Permalänk

Gamecube till VGA?

Tja Sweclockers! Jag köpte nyss en adapter som skulle konvertera de tre sladdarna som Gamecube använder (röd, vit, gul (vet ej namnet)), ni vet säkert vilka jag menar, till VGA, så att jag kunde spela det på min ena PC monitor. Tyvärr fungerade inte mitt lilla experiment och jag får ingen bild (Jag är medveten om att ljud inte kommer fungera i vilket fall som helst) - vad kan detta bero på? Behövs en mer komplicerad lösning?

Konverterar sladden jag har finns i länken nedan!
http://www.teknikproffset.se/DATOR/Datortillbehoer/Oevrigt-ba...

Permalänk
Medlem

I texten på sidan du länkade så står det:
"Adapter som gör om VGA-porten till antingen S-Video (S-VHS) eller Composit-video (Gul kabel)."
Om jag förstår dig rätt så är det åt andra hållet du vill konvertera, har inte så bra koll på det men jag tror det krävs någon "mer komplicerad lösning" som du skrev.

Googlade en snabbis och något år det här hållet tror jag det är som gäller:
Ebay

Permalänk
Medlem

DU behöver en aktiv adapter som skalar upp / omvandlar signalen.
Kanske en sådan här:
http://www.ebay.com/itm/RCA-Composite-S-video-Input-to-VGA-Ou...

Notera att jag ej testat den enheten utan det är bara ett exempel.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Japp! En aktiv adapter behövs. Av en händelse har jag en liggande. Du kan få den för en 200 spänn om du vill.

Permalänk
Medlem

Du vill inte konvertera en komposit- eller S-video-signal till VGA, det kommer se ut som skit på en datorskärm hur du än vrider och vänder på det. Gamecube kan trycka ut en riktigt fin RGB-signal, som är ett mycket bättre alternativ att konvertera till VGA.

Det är rätt svårt att få tag på original-RGB-kablarna, men det finns gott om kineskablar som har alla kontaktbleck i A/V-connectorn du pluggar in i GC:n. Mitt förslag, om du inte är rädd för att löda lite, är att du skaffar en sådan kabel som får donera AV-kontaktdonet, sedan köper du antingen en färdig RGB till VGA-omvandlare (den måste kunna konvertera en 480i-RGB-signal), eller bygger en själv. Koppla ihop alltihopa med skärmade ledare för de olika kanalerna, vilket de där kineskablarna aldrig har.

Är du beredd att lägga ut en hel del pengar på det, inte ser en Wii som ett alternativ att spela GC-spel på, och har en gammal GC med digital out-port, så kan du försöka få tag på en komponentkabel eller D-terminalkabel för GC att modda. De kostar dock knark på begagnatmarknaden, det är nog ingen omöjlighet att de går för över tusenlappen numera, de senare är väl något billigare. Fördelen är att du får ut en 480p-signal att jobba med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!