Jag säger inte att någon som anser det här vara ickeproblem har fel. Allt jag säger är att det var saker jag inte ville ens behöva tänka på när jag hade satt mig ner för att få jobb gjort eller när jag bara behövde att maskinen skulle fungera.
Av samma anledning hällde jag inte upp öl när jag skulle plugga. En distraktion mindre att fastna för. Vad jag försöker säga är inte att det jag inte hade hunnit sitta hemma och pilla med dessa småsaker eller att man måste ha perfekt koncentration för att fixa studierna. Jag vill bara inte ha saker som stör mig medan jag sitter och försöker få jobb gjort.
För mig känns det inte det minsta extremt, jag ville ha en strulfaktor mindre. Ville inte behöva sitta i en linux/unix-kurs och svära över varför brightness-/ljudknapparna inte fungerade eller varför batteriet tog slut så fort. Jag ville inte behöva fundera på varför mitt viloläge fick datorn att hänga sig var tionde gång. Jag ville inte sitta och irritera mig på att jag glömt musen och touchpaden var oanvändbar.
I ärlighetens namn har det dock blivit mycket bättre än när jag började plugga för snart 10 år sedan. Både på drivrutinssidan för laptopar och för hur väl de fungerar under linux. Men jag vill hävda att det fortfarande är långt i från klockrent att bara använda en pc-laptop med linux eller windows.
Det är möjligt jag är sämre på att behålla koncentrationen än andra och att det är därför jag betalar min apple-skatt. Men jag är nog inte ensam om sådana tillkortakommanden. Hur som helst, jag har passerat fler laptopar än många genom åren och jag har aldrig haft en så strulfri OS-miljö som jag haft med macarna.