Permalänk

Hur får jag stabil 144 fps?

Som titeln! Jag har en 144hz skärm men min fps vill inte hålla sig där, när jag tittar åt vissa håll är den över 200, åt andra håll under 100 (Typ 95). Vilka inställningar ska jag dra ner? Specs ser ni i sign.

Permalänk
Medlem

är la väl bara att dra ner allt? Finns ingen anledning till att köra "hög grafik" i CS. (Och då menar jag i CSGO).
Om du vill ha "snyggare" grafik, använd då dig utav "Saturation" i CCC, eller Digital Vibrance i NVCP.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
99:e percentilen

Använd MSI Afterburner för att se hur mycket GPU arbetar; jag gissar att det är den som flaskar. Om den ligger nära 100 % skulle jag rekommendera att du drar ner GPU-tunga inställningar som MSAA och skuggor – de flesta inställningarna i CS är GPU-tunga så prova dig fram. MSAA vill du dock gärna ha, men det behöver inte vara 8x.

Och se till att FXAA är avstängt av en helt annan anledning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Använd MSI Afterburner för att se hur mycket GPU arbetar; jag gissar att det är den som flaskar. Om den ligger nära 100 % skulle jag rekommendera att du drar ner GPU-tunga inställningar som MSAA och skuggor – de flesta inställningarna i CS är GPU-tunga så prova dig fram. MSAA vill du dock gärna ha, men det behöver inte vara 8x.

Den låg vid 90. Drog ner shadows till medium, Multisampling till 4x och nu är den på stabil 60. FPSen dippar dock fortf lite åt 130 hållet

Permalänk

Okej märkte nu att den går emllan 60-96 hmmm

Permalänk
Medlem

GPU användningen SKAAAAA ligga högt. Det är CPU användningen som ska ligga så lågt som möjligt.

Skrivet av Alling:

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

GPU användningen SKAAAAA ligga högt.

Om vi bara hypotetiskt säger att du sitter med ett GTX 660 och försöker spela BF4 i 2560x1440 Ultra, skulle du då, trots ospelbar framerate, välja att inte dra ner inställningarna med motiveringen att "GPU användningen SKAAAAA ligga högt"?

Citat:

Det är CPU användningen som ska ligga så lågt som möjligt.

Det finns inget som säger att man vill att CPU-användningen ska ligga så lågt som möjligt. Det viktigaste är naturligtvis att man får ut den framerate man vill ha. Annars skulle ju alla köra Ultra och 200 % SSAA i BF4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du svårt att få GPU i 100% last så är det ju ett tecken på att den flaskas av något annat. Troligtvis är det din CPU som flaskar då och då skulle må bra av överklock. Är det CPU flaskning kommer sänkning av GPU intenvisa inställningar inte hjälpa så mycket ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cheben:

Har du svårt att få GPU i 100% last så är det ju ett tecken på att den flaskas av något annat. Troligtvis är det din CPU som flaskar då och då skulle må bra av överklock. Är det CPU flaskning kommer sänkning av GPU intenvisa inställningar inte hjälpa så mycket ändå

Precis. TS, gå in i Taskman och kolla hur CPU är belastad. Ligger minst en kärna på 100 %? Isåfall flaskar CPU:n och du bör prova att överklocka mer (vilket dock kan bli svårt).

Gå in i CS och kontrollera att Multicore Rendering är aktiverat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Skrivet av Alling:

Om vi bara hypotetiskt säger att du sitter med ett GTX 660 och försöker spela BF4 i 2560x1440 Ultra, skulle du då, trots ospelbar framerate, välja att inte dra ner inställningarna med motiveringen att "GPU användningen SKAAAAA ligga högt"?

Det finns inget som säger att man vill att CPU-användningen ska ligga så lågt som möjligt. Det viktigaste är naturligtvis att man får ut den framerate man vill ha. Annars skulle ju alla köra Ultra och 200 % SSAA i BF4.

Skrivet av Alling:

Precis. TS, gå in i Taskman och kolla hur CPU är belastad. Ligger minst en kärna på 100 %? Isåfall flaskar CPU:n och du bör prova att överklocka mer (vilket dock kan bli svårt).

Gå in i CS och kontrollera att Multicore Rendering är aktiverat.

Du säger ju emot dig själv. Först säger du att du tror GRAFIKKORTET(aka GPU) flaskar, sen säger du emot mig när jag säger att grafikkortet "SKAAAAA" ligga högt i användning och sen när någon annan säger exakt samma sak som jag, så är det rätt?

1: Att grafikkortet används till 90-100% är bara bra
2: Att processorn ligger stabilt på 0-50% på alla kärnor är bra
3: Att grafikkortet används till 40-70% är dåligt
4: Att någon utav processorns kärnor ligger på 90-100% är dåligt.

Går denna information in i ditt ena öra och ut genom det andra direkt eller?

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Du säger ju emot dig själv. Först säger du att du tror GRAFIKKORTET(aka GPU) flaskar, sen säger du emot mig när jag säger att grafikkortet "SKAAAAA" ligga högt i användning och sen när någon annan säger exakt samma sak som jag, så är det rätt?

varför skulle det vara dåligt att processorn får jobba? Min cpu jobbar nästan max hela tiden i bf4 men det gör också mina 2 280x. Jobbar gpun på max och processorn inte får jobba så begränsas ju cpu av gpun.

innan jag satte i ett till 280x så låg cpu 45-50 och gpu 100 därmed så flaskar gpu. Ligger båda högt så är det lugnt men om ena är mkt lägre än den andra så finns en flaskhals

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dusken912:

varför skulle det vara dåligt att processorn får jobba? Min cpu jobbar nästan max hela tiden i bf4 men det gör också mina 2 280x. Jobbar gpun på max och processorn inte får jobba så begränsas ju cpu av gpun.

innan jag satte i ett till 280x så låg cpu 45-50 och gpu 100 därmed så flaskar gpu. Ligger båda högt så är det lugnt men om ena är mkt lägre än den andra så finns en flaskhals

Du är inte medveten om att belastas CPU'n på 100% får man skapligt lagg?
Testa dra igång valfritt stress-test program, såsom prime, IBT eller något annat och testa öppna ett spel. HF.

Du har inte någon som helst aning om vad en flaskhals är, så läs upp innan du yttrar dig.

(Detta förutom att processorn blir skapligt mycket varmare).

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Testa dra igång valfritt stress-test program, såsom prime, IBT eller något annat och testa öppna ett spel. HF.

Fast att det laggar för att man drar igång ett stress-test och ett spel är inte för att den enbart når 100%. Det är för att stress-testet förhoppningsvis använder så mycket av kapaciteten i CPUn sóm den kan (förhoppningsvis eftersom det är till för att stressa). Och det betyder att det inte behöver lagga bara för att CPUn ligger vid 100% i spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Du har inte någon som helst aning om vad en flaskhals är, så läs upp innan du yttrar dig.

skumt att jag inte har något lagg då O.O kan någon annan bekräfta din teori?
sedan om cpun inte får jobba för att din gpu är för klen så är gpun en flaskhals, jobbar cpun max men inte gpu så är det tvärtom jobbar båda max så är det ingen flaskhals.

sålänge cpun håller sig på lagom temperaturer så spelar det ingen större roll om den blir varmare pga att den jobbar, min går upp till runt 70 - 76 grader nu när det blev sommar utan överklock. Men så har jag två jävligt varma kort i burken också

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av solomon:

Du verkar ju själv inte ha speciellt stor koll. Man vill ju såklart att CPU ska jobba optimalt, inte 0-50% för då har du flaskhalsen sitter i grafikkorten..
Du vill ju inte heller att GPUn ska jobba 100% för då kommer man få FPS drops också, detta gäller inte bara CPU.

Sedan att det är svårt att få en CPU att jobba mycket då CPUerna idag är "för bra" jämfört med grafikkorten är en annan sak.

Lite lustigt att du slår andra på fingrarna utan att själv läsa på.

Permalänk
Skrivet av solomon:

Jag säger inte emot mig själv. Det är du som har missförstått hur saker och ting fungerar.

Citat:

Inte om det innebär att man får 3 fps. Kör du 7680x4320 Ultra med full MSAA och SSAA i alla spel bara för att tvinga fram så hög GPU- och så låg CPU-belastning som möjligt?

Citat:

Finns ingenting som säger att det skulle vara så. I mitt nyss nämnda exempel skulle processorn, om man har ett normalt grafikkort, förmodligen ligga på ensiffriga belastningsvärden hela tiden, samtidigt som man skulle ha ännu lägre framerate. Är det bra?

Citat:

Inte nödvändigtvis. Om du spelar ett mindre GPU- eller mer CPU-tungt spel och processorn flaskar vid 400 fps är det ganska lugnt.

Citat:

Inte om man får ut tillräckligt med prestanda.

Citat:

Felaktig information motar jag ut genom samma öra som den kom in genom.

Skrivet av solomon:

Lägg av. Det har ingenting att göra med diskussionen. Men visst. Testa att dra igång valfritt GPU-stresstest, såsom MSI Kombustor, Unigine Heaven eller något annat och testa att öppna ett spel. HF.

Visa signatur

Permalänk
Medlem