Windows 9 "Threshold" i olika utgåvor för persondatorer och mobila enheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Jag menar att MS vill göra samma generalplan för att låsa in användaren i ett likartat system som Apple har gjort. Jag menade inte att de försöker få själva programvaran att se likadan ut.

Där håller jag inte med dig alls, jag gillar inte Windows 8, men anser inte att MS försökt sig på någon inlåsning, det enda de gjort med Win8 är att göra ett OS till PC som ingen känner igen sig i som hör hemma i mobila enheter, att de försökt göra som Apple håller jag inte med om, Apples saker fungerar på ett bra sätt tillsammas utan något krångel, Win8 kan man inte ens stänga av ifall man är en van Win7 (och tidigare) användare då de gömde undan den funktionen ganska väl, tog mig en halv dag att komma på hur man gjorde

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande och se hur detta tar sig nu.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag skrev att jag har Windows 8 alltså inte 8.1 med andra ord ingen startmeny.

Hämta 8.1 då det har alltid varit gratis om du har win 8.0:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, ska man behöva köpa Win9 för att få en fungerande PC-version... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Men alla tjatar om att Windows 8.1 SKA dras in vilket är ganska komiskt faktiskt.

What? Fått någon om bakfoten kanske? Windows 8.1 Update 1 blev inbakad i 8.1 uppdateringen och de tog bort update 1. Detta är det så jag förstod de då jag har alla update 1 funktionerna på min nyinstallerade dator.

Permalänk
Musikälskare

Hoppade över Win 8, lär bli Win 9 efter folk har beta-testat 8an

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt bra. Jag är officiellt sugen!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z97-A | CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz | GPU: MSI GeForce GTX 770 | Lagring: Intel 330 Series 120GB SSD + 2TB Seagate Barracuda | RAM: Corsair CL10 2 x 8GB 1600MHz DDR3 | PSU: Fractal Design Newton R3 600W | Optisk enhet: ASUS DRW-24F1ST |Skärmar: LG W2453V 24" + Envison L905A | Tangentbord: Saitek Cyborg Keyboard | Mus: Razer Naga 2012 Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Återigen har du gratis möjlighet att uppdatera det till 8.1 Update vilket ger dig möjlighet att slippa se Modern UI.

Jag kör 8.1, men att ens behöva krångla med Modern UI med tanke på startmenyn så är det fortfarande kaos.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd

Är ganska nöjd med mitt windows 7 , kanske hoppar på det senare när windows 11 eller något kommer eller när jag blir tvungen för att spela de spel jag vill köra..

Permalänk
Medlem

Hoppas att MS skyndar på lite med 9 ifall 8.2 inte är rolig...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ja då blir det nog inget köp av Win 8.1 med nya datorköpet då. Tänkte ta det då jag trodde att startmenyn skulle komma tillbaks i nästa uppdatering till Win 8. Tyvärr är Win7 så mycket dyrare :/

Permalänk
Medlem

Läste jag rätt? Den nya startmenyn kommer inte finnas i Windows 8.2? Men vad fan....

Hoppas verkligen att dom kommer ge Windows 9 som en gratis uppdatering för Win 8.1 ägare.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Fram med en förbaskad startmeny utan leksaker och meningslösa appar!

Exakt.
Hur svårt kan det vara att ge dem som vill ha det så möjligheten till det?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncg:

Och har missat att det är gratis att uppgradera till 8.1? Eller avstår du bara och trivs som självspäkare?

Man kan inte uppdatera till 8.1 om man har piratad 8

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på det bästa men samtidigt så är jag beredd för det värsta.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Jaha, och därmed är Win8-fiaskot fullbordat och avslutat. Idén att ha samma OS för mobila och stationära datorer går likaså i graven. Men eftersom jag redan har bytt till Linux så bryr jag mig egentligen inte.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QL:

Jaha, och därmed är Win8-fiaskot fullbordat och avslutat. Idén att ha samma OS för mobila och stationära datorer går likaså i graven. Men eftersom jag redan har bytt till Linux så bryr jag mig egentligen inte.

Eftersom det inte sägs någonting om att slopa all bloatware i nästa Windows version, så är den bästa uppgraderingen från Win7 vara en Linux-dist.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Eftersom det inte sägs någonting om att slopa all bloatware i nästa Windows version, så är den bästa uppgraderingen från Win7 vara en Linux-dist.

Instämmer till fullo! Förmodligen blir nästa Windows fullmatat med bloatware, reklam och s.k. "appar" som man försöker ta rejält betalt för. Det blir m.a.o. en plattform för cirkus, geschäft och trams snarare än ett riktigt OS.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Sjukt störande att författaren till artikeln konsekvent kallar "Metro" för "Modern".. .. eller är det jag som ska till skamvrån nu?

J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke82:

Sjukt störande att författaren till artikeln konsekvent kallar "Metro" för "Modern".. .. eller är det jag som ska till skamvrån nu?

J

Japp, copyright....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jocke82:

Sjukt störande att författaren till artikeln konsekvent kallar "Metro" för "Modern".. .. eller är det jag som ska till skamvrån nu?

J

Framförallt Microsoft för att de pressat ut designen, men du kan ju göra dem sällskap i skamvrån
Metro är ett registrerat varumärke av det tyska företaget Metro AG så MS var tvungen att byta namn på det för att inte göra sig skyldiga till varumärkesintrång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Älskar mitt Windows 8.1, ett av de bästa köpen jag gjort.
MUI är mångfalt mycket bättre än den gamla förlegade och jobbiga startmenyn.

Skönt även att MS verkar skippa skräpet Aero som gör så att Windows 7 ser ut som ett leksaks-os för små barn.

Hoppas verkligen att man kan ha kvar MUI i Windows 9.

Där delar jag din åsikt till 100%.
Det känns sjukt störande om startmenyn skall tvingas på oss igen.
Jag har vant mig vid W-8.1 och skulle inte ens överväga att ta i 7an med tång.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocke82:

Sjukt störande att författaren till artikeln konsekvent kallar "Metro" för "Modern".. .. eller är det jag som ska till skamvrån nu?

J

Skrivet av Boss302:

Japp, copyright....

Skrivet av mrqaffe:

Framförallt Microsoft för att de pressat ut designen, men du kan ju göra dem sällskap i skamvrån
Metro är ett registrerat varumärke av det tyska företaget Metro AG så MS var tvungen att byta namn på det för att inte göra sig skyldiga till varumärkesintrång.

Det var ju t.o.m ett par månader INNAN release av Windows 8 som Microsoft gick ut med att de bytte namn på Metro till ModernUI pga varumärkesintrång, hur kan någon ha missat det?

http://applovin.se/nyheter/201210017-metro-byter-kanske-namn-...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Eftersom det inte sägs någonting om att slopa all bloatware i nästa Windows version, så är den bästa uppgraderingen från Win7 vara en Linux-dist.

Vad för bloatware menar du, vad jag vet levereras inte Windows med något sådan?
I dagsläget kan jag inte rekommendera något att köra Linux pga avsaknaden av många program och framför allt spel.
Det jobbiga är att hela tiden leta efter liknande program som fungerar ungefär som det program du vant dig med.
Om man tycker Windows är krångligt skall man absolut inte köra Linux utan troligtvis kolla på Chromebook.
De som väljer Linux är oftast entusiaster som gillar att pilla i systemet och fininställa allt medan den den "normala" användaren bara vill att allt skall fungera direkt det är ofta skillnaden.
Kör Windows för att jag gillar systemet och för att det har en otrolig mängd mjukvara lite som IOS, Android fast till PC då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nightcrawler:

Vad för bloatware menar du, vad jag vet levereras inte Windows med något sådan?
I dagsläget kan jag inte rekommendera något att köra Linux pga avsaknaden av många program och framför allt spel.
Det jobbiga är att hela tiden leta efter liknande program som fungerar ungefär som det program du vant dig med.
Om man tycker Windows är krångligt skall man absolut inte köra Linux utan troligtvis kolla på Chromebook.
De som väljer Linux är oftast entusiaster som gillar att pilla i systemet och fininställa allt medan den den "normala" användaren bara vill att allt skall fungera direkt det är ofta skillnaden.
Kör Windows för att jag gillar systemet och för att det har en otrolig mängd mjukvara lite som IOS, Android fast till PC då.

Att internet Explorer installeras och gjorts oinstallerbart, är oerhört viktigt för alla som använder Firefox?
Att Outlook installeras och gjorts oinstallerbart är viktigt för oss som använder Thunderbird, eller?
Innan var det MSN och Mediaplayer, både med kopplingar till internetbutiker där man kunde betala pengar?
Nu är det OneDrive, Bing och massa annat bloat som inte har med OS:et att göra.

Att du: -"inte kan rekommendera Linux i dagsläget" vem bryr sig?? Tror aldrig du kommer rekommendera Linux, vare sig förr eller senare heller. Trots det så är Linux väldigt trevligt, skoj, spännande (och ibland utmanande) och framförallt användbart.

Kanske Windows är viktigt för finniga tonåringar som ska spela alla tuffa spel men om det nu inte går att spela på Linux, så kan man alltid skaffa en Sony Playstation... Den världsledande spelmaskinen.

Vilka program finns inte till Linux? Har bara två användbara köpeprogram för Windows (dom andra har slutat fungera pga Windows berömda bakåtkompatibilitet... Not ). Några Shareware program som FileSearch FX pga Windows urusla sökfunktion, det behövs inte under Linux iallafall.
Tack vare att jag kör Win7, slipper jag använda Startmeny ersättare.
Program som VLC, GIMP LibreOffice finns till Linux, Faktum är att jag inte har plats på SSD:n för alla Linuxprogram jag skulle vilja testa och lära mig.
De flesta och mest användbara programmen för Windows kommer från GNU-världen och Linux.

Brukar kunna läsa då och då om att: "Haters gonna hate" om oss Windows kritiker, på samma sätt kan man säga: "Sucker gonna suck".
Frågan är då vem är du "suckers" för Steve Ballmer som ytterst har ansvar för Win8, han blev utkastad med mängder av underordnade och nu försöker den nya ledningen att reparera skadorna Ballmer åstadkom (i form av minskade marknadsandelar och vinst).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

De som väljer Linux är oftast entusiaster som gillar att pilla i systemet och fininställa allt medan den den "normala" användaren bara vill att allt skall fungera direkt det är ofta skillnaden.

Visst är det så men det är bara för att de flesta knappt vet om något annat än windows till PC.
Installerade ubuntu (nu mint mate) till frugan då jag blev så less på att supporta hennes windowsinstallation hela tiden.
Nu slipper jag det helt o allt bara funkar och är frid och fröjd. Open/Libreoffice funkade också fint genom en 3,5årig universitetsutbildning.

Hon är knappast någon entusiast...