja felsöka! ta en kompis grafikkort och testa i din dator och be hen ta ditt grafikkort och köra i sin dator.

För det första kan jag med ganska stor säkerhet säga att ditt moderkort har fått en el kyss som inte heter duga efter som du själv säger att du testat ett annat grafikkort. så jag skulle värkligen inte sätta i ditt grafikkort i någon annat moderkort heller för den delen. du kan börja med att tabort alla sladdar och minnen grafikkort och skruva bort moderkortet ifrån burken. Kolla hela moderkortet om det är svart på någon krets . Om det inte är det kolla om det ligger någon distans på moderkortets under ifrån chassit och trycker där det inte finns skruvhål i moderkoret.. om inget av detta finns så. i med moderkoret cleara bios i med grafikkortet och kolla el och sådant till den. du kan ju även kika om någon kabel till elförsörgningen till grafikkortet har tagit skada , det lär isf synas på kablarna. Hoppas det årdnar sig.. men som sakt Om du nu inte testat annat grafikkort så gör inte det förens du kollat moderkort osv. och testa inte ditt grafkkort i någon annans dator heller för har du skutit något grafikkortet är risken att det blir spännings fel i nästa dator och det moderkortet tar skada.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amd FX-8350 G-skill 16gb 1600mhz ssd 128gb A-data seagate sshd 2tb powercolor hd7870 ghz edition 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Men det har ju göra med hur klantig man är också, hade svarta skruvar och la dem på en svart matta en gång.. tog säkert 2 minuter att bara hitta skruven sen igen... Allt som allt så tog det säkert 4 min den gången men det är kanske ett måndags-fall

Haha, jo jag vet hur det är med svarta möbler! Svart gitarrplektrum på svart bord som står på en svart matta är inte heller någon höjdare ibland

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Mrdevil:

För det första kan jag med ganska stor säkerhet säga att ditt moderkort har fått en el kyss som inte heter duga efter som du själv säger att du testat ett annat grafikkort. så jag skulle värkligen inte sätta i ditt grafikkort i någon annat moderkort heller för den delen. du kan börja med att tabort alla sladdar och minnen grafikkort och skruva bort moderkortet ifrån burken. Kolla hela moderkortet om det är svart på någon krets . Om det inte är det kolla om det ligger någon distans på moderkortets under ifrån chassit och trycker där det inte finns skruvhål i moderkoret.. om inget av detta finns så. i med moderkoret cleara bios i med grafikkortet och kolla el och sådant till den. du kan ju även kika om någon kabel till elförsörgningen till grafikkortet har tagit skada , det lär isf synas på kablarna. Hoppas det årdnar sig.. men som sakt Om du nu inte testat annat grafikkort så gör inte det förens du kollat moderkort osv. och testa inte ditt grafkkort i någon annans dator heller för har du skutit något grafikkortet är risken att det blir spännings fel i nästa dator och det moderkortet tar skada.

Skickades från m.sweclockers.com

Grov misshandel av svenska språket.
Tänk på att det blir väldigt jobbigt att läsa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meijer:

Grafikkortet når inte upp till chassifästet, för litet helt enkelt.

Når inte upp??

Modat chassi, glömt distanser eller byggt eget chassi? För som tidigare skrev de har varit standard i en herrensmassa år..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Har du IO plåten monterad? http://extreme.idg.se/polopoly_fs/1.277980!imageManager/48951...

Den borde ju inte gå och montera ifall du har "glömt" distanser mellan moderkort och chassi.

Permalänk
Medlem

Han har ju bara ett lowprofile grafikkort i ett atx/matx chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Han har ju bara ett lowprofile grafikkort i ett atx/matx chassi

Gör väl ingen skillnad, plåtbiten med GFX-kortets utgångar är en standardstorlek som alla grafikkort och chassin har haft i en jäkla massa år. Finns absolut 0 chans att den inte skulle passa om nu inte kortet eller chassit är något mycket märkligt specialbygge.

Permalänk
Medlem

lol..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Gör väl ingen skillnad, plåtbiten med GFX-kortets utgångar är en standardstorlek som alla grafikkort och chassin har haft i en jäkla massa år. Finns absolut 0 chans att den inte skulle passa om nu inte kortet eller chassit är något mycket märkligt specialbygge.

Jo det gör det. Plåtarna är kortare på LP kort. Hade det problemet själv förr när jag skulle ta ett kort från en OEM small form faktor hp dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Repair:

Jo det gör det. Plåtarna är kortare på LP kort. Hade det problemet själv förr när jag skulle ta ett kort från en OEM small form faktor hp dator.

Nej, det är ingen skillnad. Det du hade var en oem-variant som inte följde standarden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nej, det är ingen skillnad. Det du hade var en oem-variant som inte följde standarden.

Skickades från m.sweclockers.com

Low-profile bracket är en standard som man använder i mindre PC.