Vilka drivrutiner ska jag ha vid ny installation?

Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner ska jag ha vid ny installation?

Hej! Har precis hämtat hem en 4690k och nytt moderkort, så jag tänkte installera Windows 8.1 nu. Jag har förberett ett USB-minne med Windows 8.1, så att jag kan installera det. Däremot har jag aldrig laddat ner drivrutiner förut. Av lathet har jag alltid tagit de på skivan, men nu har jag ingen optisk enhet, så det blir lite svårt. Frågan är helt enkelt: Vad är det jag ska ha?

Här är länken till moderkortets nedladdningar (och det är alltså Windows 8.1 64-bit som gäller):

http://www.asus.com/se/Motherboards/Z97IPLUS/HelpDesk_Downloa...

Grafikkortsdrivrutinen tänkte jag ladda ner efter installationen.

Vad är det annars man ska tänka på när man installerar Windows på nytt? AHCI ska väl vara aktiverat när man använder en SSD, och bara den enhet som Windows ska ligga på ska vara inkopplad, men är det något mer liknande som man ska fixa innan? Jag tänkte försöka mig på att uppdatera BIOS, eftersom den senaste versionen ska ha bättre stöd för Devil's Canyon, men det är väl det allra första man gör då?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Allra först, dvs innan Windows-installationen, ska du se till att installera senaste BIOS-versionen genom att följa anvisningarna i manualen.

Sen behöver du väl alla drivrutiner för att få allt att fungera bra, börja med chipset-drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Borde det inte räcka med chipset, ljud och nätverk? Grafiken tar man på grafikkortet och det trådlösa nätverket kommer jag inte använda.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php

Där har du ett program för dom som är lite novis eller kanske rent ut av lat.

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem

1. Se till att USB stickan är FAT32 så att du kan installera Windows i UEFI mode.
2. Kör Windows Update
3.Installera Grafikkort senaste ifrån ati eller nvidia, Chipset ifrån intels hemsida, mer än så behöver du nog inte göra, kanske ljuddrivers, de som kommer ifrån Win Update har ingen kontrollpanel osv för advancerade inställningar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Enda drivers jag installerar (windows 7) är Nätverk (ladda ner senaste drivers innan du formaterar så du har dom) -> chipset -> realtek ljud då jag behöver filter inställningarna -> USB3 -> grafik.

Permalänk
Hedersmedlem

Det viktigaste är att efter färdig installation från mediet (USB) köra alla windowsuppdateringar, innan du försöker med andra drivisar som typ ljud och chipset och grafik. Däremellan kan det vara läge att lägga in ett ok Antivirusprogram.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Enda drivers jag installerar (windows 7) är Nätverk (ladda ner senaste drivers innan du formaterar så du har dom) -> chipset -> realtek ljud då jag behöver filter inställningarna -> USB3 -> grafik.

Skrivet av Jalle64:

Det viktigaste är att efter färdig installation från mediet (USB) köra alla windowsuppdateringar, innan du försöker med andra drivisar som typ ljud och chipset och grafik. Däremellan kan det vara läge att lägga in ett ok Antivirusprogram.

Okej, så först uppdaterar jag UEFI, sen installerar jag Windows, sen nätverksrutinen, Windwos Update, och till sist chipset, grafik och antivirus?

Tjänar man något på ljuddrivrutinen om man aldrig använder inställningarna? Det kanske låter som en dum fråga, men jag tänker att de kanske optimerar vissa inställningar automatiskt.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det viktigaste är att efter färdig installation från mediet (USB) köra alla windowsuppdateringar, innan du försöker med andra drivisar som typ ljud och chipset och grafik. Däremellan kan det vara läge att lägga in ett ok Antivirusprogram.

Varför skulle det göras innan?
Spelar absolut noll roll. Det är ju som att säga att du inte kan installera uppdateringar efter du installerat drivrutiner.
Har gjort båda delarna många gånger och påverkar inget i registret eller något även om du installerar dom före eller efter.

Sen ska man inte installera alla uppdateringar kan ju vara bra att nämna också.
Skit som grafikdrivrutiner, internet explorer och sådant skräp finns förvalt, vilket är dumt att installera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JimmieSan:

Varför skulle det göras innan?
Spelar absolut noll roll. Det är ju som att säga att du inte kan installera uppdateringar efter du installerat drivrutiner.
Har gjort båda delarna många gånger och påverkar inget i registret eller något även om du installerar dom före eller efter.

Sen ska man inte installera alla uppdateringar kan ju vara bra att nämna också.
Skit som grafikdrivrutiner, internet explorer och sådant skräp finns förvalt, vilket är dumt att installera.

Därför att med t ex W7 och AMD:s grafikdrivisar krävs uppdatering till .NET 4.0 eller tom 4.5 innan den tar emot Catalyst på rätt sätt. Men om man vill ha problem så gör man inte WU fullt ut.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Därför att med t ex W7 och AMD:s grafikdrivisar krävs uppdatering till .NET 4.0 eller tom 4.5 innan den tar emot Catalyst på rätt sätt. Men om man vill ha problem så gör man inte WU fullt ut.

Stämmer ja. 4.0. 4.5 är för beta drivers enbart.
Kan dock säga att jag inte haft problem med nyare catalyst ex 14.4 innan WU.
Så sent som i måndags.

Sen igen så ska man aldrig installera ALLA WU, skit som WU drivers för grafik, explorer osv skippar man.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JimmieSan:

Stämmer ja. 4.0. 4.5 är för beta drivers enbart.
Kan dock säga att jag inte haft problem med nyare catalyst ex 14.4 innan WU.
Så sent som i måndags.

Sen igen så ska man aldrig installera ALLA WU, skit som WU drivers för grafik, explorer osv skippar man.

Nej, drivrutiner till grafiken kan man ju välja själv när allt annat är uppdaterat. Dock kan man installera AV rätt tidigt kanske redan efter första start.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Chipset först, sedan resterande. Och hämta från chiptillverkarnas sajter. Inte från MK tillverkaren, dom har ofta ganska gamla grejor.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb