Köpt Mac Mini med Mavericks - hur återställer jag?

Permalänk
Medlem

Köpt Mac Mini med Mavericks - hur återställer jag?

Igår köpte jag en Mac mini som jag tänkte ha som mediastation.

Det har varit installerat Mavericks på den och den förra ägaren har gjort en återställning.

När jag ska försöka installera om Mavericks (som är gratis) så vill den koppla upp sig mot iTunes. dock har jag aldrig köpt Mavericks, så den ger mig nobben.

vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Det enklaste är nog att använda den befintliga installationen för att logga in på Appstore och "köpa" mavericks, efter detta kan du starta på återställningspartitionen och logga in med samma AppleID.

Går det ej använda befintlig installation så får du starta på internetåterställning (cmd-alt-r) och installera det OS som följde med datorn (10.7 eller 10.8) och sedan uppgradera till Mavericks och göra samma moment som ovan.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

..till Apple Mac

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att skapa en bootbar usb-sticka med Mavericks och kör en ren installation.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Firmware (UEFI) bör du väl kunna återställa ifrån direkt över nätet? Som nummer #2 på pekar. Eller är det där den frågar efter apple-id? Det är väl hur som helst att bara logga in om du installerar via metod som den frågar om det vid. Vid återställning direkt från UEFI bör den väl installera utan sådan förfrågan. Att göra en bootbar USB-sticka går också, men även där kommer du behöva logga in så, för att få ner filerna. Det finns officiella instruktioner för hur du gör, även om det finns sådana från användarna också och program som hjälper till utöver det. Se http://support.apple.com/kb/HT5856 Fast det gäller bara om den datorn du gör det på har Mavericks.

Lion DiskMaker som någon refererar till har döpts om till DiskMaker X (diskmakerx.com), det finns gott om instruktioner på både forumet och på annat håll om du behöver göra bootbart installationsmedia. DiskMaker X fungerar att göra bootbart media från SL för Mavericks tror jag, men inte Lion. Den använder samma verktyg som Apple byggt in iaf.

Du ska helst inte göra något media från en annan mac däremot, om maskinen är helt ny, i det här fallet spelar det ingen roll. Om du menar att den frågar efter Apple ID i recovery så är det ganska naturligt, om du t.ex. har köpt operativsystemet (10.9 är gratis) så är det kopplat till Apple-id:t. Internet recovery kommer installera det som den kom med, recovery kan återställa samma som den redan är installerat med. http://support.apple.com/kb/ht4718

Mac App Store
Permalänk
Medlem

tack för era svar!

jag har idag försök skapa en bootbar sticka via min frus Macbook, utan att lyckas... suttit många timmar och försökt...

kan ni förklara hur jag genomför köpet av Mavericks via itunes? jag försökte logga in, men där fanns det inget och på hemsidan hänvisar de bara till att jag ska uppgradera via OS X.

tyvärr så har jag inga original-cd....

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits som TS.
Har försökt med CMD+ALT+R, men kommer bara till samma meny som om jag håller in CMD+R.

Vad gör jag för fel?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Efter som du verkar ha problem med återställningen så prova att installera om allt från ett USB-minne.
Gör såhär:
Logga in på din frus Macbook (eller din Mini ifall den fungerar). Öppna App Store (inte iTunes, utan programmet App Store). Leta upp OS X Mavericks, och ladda ner det (det är gratis).

Ladda sedan ner det här programmet http://liondiskmaker.com/ , lägg i en USB-sticka i datorn, och kör programmet. Det är rätt enkelt att använda. Det tar en stund för programmet att kopiera alla filer till USB-stickan, men ha tålamod.

Ta sedan ut USB-stickan och lägg in i din Mac Mini. När du startar Mac Minin tryck på "Option"-knappen på ditt tangentbord så fort datorn börjat starta (innan du kommit till inloggningsskärmen). Välj här sedan din USB-sticka att boota från.

Du kommer nu tas till en installerare. Öppna där upp Skivverktyg och radera Mac Minis hårddisk (alla filer kommer försvinna). Du kan sedan välja att installera Mavericks på hårddisken, och din Mac kommer vara som ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headsh0t:

tack för era svar!

jag har idag försök skapa en bootbar sticka via min frus Macbook, utan att lyckas... suttit många timmar och försökt...

kan ni förklara hur jag genomför köpet av Mavericks via itunes? jag försökte logga in, men där fanns det inget och på hemsidan hänvisar de bara till att jag ska uppgradera via OS X.

tyvärr så har jag inga original-cd....

Varför skulle det finns i itunes till att börja med? App Store ska du kolla i. Sök bara efter OSX så ska det dyka upp.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Starta App Store på din frus dator.

Ex. via menyn

Sök efter Mavericks

Se till att det står ladda ner eller installera och inte köp.

Efter detta startar du upp installationen (recovery) på "nya" datorn och loggar in med det Apple ID som innehar installationsfiler på frugans dator.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Starta App Store på din frus dator.

Se till att det står ladda ner eller installera och inte köp.

Efter detta startar du upp installationen (recovery) på "nya" datorn och loggar in med det Apple ID som innehar installationsfiler på frugans dator.

Varför inte köp? Det är ju som sagt gratis, så vore det inte bra om han hade licensen på sitt eget konto med? Slipper han be frugan komma och knappa in sitt lösenord när han vill ominstallera nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConVicTen:

Varför inte köp? Det är ju som sagt gratis, så vore det inte bra om han hade licensen på sitt eget konto med? Slipper han be frugan komma och knappa in sitt lösenord när han vill ominstallera nästa gång

Det står inte köp om han redan köpt det.

Mer det jag ville förmedla att man köper det så det står ladda ner. Sedan starta installation på andra datorn.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

hej igen och tack för ert engagemang!

jag har sökt i app-store i 30 min nu och den finns inte att köpa! om någon hittar så får ni gärna länka mig, för detta är allt jag hittar och där hittar jag ingen "köp-knapp"!!!
https://itunes.apple.com/se/app/os-x-mavericks/id675248567?mt...

dessvärre är min frus dator gamla och kan inte köra Mavereicks, så det går tyvärr inte. har försökt skapa en boot-usb ifrån hennes dator, utan att lyckas (måste få fram dolda filer tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av headsh0t:

hej igen och tack för ert engagemang!

jag har sökt i app-store i 30 min nu och den finns inte att köpa! om någon hittar så får ni gärna länka mig, för detta är allt jag hittar och där hittar jag ingen "köp-knapp"!!!
https://itunes.apple.com/se/app/os-x-mavericks/id675248567?mt...

dessvärre är min frus dator gamla och kan inte köra Mavereicks, så det går tyvärr inte. har försökt skapa en boot-usb ifrån hennes dator, utan att lyckas (måste få fram dolda filer tror jag)

Och du har klickat på "View in Mac App Store"?

Om hennes dator är för gammal så kanske inte det går att köra Mavericks på den och då finns den kanske inte att köpa/ladda ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Och du har klickat på "View in Mac App Store"?

Om hennes dator är för gammal så kanske inte det går att köra Mavericks på den och då finns den kanske inte att köpa/ladda ner

japp, då kommer denna fram: http://www.apple.com/se/osx/apps/app-store.html?id=675248567

sen då? kommer inge längre, utan bara tillbaka till samma sida där jag var nyss

Permalänk
Medlem
Skrivet av headsh0t:

japp, då kommer denna fram: http://www.apple.com/se/osx/apps/app-store.html?id=675248567

sen då? kommer inge längre, utan bara tillbaka till samma sida där jag var nyss

Vad är det för OS på din frus Macbook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av headsh0t:

Igår köpte jag en Mac mini som jag tänkte ha som mediastation.

Det har varit installerat Mavericks på den och den förra ägaren har gjort en återställning.

När jag ska försöka installera om Mavericks (som är gratis) så vill den koppla upp sig mot iTunes. dock har jag aldrig köpt Mavericks, så den ger mig nobben.

vad gör jag?

Vilket OS är den återställt till?

Permalänk
Medlem

1. Har du skaffat ett eget Apple ID? Om inte börja med att göra det: appleid.apple.com

2. Byt den användarens (som du är inloggad med) Apple ID till ditt nya: https://www.youtube.com/watch?v=UnFKzOhH838

3. Under förutsättning att det går att köra Mavericks på din dator så finns den nu tillgänglig i App store och du kommer kunna ladda ner och köra den. När den frågar efter ditt Apple ID så anger du bara det lösen du satt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad är det för OS på din frus Macbook?

10.5.8

Skrivet av niclasc:

Vilket OS är den återställt till?

Mavericks

Skrivet av stimy09:

1. Har du skaffat ett eget Apple ID? Om inte börja med att göra det: appleid.apple.com

2. Byt den användarens (som du är inloggad med) Apple ID till ditt nya: https://www.youtube.com/watch?v=UnFKzOhH838

3. Under förutsättning att det går att köra Mavericks på din dator så finns den nu tillgänglig i App store och du kommer kunna ladda ner och köra den. När den frågar efter ditt Apple ID så anger du bara det lösen du satt.

jag har redan ett id på itunes och det borde väl vara samma?!

asså, jag kommer inte in i datorn för jag har inget operativsystem och kan därav inte byta användare.

Permalänk
Medlem

nu försökte jag installera med hennes skivor 10.5 på min Mac mini, men den kommer bara till att skärmen blinkar var 15e sekund och sen repeteras detta....

ger upp snart och slänger skiten i sopen!

Permalänk
Skrivet av headsh0t:

Om du ska få hem Mavericks till din frus dator via Mac App Store så måste datorn köra minst ett fullt uppdaterat 10.6. Då kommer Mavericks att vara tillgängligt för nerladdning på den datorn. Jag gick igenom samma sak för ett tag sedan med en äldre Macbook (vit från 2009). När hennes dator väl har installationsprogrammet för Mavericks så kan du köra DiskMaker X för att göra en bootbar USB.

Tillägg: För att kunna uppgradera till 10.6 så måste man ha en installationsskiva. Det finns ingen uppgradering tillgänglig via Mac App Store. Med skivan i handen så kan man antingen använda den för att uppgradera, alternativt göra en USB-sticka med DiskMaker X.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingdings:

Om du ska få hem Mavericks till din frus dator via Mac App Store så måste datorn köra minst ett fullt uppdaterat 10.6. Då kommer Mavericks att vara tillgängligt för nerladdning på den datorn. Jag gick igenom samma sak för ett tag sedan med en äldre Macbook (vit från 2009). När hennes dator väl har installationsprogrammet för Mavericks så kan du köra DiskMaker X för att göra en bootbar USB.

Tillägg: För att kunna uppgradera till 10.6 så måste man ha en installationsskiva. Det finns ingen uppgradering tillgänglig via Mac App Store. Med skivan i handen så kan man antingen använda den för att uppgradera, alternativt göra en USB-sticka med DiskMaker X.

nä, jag försöker bara fixa en boot-bar USB-sticka via hennes dator med Mavericks på. dock verkar det lite svårare än jag tänkte mig. Sitter med Diskmaker X och försöker.... dock får jag inte till det med dolda filer!

okey, då kan jag lägga ner att försöka installera 10.5!

tack

Permalänk
Medlem

nu hittade jag en guide hur jag skapar en bootbar USB-sticka. och jag lyckades få fram "basesystem.dmg" som var dold.... återkopplar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av headsh0t:

10.5.8

Mavericks

jag har redan ett id på itunes och det borde väl vara samma?!

asså, jag kommer inte in i datorn för jag har inget operativsystem och kan därav inte byta användare.

Och VARFÖR gör du detta på din frus Macbook??? Du har ju Mavericks på din Mac Mini. Bara att ladda ner Mavericks där och installera om. Fattar inte varför du krånglar så mycke

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Och VARFÖR gör du detta på din frus Macbook??? Du har ju Mavericks på din Mac Mini. Bara att ladda ner Mavericks där och installera om. Fattar inte varför du krånglar så mycke

Därför att hans AppleID inte hade "köpt" Mavericks och därför inte kan installera om förrän det är fixat.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

får den att boota från min sticka nu, men den kommer inte igång med installationen.
jag ser att jag har 2st partitioner på min sticka (en på 1.5mb),men jag tänkte att det inte gjorde något. när jag lyssnar på de som gör youtube film om hur man skapar USB, så säger de att de är viktigt att det bara en en partition på USB-stickan. får inte bort min andra partition. någon som vet hur man gör? (försökt flera gånger att ta bort min 1.5 mb partition, men den visas faktiskt som en annan enhet. kanske finns stickor med 2st enheter?

Permalänk
Medlem

Och att köra en Internet recovery funkar inte? http://support.apple.com/kb/HT4718

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Och att köra en Internet recovery funkar inte? http://support.apple.com/kb/HT4718

nej, för jag har aldrig köpt Mavericks så jag kan inte installera det via internet (eftersom det inte finns registrerat hos mig som användare)

Permalänk
Medlem

du har en Mac mini (Early 2009 or later) ???
OS X Mavericks: System Requirements
vilket OS kom med minin??

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Men då gör den väl en recovery till tidigare operativ och sedan kan du uppgradera via App store?