Permalänk
Medlem

PC eller MAC

Hej

Är på jakt efter en ny laptop och vet ej vad som är bäst att föredra. Det jag egentligen letar efter är en dator som fungerar för vardagsbruk, film via HDMI till tv så klart med hyfsad bra bild, minst 3 USB och bra wifi/ethernet kort. Har skummat lite vad som finns och marknaden för AMD lyser med sin frånvaro, så jäkla trist när AMD är lika bra som Intel (borde ha fått böter i 100 miljarders klassen)

Apple har jag aldrig haft däremot är jag som sagt medveten om att priset på Apple är högre i jämförelse mot PC däremot om det finns någon bra anledning skulle jag kunna tänka mig om argumenten är tillräckligt bra, enda nackdelen jag har är när jag ser på Apple:s nya maskiner är Intel Iris som känns lite så där.

Max budget jag kan tänka mig är på 12k

Permalänk

En av de största fördelarna jag tycker Apple har mot andra bärbara datorer är deras touchpad, den är vida överlägsen alla jag har prövat på Windowsdatorer. På tangentbordsfronten så tycker jag att Lenovo levererar bäst, även om också deras tangentbord är sämre idag än för några år sen.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar MacOS men äger endast PC-datorer eftersom snålheten bedrar visheten, samt att jag vill kunna klocka sönder skiten tills den brinner upp.

I slutendan är det mjukvaran som avgör upplevelsen. Prova och se vad du tycker om MacOS innan du bestämmer dig. Att spela på en laptop är heller aldrig kul...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

AMD kan inte riktigt konkurrera med Intel när det kommer till prestanda i förhållande till energiförbrukning.

Med dina krav och din budget så tror jag att en Macbook skulle fungera utmärkt.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Det finns massor av snygga tunna laptops "ultrabooks" t.ex. Asus Zenbook, så den största skillnaden är OSet.
Fundera på om du använder några speciella program, som kanske inte finns på MacOs. Om du bara har standardbehov så är det ingen skillnad, annars måste man fundera över Mac-motsvarighet.

Den största nackdelen med att köra Mac är de övriga Mac-användarna. Plötsligt får du en massa nya kompisar på div. nätverk och IRL, som plötsligt tycker sig hittat en frände, och som vill ägna timmar åt att trashtalka Windows-användare, Microsoft, osv, och som vill snacka i timmar om hur mycket smartare Mac-användare är. Samtidigt så är kraven på renlärighet stora; Vadåå har du inte en iPad, har du inte AppleTV, har du inte en Airport Express.. Du TÄNKER väl köpa en bil med Car Play i vinter eller hur.. etc. etc.

Permalänk
Medlem

iris är jättebra.

du kan nog komma undan med i stort sett vilken dator som helst. med det sagt så kan du absolut köpa något finare som en macbook pro om du vill ha en sådan, det ger en helt annan kvalitetskänsla än en billig laptop med windows.

det är lite som märkeskläder. din dyra märkeströja är en tröja, precis som den billiga. du får högre kvalitet, bättre passform, bättre behandling i affären (även om jag måste säga att apple har fruktansvärd kundservice från det jag har varit med om så där funkar det inte riktigt) och den fina loggan. även om du får alla de här sakerna så är det fortfarande en tröja och den fyller samma funktion som den billiga och är inte en tio gånger bättre produkt även om du betalar så mycket (riktigt så stor skillnad blir det inte med en macbook givetvis). det är en avvägning man får göra själv, är jag redo att betala tio gånger så mycket för en kanske dubbelt så bra tröja (frågan är hur man mäter hur bra tröjor är )? med en macbook blir det inte tio gånger jämfört med en pc så klart.

Skrivet av Oldskool:

Den största nackdelen med att köra Mac är de övriga Mac-användarna. Plötsligt får du en massa nya kompisar på div. nätverk och IRL, som plötsligt tycker sig hittat en frände, och som vill ägna timmar åt att trashtalka Windows-användare, Microsoft, osv, och som vill snacka i timmar om hur mycket smartare Mac-användare är. Samtidigt så är kraven på renlärighet stora; Vadåå har du inte en iPad, har du inte AppleTV, har du inte en Airport Express.. Du TÄNKER väl köpa en bil med Car Play i vinter eller hur.. etc. etc.

det här har jag inte alls märkt. jag har gått på en skola där ~95% har iphones och kanske ~80-90% har diverse macbooks. den attityden fanns inte alls, det var snarare ett roligt skämt på skolan att alla hade apple-produkter. jag hade först en android och senare en iphone och det var inget speciellt med att jag hade en android. någon kanske nämnde "åh, du har en sådan där android!" och någon annan tyckte att det var lite häftigt och annorlunda men annars var det inget märkvärdigt.

om något måste jag säga att jag oftare märker det motsatta, alltså stora mängder android-användare som klankar ner något fruktansvärt på iphone vid alla möjliga tillfällen, och folk som gnäller jättemycket på hur dyrt apple är. har du läst kommentarerna på 9gag (nu skäms jag lite, förlåt) på inlägg som har något med apple att göra?

Permalänk
Medlem

Föredrar windows starkt i sammanhanget. båda funkar men OSX är precis lika bakvänt för en van windows användare som startskärmen i windows 8.

Vandra till butik .. klämm å känn lite..är det bara till vardags bruk så funkar vilket som ....den ena kör displayport de andra kör oftast hdmi

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

En av de största fördelarna jag tycker Apple har mot andra bärbara datorer är deras touchpad, den är vida överlägsen alla jag har prövat på Windowsdatorer. På tangentbordsfronten så tycker jag att Lenovo levererar bäst, även om också deras tangentbord är sämre idag än för några år sen.

Har för tillfället en hp som lever på sitt sista liv. Den har varit med i ca 5år så det är dags för en ny. I övrigt kör jag extern skärm som är en hp, tb och mus från qpad.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ZOiDVOiD:

Föredrar windows starkt i sammanhanget. båda funkar men OSX är precis lika bakvänt för en van windows användare som startskärmen i windows 8.

Vandra till butik .. klämm å känn lite..är det bara till vardags bruk så funkar vilket som ....den ena kör displayport de andra kör oftast hdmi

En annan sak som jag ser är lite dåligt på mac är att den saknar vga kontakt vilket jag behöver för att kunna använda skärm som jag använder till vardag fast jag vet att det finns säkert en extra kontakt som löser problemet. Ska se när jag hinner gå till en butik. Inte direkt så många i närheten där man bor.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av H4nsson:

AMD kan inte riktigt konkurrera med Intel när det kommer till prestanda i förhållande till energiförbrukning.

Med dina krav och din budget så tror jag att en Macbook skulle fungera utmärkt.

Har haft amd i snart ca 10år och mycket som skrivs och näms om amd nu för tiden är ofta fanboyism. Varför måste man propert pracka på kunder som inte vill ha intel med alla diverse argument om att amd är sämre. När det ofta mer bara handlar om petitesser om vad som gör den ena svagare eller starkare. Båda är lika bra på olika områden.

Får se vad det lutar mot. Ska fundera lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Den största nackdelen med att köra Mac är de övriga Mac-användarna. Plötsligt får du en massa nya kompisar på div. nätverk och IRL, som plötsligt tycker sig hittat en frände, och som vill ägna timmar åt att trashtalka Windows-användare, Microsoft, osv, och som vill snacka i timmar om hur mycket smartare Mac-användare är. Samtidigt så är kraven på renlärighet stora; Vadåå har du inte en iPad, har du inte AppleTV, har du inte en Airport Express.. Du TÄNKER väl köpa en bil med Car Play i vinter eller hur.. etc. etc.

Men vadå... Har du inte nya iPad eller?

Riktigt dåligt argument för övrigt.

Dold text
Permalänk
Skrivet av buddaz:

Har haft amd i snart ca 10år och mycket som skrivs och näms om amd nu för tiden är ofta fanboyism. Varför måste man propert pracka på kunder som inte vill ha intel med alla diverse argument om att amd är sämre. När det ofta mer bara handlar om petitesser om vad som gör den ena svagare eller starkare. Båda är lika bra på olika områden.

Får se vad det lutar mot. Ska fundera lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst finns det mkt fanboyism, Men det går ju inte att förneka att AMD ligger en bra bit efter när det gäller CPU prestanda.

Sedan så undrar jag (Eftersom du gnäller på fanboys) varför du inte vill ha en Intel processor? Det smartaste sättet att välja en processor är att strunta i om det står AMD eller Intel på den och helt enkelt välja den som presterar bäst inom prisklassen.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Du kan ju kika här och konfigurera din egna dator.

http://www.mysn.eu/se/

Själv är jag sugen på nya core-serien som i grunden är skapad av Gigabyte.

http://mysn.eu/se/xmg-c504

Den har hdmi, vga, gtx 860/870 grafik, dubbla 2,5 tumsplatser (om man byter optisk läsare mot hdd), dubbla msata, full hd ips-skärm osv.

Du kan välja bort all lagring och operativsystem, billigare att skaffa det på egen hand och installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Visst finns det mkt fanboyism, Men det går ju inte att förneka att AMD ligger en bra bit efter när det gäller CPU prestanda.

Sedan så undrar jag (Eftersom du gnäller på fanboys) varför du inte vill ha en Intel processor? Det smartaste sättet att välja en processor är att strunta i om det står AMD eller Intel på den och helt enkelt välja den som presterar bäst inom prisklassen.

För att jag har haft amd innan och vill köra vidare med det. Verkar som det få bli intel den här gången. Däremot är jag då ute efter amd eller nvidia grafik. Om man kunde välja det på mac så hade jag kunnat tänka mig att slå till, är allt för skeptisk mot intel iris fast det går att omvända om det kommer några bra argument angående intel hd 5000. Ska kolla om jag finner något som är intressant. Han bara kolla lite snabbt igår och försöker få lite mer info om vad som kan vara värt innan jag köper. Kommer mest användas för surf, film och office så spel är det inte tal om däremot behöver det inte vara sämsta skräp som går att hitta. Jag är öppen för förslag så länge det ryms inom min budget och om jag kan få produkten på något bra och smidigt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Båda är lika bra på olika områden.
Skickades från m.sweclockers.com

Hur går det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Hur går det till?

Förstår inte vad du menar. Ser att det råkade bli dubbelpost. Typiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av buddaz:

Förstår inte vad du menar. Ser att det råkade bli dubbelpost. Typiskt.

Att amd är mer inriktad på apu och grafikkort medan intel har ju mer fokus på något annat. Sedan om jag minns rätt är amd lite billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad

Sammanfogat inlägg och tagit bort dubbelpost, observera att det går bra att citera flera.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad

Sammanfogat inlägg och tagit bort dubbelpost, observera att det går bra att citera flera.
/moderator

Tack. Bara lite svårt att hitta det på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Geeks
SweClockers