Pluggdator för KTH, Macbook Pro?

Permalänk
Medlem

Vad kul! En till sak som är bra att veta är att man får en mängd programvara från skolan, gratis. Du har dels KTHs Programditribution samt Microsofts Dreamspark där man får i princip all Microsofts programvara och OS gratis. Däremot så ingår inte Office.... ^^

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem

Borde inte en surface pro funka till högskolan?

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Om du föredrar portabilitet t.ex. att den ska vara liten, tunn och lätt. Samt tycker design är viktigt. Kanske surface pro 3 skulle vara något?
http://www.microsoft.com/surface/sv-se/products/surface-pro-3
Review:
http://pocketnow.com/2014/06/03/microsoft-surface-pro-3-revie...

Plattan är som en laptop med fulla windows x64 och är därför kapabel att köra alla windows program. Som plus får du med en stylus-penna som du kan anteckna med. Om du köper till type cover kan du använda den som en laptop (kanske inte lika bra tangentbord som de flesta andra laptops).

Den går dock inte än att köpa en svensk modell från svenska återförsäljare så priset kan vara oklart. Du borde dock få en väldigt bra modell med en i5:a, 256 GB SSD och 8GB RAM för lite drygt 12 000kr exkl. type cover.

Det är upp till dig om du tror att den kan klara dina behov eller ej. Om jag var i din sits skulle jag dock köra på en surface pro 3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag är snart klar med femårig utbildning i datateknik och jag har aldrig behövt en laptop i skolan eller till plugg. Nu har jag en Surface och det är väl lite kul ibland, men det är absolut inte "value". 99,9% av de som har med datorer på föreläsningar surfar på något helt annat eller använder den till att spela spotify under övningar.

Visst kan det vara kul med en dator ibland, men köp en om du tycker att du behöver den sen, varför vaska flera månadshyror på en leksak du kanske inte ens kommer orka leka med?

Va!?
Har gått mitt första år nu, och jag har använt min dator dagligen i skolan. Alla rapporter skrivs i Word eller LaTeX, vi gör massvis med labbar som kräver att man har dator, och inte minst så programmerar vi. Kul att programmera utan dator?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tjenare alla sweclockare!

Fick i dagarna reda på att jag kom in på mitt förstaval av högskola som var Energi och Miljö på KTH! Det är en 5-årig linje och man blir civilingenjör.

Själva pluggandet börjar den 1 september och tills dess skulle jag gärna ha en ny dator. [...]

Grattis, men behövs det en särskild dator för Teknis?
(Ja, har själv pluggat där.)

Jag instämmer i, i all den stund man faktiskt väljer att skaffa en bärbar, att det är direkt olämpligt med en stor, och tung, på 17 tum (om den inte ska stå hemma hela tiden). Då är 13-14 tum mer lämpligt. Jag instämmer också i att rå prestanda inte är prioritet ett, långt i från. (Men det är inte så vanligt att tankarna går i den riktningen på forumet.) Ergonomi, funktion, hållbarhet och användbarhet slår rå prestanda för en arbetsdator.

Beroende på linje, program, kan användandet av datorer variera något, och därmed typ av program, vilket är värt att undersöka (vilket i sin tur innebär att ett köp inte brådskar); och det är bra att påminna om KTH Programdistribution och andra resurser.

Som sagt finns det alltid datorsalar, i princip datorer överallt. Nu är det tag sedan för egen del, men skulle tro att främsta användningsområdet blir studier tillsammans med andra på plats där inga datorer finns, eller hemma, som nämnts.

För rena anteckningar slår inget papper och penna i mångsidighet! Så, bra att du undersöker, men, som flera har nämnt, avvakta och hör dig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

Vad kul! En till sak som är bra att veta är att man får en mängd programvara från skolan, gratis. Du har dels KTHs Programditribution samt Microsofts Dreamspark där man får i princip all Microsofts programvara och OS gratis. Däremot så ingår inte Office.... ^^

Bra att veta. Kan du i runda slängar säga hur mycket lagring som krävs för att rymma dessa program? Klarar jag mig på 250 GB eller behövs det mer?

Skrivet av Barvo:

Om du föredrar portabilitet t.ex. att den ska vara liten, tunn och lätt. Samt tycker design är viktigt. Kanske surface pro 3 skulle vara något?
http://www.microsoft.com/surface/sv-se/products/surface-pro-3
Review:
http://pocketnow.com/2014/06/03/microsoft-surface-pro-3-revie...

Plattan är som en laptop med fulla windows x64 och är därför kapabel att köra alla windows program. Som plus får du med en stylus-penna som du kan anteckna med. Om du köper till type cover kan du använda den som en laptop (kanske inte lika bra tangentbord som de flesta andra laptops).

Den går dock inte än att köpa en svensk modell från svenska återförsäljare så priset kan vara oklart. Du borde dock få en väldigt bra modell med en i5:a, 256 GB SSD och 8GB RAM för lite drygt 12 000kr exkl. type cover.

Det är upp till dig om du tror att den kan klara dina behov eller ej. Om jag var i din sits skulle jag dock köra på en surface pro 3!

Jag förstår Surface's starka sidor och den är prestandamässigt mycket lik Ultrabooks och Macbooks. Det jag kan känna är att den inte är lika bekväm och robust att använda som en "riktig" laptop. Den ska ju trots allt användas dagligen i flera år så kvalité och användbarhet är det viktigaste för mig. Jag vill ha ett riktigt tangentbord så att jag inte blir "begränsad" i produktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, men har du haft behov av att använda specifika program som riskerar att inte fungera på osx?

Pluggar på KTH, två kurser i ettan hade program som endast fungerade i Windows.

Skrivet av Ziddie:

Bra att veta. Kan du i runda slängar säga hur mycket lagring som krävs för att rymma dessa program? Klarar jag mig på 250 GB eller behövs det mer?

Jag förstår Surface's starka sidor och den är prestandamässigt mycket lik Ultrabooks och Macbooks. Det jag kan känna är att den inte är lika bekväm och robust att använda som en "riktig" laptop. Den ska ju trots allt användas dagligen i flera år så kvalité och användbarhet är det viktigaste för mig. Jag vill ha ett riktigt tangentbord så att jag inte blir "begränsad" i produktivitet.

Du behöver inte installera alla de där program, jag har endast använd Matlab därifrån.

Min grupp så tog vi alltid ett rum och satt med våra egna bärbara datorer, vi använde aldrig datorsalen. Jag rekommenderar helt klart att ha en bärbar dator på KTH. En Surface Pro tillsammans med Type Cover är itne ett dåligt val det heller.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att du har rabatt på Apple via Mecenat, gör ca att 13" Pro med 256 SSD kommer ner i ca 12500. Utöver det får det ett presentkort på 700:-. Har köpt 2 sista månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Kom ihåg att du har rabatt på Apple via Mecenat, gör ca att 13" Pro med 256 SSD kommer ner i ca 12500. Utöver det får det ett presentkort på 700:-. Har köpt 2 sista månaden.

Jag är medveten om studentrabatten. Det är delvis den som gör att en Mac lockar ännu mer. Och presentkortet hade suttit fint tills iPhone 6 släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

När jag pluggade ville jag inte behöva pilla en minut med någonting, allt sådant såg jag som en distraktion som kunde ta min koncentration från viktigare saker.

Det här är såklart din egen åsikt men den känns väldigt extrem. Så du har aldrig varit ute och supit under din studietid? Det låter på dig som att man skulle behöva lägga ned enorm tid på att få igång en PC, vilket inte är sant. Köper du en vettig PC idag behöver du aldrig pilla mer med drivrutiner än du skulle behöva på en mac.

Till TS:
Själv har jag en Lenovo som fungerar ypperligt till mina studier. Har aldrig fipplat med drivrutiner osv. Folk som säger att deras mac funkar så och så bra efter x antal år har säkert rätt, men det är ingenting som säger att en PC inte fungerar minst lika bra. Mac kanske har sina fördelar, men ska du bara ha den till studierna kan jag inte motivera en prislapp på 12-13k när du får likvärdig prestanda för lätt 5k mindre. Satt själv länge och kollade på datorer innan jag valde Lenovon ovan, men en Asus Zenbook som länkats till innan har likvärdig prestanda till kanske lite högre pris.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat med att köpa en laptop då de flesta civilingenjör kör hårt med matte första året. De generella tipsen om att gå på en laptop som är lätt, bra tangentbord och skärm låter sunt eftersom man ofta jobbar mot en server.

Ett tips om du ska köra linux är att gå på intel rakt igenom då deras drivers är stabilast.

Hade nog själv om jag köpt ny laptop idag kollat på Lenovo T440s med 1080p, gillar att ha möjlighet att byta ut delar om det behövs.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Den där är ju dock fullständigt usel som pluggdator. Den är väldigt stor och den är tung. Som pluggdator så springer en macbook cirklar runt den där. Råprestandan är långt ifrån det viktigaste för en pluggdator.

Jag förstår verkligen inte varför så många på Sweclockers verkar ha svårt att förstå att datorn med mest råprestanda inte alltid är bäst. Speldatorer är verkligen inte bäst i alla lägen.

Till TS:
Jag skulle rekommendera en Macbook pro 13" eller en ultrabook på 13". Jag har en samsung series 9 som jag gillar. Hyfsat bra batteritid och den är väldigt liten. Skulle nog ändå ge lite överläge till en macbook pro då de har en fantastisk touchpad. Något tyvärr ingen PC har.

Det bästa tipset jag kan ge är att köpa en dator som väger så lite som möjligt och som inte är stor. Annars blir det lätt så att man inte tar med datorn om den tar upp en del plats och är tung att bära. En 17"dator på 3kg som personen jag citerar rekommendera lär man inte ha med så ofta då det är tungt och tar mycket plats. Medans en 13" dator på 1,5kg som macbooken är inte tar särskilt mycket plats och då är smidig att ta med.

3kg, tung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

3kg, tung?

3Kg är tungt i sammanhanget ja. Det är mycket bekvämare och bättre med en lätt dator för studier, speldator till studier är helt onödigt.

Permalänk
Medlem

Jobbade med en kille som pluggade KTH förra året och han sa att man behöver både och så det bästa är en macbook pro med bootcamp så du kan dual boota windows

själv körde han en macbook air och en äldre acer laptop sa han

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Det var saker som detta jag ville höra. Jag vet faktiskt inte vad jag ska använda datorn till. Men att ha en fungerande laptop trodde jag var något som alla förväntades ha år 2014
Det börjas ju lite smått om en dryg månad och jag får höra runt då vad befintliga studenter använder sina datorer till samt vad de kan rekommendera.

Jag var i precis samma sits som dig för snart ett år sedan, då jag kom in på Civ. Ing. Datateknik vid KTH. I slutändan bestämde jag mig för en Sony Vaio Pro 13 (en Ultrabook, specs i sign) och har varit supernöjd med mitt val.

På Data har vi rätt många datorsalar, med datorer som kör Linux (Ubuntu), Windows och OS X, trots detta har jag spenderat lite tid i datorsalarna jämfört med hur mycket tid jag spenderat med min Ultrabook. Att ha en egen dator är bra mycket mer fördelaktigt än att behöva trängas med andra studenter i en datorsal, för trots att datorsalarna är många till antal är de nästan alltid fulla under skoltid.

Det som du bör prioritera vid val av dator är batteritid och vikt, snarare än att jaga maximal prestanda (tro mig, du kommer inte behöva ett "prestandamonster" för dina universitetsstudier). Alla föreläsningssalar är inte utrustade med eluttag, vilket kan bli problematiskt om du inte har lång batteritid (speciellt om dagen består av flera föreläsningar efter varandra). Dessutom skall du orka släpa med dig datorn på KTH Campus (speciellt om du skall bort till Maskin ).

De användningsområden jag har för min dator är: Programmering, antecknande, surfa och förbereda PowerPoint-presentationer. Detta kanske hintar om att det återigen inte är något prestandamonster du behöver utan att du främst bör prioritera batteritid och vikt. Skulle jag vart du hade jag därmed satsat på en Ultrabook (därav kört på Intel) med Windows 7/8 samt Linux (om du finner det sistnämnda nödvändigt på ditt program).

Lycka till med dina studier på KTH och gå för allt i världen på mottagningen (och lite visdomsord på vägen: Det finns omtentor, men inga omfester)!

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

3kg, tung?

För en laptop så ja, det är tungt. När man ska ha med lite kursliteratur som ofta väger en del så gör skillnaden mellan 1,5kg dator och 3kg rätt mycket. Datorn du länkade är säkert en duglig speldator men som studiedator så är den mycket sämre än en macbook eller ultrabook.

Att köpa en dubbelt så tung dator som inte gör något bättre i sammanhanget utan snarare gör det sämre känns väldigt onödigt. Som studiedator vill åtminstånde jag ha en så lätt och smidig dator som möjligt. Annars blir det lätt att man inte tar med den pga tyngd eller att man inte får plats. Hade min laptop varit 17" och vägt 3kg hade jag nog haft med den väldigt sällan.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Ska man släpa omkring på en dator är det 13 tum som gäller, möjligtvis en tunn och lätt 15-tummare om man absolut vill åt arbetsytan. Men att rekommendera en 17 tums speldator är ju galenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Va!?
Har gått mitt första år nu, och jag har använt min dator dagligen i skolan. Alla rapporter skrivs i Word eller LaTeX, vi gör massvis med labbar som kräver att man har dator, och inte minst så programmerar vi. Kul att programmera utan dator?

Vad går du i för skola som inte har datorsalar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

klart det finns datorsalar, men det blr väldigt omständigt om man ska sitta i dom varje gång man behöver en dator.
Ofta behövs även datorer vid tillfällen då man inte an vara i datorsalen, tex. vid en presentation, eller vid ett grupparbete, eller om man behöver föra anteckningar vid en föreläsning/lektion.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Skrivet av morxy49:

klart det finns datorsalar, men det blr väldigt omständigt om man ska sitta i dom varje gång man behöver en dator.
Ofta behövs även datorer vid tillfällen då man inte an vara i datorsalen, tex. vid en presentation, eller vid ett grupparbete, eller om man behöver föra anteckningar vid en föreläsning/lektion.

Kan intyga att de främsta skälen att skaffa sig en bärbar dator för universitets-/högskolestudier är p.g.a. grupparbeten, anteckningar eller presentationer. Dessutom har man en enorm fördel om man har sin egen dator och slipper slåss om de i datorsalarna. Givetvis varierar ens behov av en egen dator från program till program (jag som går Data använder exempelvis min dator till programmering utöver anteckningar, grupparbeten och presentationer), men någon form av surfplatta/bärbar dator anser jag är nödvändig. Speciellt med tanke på att mycket av den kurslitteratur man som student behöver finns att få på PDF (mycket mer behändigt än att bära med sig böcker på campus).

Sedan finns det såklart gånger då papper och penna är mer fördelaktigt, bl.a. under anteckningar vid matematikföreläsningar. Men jag ser ingen anledning att inte skaffa sig en bärbar dator/surfplatta, det underlättar studierna enormt.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Du verkar vilja ha en Macbook.. så köp en sådan.
Jag själv hade en Microsoft Surface under min tid på högskolan och den räckte mer än väl. Papper och penna användes mest, annars den stationära hemma
F.ö sög det att använda touchpad/pekskärm i arbete, lära nästan ha en riktig mus med.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Va!?

Givetvis använder vi ofta dator i skolan, men inte så man behöver en egen laptop. Under labbar/övningar/etc finns det bokat datorer till alla så man kan sitta vid en riktigt desktop med riktig skärm och tangentbord istället för en bärbar dator. Du får observera att jag skrev utan laptop, inte utan dator.

Dessutom är det många labbar som kräver särskild mjukvara (såsom program, egenbyggda matlab skript eller särskilda plugins till eclipse) eller hårdvara (såsom interface till robotar, särskilda portar för att koppla in andra prylar) de flesta inte har installerat och då blir det lättare att helt enkelt använda en skoldator.

Då vi skriver rapporter skriver jag dem ofta, som du säger, i LaTeX under laborationen på datorn man jobbar med eller efter laborationen hemma. Den programmering vi gör är ofta projekt eller på labbar. Vid projekt brukar gruppen sitta i datorsalar där alla har tillgång till all mjukvara och det finns tillgång till blackboard eller annat ritvänligt. Är det labbar har vi alltid fått uppgiften i förväg så man kan lösa den hemma och sedan redovisa under labben.

Den absout största anledningen till att ha en egen dator anser jag är att man kan föra anteckningar (vilket även går utmärkt och ofta bättre med papper och penna) läsa PDF filer (om man sitter på en övning och inte har tillgång till övningsmaterialet i pappersformat) och göra presentationer på, då presentationer ALLTID krånglar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

När jag var tvungen att köra Dualboot med Windows på min Air så körde jag en partition på typ 30 GB, då fick jag in Windows, Solid Edge (Windowsspecifik) och Matlab och hade 7GB över till annat. Så mycket mer än det behöver du inte för en Windows dist. Själv har jag 128 GB och det räcker gott och väl, men då har jag ju en stationär och NAS mm så jag bara har med mig det som är aktuellt för terminen.

Jag är faktiskt impad av vad den nya Surfacen. Min kompis i året över mig hade med sig en Surface Pro 3 hem får USA och han är supernöjd (han är iofs Windows fan )

Man ska också tänka på att alla är olika. Vissa sitter i soffgrupperna i datorsalarna och pluggar med egna datorer. Vissa sitter i sektionslokalen och andra sitter i tomma klassrum eller grupprum. Alla är olika, så det är bara att känna av vad som funkar för en själv. Men de första veckorna med och efter mottagningen är det inte så akut med en egen bärbar. Har flera kompisar som gör allt på skolans datorer

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Det här är såklart din egen åsikt men den känns väldigt extrem. Så du har aldrig varit ute och supit under din studietid? Det låter på dig som att man skulle behöva lägga ned enorm tid på att få igång en PC, vilket inte är sant. Köper du en vettig PC idag behöver du aldrig pilla mer med drivrutiner än du skulle behöva på en mac.

Jag säger inte att någon som anser det här vara ickeproblem har fel. Allt jag säger är att det var saker jag inte ville ens behöva tänka på när jag hade satt mig ner för att få jobb gjort eller när jag bara behövde att maskinen skulle fungera.

Av samma anledning hällde jag inte upp öl när jag skulle plugga. En distraktion mindre att fastna för. Vad jag försöker säga är inte att det jag inte hade hunnit sitta hemma och pilla med dessa småsaker eller att man måste ha perfekt koncentration för att fixa studierna. Jag vill bara inte ha saker som stör mig medan jag sitter och försöker få jobb gjort.

För mig känns det inte det minsta extremt, jag ville ha en strulfaktor mindre. Ville inte behöva sitta i en linux/unix-kurs och svära över varför brightness-/ljudknapparna inte fungerade eller varför batteriet tog slut så fort. Jag ville inte behöva fundera på varför mitt viloläge fick datorn att hänga sig var tionde gång. Jag ville inte sitta och irritera mig på att jag glömt musen och touchpaden var oanvändbar.

I ärlighetens namn har det dock blivit mycket bättre än när jag började plugga för snart 10 år sedan. Både på drivrutinssidan för laptopar och för hur väl de fungerar under linux. Men jag vill hävda att det fortfarande är långt i från klockrent att bara använda en pc-laptop med linux eller windows.

Det är möjligt jag är sämre på att behålla koncentrationen än andra och att det är därför jag betalar min apple-skatt. Men jag är nog inte ensam om sådana tillkortakommanden. Hur som helst, jag har passerat fler laptopar än många genom åren och jag har aldrig haft en så strulfri OS-miljö som jag haft med macarna.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Det enda drivrutinsprobem jag har haft med min pc är att nvidia inte vill utveckla någon drivrutin för optimus annars så har Windows 7 Home, Debian (GNOME, KDE, XFCE, LXDE), Ubuntu, Fedora, Linux Mint, Crunchbang, Bodhi Linux, Kubuntu, Xubuntu, Lubuntu, Kali, Mageia, Sabayon, har säkert glömt någon men alla 64bitars versioner har funkat ganska klockrent. Bara lite inställningar i program men det gör man väll på alla plattformar?
Sköter man bara om sin pc så går den bra år efter år

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Jag säger inte att någon som anser det här vara ickeproblem har fel. Allt jag säger är att det var saker jag inte ville ens behöva tänka på när jag hade satt mig ner för att få jobb gjort eller när jag bara behövde att maskinen skulle fungera.

Av samma anledning hällde jag inte upp öl när jag skulle plugga. En distraktion mindre att fastna för. Vad jag försöker säga är inte att det jag inte hade hunnit sitta hemma och pilla med dessa småsaker eller att man måste ha perfekt koncentration för att fixa studierna. Jag vill bara inte ha saker som stör mig medan jag sitter och försöker få jobb gjort.

För mig känns det inte det minsta extremt, jag ville ha en strulfaktor mindre. Ville inte behöva sitta i en linux/unix-kurs och svära över varför brightness-/ljudknapparna inte fungerade eller varför batteriet tog slut så fort. Jag ville inte behöva fundera på varför mitt viloläge fick datorn att hänga sig var tionde gång. Jag ville inte sitta och irritera mig på att jag glömt musen och touchpaden var oanvändbar.

I ärlighetens namn har det dock blivit mycket bättre än när jag började plugga för snart 10 år sedan. Både på drivrutinssidan för laptopar och för hur väl de fungerar under linux. Men jag vill hävda att det fortfarande är långt i från klockrent att bara använda en pc-laptop med linux eller windows.

Det är möjligt jag är sämre på att behålla koncentrationen än andra och att det är därför jag betalar min apple-skatt. Men jag är nog inte ensam om sådana tillkortakommanden. Hur som helst, jag har passerat fler laptopar än många genom åren och jag har aldrig haft en så strulfri OS-miljö som jag haft med macarna.

Fan vad det är störigt med folk som på fullaste allvar tror att det inte finns problem med Mac och att Windows har alla världens problem och helsiken samlade. Mac är ingen gåva från gud, det är en sketen dator precis som alla andra, men mer polerad på ytan och en enorm hajp och marknadsföring bakom.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet av plugg i 5 år (LTH) skulle jag först och främst ta en smidig dator.
Då vi alla mer eller mindre var "gamers" i min klass köpte kompisen en fet MSI dator för att kunna köra de hetaste spelen.
Men det där var ingen "bärbar" dator. Vi kallade den istället för en "mobil" dator vilket slutade att han aldrig pallade ta med sig den utan var hemma och dammade. Många köpte de små EEE PC men jag skulle hellre köpa en 11" dator, liten vikt och bra batteri.
Dvs, köp en dator som du orkar bära med dig till skolan, bra batteritid så du slipper ladda den under dagen.
Angående prestanda var det "tyngsta" vi körde Matlab. Vet inte vad exakt det är på din inriktning, men med alla alternativ som nämnts ovan ska det inte vara några problem.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Har kört Macbook i 6 års tid på den bärbara fronten tills nu. Har avverkat 2 st. Hade en djävulskt massa strul med Apples support och kommer aldrig mer befatta mig med en Appleprodukt. Oavsett detta så var min sista Macbook Pro en kvalitativ och bra maskin trots alla problem. Ersatte dock denna med en Asus Zenbook UX32LN som jag är väldigt nöjd med, tyst, lätt samt att den känns väldigt kvalitativ. touchpaden är väl det som skrämde mig mest när jag gick från bärbar Mac till Pc.

Hade testat en del bärbara Pc innan där jag tyckte att touchpaden låg mil ifrån Apple. Men med denna så är det inga problem alls. Jag gillar den. Vad det gäller drivrutiner och pillande så är det inget strulande överhuvudtaget. Känns som om det var många år sedan man trasslade med bråkiga drivrutiner, typ -96. Seriöst så har jag haft mer strul med Mac under alla dessa år än med mina stationära gaming-pc:s. Dessutom har alla Macbooks jag testat haft enorma problem med värme. Min sista blev stekhet på undersidan vid normal användning.

Är som sagt riktigt nöjd med min nya Asus och prismässigt så ligger den ju bra till: https://www.komplett.se/asus-zenbook-ux32ln-133-fhd-matt/8089...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

Fan vad det är störigt med folk som på fullaste allvar tror att det inte finns problem med Mac och att Windows har alla världens problem och helsiken samlade. Mac är ingen gåva från gud, det är en sketen dator precis som alla andra, men mer polerad på ytan och en enorm hajp och marknadsföring bakom.

Hade du läst igenom mitt inlägg kan du se att jag kört ett antal PC-laptopar tidigare och kör PC hemma. Jag är inte på något sätt apple-religiös, jag tror att en stängd plattform gör sig utmärkt till mobil hårdvara. Jag tror även att ett smalare utbud av hårdvara leder till att man sköter om den bättre. Det är inte så att jag tror det är problemfritt, det är av logiska skäl mindre risk att problem uppstår och större motivation att fixa eventuella problem.

Det är av samma anledning konsoler fungerar hyggligt, det är en stängd plattform med få hårdvarumodeller från tillverkaren. Tro sjutton att de är intresserade att de ska fungera väl och att risken för kompatibilitetsstrul är mycket mindre.

Och för att förtydliga det något. Jag tror inte att Windows har problem. Jag tror att det är ett problem att välja en laptop från valfri pc-tillverkare som för närvarande säljer kanske 100-200 modeller och hoppas på att eventuella kompabilitetsfel ska belysas och fixas snabbt. Tänk lite själv, lenovo xyz-abc har problem med viloläget. Redan här får vi fråga oss om det är tillräckligt många användare som har laptopen för att problemet ska tas på allvar hos Lenovo.

Om problemet tas på allvar blir nästa fråga om ett blamegame börjar där Lenovo skyller på säg biostillverkaren eller på MS. Vi kan inte direkt räkna med att det kommer ske någon större press för ett fel som inte kommer nå ut i media som drabbar kanske 1/100 av Lenovos hemmakunder.

Fördelen med ett bolag som tillverkar kanske tre olika laptopar med extrem mediapress blir ganska uppenbar. Du blir tvungen att fixa fel och felen du gör kommer exponeras stort. För mig som slutkund är det givetvis en stor fördel.

Hade någon annan tillverkare än Apple haft ett ordentligt mobilt ekosystem för laptopar, där man inte sålde 100 modeller och tog ansvar för både hårdvara, mjukvara och drivrutiner hade jag varit intresserad. Personligen skiter jag i om det är ett äpple eller fönster på datorn, när jag ska jobba vill jag att de ska ske strulfritt och utan avbrott, även om det så innebär att det är dyrare i inköp.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Oavsett om det står Apple eller något annat på datorn så är man knappast befriad från problem.Har kört Apple Macbooks i sex års tid parallellt med stationär PC och det enda som krånglat är fanimej bara Apple burkarna. Har bla. haft rena hårdvarufel som defekta minnen till att ha fått obegripliga kernelfel. Jag har haft en macbook inne fär service där de aldrig lyckades hitta felet. samt att supporten hos Apple är fullständigt rabiata att ha att göra med. Personligen springer jag utav bara helvete om någon försöker kränga på mig en Mac en gång till.

Sen måste man ju förstå att man inte kan köpa valfri bärbar för 2500:- och jämföra med en Mac som kostar det femdubbla och tro att det kvaliteten skall vara den samma. Med min nuvarande Zenbook upplever jag ingen som helst nedgradering i kvalitet mot min förra Macbook Pro.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE