Klockan går fel, eller?

Permalänk

Klockan går fel, eller?

Hej,

På min macbook pro är klockan inställd på att automatiskt ställas in. Problemet är att när jag sedan tittar på rapports livesändning via svtplay så stämmer inte klockorna med varandra. Alla rapportsändningar har en klocka i ena hörnet, och min macbook går ca 40 sek före.

Har alltid litat på att klockan i vår statliga television är korrekt. Är Apples klocka fundamentalt fel?

Har osx 10.9.3
Apple pro retina display

Någon som har mer insikt i detta underliga fel?

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bonzichrille:

Hej,

På min macbook pro är klockan inställd på att automatiskt ställas in. Problemet är att när jag sedan tittar på rapports livesändning via svtplay så stämmer inte klockorna med varandra. Alla rapportsändningar har en klocka i ena hörnet, och min macbook går ca 40 sek före.

Har alltid litat på att klockan i vår statliga television är korrekt. Är Apples klocka fundamentalt fel?

Har osx 10.9.3
Apple pro retina display

Någon som har mer insikt i detta underliga fel?

Ring fröken ur (90510) och jämför istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här har du lite intressant läsning, om du missat: http://www.sweclockers.com/artikel/18531-helglasning-vad-hand...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag kan bra tänka mig att SVT:s stream går 40 sekunder efter deras "riktiga" live-tv.

Permalänk
Medlem

Som Perc säger så är det troligtvis streamen som är efter och det är därför som klockorna är osynkade

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Jag kan bra tänka mig att SVT:s stream går 40 sekunder efter deras "riktiga" live-tv.

This!

Kolla på riktig tv istället så ska du se att du ligger närmare. Tror inte att apples klocka skulle gå fel mer än max 1 sekund eller så. Inget som man märker av i alla fall

Permalänk
Rekordmedlem

Playtv är inte nån särskilt bra klockreferens eftersom den både ska kodas och buffras, den är alltså inte i "realtid" däremot kan en tidsserver ge en ganska korrekt tid direkt till datorn även med "hemmadelar" eftersom det finns mekanismer som kan kompensera för latenser i nätverket, du kan även använda gps för att synkronisera klockor om det är väldigt viktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack så mycket för svaren grabbar. Ni hade rätt så klart. SVTplay sändningen är inte "live". Inget fel på apples klocka...

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500

Permalänk

Att SVT Play inte är riktigt live märktes tydligt nu med vm i fotboll.

Undrade varför de i huset mitt emot skrek så. Några sekunder senare förstod jag

Permalänk
Avstängd

Jag märkte dock att min ipad och iphone gick 2 minuter olika?!! Tyckte det var märkligt. Men min ipad hade inte varit uppkopplad till wifi på länge - jag vet inte om sådant kan påverka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Här har du lite intressant läsning, om du missat: http://www.sweclockers.com/artikel/18531-helglasning-vad-hand...

Himla lång artikel - vad är kontentan sammanfattad?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cabblo:

Jag märkte dock att min ipad och iphone gick 2 minuter olika?!! Tyckte det var märkligt. Men min ipad hade inte varit uppkopplad till wifi på länge - jag vet inte om sådant kan påverka?

Det tyder väl mest på att den inbyggda klockan drar sig och behöver synkas med tätare mellanrum än du gjort för att den ska visa rätt.

Skrivet av Cabblo:

Himla lång artikel - vad är kontentan sammanfattad?

Att det är intressant läsning som allt annat som Städje har skrivit, det är ett bra "tidfördriv" att läsa och du lär dig saker under tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cabblo:

Himla lång artikel - vad är kontentan sammanfattad?

Du lär dig om vikten av tid i vårt samhälle och att hålla exakt tid - samt får tips på ställen där du kan ta reda på exakt tid. Svarar på det mesta av dina frågor egentligen och är, som sagt, allmänt intressant läsning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather