Vilka spel fungerar bättre än t-bord + mus med en 360 handkontroll?

Permalänk
Medlem

Vilka spel fungerar bättre än t-bord + mus med en 360 handkontroll?

Jag funderar på om det kan vara värt att köpa en 360 handkontroll till min PC. Alla verkar så nöjda med den när jag läser kommentarer på bland annat Prisjakt. Jag har inte spelat konsolspel sedan Super Nintendo var på tapeten men idag satt jag och läste om spelet Brothers - A Tale of Two Sons och det påstås att det spelet är bättre att spela med en handkontroll än med tangentbord + mus.

Vad finns det för andra PC-spel där det är bättre att spela med en handkontroll? Det blir enklare att motivera ett köp om det finns många spel där en handkontroll är överlägsen. Ovan nämnda spel ska enligt utsago vara genomspelat på 3-5 timmar och lite mer nytta än så vill jag ju ha av en handkontroll.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Racing spel typ NFS,grid.
Plattform typ assassins creed, GTA, watch dogs.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Det mesta förutom strategi och fps enligt mig.
ex, äventyr, arkad-racing, plattform, rpg

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Racing spel typ NFS,grid.
Plattform typ assassins creed, GTA, watch dogs.

super mario bros är ett plattformsspel, inte AC, GTA eller Watch Dogs.

Jag spelar hellre spel av GTA-typ med mus. Att sikta med vapen är överlägset med mus, och att kunna styra kameran med musen när man kör bil likaså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag funderar på om det kan vara värt att köpa en 360 handkontroll till min PC. Alla verkar så nöjda med den när jag läser kommentarer på bland annat Prisjakt. Jag har inte spelat konsolspel sedan Super Nintendo var på tapeten men idag satt jag och läste om spelet Brothers - A Tale of Two Sons och det påstås att det spelet är bättre att spela med en handkontroll än med tangentbord + mus.

Vad finns det för andra PC-spel där det är bättre att spela med en handkontroll? Det blir enklare att motivera ett köp om det finns många spel där en handkontroll är överlägsen. Ovan nämnda spel ska enligt utsago vara genomspelat på 3-5 timmar och lite mer nytta än så vill jag ju ha av en handkontroll.

Jag har använt trådlös xboxkontroll kopplat mot datorn till följande spel: skyrim, fallout 3, batmanspelen, trine (1 och 2), braid, Giana Sisters: Twisted Dream, dirt 3, walking dead och portal 2. GTA och sleeping dogs har jag också handkontroll till.

Och Brothers - A tale of two sons såklart. Skulle man vilja köra sistnämnda spel utan handkotroll så är det inte mus + tangentbord som gäller ändå utan det är endast tangentbord i så fall ;). Men just Brothers vill du med största sannolikhet endast spela med handkontroll.

Klart att mus + tangentbord kan vara mer effektivt i vissa lägen, men singleplayerspel spelar jag ju såklart för att ha kul, inte att bli bäst ;).

Är för övrigt mäkta förbenad på bioware som medvetet handikappat PCversionen av masseffectserian så att det inte ska gå att få till bra handkontrollstöd på PCn );.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Enligt mig, Racing spel, platformspel, fightingspel. Vissa Action RPG osv.

Dem spel jag själv spelar med handkontroll just nu är Mortal Kombat, Rogue Legacy och Dark Souls II.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker bara Strategi, MOBA och MMO fungerar bättre med tangentbord och mus.

Spelar jag FPS på min TV använder jag kontroll, spelar jag på datorn använder jag tangentbord och mus. Annars tar jag fram kontrollen till alla spel som är racing, RPGs eller annat.

Dessutom kan jag tycka att kontroll passar bättre till "långsamma" FPS såsom Mechwarrior eller HAWKEN. Där hade jag egentligen haft en joystick men det äger jag ingen

Permalänk
Medlem

Beställde mig en http://bit.ly/U5E08f i söndags och den borde komma inom någon timma!

Tänkte mest använda den till Racing spel, batman och tony hawk sen får ja se om det blir något mer vartefter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Klart att mus + tangentbord kan vara mer effektivt i vissa lägen, men singleplayerspel spelar jag ju såklart för att ha kul, inte att bli bäst ;).

Klämmer man på högsta svårighetsgraden så kan det dock vara bra att vara effektiv.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Alla racingspel, alla plattformsspel, GTA och Batman. Finns säkert fler.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av funkyz:

Beställde mig en http://bit.ly/U5E08f i söndags och den borde komma inom någon timma!

Tänkte mest använda den till Racing spel, batman och tony hawk sen får ja se om det blir något mer vartefter

Du kan även prova mirrors edge, darksiders och dark souls

Permalänk
Medlem

Dark souls 2 definitivt. Det går med tangentbord och mus men är en helt annan grej med kontroll!

Visa signatur

Asus Geforce GTX 780 - Intel 4670-K - MSI Z87-G43 - Corsair Carbide 200R - Kingston DDR HyperX 8Gb - Crucial 120Gb SSD - Seagate 1 TB HDD - Cooler Master 650W - Asus 24" LED 144hz VG248QE