köpråd ang. ljudkort/mic i line-in problem

Permalänk

köpråd ang. ljudkort/mic i line-in problem

Hej hej, täntke köpa ett creative sound XxXXXXXquickscopezzzzXXXXXXXXXXXxx blaster audigy SE men ljudkortet har inget mic-in, utan istället line-in. På mitt inbyggda ljudkort så funkar det inte att använda en mic i line-in, dem på inet säger att det ska funka så jag är lite förvirrad. Går det att koppla en mic i line-in eller inte? Om inte så tar jag gärna lite köpråd ang. ljudkort. Behöver inte vara något jättebra, vill bara fixa bruset och få lite bättre ljudkvalitet.

Permalänk

Ingen som vet om det generellt sett ska fungera att koppla in en mic i line-in?

Permalänk
Rekordmedlem

Mic och line är olika signaltyper, om inte ljudkortet går att ställa om så kommer en av signaltyperna att låta sämre än det behöver göra, vill du "göra om" mikrofon till line så behöver du en mixer eller mikrofonförstärkare.
Det kort du länkat har en kombinerad ingång enligt Creative och den borde fungera så länge du inte ska ansluta en kondensatormikrofon men det ska du väl inte utan det handlar om en enkel datormikrofon?
http://se.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-audigy-s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Mic och line är olika signaltyper, om inte ljudkortet går att ställa om så kommer en av signaltyperna att låta sämre än det behöver göra, vill du "göra om" mikrofon till line så behöver du en mixer eller mikrofonförstärkare.
Det kort du länkat har en kombinerad ingång enligt Creative och den borde fungera så länge du inte ska ansluta en kondensatormikrofon men det ska du väl inte utan det handlar om en enkel datormikrofon?
http://se.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-audigy-s...

Jag använder mikrofonen på mitt QH-90, här är lite från deras hemsida:

Microphone
Transducer type: Condenser(back electret)
Operating principle: Pressure gradient
Polar Pattern: Cardioid
Power supply: AB powering
Supply voltage: 2V
Current consumption: Max 0.5 mA
Nominal impedance: ≤2.2 kΩ ± 30%
Open circuit voltage at f = 1 kHz 20 mV / Pa
Frequency response: 100 - 12,000 Hz
T.H.D: 2% at f = 1 kHz
Max. SPL: 105dB SPL (THD ≤ 1.0% at 1KHz)
Microphone output: -39±3dB
Dimensions: Ø6*5mm
Length mic boom: 150MM(include gooseneck)
Capsule diameter: Ø6mm

Står "Transducer type: Condenser(back electret)" så då kommer det inte att funka med andra ord?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Legitjunkie:

Jag använder mikrofonen på mitt QH-90, här är lite från deras hemsida:
Står "Transducer type: Condenser(back electret)" så då kommer det inte att funka med andra ord?

En elektretmikrofon är en "normal datormikrofon" och de fungerar med datorljudkort, en riktigt kondensatormikrofon behöver däremot fantommatning och det har musikerljudkort men inte spelljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det kommer funka hur bra som helst, anledninge till att det på inets hemsida står "line in/mic in" är fär att det i den medföljande programvaran går att välja vad man vill använda ingången till, läs vidare här http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=102309

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 750 @ 4 GHz | PowerColor 290x | Corsair HX850 Gold | Samsung 840 Evo 240GB | Crossover 2795 QHD @ 105 hz |
Laptop: Apple MacBook Pro late 2011

Permalänk

Tack så mycket ni två!